Koopcontract

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Plaats reactie
Veertje
Posts in topic: 1

Koopcontract

Bericht door Veertje »

Vanmorgen zag ik een koopcontract van een fokker voorbij komen op facebook en ik kreeg er de kriebels van (niet alleen van de spelfouten en foute grammatica overigens). Ik heb nog nooit een hond bij een fokker met koopcontract gekocht, dus vroeg me af of dit een normaal contract is zoals het bij velen is, of dat dit toch een uitzondering is? Maken jullie gebruik van een contract en wat staat daar allemaal in? Als ik dit lees zou ik me nog wel 10x bedenken voor ik er een hond wil kopen.

Afbeelding
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Koopcontract

Bericht door Kells »

Ik doe niet aan contracten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
dre

Bericht door dre »

Ik heb voor beide shelties een koopcontract. Geen idee wat er precies in staat, boeit mij ook niet zo.
Afbeelding
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Daar zou ik dus geen pup kopen, als ze de controle over de honden wil houden moet ze ze niet verkopen.

Heb eerder contact gehad met een tollerfokker die allerlei regels had in haar contract, die heb ik overgeslagen. Ik koop een hond en doe er mee wat ik wil en beslis over wat er met haar gebeurt.

Zo'n contract is hoop ik uitzondering, hoop toch dat de meeste fokkers wat realistischer zijn. Helaas zijn er mensen die denken dat het normaal is en kopen wel een pup onder zo'n contract.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Ik had wel een contract maar geen onzinnige bepalingen over wat je moet voeren of dat je wel of niet castreert🙄
Het voornaamste was dat de hond terug naar mij moest als er wat was. Als ze zelf een prima ander adres hadden was dat ook goed maar in geen enkel geval kwam het asiel ter sprake.
Eigenlijk was dat de enige ‘bepaling’ en iedereen die bij mij een hond kocht was het daar ook dik mee eens.
Afbeelding
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Ik heb wel een contract masr verkocht is verkocht dan heb ik geen zeggenschap meer over
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik werk ook met een koopcontract maar heb geen bepaalde eisen. ik vraag altijd wel dat als ze de hond niet meer willen of kunnen houden de hond bij mij terugkomt of dat ik het adres krijg van de mensen als ze zelf een goed thuis kunnen vinden. dit om mijn eigen administratie op orde te houden.
eigenlijk de enige eis is dat de hond geen Scot of Nova gaat heten.
Nanna

Bericht door Nanna »

ellen en de birmanen schreef: 09 sep 2024, 12:18
Kwam van de week een Tollerreu tegen die een Russische achtergrond heeft. Die heette Roebel :LOL:
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 3

Bericht door ranetje »

Ik heb twee van mijn honden met contract gekocht.
In beide gevallen ging het er om dat bij fysieke mankementen die in de eerste 12 maanden naar voren zouden komen, de fokker geheel of gedeeltelijk zou bijdragen (wel een maximum bedrag aangegeven).
Bij snelle teruggave van de hond aan de fokker zou het aankoopbedrag worden teruggegeven.
Als de hond op leeftijd van 12/13 maanden een HD onderzoek zou krijgen zou de fokker 50 euro bijdragen in de kosten.
Verder wel verzoek om de fokker in te lichten (zodat deze zou kunnen helpen) als de hond herplaatst zou moeten worden, maar dus geen echte verplichting.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

ranetje schreef: 09 sep 2024, 15:23 In beide gevallen ging het er om dat bij fysieke mankementen die in de eerste 12 maanden naar voren zouden komen, de fokker geheel of gedeeltelijk zou bijdragen (wel een maximum bedrag aangegeven).
Bij snelle teruggave van de hond aan de fokker zou het aankoopbedrag worden teruggegeven.
Ik had ook zoiets in het contract gezet. Erfelijke/aangeboren afwijkingen die in het eerste jaar zouden blijken tot pupprijs geld terug.
En ook bij teruggave eerste maand of 2 volledige aankoop terug. Daarna minder in overleg.
Verder had ik er geen ge,- of verboden in geloof ik :scratch: Na de verkoop is het niet meer mijn hond vond ik. Ik zou zelf ook niet willen dat de fokker van mijn hond dingen gaat bepalen tenslotte. Uiteraard heb ik wel mensen geweigerd een pup te verkopen als ik er geen goed gevoel bij had.
Afbeelding
Suske
Welke: Chien de Rue

Bericht door Suske »

Nanna schreef: 09 sep 2024, 12:23
Kwam van de week een Tollerreu tegen die een Russische achtergrond heeft. Die heette Roebel :LOL:
Dat bekt iig beter dan Kalashnikov......
Hakkene
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Nanna schreef:
Goeie naam Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

pioenroos schreef: 09 sep 2024, 15:50
ranetje schreef: 09 sep 2024, 15:23 In beide gevallen ging het er om dat bij fysieke mankementen die in de eerste 12 maanden naar voren zouden komen, de fokker geheel of gedeeltelijk zou bijdragen (wel een maximum bedrag aangegeven).
Ik had ook zoiets in het contract gezet. Erfelijke/aangeboren afwijkingen die in het eerste jaar zouden blijken tot pupprijs geld terug.
En ook bij teruggave eerste maand of 2 volledige aankoop terug. Daarna minder in overleg.
Verder had ik er geen ge,- of verboden in geloof ik :scratch: Na de verkoop is het niet meer mijn hond vond ik. Ik zou zelf ook niet willen dat de fokker van mijn hond dingen gaat bepalen tenslotte. Uiteraard heb ik wel mensen geweigerd een pup te verkopen als ik er geen goed gevoel bij had.
:ok:
IK vond het heel redelijke afspraken en zich met mijn honden bemoeien deden deze fokkers ook niet.
Ze vonden het wel altijd leuk als ik een update gaf.
De fokker van mijn laatste teckel Gregor had een heel plakboek van hem.
Van alle diploma's vroeg ze een fotokopie :lol1:
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

ranetje schreef: 09 sep 2024, 16:00 De fokker van mijn laatste teckel Gregor had een heel plakboek van hem.
Van alle diploma's vroeg ze een fotokopie :lol1:
Alle pupkopers zitten nog in de appgroep :lol1: Op 1 na (die een digibeet is) sturen ze regelmatig een foto of berichtje. Ik vind het enorm leuk ze te kunnen blijven volgen :ok:
Afbeelding
jenn90

Bericht door jenn90 »

Ik heb Monza gekocht met een contract maar ik wilde vantevoren weten wat erin stond omdat er ook genoeg fokkers zijn jullie waar dan in staat dat je niet mag fokken etc etc. Het bleek een normaal contract te zijn dus uiteraard akkoord.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Ik verkoop m’n pups normaal met contract. Het laatste nest niet omdat die ook niet bij mij lagen en alle “winst” naar de fokker die het grootbracht is gegaan

In mijn contract staat
- geen castratie voor de 2 jaar en ook waarom. En natuurlijk blijft het eigen keuze. Alleen dat staat ook aangegeven. Dan kan ik minder qua “garantie” op de gewrichten.
- graag wil ik als eerste benaderd worden als de pup weg moet.
Geen restrictie in dat de pup niet naar elders mag.
Het liefste weet ik wel waar ze blijven.

Dat in grote lijnen. Verder vooral informatie over de ouders en gedane gezondheidsonderzoeken van de ouders en wat er al bij de pup is gedaan (RX rug bv)
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik vind een contract wel heel netjes als de verkoper/fokker daarmee aangeeft iig benaderd te worden mocht er iets zijn of een ander huis zoeken etc.
Ik vind het altijd raar worden als fokkers eisen dat ze er nog een nest van willen fokken voor zichzelf etc, die ken ik ook.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Mo-yi schreef:Ik vind een contract wel heel netjes als de verkoper/fokker daarmee aangeeft iig benaderd te worden mocht er iets zijn of een ander huis zoeken etc.
Ik vind het altijd raar worden als fokkers eisen dat ze er nog een nest van willen fokken voor zichzelf etc, die ken ik ook.
In dat laatste geval gaat volgens mij de pup gratis weg. Dan vind ik het weer anders
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Crutz schreef: 10 sep 2024, 11:15
Mo-yi schreef:Ik vind een contract wel heel netjes als de verkoper/fokker daarmee aangeeft iig benaderd te worden mocht er iets zijn of een ander huis zoeken etc.
In dat laatste geval gaat volgens mij de pup gratis weg. Dan vind ik het weer anders
Dat kan nog, maar ik ken ze ook voor de volle prijs of "vriendenprijs" met dezelfde eis erbij. Bovenstaand contract zegt dit ook volgens mij ( the breeder has the right to use the dog for one breeding resulting in puppy's )
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Mo-yi schreef: 10 sep 2024, 11:27
Crutz schreef: 10 sep 2024, 11:15
Dat kan nog, maar ik ken ze ook voor de volle prijs of "vriendenprijs" met dezelfde eis erbij. Bovenstaand contract zegt dit ook volgens mij ( the breeder has the right to use the dog for one breeding resulting in puppy's )
Dit contract heeft inderdaad wel heel veel eisen.
Je moet de hond zelfs, als je hem/haar niet kunt houden, teruggeven aan de fokker. Enige vergoeding wordt dan niet gegeven.

Dit contract heeft wel waanzinnig veel eisen.
Ik zou die fokker overslaan denk ik :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie