Hele oude Bas....wat nu?
Hele oude Bas....wat nu?
Bas is heel erg oud. Maar niet zielig. Alleen oud. Doof, half blind, soms verward maar meestal nog heel goed erop. Lichamelijke kwalen als hartfalen en artrose maar niets dat het leven onprettig maakt.
Sinds twee weken komt ze niet meer op de bank. Ze is hard gevallen. Soms tillen we haar erop maar dan wil ze er af. Soms tillen we haar met mandje en al erop en dan vind ze het prima. Ze ligt zeker 23 uur per dag in haar mandje te slapen.
Ik wandel alleen smorgens een half uurtje met haar en verder gaat Guus alleen mee wat ze nu kennen en snappen. Voor Guus regelen we playdates met bekende honden waar hij goed mee is en hij maakt gemakkelijk vrienden. Anders komt hij tekort. Hij is dol op grote reuen dus daar ligt de voorkeur. Prima. Keuze genoeg.
Maar Bas. Hoe hou je haar blij? Is het rustige leven dat we geven genoeg? Minder aandacht want ze slaapt alleen. Ik aai soms even in haar mandje als ik langsloop. Ze eet als een beer. Heeft een prachtige pels nog en is nog gespierd en mooi om te zien.
Maar wel oud .....
Sinds twee weken komt ze niet meer op de bank. Ze is hard gevallen. Soms tillen we haar erop maar dan wil ze er af. Soms tillen we haar met mandje en al erop en dan vind ze het prima. Ze ligt zeker 23 uur per dag in haar mandje te slapen.
Ik wandel alleen smorgens een half uurtje met haar en verder gaat Guus alleen mee wat ze nu kennen en snappen. Voor Guus regelen we playdates met bekende honden waar hij goed mee is en hij maakt gemakkelijk vrienden. Anders komt hij tekort. Hij is dol op grote reuen dus daar ligt de voorkeur. Prima. Keuze genoeg.
Maar Bas. Hoe hou je haar blij? Is het rustige leven dat we geven genoeg? Minder aandacht want ze slaapt alleen. Ik aai soms even in haar mandje als ik langsloop. Ze eet als een beer. Heeft een prachtige pels nog en is nog gespierd en mooi om te zien.
Maar wel oud .....
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Re: Hele oude Bas....wat nu?
Die hond heeft het geweldig. Daar hoef je niets extra's voor te doen.
Als ze even wakker is kun je een handje brokjes in het gras gooien, ofzo maar verder is ze hartstikke tevreden en gelukkig.
Als ze even wakker is kun je een handje brokjes in het gras gooien, ofzo maar verder is ze hartstikke tevreden en gelukkig.
- Loraine
- Posts in topic: 1
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Het klinkt voor mij niet als een ongelukkig hondje als ik dit topic, maar ook je andere posts op het forum zo lees.
Oud, komt minder goed mee maar tevreden.
Zolang ze geen ongemakken heeft die haar te zeer beperken of niet met een beetje ondersteuning op te lossen zijn zou ik lekker zo doorgaan.
En wanneer ze wakker is wat extra aandacht geven hier en daar of wat extra lekkers toestoppen ofzo, al is het maar voor je eigen gevoel dat je haar tekort doet.
Oud, komt minder goed mee maar tevreden.
Zolang ze geen ongemakken heeft die haar te zeer beperken of niet met een beetje ondersteuning op te lossen zijn zou ik lekker zo doorgaan.
En wanneer ze wakker is wat extra aandacht geven hier en daar of wat extra lekkers toestoppen ofzo, al is het maar voor je eigen gevoel dat je haar tekort doet.
Mijn oudjes (13&15) willen ook helemaal niet meer mee.
Ik roep zelf ook altijd, als ik 90 ben wil ik ook geen marathons meer moeten lopen en sociaal moeten doen met iedereen
Ze slapen hier lekker de hele dag en komen af en toe een knuffel halen, voor hun is dat voldoende blijkbaar.
Owh ja en eten, dus we maken regelmatig lekker eten voor ze want dat mag nu
Maar als ik jou zo hoor voelt het alleen voor jezelf alsof je haar tekort doet, maar vind Bas het wel prima zo.
Ik roep zelf ook altijd, als ik 90 ben wil ik ook geen marathons meer moeten lopen en sociaal moeten doen met iedereen
Ze slapen hier lekker de hele dag en komen af en toe een knuffel halen, voor hun is dat voldoende blijkbaar.
Owh ja en eten, dus we maken regelmatig lekker eten voor ze want dat mag nu
Maar als ik jou zo hoor voelt het alleen voor jezelf alsof je haar tekort doet, maar vind Bas het wel prima zo.
- nevache
- Honden: 7
Als een hond nog blij is binnen de grenzen van wat ie nog kan, is het dan erg dat kunnen minder is dan het was?
Tenzij je er zelf problemen mee hebt dat ze niet meer zo actief is als vroeger, zie ik er eigenlijk niet zoveel in.
Voor de verwarring zou je misschien nog naar zo'n supplement als Cholodin kunnen kijken, misschien wordt ze dan ook weer wat actiever.
Maar verder klinkt ze als een tevreden hondje dat haar natje en haar droogje heeft en nog wat beweging op de dag in de ochtend, en als ze er zin in heeft.
Snap je denk wel, want Jol bijvoorbeeld was anders destijds, toen zij die supplementen kreeg leefde ze weer op en liep alle rondes weer mee en met plezier. Toen dat ineens veranderde was het mis, maar die lag ook niet rustig te dutten maar had last van toch uiteindelijk hartfalen.
Ik heb geen oude hond gehad tot nu toe die tevreden was met wat korte beweging en dan verder lekker dutten en soezen.
Voor de verwarring zou je misschien nog naar zo'n supplement als Cholodin kunnen kijken, misschien wordt ze dan ook weer wat actiever.
Maar verder klinkt ze als een tevreden hondje dat haar natje en haar droogje heeft en nog wat beweging op de dag in de ochtend, en als ze er zin in heeft.
Snap je denk wel, want Jol bijvoorbeeld was anders destijds, toen zij die supplementen kreeg leefde ze weer op en liep alle rondes weer mee en met plezier. Toen dat ineens veranderde was het mis, maar die lag ook niet rustig te dutten maar had last van toch uiteindelijk hartfalen.
Ik heb geen oude hond gehad tot nu toe die tevreden was met wat korte beweging en dan verder lekker dutten en soezen.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Denk dat ze bij jullie helemaal niks tekort komt maar op is wel een keer op als ze de hele dag slaapt en last van hartfalen heeft… als ze geen pijn heeft zou ik het zo z’n natuurlijke beloop laten denk ik.
Gewoon haar laten doen wat ze zelf wilt.
Bas gewoon lekker Bas laten zijn. Lekker pitten, lekker eten en af en toe een knuffel.
En gaan rondkijken voor een andere hond want playdates is ook niks.
En gaan rondkijken voor een andere hond want playdates is ook niks.
Andere hond kan echt pas als ze er niet meer is. En die heb ik zo gevonden. Guus alleen laten leven is geen optie.
En voor de rest ja eens wel. Maar ik mis haar op de bank. Denk dat we gewoon de helft van de avonden haar mandje op de bank zetten want dan krijgt ze geen genoeg van de aandacht en aaien. Dus dat is misschien wel het enige.
Ze wandelt niet veel meer door de hartfalen. Ze wil wel maar valt flauw met de hitte. Ook gaat ze de gekke 5 minuten krijgen met Guus en rellen en dan valt ze weer flauw. De wil dus graag mee maar haar hart kan dat niet aan.Persistence schreef: ↑19 jul 2024, 13:25Denk dat ze bij jullie helemaal niks tekort komt maar op is wel een keer op als ze de hele dag slaapt en last van hartfalen heeft… als ze geen pijn heeft zou ik het zo z’n natuurlijke beloop laten denk ik.
Gewoon haar laten doen wat ze zelf wilt.
Ze krijgt medicatie en gaat daar prima op. Bij controle niks verergerd na een jaar en nog steeds goede conditie van hart en lichaam. Hoesten heel soms en dan valt ze ook flauw. Ik denk dat het hartje gewoon een keer gestopt is of stopt als ik er ben en dan knuffel ik haar. Dat is een zachte dood want het flauwvallen doet haar niets. Even aaien en ze komt bij en doet alsof er niks gebeurd is. Dus zo mag ze ook graag gaan als het aan mij ligt. Gewoon een keer niet meer wakker worden van flauwvallen.
Ik begreep dat hondjes met dit soort lekkende hartkleppen en progressief hartfalen sowieso max nog twee jaar hebben als ze al echt buiten westen gaan zoals Bas. Maar de DA zei letterlijk sterk beestje want het is niets erger geworden. Medicatie zo laten en lekker so doorgaan dus.
Als je dit weet, dan weet je waarop te letten ook. Ik ben 2x hond verloren aan acuut harfalen, dus medicatie had ik niet omdat we domweg niet wisten dat er problemen waren met hart.
Dus dat is wat je in de gaten moet houden denk ik, abnormaal ademen/hijgen, als ze niet meer willen liggen of als ze vocht vast gaan houden rond de longen en de buik dus dikker wordt.
Bij Jol had ik het vermoeden maar dat werd uitgesloten paar weken ervoor door da, en paar weken later was het acuut. Bij haar was ik liever iets eerder geweest om in te laten slapen eerlijk gezegd, maar dat kwam o.a. door omstandigheden destijds vanwege coronabeleid e.d. waardoor toen het acuut was het te lang duurde voor we terecht konden. En ik had haar liever thuis in laten slapen.
Dus dat is wat je in de gaten moet houden denk ik, abnormaal ademen/hijgen, als ze niet meer willen liggen of als ze vocht vast gaan houden rond de longen en de buik dus dikker wordt.
Bij Jol had ik het vermoeden maar dat werd uitgesloten paar weken ervoor door da, en paar weken later was het acuut. Bij haar was ik liever iets eerder geweest om in te laten slapen eerlijk gezegd, maar dat kwam o.a. door omstandigheden destijds vanwege coronabeleid e.d. waardoor toen het acuut was het te lang duurde voor we terecht konden. En ik had haar liever thuis in laten slapen.
Bas krijgt nu meer dan een jaar twee keer per dag vetmedin. Doet ze het super op. Kijk, net wakker en even uitrekken...blondie schreef: ↑19 jul 2024, 15:26 Als je dit weet, dan weet je waarop te letten ook. Ik ben 2x hond verloren aan acuut harfalen, dus medicatie had ik niet omdat we domweg niet wisten dat er problemen waren met hart.
We hebben gelukkig een koel huis met stenen vloeren. En zodra ze gaat hijgen en water gaat vasthouden laat ik haar inslapen. Maar dat speelt nog totaal niet. Hoesten soms even kort maar dat deed ze al heel lang.
- Cooper
- Honden: 1
- Welke: kruising spaniel kooiker markiesje
Volgens mij heeft ze een prima leven hoor. Die is gewoon aan het genieten van haar oude dag.
Het is vaak meer zo dat je zelf nog zo graag zou zien dat ze bepaalde dingen nog kunnen. Soms lukt dat niet meer en dan kunnen de honden zich er vaak beter bij neerleggen dan mensen.
Het is vaak meer zo dat je zelf nog zo graag zou zien dat ze bepaalde dingen nog kunnen. Soms lukt dat niet meer en dan kunnen de honden zich er vaak beter bij neerleggen dan mensen.
Denk dat je zelf prima in staat bent om te zien of ze er geen zin meer in heeft of als het verkeerd dreigt te gaan. Het vragen kan geen kwaad, uiteraard op een forum als deze, deed en doe ik ook als ik twijfel(de)
Ze oogt nog lekker tevreden op die foto, dus houden zo zou ik denken
Hier was het echt acuut, dan helpt medicatie of vochtafdrijvers ook niet meer.
En als je merkt dat ze graag even bij je op de bank wilt, dan til je haar er met mandje en al inderdaad even op.
Met Finn ging het een paar dagen niet om te wandelen, toen hingen we in de tuin en grote achtertuin die ik toen had wat rond. En dat was voor een paar dagen prima, maar die liet merken dat het wel klaar was op een bepaald moment (andere verschijnselen, maar hij wist volgens mij zelf ook dat het "op" was en dat de dingen die hij graag deed niet meer konden) , was ook geen hond die tevreden ging dutten hij wilde graag erbij blijven en dingen doen. Dan is het op een bepaald moment domweg duidelijk als ze je aankijken dat het genoeg is geweest, en dan weet je het ook.
Oh dat op zijn dat zie ik wel. Meer hoe maak je het leuk topic eigenlijk
Misschien kan je haar meenemen in zo'n hondenbuggie, dan kan je haar laten lopen waar ze wil en als ze moe wordt kan ze toch mee met je..
Oude hondjes zijn vaak blij met weinig, en vooral ( heel ) veel knuffelen..
Ze ziet er overigens nog super uit!
Oude hondjes zijn vaak blij met weinig, en vooral ( heel ) veel knuffelen..
Ze ziet er overigens nog super uit!
Wij hebben met onze hond vorig jaar getwijfeld om niet al in te laten slapen voor de vakantie omdat hij ook heel oud was maar toch besloten hem mee te laten gaan en geen druppel spijt van je deed hem geen groter plezier dan lekker laten scharrelen in de tuin handje voertjes en dat maakte zijn dag nog mooier 2 weken nadat we thuis waren hebben we hem in laten slapen het was genoeg maar die blije bek op vakantie ga ik nooit meer vergeten.
Die hond heeft een heerlijke oude dag, ik wil zo ook oud worden. Jij bent de enige die denkt dat je tekort schiet denk ik
Dat op de bank is jammer ik snap dat , is een opstapje misschien nog een idee of wil ze niet meer op de bank ?
Dat op de bank is jammer ik snap dat , is een opstapje misschien nog een idee of wil ze niet meer op de bank ?
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Aaach. Lief toch.
Fijn dat ze zich beter voelt.
Fijn dat ze zich beter voelt.
Dan zet je toch een loopplank neer? Heb ik ook voor m’n oudje met artrose. Zo aangeleerd. Hartstikke handig en ziet er nog redelijk ok uit:)Marc schreef:Andere hond kan echt pas als ze er niet meer is. En die heb ik zo gevonden. Guus alleen laten leven is geen optie.
En voor de rest ja eens wel. Maar ik mis haar op de bank. Denk dat we gewoon de helft van de avonden haar mandje op de bank zetten want dan krijgt ze geen genoeg van de aandacht en aaien. Dus dat is misschien wel het enige.
- Josefien
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Heerlijk, lekker weer op de bank.
Bij Javier had ik laatst ook zoiets. Hij raakte wat uit zijn gewone doen en ik dacht dat hij snel achteruitging. Bleek dat zijn nagels te lang waren. Nadat ik die geknipt had, werd hij weer zijn vertrouwde oude zelf. Omdat we vroeger lange wandelingen. maakten op diverse en harde ondergronden, sleten ze vanzelf. En had ik geen omkijken naar en keek ik er ook niet naar om. Nu is dat niet meer vanzelfsprekend en heeft hij een regelmatige pedicurebeurt nodig . Inderdaad een kwestie van goed opletten wat die senioren nodig hebben. Het zit hem soms in kleine dingen die voor die ouwetjes een wereld van verschil maken