Beste hondenbaasjes,
Als onderdeel van een onderzoek aan de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht onderzoek ik de gebitsgezondheid van honden in Nederland en de kijk van eigenaren hierop. Gebitsproblemen komen steeds vaker voor bij alle hondenrassen. Meer begrip hiervoor is belangrijk in de behandeling en preventie van deze problemen.
Uw input is van grote waarde en door deel te nemen aan onderstaande enquête draagt u bij aan de ontwikkeling van betere richtlijnen en voorlichting voor hondeneigenaren!
Het invullen duurt ongeveer 5 minuten.
Link naar enquête: https://survey.uu.nl/jfe/form/SV_3kprfRPofiuvPpQ
Bedankt voor uw bijdrage aan een betere zorg voor honden!
Gebitsproblemen
-
EchoMira
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Re: Gebitsproblemen
Oke is goed.
- Suzanne
- Honden: 2
- Welke: Havanezers
ingevuld. maar ik kan er niet zoveel mee. dat eeuwige gezeur over poetsen
een hond van 5 waarvan de helft van haar gebit getrokken moest worden, en binnen een jaar bijna de volledige andere helft omdat alles aan het wegrotten was. Met een verwijt van de dierenarts dat ik niet poets. Dat voorkom je niet met poetsen
een hond van 5 waarvan de helft van haar gebit getrokken moest worden, en binnen een jaar bijna de volledige andere helft omdat alles aan het wegrotten was. Met een verwijt van de dierenarts dat ik niet poets. Dat voorkom je niet met poetsen
Dat is het kleine hondjes probleem. Bas heeft precies hetzelfde en haar tanden zijn al heel wat keren onder narcose gereinigd en grotendeels getrokken. Ze eet alleen kvv en kreeg vroeger wekelijks meerdere keren botten etc. Toch werden haar tanden ontzettend goor zoals bij bijna elke Yorkshire terriër of veel kleine rassen. Yorkshire terriërs zijn er helemaal ontzettend gevoelig voor. Door enzymen of juist geen enzymen in hun speeksel begreep ik.Suzanne schreef: 15 mar 2025, 08:02 ingevuld. maar ik kan er niet zoveel mee. dat eeuwige gezeur over poetsen
-
Kelperuaantjes
Het probleem bij honden van kleine rassen is vaak ook dat de kaakjes te krap zijn voor de hoeveelheid elementen die erin staan. Dat gaat vaak toch wringen, verkeerd staan en daardoor los zitten.
Ik haal al af op de eerste vraag en over mijn leeftijd geslacht en opleidingsniveau.....de enquête hoort over honden te gaan, niet over mij. Mijn honden hebben en prima gebitten, weinig tandplak en ik poets nooit
- Kells
- Welke: Ierse Setters
Die van mij hebben ook prima gebitten en ik poets ook nooit. Toen ik nog honden trimde moest ik wel regelmatig tandsteen krabben bij voornamelijk kleine honden. Ik heb er destijds ook zat doorverwezen naar de dierenarts voor behandeling.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.