Niet terugkomen

Topsi
Posts in topic: 4

Niet terugkomen

Bericht door Topsi »

Ik post hier niet vaak maar heb hier in het verleden zeer bruikbaar advies gehad.
Mijn hond Topsi is reactief naar veel zaken buiten eigenlijk alles wat te dichtbij komt. We hebben het voorbije jaar veel geoefend en veel vooruitgang gemaakt.

Ze kon zelfs loslopen op rustige plaatsen en bij het zien van tegenliggers of andere honden een keer fluiten koekje erin en verder dus so far so good.
Sinds kort let ik op de hond van een vriendin door persoonlijke omstandigheden en is het loslopen om zeep.
Oppashond is een vrolijke frans die iedereen heel leuk vindt en iedereen vrolijk wil gaan begroeten. De laatste week zijn ze samen al 2x op een andere hond afgestormd, oppashond om vriendelijk hallo te gaan zeggen en Topsi om te gaan keffen en snauwen.

Daarna geprobeerd oppashond vast en Topsi los en weer luistert Topsi niet en op een andere hond afgerend :mep: .
Gelukkig geen schade en de andere hondeneigenaren vond het precies vooral grappig maar ik vind het absoluut niet leuk. Topsi maakt geen schade overigens en het gaat over 2 kleine hondjes.

Hoe krijg ik dit opgelost? Ik loop met kaas en frikandel op zak en Topsi komt zich braaf terug melden als ze de andere hond uitgekafferd heeft. Oppashond is een lange termijn iets vrees ik wegens omstandigheden, allebei terug aan de lijn?
Ik vind het zo zonde want het loslopen ging nu zo goed en ze geniet er zo van. Alle tips zijn welkom.
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Niet terugkomen

Bericht door EchoMira »

Het is jouw schuld niet dus het voelt oneerlijk maar dit beantwoorden kost me een kwartier en er is nog nooit iemand geweest die dan doet wat ik zeg.

Kaas en frikandel en verwachten dat je de regie hebt terwijl je loopt te zoeken naar wat je nou eigenlijk ziet en wil.
Je krijgt dit niet opgelost. Ik zou ze aanlijnen.
Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Even heel kort; de honden bij je roepen en aanlijnen als je andere honden aan ziet komen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Topsi

Bericht door Topsi »

Kells schreef: 12 jun 2024, 21:37 Even heel kort; de honden bij je roepen en aanlijnen als je andere honden aan ziet komen.
Bedankt dat lukte mij tot voor kort met Topsi alleen, die kwam zich bijna spontaan melden voor een kaasje als we een andere hond zagen. Helaas zien zij de meeste zaken voor mij en dan kan ik momenteel roepen tot ik een ons weeg. Ze komt als ze klaar is met keffen. Zelfs op rustige plaatsen komen mensen soms uit een zijpad of heb ik niet altijd alles op tijd gezien en dan een betrouwbare hier fijn.

Voor alle duidelijkheid ze lopen momenteel allebei aan de lijn.
Topsi

Bericht door Topsi »

EchoMira schreef: 12 jun 2024, 21:34 Het is jouw schuld niet dus het voelt oneerlijk maar dit beantwoorden kost me een kwartier en er is nog nooit iemand geweest die dan doet wat ik zeg.

Kaas en frikandel en verwachten dat je de regie hebt terwijl je loopt te zoeken naar wat je nou eigenlijk ziet en wil.
Je krijgt dit niet opgelost. Ik zou ze aanlijnen.
Ok toch bedankt voor de reactie. Wat bedoel je met de laatste zin, een gebrek aan regie? Algemeen strenger zijn`?
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Haha. Leuk geprobeerd.
Ik wil eerst van je lezen dat je gaat doen wat er in antwoord op je vraag gezegd wordt.

Ik heb lurchers, huskies en staffies los naast me gehad dus ik weet waar ik het over heb maar ik ben er echt klaar mee om allerlei vrijwilligerswerk te doen met eindeloos uitleggen aan mensen die het amper lezen laat staan proberen toe te passen.

Hoeft niet maar dan zoek je maar een eerder antwoord op. Het is al 48 keer volledig uitgeschreven.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

2 honden los laten lopen die elkaar versterken is niet leuk. ik zou er 1 los laten lopen en de ander aan de lijn en dan afwisselen. loslopen moeten ze verdienen. luister je niet dan ga je niet meer los.
ranetje

Bericht door ranetje »

Om en om los?
En een tijdje een sleeplijn er aan om er aan te herinneren dat hier ook echt hier is?
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

ranetje schreef: 13 jun 2024, 13:08 Om en om los?
En een tijdje een sleeplijn er aan om er aan te herinneren dat hier ook echt hier is?
Om en om heeft ze ook al gedaan, haar eigen hond luistert dan ook niet meer en gaat blaffend op anderen af.
De logee is gewend om op andere honden af te gaan zo ik lees, en heeft niet aangeleerd gekregen dat deze bazin dat niet wil.

Het niet op tijd andere mensen of honden zien, is toch kwestie van meer oplettend zijn (je eigen oren en ogen gebruiken, want je eigen hond zal ook negen van de tien keer al wél aangeven dat hij/zij iets ruikt of ziet) en ook al zie je niets er ten alle tijden van uitgaan dat er op een onoverzichtelijk stuk iets aan kan komen zetten.

Toen mijn honden nog niet konden luisteren, een fase hebben dat ze te hyper zijn/te druk met elkaar om tot ze door te dringen, dan gaan ze niet los. Of ik maak om de haverklap contact zodat ze wel in mijn handbereik staan zodat ik rap kan aanlijnen.
Bij onoverzichtelijke stukken, heb ik ze dan zeker aan de lijn.
Wel laten rennen of dollen, dan ga ik naar stukken waar ik bijna zeker weet dat het kan, en dat ik tijdig zou kunnen ingrijpen. Dat waren in begin omheinde velden, waar ik dan ook oefende tijdens druk gedoe onderling op bij me komen zonder risico te hoeven nemen dat er een vreemde hond binnen dat hekwerk liep (erbuiten wel, dus afleiding was er zeker en goede momenten om te oefenen/trainen) en anders op open overzichtelijke stukken.

Ik moest ook opnieuw met Chara beginnen toen Glory erbij kwam, het is dus niet raar dat door de komst van logee je eigen hond anders reageert dan wat je gewend was.

Vind wel dat beide honden dezelfde restricties krijgen, niet de logee omdat hij geen kwaad doet wel naar andere laten gaan, en omdat je eigen hond op een wat negatiever manier kan reageren haar daarin beperken. Allebei niet als je ze allebei mee hebt.

Ik neem de dames soms apart mee, en dan sta ik meer toe, dan als we onze reu er ook bij hebben. Dan is het gewoon niemand vrij om naar vreemde honden te gaan. En dat verschil snappen ze inmiddels prima.
Budkes
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Ik zou ze allebei even een tijdje aangelijnd houden.
Heb je de mogelijkheid om ze even apart uit te laten ?
Dan zou ik dat doen en dan beginnen op een voor de hond vreemd, maar voor jou overzichtelijk, terrein en daar weer opnieuw beginnen met terugroepen zonder prikkels en belonen. Dit zou ik met beide afzonderlijk doen tot de terug er weer goed inzit.
Dan zou ik ze daarna bij gezamenlijk uitlaten om en om los laten. Dit zou ik ook zo blijven doen, ik zou ze niet meer samen loslaten.
Alleen op heel overzichtelijke stukken, langs het water bv, zonder zijwegen, waar je kilometers vooruit kunt kijken zou ik ze nog samen los laten lopen.
Ze jutten elkaar op, dus je bent zo weer terug bij af als ze samen een andere hond eerder spotten als jij.
Zo zou ik het aanpakken.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Budkes schreef: 13 jun 2024, 14:24 Ik zou ze allebei even een tijdje aangelijnd houden.
Dan zou ik dat doen en dan beginnen op een voor de hond vreemd, maar voor jou overzichtelijk, terrein en daar weer opnieuw beginnen met terugroepen zonder prikkels en belonen. Dit zou ik met beide afzonderlijk doen tot de terug er weer goed inzit.
Dan zou ik ze daarna bij gezamenlijk uitlaten om en om los laten. Dit zou ik ook zo blijven doen, ik zou ze niet meer samen loslaten.
Alleen op heel overzichtelijke stukken, langs het water bv, zonder zijwegen, waar je kilometers vooruit kunt kijken zou ik ze nog samen los laten lopen.
Ze jutten elkaar op, dus je bent zo weer terug bij af als ze samen een andere hond eerder spotten als jij.
Zo zou ik het aanpakken.
Precies dit. Daarom doe ik de wandelingen op het moment ook apart van elkaar.
Ik heb daar net een bericht over geplaatst op de Facebook groep.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik zou ook apart uitlaten. Ik doe dat bij die van mij in elk geval wel. Freya en Aloy sowieso omdat Freya de neiging heeft Aloy enorm op te fokken (eigenlijk heeft Freya de neiging om iedere hond op te fokken), maar Mowin en Aloy gaan ook maar zelden samen wandelen omdat Aloy na een tijdje enorme trossen bananen in haar oren stopt en lekker met Mowin mee gaat wandelen in plaats van met mij. Dat is dus niet helemaal mijn bedoeling want daar krijgt ze een grote mond van en dan doet ze dingen die ik niet goed vind. Mowin aangelijnd houden zou niet leuk zijn voor Mowin maar helpt ook totaal niet, dus dat was al geen optie, dus dan maar apart. Dus af en toe krijgt ze een wandeling samen met Mowin (vindt ze wel leuk namelijk), maar 90% van de tijd wandelen we samen en focussen we op onze wandeling samen. Als ik haar dan toch trakteer op een wandeling met Mowin luistert ze als een tierelier want dat is ze gewend van de rest van de tijd.
Budkes

Bericht door Budkes »

Gretha schreef: 13 jun 2024, 14:47
Budkes schreef: 13 jun 2024, 14:24 Ik zou ze allebei even een tijdje aangelijnd houden.
Zo zou ik het aanpakken.
Precies dit. Daarom doe ik de wandelingen op het moment ook apart van elkaar.
Ik heb daar net een bericht over geplaatst op de Facebook groep.
De twee "jonkies" kunnen dat hier ook. Als ik ergens loop waar bv veel wild is gaan die ook zeker niet samen los. De één denkt dat ie wat ziet en trekt een sprintje, de ander weet dan zeker dat er wat loopt en gaat er achteraan waarna nummer 1 nog harder gaat want nummer twee komt niet voor niets. :roll: stelletje sukkels. Laat ik ze om en om los dan is er geen enkel probleem.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Budkes schreef: 13 jun 2024, 20:18 De twee "jonkies" kunnen dat hier ook. Als ik ergens loop waar bv veel wild is gaan die ook zeker niet samen los. De één denkt dat ie wat ziet en trekt een sprintje, de ander weet dan zeker dat er wat loopt en gaat er achteraan waarna nummer 1 nog harder gaat want nummer twee komt niet voor niets. :roll: stelletje sukkels. Laat ik ze om en om los dan is er geen enkel probleem.
Hier gaat dat ook zo met Amy en Arlo samen los en met Amy en Amoz was dat hetzelfde verhaal.
Amy jaagt ook als ze in haar eentje los is hoor, maar dan is het nog wel redelijk binnen de perken te houden. Maar als ze een partner in crime heeft, versterken ze elkaar zo en jutten elkaar zo op, dat er geen stoppen meer aan is. :schrik:
Dus Amy en Arlo gaan nooit tegelijk los, wel afzonderlijk samen met de collies, die laten zich gelukkig echt niet meeslepen in dat soort gekte.
Afbeelding
Jackira
Posts in topic: 6
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Hoe erg is het eigenlijk als ze op een andere hond afrennen? Ik heb wel het idee dat de laatste jaren er ontzettend strenge regels in het hond/hond contact zijn :smile:

Kijk je zegt zelf dat je hond verder geen schade aanricht. Mijn honden trekken alleen hun wenkbrauwen op als ze zo benaderd worden door een andere hond dus ik zit er niet mee. Ze wetn precies welke hond het echt meent en welke niet. Ik begrijp dat honden dit moeten leren. De aanhouder wint is trouwens in dit geval echt waar, het heeft gewoon tijd nodig en herhaling. Niet te snel opgeven.

Ik zou in eerste instantie zelf wat rustiger de wandeling aangaan. Ze voelen dat jij je druk maakt. Gewoon een rustig gevoel, niet teveel praten tegen de honden, je loopt daar gewoon heerlijk zen. En voel je gewoon niet rot als het mislukt. Volgende keer beter.

Wat ik doe als ik andere honden aan zie komen is de honden bij me roepen, frolicje in mijn hand en terwijl ze daar achteraan lopen de andere hond passeren. Nu is dat niet meer nodig maar daar ben ik wel mee begonnen. Timing is belangrijk. Niet roepen op het moment dat ze al starten met rennen maar eerder.Voordat de interesse teveel gewekt is. Iets meenemen waar ze gek op zijn helpt ook. En altijd belonen als ze luisteren.

Voor mijn husky neem ik altijd een piepbal mee. Die is voor uiterste nood. Wanneer hij besloten heeft om maling aan me te hebben en wil gaan doen wat hij zelf had bedacht. Die bal doet hij een moord voor, omdat hij piept en omdat hij de bal altijd maar heel even krijgt als beloning nadat hij toch geluisterd heeft. De bal is mede daardoor heel waardevol voor hem. Dan gooi ik er een keer of 2 a 3 mee en dan gaat de bal weer in mijn jaszak.

Het is dubbel lastig als ze elkaars gedrag versterken dus 1 van de twee aanlijnen vind ik een goed advies (en dan afwisselend de een of de ander.) Dat kun je jammer vinden maar hou in je achterhoofd dat het maar tijdelijk is. Totdat ze beter onder controle zijn.

En leer ze dat ze altijd luisteren, dus niet alleen op dat moment. Consequent zijn, niet alleen op dat moment maar overal. Niet boos worden maar wel altijd nee is nee. Overal. En makkelijk beginnen met oefenen en dan met meer afleiding.
AfbeeldingAfbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Het komt omdat ze zich sterk voelt met een andere hond erbij zodat ze haar eigenlijk onzekere gedrag gaat uitbouwen naar toch de confrontaties aangaan. Mijn ervaring is dat twee honden samen totaal andere dynamiek hebben dan een enkele hond. Mijn honden zijn totaal niet onzeker maar hier verdedigen ze elkaar. Tenminste de reu verdedigt de teef. Samen snuffelen aan de riem met een andere hond gaat dus niet zo goed. Apart wel. Dus ik let goed op dat ze niet samen de kans krijgen op honden af te rennen die we niet kennen. En laten snuffelen aan de riem doen we ook niet. Apart gaat dat meer dan prima. De reu is zelfs dol op snuffelen en spelen met elke hond. Reu of teef maakt hem niks uit. Dus de reu gaat ook drie keer per week een uur apart mee om zijn sociale instelling te voeden en hem dat te gunnen. Naar een park in de stad terwijl ik prachtig buiten woon. Dat hondje houdt ook van de stad en alle aangelijnde honden daar. Vandaar.

Mijn tip is dus probeer te werken met wat het is. Samen werkt niet. De dynamiek van twee honden samen is domweg anders dan apart. Dus samen aan de lijn. Apart meenemen voor het loslopen. Helaas. Want ik lees duidelijk dat je teef super onzeker is en compenseert. Die is pas goed te sturen als ze niet meer onzeker zou zijn. En of je dat voor elkaar krijgt?

Verder zou ik persoonlijk nooit corrigeren of straffen rondom andere honden behalve bij uitvallen aan de riem indien ze dan ook stoppen. Dus gaan ze door dan heeft dat geen zin. Stoppen ze en kan je ze afleiden met worst of kaas heeft het super veel zin.

Dus werk met wat het is en de feiten. Dan kom je misschien ergens. Ga niet in tegen de natuur van de twee honden samen want dat gevecht win je niet. Mijn honden samen kunnen aangelijnd niet leuk snuffelen. Dat is een feit. De reu hapt en verdedigd de teef bij elk grommetje of stukje spanning bij haar. Dus samen snuffelen aan de riem is geen optie meer. Feit waar ik omheen werk en niet tegenin.
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Jackira schreef: 13 jun 2024, 22:47 Hoe erg is het eigenlijk als ze op een andere hond afrennen? Ik heb wel het idee dat de laatste jaren er ontzettend strenge regels in het hond/hond contact zijn :smile:
Mijn ervaring is dat dat ook gewoon nodig is, vooral als je een hond hebt die zelf (nog) wat extra begeleiding nodig heeft op gebied van andere honden. Ik vertrouwde erop dat anderen wel konden inschatten wanneer hun hond leuk, sociaal gedrag vertoont en ik kwam er al heel snel achter dat dat gewoon niet het geval is. Aloy werd laatst ook weer vanuit het niets aangevlogen door een labrador met slechte bedoelingen, gewoon in het losloopgebied met een balletje want dat moet gewoon kunnen of zo. Het aantal mensen dat geen flauw idee heeft van wat überhaupt een hond is, maar dat er toch mee rondloopt, is volgens mij echt explosief gestegen door de jaren heen. En als zij geen regels hanteren, doe ik dat wel voor ze. Ik stuur buurtende honden die ik niet vertrouw meteen retour afzender en honden die als een idioot komen aanrennen horen ook op die lijst. “Maar hij wil gewoon…!” Ja en wij niet. Gewoon geen zin meer in. :(

Dat op een andere hond af spurten is voor veel honden best beangstigend. Aloy deed het zelf ook en mocht het van mij ook niet. Ze doet geen vlieg kwaad, maar dat snapten de andere honden lang niet altijd. Ik vind niet per se dat een andere hond zich een hoedje moet schrikken omdat Aloy sociaal onhandig is. :F: Aloy heeft een keer een hond van haar eigen formaat in blinde paniek op de vlucht laten slaan. Zij kwam wel meteen terug toen ik riep trouwens, maar die hond was al weg. Reageerde ook niet meer op de baas, ik vond het super naar en voel me daar nog rot over. Ze hebben ‘m wel weer gevonden trouwens hoor, maar zoiets gebeurt me niet nog een keer. :schrik:
Jackira

Bericht door Jackira »

Frootje schreef: 14 jun 2024, 12:33
Jackira schreef: 13 jun 2024, 22:47 Hoe erg is het eigenlijk als ze op een andere hond afrennen? Ik heb wel het idee dat de laatste jaren er ontzettend strenge regels in het hond/hond contact zijn :smile:
Mijn ervaring is dat dat ook gewoon nodig is, vooral als je een hond hebt die zelf (nog) wat extra begeleiding nodig heeft op gebied van andere honden. Ik vertrouwde erop dat anderen wel konden inschatten wanneer hun hond leuk, sociaal gedrag vertoont en ik kwam er al heel snel achter dat dat gewoon niet het geval is. Aloy werd laatst ook weer vanuit het niets aangevlogen door een labrador met slechte bedoelingen, gewoon in het losloopgebied met een balletje want dat moet gewoon kunnen of zo. Het aantal mensen dat geen flauw idee heeft van wat überhaupt een hond is, maar dat er toch mee rondloopt, is volgens mij echt explosief gestegen door de jaren heen. En als zij geen regels hanteren, doe ik dat wel voor ze. Ik stuur buurtende honden die ik niet vertrouw meteen retour afzender en honden die als een idioot komen aanrennen horen ook op die lijst. “Maar hij wil gewoon…!” Ja en wij niet. Gewoon geen zin meer in. :(

Dat op een andere hond af spurten is voor veel honden best beangstigend. Aloy deed het zelf ook en mocht het van mij ook niet. Ze doet geen vlieg kwaad, maar dat snapten de andere honden lang niet altijd. Ik vind niet per se dat een andere hond zich een hoedje moet schrikken omdat Aloy sociaal onhandig is. :F: Aloy heeft een keer een hond van haar eigen formaat in blinde paniek op de vlucht laten slaan. Zij kwam wel meteen terug toen ik riep trouwens, maar die hond was al weg. Reageerde ook niet meer op de baas, ik vond het super naar en voel me daar nog rot over. Ze hebben ‘m wel weer gevonden trouwens hoor, maar zoiets gebeurt me niet nog een keer. :schrik:
Maar wat is dan precies aangevlogen. En aan komen rennen, daar zit ook verschil in denk ik.

Mijn honden stuur ik ook zodat ze niet heel fanatiek overkomen naar een andere hond. Maar ik denk wel dat hoe meer je je er mee gaat bemoeien, des te minder de honden hun eigen taal kunnen spreken. En dat juist daardoor dingen mis gaan.

En nu ga ik iets zeggen dat niet echt populair is maar ik denk dat onzekere honden ook een probleem kunnen veroorzaken. Ik hou er zeker rekening mee en mijn eigen honden mogen daar niet naar toe, maar ik heb zelf ook een hele onzekere hond gehad. Ze trok met haar onzekere gedrag ook de aandacht van andere honden. Dus ik nam haar in bescherming en riep haar bij me voor zover ze al niet aan me vastgeplakt zat :smile: en liet een van mijn andere honden het contact opknappen.

Ik denk niet dat loslopen een soort keurslijf met duizend regels moet worden, waar het voor mijn gevoel wel steeds meer naar toe gaat met juist die mensen die nog niet zoveel verstand hebben van hondengedrag.

En ik gedraag me echt sociaal naar andere hondenbazen met honden, maar er vanuit gaan dat er overal rekening mee wordt gehouden, daar ben ik niet voor. Onzekere honden worden wat mij betreft niet de norm. :schrik:

Jack is als pup heel regelmatig een soort van aangevallen door herders. Het enige wat ik gedaan heb is verwachten dat dit ging gebeuren en Jack steunen wanneer hij aangaf onzeker te zijn wanneer er een herder in de buurt was.Ikriep hem dan en liet hem naast me meelopen en we gingen er in een boog omheen. Ik denk dat mede daardoor zijn onzekerheid ten opzichte van herders is uitgedoofd. Want er gebeurde niks meer en door zijn eigen niet meer onzekere gedrag trok hij het gedrag van andere honden ook niet meer aan.

En nee ik bedoel niet te zeggen dat je je hond als een lompe boer overal op los moet laten gaan. Maar ik vind het gemanage en geregel soms net iets te ver gaan.

Maar ik begrijp dat de meningen verschillen en laat mijn honden geen andere honden lastig vallen. :smile:
AfbeeldingAfbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Nou ik kan je wel zeggen dat ik niet vrolijk word van de op ons afstormende honden sinds ik tijdelijk in een scootmobiel zit met daarnaast 2 mechels en 2 Jack Russells er op.
En mijn begrip houdt op als vreemde honden op mij springen, en met name op mijn schoot want dat doet gewoon pijn.

Ik ben niet blij, ik val niet uit naar mensen, maar na een paar keer ben ik er wel klaar mee.
Maar ik ben het wel met je eens dat er tegenwoordig soms wel heel erg overdreven gereageerd wordt.
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik wordt er niet vrolijk van, mijn honden vinden het getuigen van slechte opvoeding dus vinden er ook wat van... het blijven herders dus t moet via regeltjes. Ze zullen niet bijten hoor oid maar een grauw of grom zal er wel vallen. Waarom ik zelf er wel moeilijk over doe is heel simpel áls er wel iets gebeurd, al is t een grauw is t altijd die kuthedder. Voor minder dan niks lopen ze tegenwoordig al naar de politie of ga je facebook over met foto en al. Ik zelf ben echt niet flauw met honden, dus onderling met echte hondenmensen zal ik anders reageren dan op straat bij wildvreemden. Ik heb er totaal geen zin in deze discussies dus zorg je er ook maar voor dat je je honden bij je houdt.

In t bos kom ik met enige regelmaat een kennis met zn uitlaatservice tegen. Ik zoek het absoluut niet op, probeer t t liefst te ontwijken dus hou rekening met zijn tijden, maar heel soms kruisen we elkaar toch. Dat gaat gewoon prima, een grauw en t loopt verder gewoon samen door. Maar die weet ook wel wat ie bij zich heeft en kan ook wel honden lezen net als ik.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jackira

Bericht door Jackira »

Budkes schreef: 14 jun 2024, 16:51
Nou ik kan je wel zeggen dat ik niet vrolijk word van de op ons afstormende honden sinds ik tijdelijk in een scootmobiel zit met daarnaast 2 mechels en 2 Jack Russells er op.
En mijn begrip houdt op als vreemde honden op mij springen, en met name op mijn schoot want dat doet gewoon pijn.

Ik ben niet blij, ik val niet uit naar mensen, maar na een paar keer ben ik er wel klaar mee.
Maar ik ben het wel met je eens dat er tegenwoordig soms wel heel erg overdreven gereageerd wordt.
Ja dat soort dingen zijn gewoon asociaal. Dat vind ik ook niet normaal. En al helemaal als ze ook nog op je springen.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

malinois schreef: 14 jun 2024, 17:11 Ik wordt er niet vrolijk van, mijn honden vinden het getuigen van slechte opvoeding dus vinden er ook wat van... het blijven herders dus t moet via regeltjes. Ze zullen niet bijten hoor oid maar een grauw of grom zal er wel vallen. Waarom ik zelf er wel moeilijk over doe is heel simpel áls er wel iets gebeurd, al is t een grauw is t altijd die kuthedder. Voor minder dan niks lopen ze tegenwoordig al naar de politie of ga je facebook over met foto en al. Ik zelf ben echt niet flauw met honden, dus onderling met echte hondenmensen zal ik anders reageren dan op straat bij wildvreemden. Ik heb er totaal geen zin in deze discussies dus zorg je er ook maar voor dat je je honden bij je houdt.

In t bos kom ik met enige regelmaat een kennis met zn uitlaatservice tegen. Ik zoek het absoluut niet op, probeer t t liefst te ontwijken dus hou rekening met zijn tijden, maar heel soms kruisen we elkaar toch. Dat gaat gewoon prima, een grauw en t loopt verder gewoon samen door. Maar die weet ook wel wat ie bij zich heeft en kan ook wel honden lezen net als ik.
Afbeelding
Ik bedoel ook het onaangelijnd lopen. Zeker niet als ze aangelijnd lopen. Dan word er wat mij betref ook geen contact gemaakt.
AfbeeldingAfbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Er is al twee keer een labrador bovenop Bertus gesprongen en dat terwijl Bertus aangelijnd was . Het is iets waar ik erg aan moet wennen want dat gebeurde me met mijn vorige honden ( herders en zwarte schapendoes ) nooit
Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Jackira schreef: 14 jun 2024, 16:10Maar wat is dan precies aangevlogen. En aan komen rennen, daar zit ook verschil in denk ik.
Ja, daar hangt ook alles van af natuurlijk, niet iedere snelle toenadering is hetzelfde. Maar de dingen waar ik het over heb zijn toch wel dingen die ik de meeste mensen op het HL niet zie doen. De labrador die Aloy laatst aanvloog was gewoon van plan om zonder pardon bovenop haar te springen om haar te grijpen. Ik vermoed dat hij nogal buitnijd had en dat hij zijn bal wilde verdedigen (waar Aloy trouwens niet naar keek want ze ging er gewoon met een ruime boog omheen) en de eigenaresse had dit duidelijk vaker meegemaakt. Dat je dan geen actie onderneemt om dit in het vervolg te voorkomen (ze had toch al een riem in haar hand, waarom niet gebruiken :dunno: ) is wat mij betreft gewoon asociaal. Ook met regelmaat honden die vanuit enthousiasme zo onmogelijk lomp worden dat ze alles en iedereen onderschoffelen (inclusief mij, ik kwam laatst besmeurd met modder thuis en het was helemaal niet eens mijn eigen hond die het had gedaan! :LOL: ) en op correcties van de andere hond helemaal niet reageren, met eigenaren die volgens mij geen flauw idee hebben hoe een sociale hond eruitziet. "Ja hij doet niets, hij is heel sociaal." :80: Een hond die bovenop Aloy die op de plank van de scootmobiel staat wil duiken met een eigenaar erbij die aan de telefoon is en geen enkele moeite neemt om hem terug te roepen, etc.

Ik zie op mijn wandeling toch vaak dat er heel erg gedacht wordt vanuit "mijn hond vindt dit leuk" en dat de andere hond echt maar bijzaak is, en dat is niet erg maar wat mij betreft wel als het gewoon zichtbaar om lastigvallen gaat. Of zelfs hun eigen hond is bijzaak en ze lopen gewoon te telefoneren en ze letten niet eens op. :F: Dus ik regel voor mijn honden gelijk maar gewoon alles, want er zijn heel veel hondeneigenaren waarvan ik duidelijk niks hoef te verwachten. Natuurlijk kom ik ook vaak mensen tegen die wel rekening houden met een ander, maar helaas kan ik dat niet altijd aan hun voorhoofd zien. :engel:

En ik ben echt niet zo overdreven als het misschien klinkt hoor. Ik vind ook dat Aloy een hoop wél zelf kan uitzoeken en als dat niet kan loop ik liever gewoon door met haar zodat er geen contact is. Maar dan moet dat wel een optie zijn en ik vind dat de eigenaar van de andere hond er wel voor mag zorgen dat dat dus zo is. Het is nog altijd wel hun hond. :F: Op dit moment lopen wij trouwens niet in losloopgebieden en het geneuzel is echt met 90% verminderd, maar jammer vind ik dat wel. Aloy vindt die losloopgebieden wel leuk, maar het mooie weer heeft echt mensen naar buiten gebracht met honden die geloof ik nog nooit het daglicht en een andere hond hebben gezien of zo. :schrik:

Maar goed, mijn punt was dus voornamelijk dat ik vind dat er wel situaties zijn waarin dit soort gedrag (ergens al dan niet blaffend op af stuiven) 'erg' kan zijn. Al vind ik het zelf voornamelijk gewoon irritant, maar dat hondje dat zich toen helemaal de rambam schrok van Aloy, en de bijbehorende eigenaar die vervolgens misschien wel uren heeft moeten zoeken, vonden het vast wel erg. :oeps:

Froo niet genoemd trouwens, voor haar zou het wel echt behoorlijk erg zijn als honden op haar af zouden komen op zo'n manier, maar zij is zelf geen stabiele hond en ik zorg er zelf wel voor dat dat niet gebeurt door haar op te tillen en te wandelen op plekken met zo min mogelijk honden. Niemand kan rekening houden met Froo op gebied van andere honden, daarvoor is haar angst te extreem. :( Mowin is dan juist weer zo'n hond waar ik me niet mee bemoei, die roept andere honden zelf wel een halt toe. Er is nog geen hond geweest waarop Mowin geen overwicht had door een simpele blik en in het uiterste geval een grom.
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik vind het niet leuk omdat mijn honden het niet leuk vinden, dus ik zoek geen zo’n gebieden op. De aanlopers zijn immers over het algemeen onopgevoedde of even bananen in de oren hebbende pubers maar verder geen kwaaie honden, dus die moeten daarom niet door mijn honden afgestraft te worden.

Ben ik alleen met Runar, maakt het niet uit. Die vindt even socializen wel zo fijn en aangenaam en dan vind ik het bijgevolg ook prima en fijn (voor hem).
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Plaats reactie