Thema: gehoorzaamheid

EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Thema: gehoorzaamheid

Bericht door EchoMira »

Het is een heftig hoofdstuk. Mensen gaan elkaar helemaal persoonlijk veroordelen als de hond niet perfect luistert.
Dat heeft natuurlijk te maken met de overlast die mensen kunnen hebben of het feit dat ze gewoon bang zijn voor een hond die naar ze toe komt.

Er zijn veel mensen die vinden dat een hond kadaverdiscipline moet tonen.
En ik snap dat wel, hoor. Honden kunnen erg veel leren en als je als eigenaar ook nog weet hoe je ze dat moet leren en daarnaast nog de tijd en wens hebt om dat te doen kun je een bichonnetje hebben die de hele avond bij de ingang van het restaurant de lambada doet. Of een hulphond die meteen aan gaat op het moment dat hij geleerd heeft dat hij bij het baasje op schoot moet springen omdat die naar bed moet omdat hij waarschijnlijk een insult gaat krijgen.
Dus het is absoluut een mooi ding.

Maar als ik nou volgende week een mastinpup van 5 maanden neem die eigenlijk eergisteren voor het eerst iets met een mens heeft gedaan dan is die natuurlijk niet meteen zo. Mag je niet tegen me schelden dat ik een aso ben die zijn hond op moet voeden. Klopt allebei wel maar we zijn er nog niet en dat is goed genoeg voor jou...Merel. Met je witte rok.

Wat zijn jouw bevindingen rondom gehoorzaamheid eigenlijk?
Ik ben bang dat ik het vrij cruciaal vind. Als einddoel, maar ondertussen is het nog even zoeken.
Nanna
Posts in topic: 5

Re: Thema: gehoorzaamheid

Bericht door Nanna »

Ik heb er niet veel mee. Nou lopen mijn honden altijd los in hetzelfde gebied dus iedereen kent ons wel en we maken niemand de pis lauw. Ja, ze snuffen weleens bij een andere hond maar zijn nooit bedreigend. Andersom mag ook alles bij mijn honden komen snuiven mits niet agressief.
Als je een agressief joekel hebt hou je die maar vast. Lopen mijn honden keurig omheen.
Dus alles gaat laissez faire. Meenemen naar stad of durp doe ik nooit en als het zou moeten, dan aangelijnd.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 04 sep 2025, 23:10
Dus alles gaat laissez faire. Meenemen naar stad of durp doe ik nooit en als het zou moeten, dan aangelijnd.
Ja maar als ik helemaal met riemen moet gaan lopen blijf je maar in de auto.
We moeten ook door, he?

Er is hier geen grotere afgang dan in je eentje terug in de auto gezet te worden.
Doen maar even naast. Naar de stoep kijken en je bek houden. Hebben we helemaal geen spulletjes bij nodig.
Ik zit al in je nek als je zogenaamd vrolijk om je heen gaat kijken. Arbeidsdraf heb ik gezegd. Ook niet pissen of ruiken.
Grondwerk hoor. Niet alles is mutiple choice. Ik wil dat je naast me loopt dus je loopt naast me. Klaar.

Het gaat niet om de baas zijn. Het gaat om regie hebben.
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee hier gaat dat veel chaotischer😂 Ik ga er van uit dat uitlaattijd hún tijd is en dan rommelen ze maar aan. Enige eisen zijn niet weglopen en in mn buurt blijven.
Ben zelf ook te druk met foto’s maken van allerlei halfgare blaadjes. Dus wat die honden uitkuren jeukt me volledig.

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik vind grenzen stellen wel belangrijk, dat als ik het meen dat er geluisterd wordt puur omdat ik bv iets zie aankomen en zij niet. Maar wel vrijelijk tot aan die grenzen hoor. Geen dressuur hier of kunstjes ( naast een high-five geven ). Naast lopen kon Mo ook, maar eeuwig aan mn hiel plakken was m ook niet. Ik vond het al super dat ze bv niet meer trok. Eerste jaren kon ze, meer uit een enthousiasme, wel trekken en dat ging er, zeker na een lange lijn lopen, heel goed uit. een "hier"vind ik wel belangrijk als in handig, maar dat vond Mo niet heul veel prioriteit hebben, maar "naast"of "wacht"ging dan weer prima. Als hier auto's passeren is dat op een vrij smal pad dus altijd even aan de kant en wachten..dat ze het uit haarzelf al deed.
Afbeelding

2011-2025
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik wil graag dat je komt als ik het vraag maar verder ? Ja geen mensen opeten liefst niet in poep rollen en geen andere beesten opjagen.

Verder ben ik net nanna. Ik loop wat te dromen en ko gaat zijn eigen gang. Vooral nu die wat oud wordt nemen we meer de tijd en hoeft het allemaal niet zo strak.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mijn honden lopen achter me aan en ik kan ze vrijwel altijd ergens vandaan roepen. Dus ik ben dik te tevreden. En ze laten zich super makkelijk aanlijnen. Meer hoeven ze niet. Maar ze kunnen nog veel meer. Is redelijk vanzelf gegaan want getraind heb ik ze nooit behalve op komen als ik roep.
Afbeelding
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Vroeger was ik heel erg van het aanleren en dingen doen en nog nog nog. Nu niet meer.
Piiri vindt leren wel echt heel erg leuk (of gewoon commando's uitvoeren) dus die mag wel nog eens "trainen" af & toe.

Treskor is te dom om hooi te vreten, en uit zijn hele korte lontje als hij iets niet snapt, direct in agressie, dus daar vraag ik weinig aan.

Ze zijn binnenshuis beschaafd. 2 van de 3 buitenshuis ook.
Mensen vinden vaak wel wat van Treskor als ze hem (bezig) zien, maar als ik met hem bezig ben, heb ik absoluut geen oog voor andere mensen, laat staan dat ik er mee wens te communiceren. Ze vinden maar een eind weg, ik weet dat het een lullo is, maar het is wel mijn lullo :I: Ik denk niet dat iemand anders het beter had gedaan.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik vind dat er een verschil is in het gewone dagelijkse leven en een sport cq training. in het dagelijkse leven hebben ze de vrijheid om ongehoorzaam te zijn behalve als ik zeg HIER dan verwacht ik ook dat ze komen. de tollers zullen geen andere honden lastig vallen.
maar als ik met Oos naar de jachttraining gaat heeft ze te luisteren naar wat ik wil en eis op dat moment. luistert ze niet dan volgt er wel even een goed gesprek. uiteraard volgt er wel DE beloning als ze dan wel doet wat ik wil.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Bij mij ligt het helemaal aan de hond: in hoeverre die dat leuk vindt en in hoeverre er specifieke dingen nodig zijn om de hond bepaalde vrijheden te kunnen geven of ergens mee te kunnen helpen.
Alleen hierkomen, wachten en nee vind ik echt belangrijk, alle andere commando's zijn voor de fun. De collies vinden het echt leuk om gehoorzaamheidsdingetjes en trucjes te leren en dan ook geregeld te kunnen laten zien hoe goed ze dat kunnen en hoe braaf ze zijn. Ze hebben tijdens wandelingen heel weinig sturing nodig, ze blijven uit zichzelf in de buurt, jagen niet en zijn altijd heel beleefd in de omgang met andere mensen en honden (stormen nergens op af, zijn nooit lomp of opdringerig). Dus als ze een commando krijgen is dat meer omdat zij dat leuk vinden en voor de lol en hoef ik geen kadaverdiscipline te eisen, want ze doen sowieso graag wat ik van ze vraag. Mila heeft er wat meer een eigen mening over dan Fayah.

Met Amy heb ik heel veel getraind op hierkomen en impulsbeheersing om haar meer vrijheid te kunnen geven qua loslopen. Op het hierkomen ben ik bij Amy ook wel echt heel streng, dat kan ik niet laten verslappen, want dan verzandt loslopen in een grote jaagpartij en hoort ze me gewoon niet meer. Ik oefen het dus nog steeds geregeld en altijd spelenderwijs en met voerbeloning of spel, maar het is niet vrijblijvend. Op deze manier kan ze ondanks haar heftige jachtinstinct toch best vaak betrouwbaar loslopen. Als ik mijn honden roep, is Amy er meestal als eerste, terwijl zij vaak het verste weg is :F:
Amy is verder heel volgzaam en echt een pleaser, dus ik hoef bij haar weinig moeite voor gehoorzaamheid te doen. Ook dingen die ze niet zo leuk vindt, voert ze altijd ontzettend braaf uit. Zij loopt nooit de kantjes ervan af of zo.

Bij Arlo train ik vooral om zijn zelfvertrouwen te vergroten, hij is een superenthousiaste leerling, vindt alles leuk en je ziet hem groeien als hij iets nieuws heeft geleerd. Dat zijn wel meer vrijblijvende dingen. In hierkomen is hij erg gehoorzaam zonder dat ik daar qua training erg veel aan heb hoeven doen, hij is best een braverik die het wel fijn vindt om wat sturing te krijgen en niet zelf al te veel te hoeven beslissen of na te hoeven denken. In het dagelijks leven zijn dat bij hem vaak meer consequente routines die gaandeweg zijn ingesleten en dingen die hij heeft afgekeken van de andere honden dan echt stap voor stap aangeleerde commando's.
Afbeelding
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

ellen en de birmanen schreef: 05 sep 2025, 08:29 ik vind dat er een verschil is in het gewone dagelijkse leven en een sport cq training. in het dagelijkse leven hebben ze de vrijheid om ongehoorzaam te zijn behalve als ik zeg HIER dan verwacht ik ook dat ze komen. de tollers zullen geen andere honden lastig vallen.
maar als ik met Oos naar de jachttraining gaat heeft ze te luisteren naar wat ik wil en eis op dat moment. luistert ze niet dan volgt er wel even een goed gesprek. uiteraard volgt er wel DE beloning als ze dan wel doet wat ik wil.
Dit dus. Ze mogen best veel, komen moeten ze wel als ik roep, loop vaak in losloopgebieden en daar mogen ze doen wat ze willen als ze maar op het pad blijven en bij me in de buurt.
Met trainen verwacht ik wel gehoorzaamheid, Quinta is braaf geboren en doet graag taakjes dus dat gaat goed. Dieuwertje is net 4 maanden en nog volop aan het ontwikkelen, maar vindt dingen samen doen ook al leuk.
Afbeelding
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

oh ik heb totaal geen regie, en dat vind ik heel vervelend.
in huis wel hoor, dan vindt saar het leuk om te luisteren, en eef kan ik ook best wel porren voor wat gehoorzaamheid.
maar buiten? saar is eeuwig nerveus en alles is sterker dan zichzelf. nu doet ze geen kwaad maar het is al een hele klus om te zorgen dat ze op de scoot blijft zitten en niet op de rand gaat staan op de stukjes dat ze even moet mee liften.
En eef, daar kan ik niks mee buiten, die vindt dat ze naar alle honden moet blaffen en uitvallen. maakt niet uit wat ik doe.
heel frustrerend
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Ik vind het lastig. Mijn uitgangspunt is dat niemand last hoeft te hebben van mijn dieren. Maar ik loop met 3 relatief jonge honden en zeker de jongste is nog lang niet uitgeleerd en er gaat dus ook weleens iets niet zoals ik het graag zou willen.

Maar de basisprincipes zijn simpel. Je komt als ik je roep, altijd. Dat is geen vraag die ik je stel. Dat vind ik een stuk veiligheid voor hunzelf. Verder boeit het me niet zo wat ze doen als ze loslopen, dat is altijd losloopgebied.
Verder verwacht ik dat je andere honden netjes passeert. Geen gekrijs of ander tokkengedrag.

Maar ik heb eigenlijk weinig te klagen. Over het algemeen zijn ze prima en eigenlijk altijd ergens in mijn buurt. Ik woon midden in de stad (centrum) en ook daar kan ik met 3 tegelijk de stad uit wandelen. Uiteraard dan wel aangelijnd. Dat is dan een minuut of 10 en dan zijn we in het bos.

Ze werken graag met me, dus als we trainen zijn ze altijd aan en gedreven om te doen wat ik vraag.
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Als ze maar luisteren als ik zeg ga even opzij en kom hier als ik ze nodig heb vind ik het al best, alleen geen gedram met opzij duwen of mijn plaats in beslag nemen dan flikker ik ze zo van de bank. Marco is meer van het opvoeden dus die laat ik het lekker regelen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Nu net. Als ik effe op een bankje in het bos ga zitten zit ik hier tegenaan te kijken😂
En niet na HIERRRRR!!!!! En BLIJFFFF!!! te hebben gegild.
Heeft alles te maken met raskeuze.

Afbeelding
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik vind gehoorzaamheid (voor mezelf) wel belangrijk, omdat ik normaal over straat wil kunnen lopen en ik niet wil dat andere mensen/honden last hebben van mij en mijn hond.
Ik woon in een dorp waar het best druk is, zowel met mensen als honden. Dus tijdens een wandeling kom ik altijd anderen mensen en honden tegen. Ik vind het fijn dat ik daar langs kan lopen zonder geklier aan de lijn (het grootste deel van de wandeling is aangelijnd).
Ik heb een tijdje gehoorzaamheid gedaan en ik vind het leuk om te doen. Zeno ook.

Ik verwacht vergelijkbare gehoorzaamheid totaal niet van anderen. Daar anticipeer ik ook op. Juist omdat ik een hond heb die netjes luistert, kan ik daar makkelijk omheen sturen.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik vind gehoorzaamheid belangrijk voor de veiligheid en om te zorgen dat anderen geen last hebben van mijn honden. Mijn honden zijn allebei niet de perfecte hond, zeker Froo niet, maar voor sommige situaties is gewoon een riem uitgevonden en ik vind het totaal niet erg om even aan te lijnen want het commando ‘kom’ kent ook Froo prima. :F: En ze lopen sowieso niet heel vaak los (Aloy heeft een flexi aan de scoot en Froo vindt aangelijnd prima).

In Aloys vrije tijd ben ik niet zo moeilijk. Maar Aloy ook niet meer eigenlijk. Ik heb echt heel hard gewerkt aan bepaalde gewoontes en commando’s met haar en dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar dat zorgt er wel voor dat ze tegenwoordig gewoon heel goed luistert. Ze zal wachten bij oversteekplaatsen, terugkomen als ik dat vraag, in de berm gaan liggen als er een auto passeert en de meeste andere honden netjes negeren. Maar ik verwacht verder helemaal geen gekke dingen, ze hoeft echt niet als een afgerichte politiehond te volgen, terug te komen en kaarsrecht te gaan zitten of te luisteren op een vingerknip. Zolang ze de dingen die we hebben getraind maar doet op de manier die voor ons werkt vind ik het prima. Ik vind het trouwens ook geen ramp als ze een keer nog uit de bocht vliegt, het blijft mentaal nog een beetje een jonge hond en ze doet het hartstikke goed.

Ik bedenk me trouwens dat ik in haar werk daarmee precies hetzelfde ben. Aloy krijgt echt heel veel ruimte voor eigen inbreng. Ik stuur haar zelfs vaak helemaal niet aan, en als ik dat wel doe doet ze ook wel eens iets niet. Of anders omdat zij denkt dat het zo beter is. Als ik ‘naast’ vraag in de supermarkt staat ze vaak scheef, maar dat interesseert mij niet. Vaak gaat ze dan achter me staan en dat is ook prima (of vaak beter) in die context. Ik laat haar heel veel zelf nadenken en keuzes maken. Is ze dan echt gehoorzaam? Ze doet niet per se altijd precies wat ik vraag, maar ze is wél altijd braaf. :scratch: Nou ja. Ik stel die creativiteit van haar in elk geval wel op prijs. Het is heel prettig werken met haar.

Ik moet bekennen dat ik soms op mijn Facebook wel eens filmpjes langs zie komen van honden die wél luisteren op een vingerknip en vol overgave die commando’s uitvoeren. Die zich bijna laten vallen als je op een afstandje ‘af’ roept oid. Ik vind dat wel mooi hoor. :engel: Maar Aloy mist die drive echt volledig. Het past niet bij haar. Aloy doet dingen vaak kalm en beheerst en denkt er eerst ook vooral even zélf over na. En van mij mag ze dat ook, behalve met bepaalde commando’s waarvan ze dat ook wel weet, omdat ze die vrijheid in die context nooit gekregen heeft (wacht is wel écht wacht, bijvoorbeeld).
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Snuck is echt het braafste hondje van de klas.
Die komt uit zichzelf terug naast me lopen als hij ergens een mens ziet. Fiets, voetganger, hond bij, op paard, maakt echt niks uit, zodra hij iets ziet loopt hij naast me. Hij stopt voor asfaltwegen, wacht in zijpaden. Wildsporen volgt hij voor een minuut en is dan weer terug. Commando's worden direct uitgevoerd of het nu liggen of wachten of hier komen is.

Hij heeft zich dat grotendeels zelf aangeleerd. Ik heb in het verleden wel her en der bekrachtigd en dat heeft hij blijkbaar uiterst serieus genomen. :mrgreen:

Het is absoluut handig, maar het had van mij niet perse zo strikt en uitgebreid gehoeven ;)
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 05 sep 2025, 15:00 Heeft alles te maken met raskeuze.
Dus het is genetisch dat....je je aanpast aan de vrouw met het voer?
Wat is het dan aan die raskeuze dat alles zo makkelijk maakt dat je er omkijken naar hebt.

Overigens is het natuurlijk wel waar want de hond is de gehoorzame wolf dus als dat er niet in zat waren we niet begonnen. Er zijn veel honden die het oprecht gewoon graag goed willen doen. Voor liefde van de baas. Wel opletten dat ze die liefde dan ook in gelijke munt krijgen want daar schort het nog weleens aan.

In de regel krijgt niemand hier een correctie voor niet luisteren maar ik dwing het wel af. Ik ga gewoon niet onderhandelen.
Als we altijd los van de auto naar de deur lopen hoef ik geen zielige bek als het regent. Alsof ik zelf voor de sier in de regen loop. Opschieten!

Verder vraag ik echt nooit iets onredelijks. Je hoeft geen berichten door een mijlenveld te brengen en je ligt met je stinkbek naast me chips te vreten dus de arbeidsvoorwaarden lijken me in orde.
De enige reden dat je dan niet luistert is omdat je basaal schijt aan me hebt en daar ga ik je voer niet voor kopen.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ach wat zal ik zeggen. Mijn honden zijn zeker gehoorzaam, maar gelukkig niet op een slaafse manier. Netjes aan de lijn lopen is er niet bij, althans niet met zijn drieën, maar dat doet geen enkele setter in groepsverband. Een op een lukt dat wel. Ze zijn gezellig naar mensen als ze aangehaald worden, maar als je ze negeert lopen ze je gewoon straal voorbij. Met andere honden gaat het ook altijd goed als ze los lopen. Ze zoeken geen ruzie. Aangelijnd wil Aislinn weleens uitvallen naar andere honden maar het blijft bij venijnig blaffen. Als ik haar los zou laten, dan is het gelijk klaar.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Flamme

Bericht door Flamme »

Tja gehoorzaam. Kian kan niet goed loslopen want is geen betrouwbare hierkomer.
Aan de lijn lopen kan hij prima. Loslopen doen we in afgezette stukken bos.

Verder geen “slaafs luisterende” honden hier. Maar ze kennen beiden allerlei onzinnigheid aan commando’s. Gewoon omdat we dat leuk vinden.
Karma is een krijstok. Ze wil op straat nogal eens ergens wat van vinden. Daar kan ik heel slecht tegen dus ik loop met “wandelworstjes”. Oftewel, als ik iemand aan zie komen zorg ik voor afleiding en krijst Karma niet.
Daar krijg ik dan wel eens commentaar op:” ja zo kan ik het ook”.
Ik heb 1x gereageerd met:” dan zou ik dat zeker doen” aangezien minikees de hele straat bij elkaar blafte.

Dus ja, gehoorzaamheid is belangrijk. Maar kadaverdiscipline ben ik zelf te ongedisciplineerd voor.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Na alle herders en schapendoezen kan ik toch wel zeggen dat het met een smous anders is 😂
Hij kan prima gehoorzamen hoor en kent ook alle commando’s zoals zit ,lig,naast,voet,aan de kant ,wachten enz
Maar ik moet er wel elke dag en elke wandeling weer om vragen want anders doet hij het gewoon niet en doet hij wat hij lekker zelf wil en dat is rennen aan de riem ,neus op de grond en doeiiiiiii
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Onyx is werk in voortgang. Ze wil van alles graag en vooral vaak en veel. Ze wil graag bij je zijn dus hierkomen gaat best goed.
Zolang er geen baby meeuwen zijn, wandelende rivierkreeften over het pad en zo nog per dag verschillende zaken die onderzocht moeten worden.
Op een vriendelijke vraag reageert ze prima, korte commando’s vindt ze onbeleefd. Met twee woorden spreken graag.
Nanna

Bericht door Nanna »

O ja dat was met mn Deerhounds ook zo. Met blaffende commandos hoefde je helemaal niet aan te komen want dan kon je mooi de tering genieten.
Beleefd vragen leverde de meeste kans op succes op.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ben wel gericht op zekere mate van gehoorzaamheid. En dan discrimineer ik ook naar eigen honden toe.
Vond het bij opgroeien van o.a. Aki en het gehoorzaamheid bijbrengen bij Bluf altijd wel een beetje irritant dat bij bananen veel mensen geïrriteerd raakten of boos zelfs.
Zeker met Aak dacht ik dan komaan jongens het is een jonge hond, dat zie je toch zelf ook wel. En dan deed hij niet eens wereldschokkende dingen.
Maar dat wist ik van tevoren met het ras, en dat is écht de reden dat ik op die gehoorzaamheid inspeel en belangrijk vind.
Als een hondje als Glory wat uit de band springt lachen mensen erom, en als Chara bananen in de oren heeft kijken mensen bedenkelijk, maar als ze haar kop zien dan is voor mijn gevoel het voor die mensen alweer anders, omdat ze dan geen échte herder zien.
Bij haar denk ik als ze losloopt dan ook wel eens, " Dag Chara, luister je toch lekker niet" dan komt ze toch weer als een speer naar me toe en ik weet gewoon dat ze niets flikt bij andere honden of mensen :mann:

We lopen hier best veel aangelijnde wandelingen en veelal over de stoep en op straat of in park waar aanlijnplicht geldt. Dan vind ik het ook wel belangijk dat ze wat basis dingetjes qua gehoorzaamheid hebben. Alledrie lopen ze aan flex van 8 meter, dus even naast lopen bij andere honden of mensen die passeren, of even wachten met oversteken en naast me blijven met oversteken zijn die basisdingen die ik eis qua gehoorzaamheid, en ook echt heb aangeleerd. En broertje dood aan uitvallen, dus daar hebben we ook energie in gestoken.
Plaats reactie