Babs heeft dus spondylose en toen ze er net last van kreeg ben ik het internet gaan afstruinen naar tips en ervaringen maar ik kon maar weinig nuttigs vinden.
Kort gezegd kwam het er op neer dat als de hond niet direct reageert op pijnstilling dat inslapen een betere optie zou zijn dan nog verder dokteren.
Even het verhaal van Babs in het kort:
Afgelopen februari was ze de dijk op en af aan het rennen toen ze ineens een harde gil gaf en op 3 poten terug kwam hinkelen. We zijn direct op huis aangegaan en hebben carporal gegeven wat we nog in huis hadden en ondanks dat dit wel wat verlichting gaf bleef ze op 3 poten lopen.
Bij de dierenarts foto's laten maken waaruit dus bleek dat ze spondylose had. Omdat de carporal niet voldoende effect had werd er ook gabapentine voorgeschreven. Wat een ellende was dat zeg. Er bleef niets meer over van mijn enthousiaste actieve hond en ze deed niets anders meer dan voor dood op het kussen liggen en buiten liep ze maar een beetje verdwaasd achter me aan. Ging zitten om te plassen om vervolgens te vergeten dat ze dat aan het doen was en bleef zo gehurkt voor zich uitstaren.
We hebben dit een poosje aangekeken omdat de bijwerkingen in het begin het ergst zouden zijn maar met de tijd werd het niet veel beter en Babs liep nog steeds op 3 poten.
Omdat ik echt nog niet kon accepteren dat inslapen misschien beter was ben ik verder gaan zoeken en kwam zo uit bij een natuurlijk dierenarts die acupunctuur en osteopathie toepast. Helaas had zij pas 4 maanden later een plekje dus heeft zij me doorverwezen naar een goede fysiotherapeut.
Ietwat sceptisch ben ik aan de fysiobehandelingen begonnen en tot mijn verbazing hielp het echt supergoed en Babs liep al snel weer op 4 poten.
Inmiddels loopt ze al een flinke poos weer net zo goed als voor dit hele gedoe in februari begon.
Ze krijgt nu nog om de week fysiotherapie met hydrotherapie, we zijn begonnen met elke week, de maximale dosis flexi life platinum en dagelijks maximale dosis carporal.
Ze rent en vliegt weer en dit hadden we echt niet meer verwacht. Wel vind ik het jammer dat de dierenarts niet zelf naar een fysiotherapeut doorverwezen heeft want dan hadden we er veel sneller aan kunnen beginnen.
Als ik dit zelf niet had aangevraagd hadden we Babs misschien wel laten inslapen omdat haar klachten niet weggingen met sterke pijnstilling
Wat jullie met dit verhaal moeten, nou ja niets eigenlijk. Misschien kan het nog nuttig zijn voor iemand anders die tegen hetzelfde aanloopt. Of misschien heeft er iemand nog andere tips voor ons dan de dingen die we al doen.
Spondylose
Re: Spondylose
Als ik het goed begrijp is er bij die foto's toen spondylose ontdekt en is dat in verband gebracht met het mank lopen?
Waarom?
Waren er niet nog andere redenen mogelijk waarom ze mank liep?
Geen verwijt, maar dat verbaast me wel.
Fysiotherapie is zeker een optie.
Hartstikke fijn dat het heeft geholpen
Voor mij riep dat wel bovenstaande vraag op.
Want veel honden hebben spondylose zonder dat je het merkt.
Waarom?
Waren er niet nog andere redenen mogelijk waarom ze mank liep?
Geen verwijt, maar dat verbaast me wel.
Fysiotherapie is zeker een optie.
Hartstikke fijn dat het heeft geholpen
Voor mij riep dat wel bovenstaande vraag op.
Want veel honden hebben spondylose zonder dat je het merkt.
- Zamunda
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Spondylose is geen doodsvonnis gelukkig! Het komt heel veel voor en net wat Ranetje zegt: vaak ook zonder dat je het merkt.
Uit eigen ervaring met een gammele hond kan ik je zeer aanraden om naar een orthomanueel diereanarts te gaan, zoek eens op Aharon of Heukels.
Uit eigen ervaring met een gammele hond kan ik je zeer aanraden om naar een orthomanueel diereanarts te gaan, zoek eens op Aharon of Heukels.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Babs
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Babstaard kruising van een mix
@ Ranetje: Er is heel uitgebreid onderzoek gedaan. Ze is van alle kanten op de röntgenfoto gezet, knieën en heupen zijn gecontroleerd en ze gaf nergens aan de poten pijn aan maar wel aan de rug precies op de plek waar op de foto de spondylose te zien was en een stukje daarboven dus een andere oorzaak was wel uitgesloten ja.
De dierenarts was gezien het type hond en de leeftijd in eerste instantie bang voor een bottumor dus vandaar dat ze zo uitgebreid op de foto is gezet.
@Zamunda: bedankt voor de tip! Het gaat nu met Babs dusdanig goed dat het niet nodig is maar mocht de spondylose in de toekomst verergeren (wat natuurlijk niet ondenkbaar is) dan is het een goede om te onthouden.
De dierenarts was gezien het type hond en de leeftijd in eerste instantie bang voor een bottumor dus vandaar dat ze zo uitgebreid op de foto is gezet.
@Zamunda: bedankt voor de tip! Het gaat nu met Babs dusdanig goed dat het niet nodig is maar mocht de spondylose in de toekomst verergeren (wat natuurlijk niet ondenkbaar is) dan is het een goede om te onthouden.
Dat uitgebreide onderzoek wist ik natuurlijk nog niet.Babs schreef: ↑14 okt 2021, 13:42 @ Ranetje: Er is heel uitgebreid onderzoek gedaan. Ze is van alle kanten op de röntgenfoto gezet, knieën en heupen zijn gecontroleerd en ze gaf nergens aan de poten pijn aan maar wel aan de rug precies op de plek waar op de foto de spondylose te zien was en een stukje daarboven dus een andere oorzaak was wel uitgesloten ja.
Dan zal het duidelijk zijn
In ieder geval is het goed dat je je verhaal hebt verteld.
Het kan voor anderen een ondersteuning zijn om wat verder te kijken naar extra hulp bij een dergelijke diagnose.
edit, iets betere zinsbouw
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 okt 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Babs
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Babstaard kruising van een mix
Nee dat had ik niet benoemd nee, ik dacht ik schrijf het kort op maar dat was al niet helemaal gelukt