FF voorstellen

Hier kun je jezelf even voorstellen, als je dat wilt
Vesta_Aeterna
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Duitse Herder
Contacteer:

FF voorstellen

Bericht door Vesta_Aeterna »

Hoi allemaal,

Ik ben Guido, en ik ben hier min of meer per ongeluk beland – of misschien juist precies op het juiste moment. Twee jaar geleden had ik lachend “nee” gezegd als je me vroeg of ik ooit een Duitse herderkennel zou beginnen. Fokkerij? Nee hoor, dat was niks voor mij.

Toen kwam Vesta. Een prachtige herplaatser Duitse herder die mijn leven op z’n kop zette.
Bij de dierenarts kreeg ik de vraag: “Weet je wel wat voor hond dit is?”
Mijn trotse antwoord: “Ja, een ontzettend lieve!”

Maar de dierenarts doelde op iets anders: de bloedlijn. Vesta v Tiekerhook, rechtstreeks uit de legendarische Tiekerhook-lijn van Koos Hassing – pure werklijnen vol IPO 3, SchH III, sterke zenuwen en betrouwbare loyaliteit.

Eerst dacht ik: oké, leuk papiertje met namen. Maar hoe langer ik die stamboom bestudeerde, hoe meer het kwartje viel. Dit was geen gewone hond; dit was een stukje erfgoed. Toen Koos overleed, besefte ik dat Vesta waarschijnlijk een van de laatsten was die deze unieke vonk door kon geven. Het idee dat zo’n bijzondere lijn zomaar zou verdwijnen, voelde als een gemiste kans – niet alleen voor werkhondenliefhebbers, maar vooral voor de honden zelf.

Zo is Vom Vesta Aeterna ontstaan: een kleine, bewuste kennel met maar één doel voorop – het welzijn van de Duitse herder. Gezondheid, temperament, drive en een stevige band met hun mens staan altijd eerst.
Inmiddels hebben we ons eerste nestje achter de rug (geboren 1 december 2025). Wat een avontuur! Van chaotische etenstijden en boswandelingen tot de allereerste stapjes in de wereld. De pups – slimme, levendige krengen met een gouden hart :I: – hebben inmiddels allemaal een warm thuis gevonden waar ze écht op hun plek zijn. Want als hondenliefhebber gun je ze niets minder dan dat.

Waarom ik hier ben? Als kersverse fokker heb ik nog superveel te leren, en ik hoop hier tips op te pikken én misschien wat ervaringen te delen (want ja, ik heb al een paar grappige en wijze lessen achter de rug :lol1: ).

Tot later!

Groetjes Guido

Afbeelding
Duitse Herder kennel: Vom Vesta Aeterna
Marc
Posts in topic: 3

Re: FF voorstellen

Bericht door Marc »

Dat is inderdaad een hele mooie Duitse herder. Leuk dat je ermee bent gaan fokken. Voor de hond leuk en leuk dat er nog ouderwetse stamboomhonden gefokt worden. Nou ja ouderwets. In elk geval ouderwets type.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Leuk,Guido! Mooie foto van je hond
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 1
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Hoi, welkom! Prachtige Duitse herder is Vesta.
Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Welkom!

Wat heeft je doen besluiten om te fokken met een teef die HD C, botafwijking 2 èn ED graad 1 heeft?
Afbeelding
Vesta_Aeterna
Contacteer:

Bedankt voor het warme welkom!

Om even op de vraag van Mizzsylver te reageren,

De röntgenfoto's zijn gemaakt op bijna 6 jarige leeftijd ipv de gebruikelijke 12 maanden.
Dat kon ook nog niet eerder omdat de hond nog niet in mijn bezit was.

Ik heb 2 dierenartsen gesproken, en uiteraard de RvB heeft zich er over gebogen.
Hoogst waarschijnlijk was Vesta een HD- A en ED normaal als de foto's op 12 maanden waren genomen.
Daarbij zover als ik de stamboom terug kan kijken vader én moeder alles HD - A .

Dit allemaal meegenomen te hebben is het verantwoord om deze lijn door te zetten.
Crutz
Posts in topic: 5

Bericht door Crutz »

Welkom
Vesta_Aeterna schreef: 24 feb 2026, 22:41 Bedankt voor het warme welkom!

Om even op de vraag van Mizzsylver te reageren,

De röntgenfoto's zijn gemaakt op bijna 6 jarige leeftijd ipv de gebruikelijke 12 maanden.
Dat kon ook nog niet eerder omdat de hond nog niet in mijn bezit was.

Ik heb 2 dierenartsen gesproken, en uiteraard de RvB heeft zich er over gebogen.
Hoogst waarschijnlijk was Vesta een HD- A en ED normaal als de foto's op 12 maanden waren genomen.
Daarbij zover als ik de stamboom terug kan kijken vader én moeder alles HD - A .

Dit allemaal meegenomen te hebben is het verantwoord om deze lijn door te zetten.
Bijzonder om dit zo uit te leggen.
Ik heb door de jaren heen diverse honden op latere leeftijd pas laten röntgenen (zelfs tot 7-ruim 8 jaar oud) en ook na een actief sport leven. Ook fok ik vaak pas later in het leven van de teef en röntgen ik daardoor ook later (3-4 jaar oud pas) officieel. Nooit issues gehad dat er daardoor een slechtere uitslag was.

Ik vind dan ook dat een teef die een middelbare leeftijd voor het ras niet haalt zonder schade aan de gewrichten niet fokwaardig.
Zeker niet omdat bij de DH de gewrichten best nog een punt van aandacht zijn

Je geeft aan dat ze een herplaatser was. Zou het niet kunnen dat ze in eerste instantie om het niet behalen van de juiste röntgenologische resultaten herplaatst is?
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik volg dit even uit belangstelling want ik weet eerlijk gezegd niet wat de regels zijn bij andere rassen dan de mijne. Een combi HD-C x HD-A is toegestaan bij de Ierse setter. Of ik het zou willen is iets anders.

B.t.w. welkom hier.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Mizzsylver
Contacteer:

Kells schreef: 24 feb 2026, 23:16 Ik volg dit even uit belangstelling want ik weet eerlijk gezegd niet wat de regels zijn bij andere rassen dan de mijne. Een combi HD-C x HD-A is toegestaan bij de Ierse setter. Of ik het zou willen is iets anders.

B.t.w. welkom hier.
Hoe groot is de populatie Ierse setters? Ik gok een stuk kleiner dan het aantal Duitse herders.

Daarbij is “de lijn voortzetten” in dit geval ook geen valide reden aangezien de moeder van deze teef 4 nesten van dezelfde (veelgebruikte) reu heeft gehad, ze al achterkleinkinderen heeft en er met 2 nestgenoten van Vesta ook is gefokt. De lijn is al voortgezet.

Ik denk ook niet dat dit nest volgens de regels van de rasvereniging is gefokt, al mag daar wel met C en graad 1 gefokt worden maar moeten ze ook een clubmatch hebben gelopen, een karakterbeoordeling, uithoudingsvermogen test, VZH diploma en IGP1 hebben behaald. Plus de aankeuring met goed gevolg hebben afgelegd.
Afbeelding
Vesta_Aeterna
Contacteer:

@Crutz, Zou het niet kunnen dat ze in eerste instantie om het niet behalen van de juiste röntgenologische resultaten herplaatst is?
Nee, dit is een aanname.
Een combi HD-C x HD-A is toegestaan, Ik heb de professionals gehoord, en als beginnend fokker mag je toch hopen dat 2x dierenarts en RvB het goedkeuren, dat je verantwoord kunt fokken.

Zoals ik in mijn intro als schreef, ik hoop wat te leren, en blijkbaar is hier discussie over mogelijk!
Vesta_Aeterna
Contacteer:

@Mizzsylver Daarbij is “de lijn voortzetten” in dit geval ook geen valide reden aangezien de moeder van deze teef 4 nesten van dezelfde (veelgebruikte) reu heeft gehad, ze al achterkleinkinderen heeft en er met 2 nestgenoten van Vesta ook is gefokt. De lijn is al voortgezet.

Dan weet jij meer als ik. In welke database kan ik dat vinden?
Crutz

Bericht door Crutz »

Vesta_Aeterna schreef: 24 feb 2026, 23:31 @Crutz, Zou het niet kunnen dat ze in eerste instantie om het niet behalen van de juiste röntgenologische resultaten herplaatst is?
Nee, dit is een aanname.
Een combi HD-C x HD-A is toegestaan, Ik heb de professionals gehoord, en als beginnend fokker mag je toch hopen dat 2x dierenarts en RvB het goedkeuren, dat je verantwoord kunt fokken.

Zoals ik in mijn intro als schreef, ik hoop wat te leren, en blijkbaar is hier discussie over mogelijk!
Inderdaad een aanname. Daarom vraag ik ook of het zou kunnen.

Een beginnend fokker zou zeker bij een ras als de DH via de rasvereniging moeten fokken. Die hadden je kunnen informeren mbt de fokwaardigheid. En daar was je ook achter de info die mizzylover plaatst over herhalingsnesten en alles gekomen.
Vesta_Aeterna
Contacteer:

@Crutz @Mizzsylver Ik heb bij V.D.H. (Darwin) , DHRN , pedigreeonline, breedarchive, working dog & Schaeferhunden gechecked, en nergens zie ik dat er met 2 nestgenoten van Vesta ook gefokt zou zijn.
Dus nogmaals waar kan ik dat dan vinden? Maak me wegwijs AUB.
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Op working dog is anders al gewoon te zien dat er met vasco & vreya gefokt is. En met oa Ehra & Azra ook, die gewoon zelfde vader & moeder hebben dus uniek is jouw voortzetting in alle geval niet.

Soit, iedereen begint ergens & al doende leren de meesten gelukkig. Hopelijk mogen de pups uitgroeien tot leuke, mooie, gezonde, graag geziene honden!
Heb je zelf wat gehouden?
Hewi

Bericht door Hewi »

Nou ik vindt het een plaatje van een hond, voor de rest geen verstand van. Welkom !
Groetjes Heidi

Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Maart schreef: 25 feb 2026, 06:19 Op working dog is anders al gewoon te zien dat er met vasco & vreya gefokt is. En met oa Ehra & Azra ook, die gewoon zelfde vader & moeder hebben dus uniek is jouw voortzetting in alle geval niet.

Soit, iedereen begint ergens & al doende leren de meesten gelukkig. Hopelijk mogen de pups uitgroeien tot leuke, mooie, gezonde, graag geziene honden!
Heb je zelf wat gehouden?
En gezien TS zelf een account heeft op working-dog zou dat ook zo gevonden moeten zijn.
Zie daar ook een pup onder zijn account dus ja denk dat er wel een blijver is. Dat is altijd leuk met een nestje
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Vesta is prachtig! Welkom.
Mizzsylver
Contacteer:

Vesta_Aeterna schreef: 25 feb 2026, 00:14 @Crutz @Mizzsylver Ik heb bij V.D.H. (Darwin) , DHRN , pedigreeonline, breedarchive, working dog & Schaeferhunden gechecked, en nergens zie ik dat er met 2 nestgenoten van Vesta ook gefokt zou zijn.
Maart schreef: 25 feb 2026, 06:19 Op working dog is anders al gewoon te zien dat er met vasco & vreya gefokt is. En met oa Ehra & Azra ook, die gewoon zelfde vader & moeder hebben dus uniek is jouw voortzetting in alle geval niet.
Op Working dog kun je dat inderdaad zien. Gister was dat een snelle zoek op de telefoon en zag ik zo snel alleen de teven Vreya en Vamke, maar ook Vasco heeft inderdaad voor nakomelingen gezorgd. En meerdere broers/zussen, niet uit hetzelfde nest maar wel uit dezelfde combinatie, dus dezelfde lijn.

Wat bedoel je met dat de Raad van Beheer het heeft goedgekeurd? Die keuren niks, ook met HD D en ED graad 2 had je stambomen gekregen. Dat is gelukkig per 1-1-2026 gewijzigd maar voor jouw nest was dat nog niet het geval.
Je krijgt waarschijnlijk ook nog bericht van de Raad met een waarschuwing/boete omdat je het Basisreglement Welzijn en Gezondheid hebt overtreden, een teef mag niet voor een eerste keer gedekt worden nadat ze de leeftijd van 72 maanden = 6 jaar heeft bereikt. En gezien de geboortedatum van de pups was ze al 6 jaar bij de dekking. https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ezondheid/

Bij de SV, rasvereniging in land van herkomst, is het zo dat een reu na 30 dekkingen opnieuw gerontgend moet worden. Meestal zijn die dan ook al rond de 5 jaar of ouder en zijn het actieve sporthonden. Ook de vader van Vesta bvb en die had met de controle rontgen ook weer HD A ED vrij. Dus op latere leeftijd rontgenen is niet per definitie een reden voor een slechte uitslag.
De SV heeft ook een uitgebreide database trouwens, in te zien als je lid bent van de SV: https://www.sv-doxs.net/
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

welkom
Afbeelding

2011-2025
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

De raad zou ik vooral later radelen. Dat orgaan heeft zich al zolang zo belachelijk gemaakt dat je er echt niets meer mee hoeft.
Vesta_Aeterna schreef: 24 feb 2026, 23:31
Of het verantwoord is bepaal je uiteindelijk gewoon zelf.
Ik heb je site bekeken en het komt ontzettend liefdevol en secuur op me over dus als je externe goedkeuring zocht dan heb je die bij deze.

HD en ED zijn heikele punten maar het is ook niet zo dat je duitse herderpups kunt kopen met een gegarandeerd gezond bewegingsapparaat.
Het is inderdaad een mooie afkomst en prachtige hond.

Komen de pups nog een keertje terug of doe je een nestwandeling?
Door veel contact te houden krijg je toch het beste zicht op hoe het met het nest gaat. Maarja, niet iedere koper zit daar op te wachten en dat mag natuurlijk.

Hoewel ik de vragen best goed en terecht vindt is het ook wel een beetje een koude douche om zo ontvangen te worden. Ik hoop dat je blijft posten. Het is best een leuk forum ook al komt dat in dit topic misschien niet meteen zo over. :F:
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik vind iedere hond met een baarmoeder of balzak overigens potentieel fokmateriaal hoor en ook al zouden er al 1000 nestgenoten met 10.000 nakomelingen zijn, als ik van mijn eigen hond ook een nest zou willen, zou ik dat verder doen. Wat de rest van de wereld daar dan van vindt, moeten ze vooral vinden. Sowieso zal er - zoals met alles - commentaar op komen. Soms nuttig, soms vermakelijk, soms compleet absurd.

De HD/Ed had ik persoonljk niet gedaan, temeer omdat áls er een pup of meerdere er ook ontwikkelen, je als fokker de sjaak bent, want dán zijn pupkoper vaak erg snel om vanalles te komen eisen, met name geld (uiteraard). Maar wie dat wel doet, wens ik natuurlijk gewoon gezonde pups toe. Mooie, leuke pups die fijn & gezellig ter wereld komen en de beste mogelijke start krijgen, kunnen er niet genoeg zijn. :ok:
Crutz

Bericht door Crutz »

Mizzsylver schreef: 25 feb 2026, 09:22
Vesta_Aeterna schreef: 25 feb 2026, 00:14 @Crutz @Mizzsylver Ik heb bij V.D.H. (Darwin) , DHRN , pedigreeonline, breedarchive, working dog & Schaeferhunden gechecked, en nergens zie ik dat er met 2 nestgenoten van Vesta ook gefokt zou zijn.
Op Working dog kun je dat inderdaad zien. Gister was dat een snelle zoek op de telefoon en zag ik zo snel alleen de teven Vreya en Vamke, maar ook Vasco heeft inderdaad voor nakomelingen gezorgd. En meerdere broers/zussen, niet uit hetzelfde nest maar wel uit dezelfde combinatie, dus dezelfde lijn.

Wat bedoel je met dat de Raad van Beheer het heeft goedgekeurd? Die keuren niks, ook met HD D en ED graad 2 had je stambomen gekregen. Dat is gelukkig per 1-1-2026 gewijzigd maar voor jouw nest was dat nog niet het geval.
Je krijgt waarschijnlijk ook nog bericht van de Raad met een waarschuwing/boete omdat je het Basisreglement Welzijn en Gezondheid hebt overtreden, een teef mag niet voor een eerste keer gedekt worden nadat ze de leeftijd van 72 maanden = 6 jaar heeft bereikt. En gezien de geboortedatum van de pups was ze al 6 jaar bij de dekking. https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ezondheid/

Bij de SV, rasvereniging in land van herkomst, is het zo dat een reu na 30 dekkingen opnieuw gerontgend moet worden. Meestal zijn die dan ook al rond de 5 jaar of ouder en zijn het actieve sporthonden. Ook de vader van Vesta bvb en die had met de controle rontgen ook weer HD A ED vrij. Dus op latere leeftijd rontgenen is niet per definitie een reden voor een slechte uitslag.
De SV heeft ook een uitgebreide database trouwens, in te zien als je lid bent van de SV: https://www.sv-doxs.net/

dat he, ik heb 1x een nest gefokt met een te oude teef (was niet een eerste nest) en ben direct door de raad gekielhaald, 2 jaar diskwalificatie en 1000 euro boete (en in die 2 jaar dat ik gediskwalificeerd was werd de leeftijdsgrens opgetrokken naar 9 jaar voor een laatste nest en was ik dus helemaal niet fout geweest als het dan gebeurd was.
Mirri

Bericht door Mirri »

Welkom hier,er zijn er genoeg die er verstand van hebben

Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

Vesta_Aeterna
Contacteer:

Ondanks ik alles zo zorgvuldig mogelijk heb proberen te doen, werd het uiteindelijk toch een race tegen de klok.
Toen het balletje begon te rollen, heb ik als eerste een fokker gebeld, en uitgelegd dat ik een eerste nestje wilde.

Een van de vragen op mijn vragenlijst: Tot welke leeftijd mag ik fokken met deze hond? Antwoord: tot 8 jaar.
Dus ik dacht mooi, kan ik alles in alle rust voorbereiden. Maar later bleek dus dat je éérste nest vóór de 6 jaar moest zijn.

Foute voorlichting dus, en hier begon de race tegen de klok.
Nu moet ik zeggen dat ondanks ik verschillende sites heb zitten te graven over het hoe en wat, en ik moet zeggen dat de te vergaren info is erg gebrekkig is. (of ik heb niet op de goede plaats gezocht)
Je krijgt ineens van alles op je bord, en het is niet anders als een bedrijf opzetten. (ben ZZP-er) En de start van de zaak was niet anders als het opzetten van een hondenkennel.

Enfin na het horen dat er vóór de 6 jaar een nest geweest moest zijn heb ik onmiddellijk de RvB gebeld om te vragen hoe het nu zat.
Lang verhaal kort, Je bent te laat, maar grensgeval, je kunt een boete krijgen (tussen €300 á €400), dat krijg je later wel te horen. (tot op heden nog niets gehoord).
De vraag of dat ik dan toch een stamboom op de pups zou krijgen werd positief beantwoord, en de pups hebben dus ook een stamboom gekregen!

Niet alles is gegaan zoals ik dat zou willen, en daarom ben ik dus blijvend opzoek naar informatie, en probeer daarmee mijn kennis te vergroten.
Nooit te oud om te leren toch?
Crutz

Bericht door Crutz »

Vesta_Aeterna schreef: 25 feb 2026, 13:02 Ondanks ik alles zo zorgvuldig mogelijk heb proberen te doen, werd het uiteindelijk toch een race tegen de klok.
Toen het balletje begon te rollen, heb ik als eerste een fokker gebeld, en uitgelegd dat ik een eerste nestje wilde.

Een van de vragen op mijn vragenlijst: Tot welke leeftijd mag ik fokken met deze hond? Antwoord: tot 8 jaar.
Dus ik dacht mooi, kan ik alles in alle rust voorbereiden. Maar later bleek dus dat je éérste nest vóór de 6 jaar moest zijn.

Foute voorlichting dus, en hier begon de race tegen de klok.
Nu moet ik zeggen dat ondanks ik verschillende sites heb zitten te graven over het hoe en wat, en ik moet zeggen dat de te vergaren info is erg gebrekkig is. (of ik heb niet op de goede plaats gezocht)
Je krijgt ineens van alles op je bord, en het is niet anders als een bedrijf opzetten. (ben ZZP-er) En de start van de zaak was niet anders als het opzetten van een hondenkennel.

Enfin na het horen dat er vóór de 6 jaar een nest geweest moest zijn heb ik onmiddellijk de RvB gebeld om te vragen hoe het nu zat.
Lang verhaal kort, Je bent te laat, maar grensgeval, je kunt een boete krijgen (tussen €300 á €400), dat krijg je later wel te horen. (tot op heden nog niets gehoord).
De vraag of dat ik dan toch een stamboom op de pups zou krijgen werd positief beantwoord, en de pups hebben dus ook een stamboom gekregen!

Niet alles is gegaan zoals ik dat zou willen, en daarom ben ik dus blijvend opzoek naar informatie, en probeer daarmee mijn kennis te vergroten.
Nooit te oud om te leren toch?
Omdat je gebeld hebt met de RvB wordt je waarschijnlijk zwaarder gestraft.
Normaal is een eerste “overtreding” 3 maanden diskwalificatie en 300-400€ boete.
Mijn eerste overtreding was een laatste (dus niet eerste) nest met na de 8 jaar. De teef heb ik nog volledig gerontgend, bloed onderzoek, buikecho en bij voortplantingsspecialisten navraag gedaan.
Maar juist omdat ik navraag had gedaan kreeg ik niet de milde straf maar de zware.
Inmiddels is de maximale leeftijd voor een laatste nest overigens 9 jaar (dus die fokker die je sprak heeft je verkeer voorgelicht)
Plaats reactie