M’n crazy bitch.
Na het bijhouden en opbouwen al tijdens de dracht en zoogperiode was er nu het punt dat de explosiviteit ook weer toegevoegd kon worden.
Langzaam opbouwen met nog geen onverwachte bochten etc.
Facebook reel
En voor de Facebookloze mensen
Langzaam terug naar sportconditie
Langzaam terug naar sportconditie
Laatst gewijzigd door Crutz op 06 jul 2025, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Langzaam terug naar sportconditie
Dit lijkt me een peulenschil voor de hond. Of mis ik iets? Ik snap niet wat hier training en explosief aan is of zie ik als Facebook loze niet alles?
De pups zijn 20 april geboren, inmiddels al weken gespeend en het is een Mechelse herder. Zal wel aan mij liggen maar 30 cm springen is toch gewoon direct na de bevalling uit de werpkist hupsen. Ik snap het denk ik niet.Noor schreef: 06 jul 2025, 18:37Nou...voor een hond die kort geleden pups heeft gehad, is dit toch een zeer mooie training.Marc schreef: 06 jul 2025, 17:31 Dit lijkt me een peulenschil voor de hond. Of mis ik iets? Ik snap niet wat hier training en explosief aan is of zie ik als Facebook loze niet alles?
Explosief? Dat weet ik niet, maar ik weet ook niet wat ze er precies mee bedoeld.
- CatnDog
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Mooi hoe ze dat doet. Precies landen en meteen weer afzetten zonder extra stappen te hoeven maken.
nee inderdaad, je snapt het nietMarc schreef: 06 jul 2025, 19:52De pups zijn 20 april geboren, inmiddels al weken gespeend en het is een Mechelse herder. Zal wel aan mij liggen maar 30 cm springen is toch gewoon direct na de bevalling uit de werpkist hupsen. Ik snap het denk ik niet.Noor schreef: 06 jul 2025, 18:37Nou...voor een hond die kort geleden pups heeft gehad, is dit toch een zeer mooie training.Marc schreef: 06 jul 2025, 17:31 Dit lijkt me een peulenschil voor de hond. Of mis ik iets? Ik snap niet wat hier training en explosief aan is of zie ik als Facebook loze niet alles?
Explosief? Dat weet ik niet, maar ik weet ook niet wat ze er precies mee bedoeld.
in de puppyren/werpkist sprong ze inderdaad makkelijk 60-80 cm (de hoogte van de afzetting waar de pups haar dan niet konden volgen) maar dat is wel even anders dan sporten en echt actief bezig zijn
wat hier explosief aan is benoemd CatnDog al
de afstand is dusdanig gezet dat ze dus een zogenaamd "in-uitje" springt en dus de energie van de landing direct om moet zetten naar de energie van de afzet. Eerst op een lage hoogte en daarna met dus een veranderde variabele met de middelste verhoogdCatnDog schreef: 07 jul 2025, 16:46 Mooi hoe ze dat doet. Precies landen en meteen weer afzetten zonder extra stappen te hoeven maken.
rechtlijnig omdat ik nog niet zo kort na de bevalling, en ja, ik vind dit kort, de RvB geeft aan dat je 12 weken na de bevalling al weer wedstrijden mag lopen (en je mag vanaf de dag van de dekking geen wedstrijden meer lopen). Beide vind ik totaal niet passend. Ten eerste is een gedekte teef niet ziek en heeft ze er baat bij om zo goed mogelijk in conditie te blijven. Afhankelijk van de teef, bouw en conditie voor de dekking kan je er vanuit gaan dat ze prima tot ze tonen/circa 6 weken gewoon goed actief kunnen blijven.
Na de bevalling vind ik anders, het lichaam heeft dan een opdonder gehad, in de zoogperiode vaak veel minder belast qua beweging, dat moet veel rustiger opgebouwd worden, want met 12 weken wedstrijden mogen lopen is natuurlijk ruim daarvoor al starten met trainen.
Met Kiara na de bevalling wel al gestart met rechtlijnige beweging en kracht, zowel statisch als ook wat positiewisselingen welke kracht vragen en om de pion en cavaletti. Allemaal gecontroleerd en zonder een sprong/explosief element er in.
Dat gaan we nu langzaam opbouwen met springen in een rechte lijn, dan de hoogte opbouwen naar wedstrijdniveau (1,20 hoog en 3-4 meter breed) en dan pas de wendingen en bochten toevoegen waardoor ze ook weer in het pakwerk de esquives en recall kan doen. Dat zal rond oktober zijn dat ik dat wil gaan invoeren en dan van de winter hopelijk onze examens.
Beetje dit?
Ik denk dat ik er vanuit ga dat een hond gewoon lekker buiten aan het rennen is en ik zie elke gezonde hond dit doen zonder enig probleem. Heel flyball gaat zo. Dus ik snap het inderdaad niet. Maar dat maakt ook niks uit natuurlijk. We hoeven niet alles te snappen wat anderen doen toch? In mijn ogen is dit peanuts voor elke gezonde hond en als je ze het geen 50 keer dwingt te doen gewoon een leuk eenvoudig spelletje. En dat blijft ik ook zo zien.
En het is prima en leuk om te doen als ze daar lol in heeft.
Ik denk dat ik er vanuit ga dat een hond gewoon lekker buiten aan het rennen is en ik zie elke gezonde hond dit doen zonder enig probleem. Heel flyball gaat zo. Dus ik snap het inderdaad niet. Maar dat maakt ook niks uit natuurlijk. We hoeven niet alles te snappen wat anderen doen toch? In mijn ogen is dit peanuts voor elke gezonde hond en als je ze het geen 50 keer dwingt te doen gewoon een leuk eenvoudig spelletje. En dat blijft ik ook zo zien.
En het is prima en leuk om te doen als ze daar lol in heeft.
-
EchoMira
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Het is natuurlijk ook in mentale zin een tijdje geleden dat je met haar getraind hebt en er is vooral voor de teef in de tussentijd veel gebeurd.
Ook verandert de relatie tussen hond en baas bij een eerste nest in sommige opzichten dus ook om die reden snap ik dat je het heel bewust en stap voor stap weer op wil pakken. In de eerste plaats omdat dat gewoon leuk is. Maar ook trainingstechnisch helpt het om bewust om te gaan om de werkafspraken een voor een weer even te maken.
Gaat heel snel hoor maar ik zou dat wel nodig/wenselijk vinden.
Fysiek geloof ik het wel maar toch even nalopen of het inderdaad allemaal prima kan zou ik ook doen.
Met je hond bezig zijn is ook gewoon leuk, he?
Ook verandert de relatie tussen hond en baas bij een eerste nest in sommige opzichten dus ook om die reden snap ik dat je het heel bewust en stap voor stap weer op wil pakken. In de eerste plaats omdat dat gewoon leuk is. Maar ook trainingstechnisch helpt het om bewust om te gaan om de werkafspraken een voor een weer even te maken.
Gaat heel snel hoor maar ik zou dat wel nodig/wenselijk vinden.
Fysiek geloof ik het wel maar toch even nalopen of het inderdaad allemaal prima kan zou ik ook doen.
Met je hond bezig zijn is ook gewoon leuk, he?
-
teckelfanbelgie
- Honden: 1
- Welke: kaninchen teckel
- Contacteer:
Amai sterke prestatie van je Mechelse herdershond.
Hoeveel uur moet je zo gemiddeld trainen vooraleer ze klaar zijn om aan, ik vermoed agility, deel te nemen?
Lijkt me een leuke sport om naar te kijken maar ik heb in België nog geen wedstrijden in de buurt gevonden.
Hoeveel uur moet je zo gemiddeld trainen vooraleer ze klaar zijn om aan, ik vermoed agility, deel te nemen?
Lijkt me een leuke sport om naar te kijken maar ik heb in België nog geen wedstrijden in de buurt gevonden.
Crutz schreef: 06 jul 2025, 15:45 M’n crazy bitch.
Na het bijhouden en opbouwen al tijdens de dracht en zoogperiode was er nu het punt dat de explosiviteit ook weer toegevoegd kon worden.
Langzaam opbouwen met nog geen onverwachte bochten etc.
Facebook reel
En voor de Facebookloze mensen