jeukerig en vettig

Plaats reactie
Suzanne
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Havanezers

jeukerig en vettig

Bericht door Suzanne »

Dat is Eef. Al een flink aantal maanden.

De dierenarts zag het verband niet, maar misschien hier mensen wel, het is begonnen nadat ze in december bijna haar halve gebit moest laten trekken. Daarvoor was er niets aan de hand.
Ze werd jeukerig, probeerde in haar flanken te bijten, wat dan een vieze boel opleverde want dat gesmak zonder voortandjes om te nibbelen leverde niet veel op natuurlijk.
Ik dacht nog aan ongemak, van de hechtingen in haar bekkie, of juist omdat ze niet goed meer kon jeuken. Maar het bleef. Ik dacht nog een poosje aan hormonen, want de loopsheid kwam er weer aan, daarna de hormonen van schijndracht, toen konden het de nieuwe grassen zijn. ik weet het ook allemaal niet
Ik ben nog overgestapt naar een ander voer, struisvogel... Maar niks lijkt verschil te maken
De jeuk lijkt intussen overal te zitten. Van kop tot staart. En haar vacht wordt echt heel snel vies. Ook op plekken waar ze niet kan nibbelen. Ik kan haar amper aaien zonder dat ik daarna gelijk mijn handen wil wassen
Mijn enige idee nog... Misschien is er iets getriggerd door de narcose/anti biotica? Dat had de dierenarts nog nooit gehoord.
We zijn vandaag maar eens geweest. Vodselallergie leek haar stug, na 6 jaar, en verder was er niets te zien. We hebben apoquel mee gekregen, en een speciale shampoo die 10 minuten moet intrekken (arme eef) waarmee ik haar elke 72 uur zou moeten wassen.
Ze is na het eerste pilletje al duidelijk minder jeukerig. Straks maar in bad... als dat me nog lukt
Ik lees ook veel over probiotica snoepjes e.d. tegen jeuk. Zou dat nog iets kunnen zijn? of is dat commerciele kul?

Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 1

Re: jeukerig en vettig

Bericht door Sirene »

Oh shit. Je hebt al apoquel gehad. Dat helpt wel maar het komt straks natuurlijk net zo hard weer terug. Ik zou zeggen naar een dermatoloog gaan en goede huidafkrabsels laten maken. Want dit klinkt meer als iets oppervlakkigs (mijten, schimmel, bacterie ….)
hakunamatata
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Veel dierenartsen weten helaas niet wat ze met huidproblemen moeten. Ik zou hier eens gaan lezen en eventueel een emailconsult met Kelly zou je ook op weg kunnen helpen voor passend advies en juiste stappen om te zetten. Kelly weet echt wat ze doet.
https://www.huidadviesvoordieren.nl/
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Is er een huidafkrabsel genomen?
En hoe is haar huid zelf?

Klinkt mij namelijk meer als een verminderde weerstand waardoor iets dergelijks als een gist kans heeft om te ontwikkelen
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne »

Sirene schreef: 09 okt 2024, 18:01 Oh shit. Je hebt al apoquel gehad. Dat helpt wel maar het komt straks natuurlijk net zo hard weer terug. Ik zou zeggen naar een dermatoloog gaan en goede huidafkrabsels laten maken. Want dit klinkt meer als iets oppervlakkigs (mijten, schimmel, bacterie ….)
Ja we zijn vandaag pas begonnen hoor met de apoquel. Voor 10 dagen mee gekregen
hakunamatata schreef: 09 okt 2024, 18:06 Veel dierenartsen weten helaas niet wat ze met huidproblemen moeten. Ik zou hier eens gaan lezen en eventueel een emailconsult met Kelly zou je ook op weg kunnen helpen voor passend advies en juiste stappen om te zetten. Kelly weet echt wat ze doet.
https://www.huidadviesvoordieren.nl/
Ik ga eens lezen. thnx
Ybbihs schreef: 09 okt 2024, 18:14 Is er een huidafkrabsel genomen?
En hoe is haar huid zelf?

Klinkt mij namelijk meer als een verminderde weerstand waardoor iets dergelijks als een gist kans heeft om te ontwikkelen
Aan haar huid zie je niets. Geen schilfers, geen roodheid. Enkel vorige week wat korstjes bij haar staartaanzet waar ze blijkbaar toch wat flinker had zitten bijten. Dat is weer genezen zonder problemen
Er is niks gedaan verder. Ze heeft gekeken of ze gekke dingen zag, met een vlooienkammetje gekamd en gekeken. en dan was nu de eerste stap de apoquel en die speciale shampoo
https://www.dierapotheker.nl/maxani-ato ... -ml/10833/
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Ik lees mee, want dit klinkt heel herkenbaar.

Mijn Aglaia is half juli onder narcose geweest vanwege haar gebit en sinds die tijd heeft ze steeds erger wordende jeuk en op een paar plaatsen heeft ze zich kaal gelikt/gebeten. En ze kreeg een enorm vette huid/vacht. Ik geef nu al een tijdje paardenvet en de vetheid is weg. Ze heeft ook minder jeuk, lijkt het.
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne »

galga's schreef: 09 okt 2024, 18:50 Ik lees mee, want dit klinkt heel herkenbaar.

Mijn Aglaia is half juli onder narcose geweest vanwege haar gebit en sinds die tijd heeft ze steeds erger wordende jeuk en op een paar plaatsen heeft ze zich kaal gelikt/gebeten. En ze kreeg een enorm vette huid/vacht. Ik geef nu al een tijdje paardenvet en de vetheid is weg. Ze heeft ook minder jeuk, lijkt het.
wat een toeval!
dat vette vind ik ook zo raar. Normaal hoef ik ze alleen te wassen omdat de vacht moeilijk kambaar werd door stof/vuil etc, en dat vaak maar eens in de paar maanden. Maar Eef is 2 weken terug nog onder de douche geweest en nu alweer "te vies om aan te raken"

dingen als dit kom ik ook veel tegen, zou dat wat zijn?
https://www.bol.com/nl/nl/p/probiotica- ... 162024289/
Desiree
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Ik vind een vette huid bij jeuk helemaal niet vreemd. Droef heeft dit ook als zijn allergieën opspelen. De huid maakt dan gewoon overuren om tegen de jeuk te werken en door het krabben en wassen blijf je een beetje in die cirkel hangen.

Bij Droef komt het door pollen of wat dan ook. Als ik niks doe duurt het maanden voor het een keer over gaat. Inmiddels krijgt hij nu zodra het seizoen is aangebroken eerst apoquel en sinds 2 jaar citopoint. Bij hem werkt 1 kuur prima, dan is het ergste voorbij en krijgt hij geen jeuk meer. Bij hem is het meestal halverwege of eind mei dat de jeuk begint. Ik was Droef overigens niet, hoe meer ik ga rommelen aan zijn vacht/huid hoe erger het wordt is mijn ervaring. Dus als ik hem jeukerig vind in mei dan gaat er gewoon een kuur citopoint in. De citopoint is overigens wat duurder maar vooral voor mijn eigen gemak omdat ik en dan niet meer aan hoef te denken elke dag een pil te geven.

Misschien dat bij beide honden de narcose een vervelende invloed heeft gehad op de weerstand en ze daarom deze klachten laten zien.
Afbeelding
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Is het 100% zeker dat er niet vlooien in het spel zijn? Wij hebben een teckel (Nora) gehad met een vlooien allergie. Dierenarts legde toen uit dat de beet van 1 vlo het vreselijk jeuk over het hele lijf kan geven. Nora beet en krabde zich de huid kapot. Vooral bij de staartwortel.
Probeer eens bijvoorbeeld. Een ad-tab tablet.
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne »

Teckeltoos schreef: 10 okt 2024, 08:25 Is het 100% zeker dat er niet vlooien in het spel zijn? Wij hebben een teckel (Nora) gehad met een vlooien allergie. Dierenarts legde toen uit dat de beet van 1 vlo het vreselijk jeuk over het hele lijf kan geven. Nora beet en krabde zich de huid kapot. Vooral bij de staartwortel.
Probeer eens bijvoorbeeld. Een ad-tab tablet.
Ja 100% zeker. Met hun vacht ben ik elke paar dagen laagje voor laagje bezig. Maar doe tabletten komen er sowieso niet in.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

He, wat naar. Ik hoop dat je erachter komt wat het is. Aangezien het verhaal van Galga's er erg op lijkt, zou ik ook de link leggen met de operatie. Misschien een resistente Aspergillus-schimmel ofzo. Ziekenhuizen zitten er ook vol mee.
Plaats reactie