Nooit los lopen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Inge O
Posts in topic: 27
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Nooit los lopen

Bericht door Inge O »

Kruimel schreef: 19 mar 2022, 11:10 Ja, en dan vertellen ze je op de hondenschool dat je léuker moet zijn dan alle verleidingen. De allerleukste. Nou, ga d'r maar aanstaan. Dat werkt idd bij honden die van nature mensgericht zijn en (hun) mensen sowieso al hartstikke leuk vinden. En als ze verder toch nergens een bal aanvinden. Bij honden voor wie mensen in essentie bijzaak zijn en/of voor wie andere dingen per definitie veel belangrijker zijn werkt dat niet. Gewoon niet.
De leukste zijn werkt sowieso bij heel veel honden niet, ja, als het hen uitkomt.

Of waarom dacht je dat ook zoveel honden hier van forummers - die toch echt hun best doen - niet betrouwbaar genoeg komen om los te kunnen?
Dat 'leuker zijn dan' werkt voornamelijk bij herderkarakters, bij heel veel aanderen gewoon niet.

Ik ben ook niet de leukste voor mijn honden want daar doen die ook niet aan, wél de goeiste.
Kruimel schreef: 19 mar 2022, 11:14
Bij Bas werkte dat niet. Die bleef echt niet een uurtje in de bieten rondspringen, die was binnen 10 minuten 20 kilometer verderop achter zijn neus aan. Over wegen en spoorlijnen, door bos veld weiland en akker. Dat werkt bij een hond die er ook nog belang bij heeft bij de mensen in de buurt te zijn. Dat was bij Bas niet zo. Hij kwam wel weer thuis, hij was rete-slim en vond de weg terug wel, maar pas als het hem paste en dat kon gerust een dag of zelfs twee dagen later zijn. De keren dat hij de kans kreeg dan want dat was reden om hem buiten altijd aan de lijn te hebben, de tuin te omheinen als Fort Knox en een plek te zoeken waar hij veilig van de lijn kon. Dat laatste lukte eigenlijk niet, alleen een binnenbak van 20x40 mits niemand onverhoeds de deur opendeed. En daar was hij binnen 10 minuten uitgekeken.
Daar valt inderdaad weinig tegen te beginnen, maar dat is wel die spreekwoordelijke uitzondering, en ja, die zijn er.
Maar ze blijven wel de uitzondering.
Inge O

Bericht door Inge O »

Rebble schreef: 19 mar 2022, 11:22 Charlie is wel een beetje een sorry dat ik besta hond maar thuis is ze wel aanhankelijk, buiten aan de (lange) lijn trouwens ook, dan hebben we prima contact. Ik blijf erbij (ondanks de embarkuitslag) dat er een enorme scheut Griekse herder in zit, zelfstandig kuddebewaker. Het maakt het loslopen niet onmogelijk maar het is wel een verklaring waarom het mij niet lukt met haar.
Toevallig zei ik van de week nog tegen mijn zus dat ik Charlie in sommige situaties ontzettend slecht kan lezen, ze is heel stoïcijns. Met Izzy (boerenfox) had ik dat helemaal niet, die hoefde haar oor maar te bewegen en ik wist precies wat er ging gebeuren.
De kans is inderdaad groot dat daar wat berghond inzit, en toch denk ik altijd dat een hond waar je makkelijk contact mee maakt ook wel zou moeten te overtuigen zijn om ook los nog dat contact te houden.

Jammer dat je niet een paar straten verderop woont, had wel eens willen kijken :F: , zoals je haar (in het algemeen, niet alleen in deze reactie) beschrijft lijkt ze redelijk wat weg te hebben van een wat moeilijker Hovawart (wat niet zo gek is want daar zit ook behoorlijk wat berghond in).
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

EchoMira schreef: 19 mar 2022, 12:29
Inge O schreef: 19 mar 2022, 12:25
sabine schreef: 19 mar 2022, 11:31 maar dan bedoel je met 'jachthonden' geen retrievers maar vooral lopende honden denk ik?
Lopende en staande, geen retrievers, nee ;-) .
Nee, dat zijn liggende, hijgende honden.
:slaap: :slaap:
Anne&taar
Posts in topic: 1

Bericht door Anne&taar »

Hier lopen mijn honden ook los. Recent de jongste een tijdje aan de lijn gehad vw een schouderblessure, wat een hel... En mocht het in de toekomst zo zijn dat loslopen niet meer getolereerd wordt, dan komen er ofwel nooit meer honden, ofwel vertrek ik naar het buitenland. Ook ben ik het helemaal eens met degene die aangeeft dat verreweg het overgrote gros van de mensen er niet de moeite in wil stoppen om loslopen goed te trainen. En het kan best veel moeite kosten; die onzin van "leuker zijn dan de omgeving" is echt ongelofelijke kolder; daar kom je met een hoop honden niet mee weg. Dat gezegd hebbende ken ik ook mensen wiens hond niet verantwoord los kan lopen, ondanks liefdevolle opvoeding en training. En ik snap ook heel goed dat deze mensen zich aangesproken voelen door enkele opmerkingen die hier geplaatst worden.

Zelf ben ik trouwens maar wat bij dat bepaalde mensen hun exemplaar aangelijnd uitlaten. Mij zal je daar nooit over horen klagen.
Diana
Posts in topic: 19
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

mijke schreef: 19 mar 2022, 09:00
Alfilillo schreef: 19 mar 2022, 08:20
malinois schreef: 18 mar 2022, 23:11
Hmm ik zie overduidelijk wel een enorm verschil. Al 25 jaar bij al mijn honden: keeshondmix herplaatser, (x) mechelaars en dobers. Ik gok maar zo dat dit is omdat zij al vanaf 7 a 8 weken hier gewoon loslopen,
Zou dat schelen? Ik heb dat bij Lily inderdaad ook gedaan. Ze was toen nog in opvang bij ons en ik mocht haar eigenlijk niet loslaten, maar zo klein hou je ze nog bij als ze er vandoor gaan, wat trouwens niet gebeurde want ze zat aan Alfil vastgeplakt alsof hij stroop aan zijn kont had. Ideaal.

Het valt me overigens op hoeveel honden er niet los kunnen hier op het forum. Ik zie dat in mijn omgeving niet. Bijna alles loopt los, behalve hondagressieve honden. Galgo´s en podenco´s lopen ook gewoon los. Het gros gaat er niet vandoor. Ja, ze nemen wat meer ruimte dan een herder en zijn wel eens even uit zicht als ze in de bosjes zijn, maar de baas kwijt raken willen ze niet. Behalve eentje. Nina, een klein podencoteefje uit Valencia. Die is makkelijk twee uur weg en die komt dan met bebloede bek zelf naar huis. Zij gaat tegenwoordig wel vast als er veel konijnen zitten; dat ligt blijkbaar aan de tijd van het jaar. Maar dat is dus de uitzondering die de regel bevestigt.

Misschien komt dat doordat men in Nederland de hond alleen los laat als die een absolute recall heeft of altijd in zicht is?
Hier in de buurt loopt ook bijna altijd alles los (behalve een aantal mensen met buitenlandertjes), maar of dat nou altijd een goed idee is... ;-) Er worden geregeld honden doodgereden die er vandoor gaan vanwege hun jachtinstinct, er zitten agressieve joekels tussen, honden die kinderen bijten met een baasje dat er niks aan doet, eentje die altijd wegrent op zoek naar snaai (recht de moskee in :lol:), een waarvan ik zelfs niet weet welke baas erbij hoort, wel dat het heel onhandig is als er een ongecastreerde reu zonder sturing bij je gelegenheidsroedel aansluit, en het gros luistert überhaupt niet naar hun baasjes. Dus dat ze altijd loslopen zegt naar mijn idee vrij weinig over of ze het ook daadwerkelijk kunnen, en vooral heel veel over het feit dat baasjes er nogal makkelijk mee omgaan. Ik denk dat mensen hier op het forum gewoon sneller hun verantwoordelijkheid nemen.
Amy liep op de eerste wandeling die ze met mij maakte in NL al los :lol1: Ze had het jagen toen nog niet echt ontdekt, was superbraaf en liep echt niet weg. Pas toen ze flink ging jagen, werd het loslopen problematisch, voor die tijd heeft ze (zeker een halfjaar, ik denk zelfs een klein jaar) elke wandeling losgelopen.

Grappig dat jouw ervaring met honden in Spanje zo anders is als die van mij. Ik kom namelijk alleen maar óf aangelijnde honden tegen óf honden die zichzelf aan het uitlaten zijn. Maar bijna nooit baasjes met loslopende honden en al helemaal zo goed als nooit loslopende honden die ook nog luisteren. Er is een vrouw met een luisterende, loslopende border collie die ik wel eens tegenkom, maar dat is volgens mij de enige loslopende hond hier in de buurt die ik wel eens vaker tegenkom, behalve dan de honden waarvan de baasjes in geen velden of wegen te bekennen zijn. Alle andere 'vaste' honden die ik tegenkom, zijn altijd aangelijnd.

In mijn omgeving is het wel veel makkelijker om honden los te laten die soms even uit zicht zijn of een flink eind weg rennen (niet om weg te lopen, gewoon honden die veel ruimte nemen), omdat waar ik meestal wandel de wegen inderdaad erg ver weg zijn. En omdat het gewoon veel rustiger is, niet overal lopen en fietsen andere mensen met en zonder hond, lopen ruiters, loopt er een mountainbikeroute, etc. Amoz mocht bijvoorbeeld in NL niet uit zicht, aangezien hij wel achter paarden aan wil en ook heftig reageert op schapen. Hier kom ik in mijn wandelgebied echt niet ineens een ruiter tegen, althans, dat is de afgelopen 3,5 jaar nog niet gebeurd, dus hier mag hij best wat meer afstand nemen. Schapen wel, maar die hoor je op ruime afstand door de bellen, dus dan heb ik tijd genoeg om Amoz bij me te roepen of aan te lijnen.
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 14
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 19 mar 2022, 18:16
mijke schreef: 19 mar 2022, 09:00
Alfilillo schreef: 19 mar 2022, 08:20

Zou dat schelen? Ik heb dat bij Lily inderdaad ook gedaan. Ze was toen nog in opvang bij ons en ik mocht haar eigenlijk niet loslaten, maar zo klein hou je ze nog bij als ze er vandoor gaan, wat trouwens niet gebeurde want ze zat aan Alfil vastgeplakt alsof hij stroop aan zijn kont had. Ideaal.

Het valt me overigens op hoeveel honden er niet los kunnen hier op het forum. Ik zie dat in mijn omgeving niet. Bijna alles loopt los, behalve hondagressieve honden. Galgo´s en podenco´s lopen ook gewoon los. Het gros gaat er niet vandoor. Ja, ze nemen wat meer ruimte dan een herder en zijn wel eens even uit zicht als ze in de bosjes zijn, maar de baas kwijt raken willen ze niet. Behalve eentje. Nina, een klein podencoteefje uit Valencia. Die is makkelijk twee uur weg en die komt dan met bebloede bek zelf naar huis. Zij gaat tegenwoordig wel vast als er veel konijnen zitten; dat ligt blijkbaar aan de tijd van het jaar. Maar dat is dus de uitzondering die de regel bevestigt.

Misschien komt dat doordat men in Nederland de hond alleen los laat als die een absolute recall heeft of altijd in zicht is?
Hier in de buurt loopt ook bijna altijd alles los (behalve een aantal mensen met buitenlandertjes), maar of dat nou altijd een goed idee is... ;-) Er worden geregeld honden doodgereden die er vandoor gaan vanwege hun jachtinstinct, er zitten agressieve joekels tussen, honden die kinderen bijten met een baasje dat er niks aan doet, eentje die altijd wegrent op zoek naar snaai (recht de moskee in :lol:), een waarvan ik zelfs niet weet welke baas erbij hoort, wel dat het heel onhandig is als er een ongecastreerde reu zonder sturing bij je gelegenheidsroedel aansluit, en het gros luistert überhaupt niet naar hun baasjes. Dus dat ze altijd loslopen zegt naar mijn idee vrij weinig over of ze het ook daadwerkelijk kunnen, en vooral heel veel over het feit dat baasjes er nogal makkelijk mee omgaan. Ik denk dat mensen hier op het forum gewoon sneller hun verantwoordelijkheid nemen.
Amy liep op de eerste wandeling die ze met mij maakte in NL al los :lol1: Ze had het jagen toen nog niet echt ontdekt, was superbraaf en liep echt niet weg. Pas toen ze flink ging jagen, werd het loslopen problematisch, voor die tijd heeft ze (zeker een halfjaar, ik denk zelfs een klein jaar) elke wandeling losgelopen.

Grappig dat jouw ervaring met honden in Spanje zo anders is als die van mij. Ik kom namelijk alleen maar óf aangelijnde honden tegen óf honden die zichzelf aan het uitlaten zijn. Maar bijna nooit baasjes met loslopende honden en al helemaal zo goed als nooit loslopende honden die ook nog luisteren. Er is een vrouw met een luisterende, loslopende border collie die ik wel eens tegenkom, maar dat is volgens mij de enige loslopende hond hier in de buurt die ik wel eens vaker tegenkom, behalve dan de honden waarvan de baasjes in geen velden of wegen te bekennen zijn. Alle andere 'vaste' honden die ik tegenkom, zijn altijd aangelijnd.

In mijn omgeving is het wel veel makkelijker om honden los te laten die soms even uit zicht zijn of een flink eind weg rennen (niet om weg te lopen, gewoon honden die veel ruimte nemen), omdat waar ik meestal wandel de wegen inderdaad erg ver weg zijn. En omdat het gewoon veel rustiger is, niet overal lopen en fietsen andere mensen met en zonder hond, lopen ruiters, loopt er een mountainbikeroute, etc. Amoz mocht bijvoorbeeld in NL niet uit zicht, aangezien hij wel achter paarden aan wil en ook heftig reageert op schapen. Hier kom ik in mijn wandelgebied echt niet ineens een ruiter tegen, althans, dat is de afgelopen 3,5 jaar nog niet gebeurd, dus hier mag hij best wat meer afstand nemen. Schapen wel, maar die hoor je op ruime afstand door de bellen, dus dan heb ik tijd genoeg om Amoz bij me te roepen of aan te lijnen.
Dat komt denk ik omdat jij in een urbanisatie woont. In een dorp is het echt niet handig om je hond gewoon los te gooien met al het verkeer, dus dan zal je eerst naar het buitengebied moeten lopen. Er is wel een hond die zich af en toe zelf uitlaat. Doodeng vind ik het. Maar dat is echt een uitzondering.
Ik had geloof ik niet gezegd dat de loslopende honden luisterden :lol1: . Althans niet in de zin van ´Hier!´ en ze staan aan de voet. Maar ze lopen ook niet weg. Eerlijk gezegd werkt dat bij Alfil en Lily ook zo. Ze willen nog wel wachten op mij, of ik wacht op hen, maar echt komen... Soms, maar dan moet er wel minstens kaas tegenover staan. Ze begrijpen het gewoon niet. Stel, ze zijn 20 meter voor me en ik zeg ´Kom!´, dan staan ze wel stil maar komen ho maar. Staan ze je schaapachtig aan te kijken van ´kom dan zelf´. Best erg eigenlijk :oeps:. Ik weet wel dat het een kwestie van trainen is, maar het is gewoon niet echt nodig. Eén uitzondering, als ik echt bang ben en het komt uit mijn tenen, dan komen ze.
Als het even kan, heb ik ook liever dat ze onaangelijnd contact maken met andere honden. Dan is de spanning stukken lager en ze kunnen weg als het nodig is. Alfil heeft vaker geen behoefte aan contact. Lily wel, wat mooi uitkomt, want als zij bezig is met die andere hond kan Alfil er onopgemerkt voorbij lopen.
Afbeelding
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Diem vond mij absoluut de leukste én onze wifi verbinding was uitstekend :mrgreen: Op een ouderwetse hondenschool dan ook wel de discussie gehad dat ik hem moest vertrouwen voordat ik hem los liet voor een oefening en dan zou het goed gaan.
"Ja, ik vertrouw hem prima. Ik zie nu aan zijn oogjes dat hij niet direct gaat komen maar lol maken".
"Nee heus niet, vorige week ging het goed dus nu ook"
"Hij heeft vandaag een andere bui, ik zie het aan zijn ogen"
"Gooi hem los, gaat echt goed"
"Ok"
En vervolgens rende Diem met een noodgang rondjes om de wachtende honden tot hij ze allemaal volledig over de zeik had om daarna de oefening af te maken. En baalde iedereen weer dat ze met ons in de groep zaten :oeps: En het ergste was nog dat hij het examen met extra publiek prachtig vond en dus volledig foutloos eerste werd :mann:

Toen hij ouder was en iets minder impulsief was, keek hij vaak ook eerst ff achterom.
"Ik moet even wat. Wacht jij even hier?"
"Kijk Diem, ik heb kaas! Kom je, doen we een spelletje. Snel zijn, anders eet Mies alles op"
"Ja, nee. Zometeen"
"Diem :gvd: Nu hierkomen"
"Sorry pioenroos. Ben echt zo terug"
....
5 minuten later:
"Ja, hoi ben ik weer. Kaas is zeker op al? Geeft niet hoor een knuffel is ook fijn"
En toen zag ik in de verte een hond de bocht om komen. Bij navraag op de parkeerplaats bleek dat er 2 reuen mot hadden. Diem was alleen maar komen kijken en toen alles weer rustig was weer wegggerend :19:
En toen was hij al 10 jaar ofzo. Op veilige overzichtelijke plekken liep hij toen weer los. In z'n jonge jaren nam hij veel en veel te veel ruimte, tijd en afstand op zulke momenten. Ik ben echt geen veiligheid voor alles type maar het risico op het veroorzaken van een ongeluk was me echt te groot.
Aan de lange lijn konden we ook gewoon doen wat hij wilde en hoefde hij niet altijd maar te luisteren en zichzelf te beheersen, dat beviel hem prima. Lekker struinen, de kleine paadjes met veel luchtjes op of zo lang in het water liggen als je maar wilde want ik kon toch niet doorlopen zonder hem.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Natalie schreef: 19 mar 2022, 19:09
Diana schreef: 19 mar 2022, 18:16
Abel ook. Dat heb ik natuurlijk nooit in die FB groep gezegd, want dan was ik virtueel afgemaakt :LOL: Maar Abel liep de volgende ochtend los mee in het bos. Samen met Jip, die nooit zomaar een ander pad in slaat. En het was tijdens een hittegolf dus ik ging heel erg vroeg. Bovendien waren er geen drukke wegen in de buurt. Abel vond het geweldig om met die heerlijke slungelpoten van hem wat te rennen en te struinen. Hij wilde mij eigenlijk ook vanaf dag 1 niet uit het oog verliezen, dus ik vertrouwde het volledig. Tot hij na een half jaar ineens zoooeeeffff achter een haas aan ging. Ik heb Jip rennend naar de auto teruggebracht en toen weer snel teruggegaan naar de plek waar ik hem uit het oog verloren was. Daar ben ik blijven wachten. Ik hoopte dat hij daar gewoon naar terug zou komen. Ondertussen riep ik de longen uit mijn lijf natuurlijk, maar ik ben niet gaan zoeken. Na 40-50 minuten kwam hij inderdaad op die plek terug. “Oh hallo, hier ben ik weer hoor.” :Q:

Sindsdien mag hij op dat soort plekken echt niet meer los, maar er zijn hier in de buurt gelukkig voldoende alternatieven.
Oef, 40 minuten :schrik: Amy is nooit langer dan een minuut of 10 weggeweest en dat leverde al veel grijze haren en hartverzakkingen op.

Dit was Amy op een van haar eerste wandelingen: aan Mila en mij vastgeplakt zo ongeveer :F: Later werd dit dé favoriete plek om op muizenjacht te gaan, maar daar was zij toen echt nog niet mee bezig.

Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Alfilillo schreef: 19 mar 2022, 19:19 Dat komt denk ik omdat jij in een urbanisatie woont. In een dorp is het echt niet handig om je hond gewoon los te gooien met al het verkeer, dus dan zal je eerst naar het buitengebied moeten lopen. Er is wel een hond die zich af en toe zelf uitlaat. Doodeng vind ik het. Maar dat is echt een uitzondering.
Ik had geloof ik niet gezegd dat de loslopende honden luisterden :lol1: . Althans niet in de zin van ´Hier!´ en ze staan aan de voet. Maar ze lopen ook niet weg. Eerlijk gezegd werkt dat bij Alfil en Lily ook zo. Ze willen nog wel wachten op mij, of ik wacht op hen, maar echt komen... Soms, maar dan moet er wel minstens kaas tegenover staan. Ze begrijpen het gewoon niet. Stel, ze zijn 20 meter voor me en ik zeg ´Kom!´, dan staan ze wel stil maar komen ho maar. Staan ze je schaapachtig aan te kijken van ´kom dan zelf´. Best erg eigenlijk :oeps:. Ik weet wel dat het een kwestie van trainen is, maar het is gewoon niet echt nodig. Eén uitzondering, als ik echt bang ben en het komt uit mijn tenen, dan komen ze.
Als het even kan, heb ik ook liever dat ze onaangelijnd contact maken met andere honden. Dan is de spanning stukken lager en ze kunnen weg als het nodig is. Alfil heeft vaker geen behoefte aan contact. Lily wel, wat mooi uitkomt, want als zij bezig is met die andere hond kan Alfil er onopgemerkt voorbij lopen.
Ja, het is een andere omgeving natuurlijk, maar ik vind het opvallend dat iedereen hier aangelijnd wandelt met z'n hond, terwijl de omgeving zich er zo uitstekend voor leent om ze lekker los te laten :?
Er is trouwens wel een oudere man die hier in de urbanisatie ook met een klein hondje los wandelt, bedenk ik me nu. Maar die loopt alleen elke avond naar de containers en terug naar huis. Die kom ik nooit tegen, maar ik zie hem dus wel eens langs mijn hek lopen.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 19 mar 2022, 19:35
Alfilillo schreef: 19 mar 2022, 19:19 Dat komt denk ik omdat jij in een urbanisatie woont. In een dorp is het echt niet handig om je hond gewoon los te gooien met al het verkeer, dus dan zal je eerst naar het buitengebied moeten lopen. Er is wel een hond die zich af en toe zelf uitlaat. Doodeng vind ik het. Maar dat is echt een uitzondering.
Ja, het is een andere omgeving natuurlijk, maar ik vind het opvallend dat iedereen hier aangelijnd wandelt met z'n hond, terwijl de omgeving zich er zo uitstekend voor leent om ze lekker los te laten :?
Er is trouwens wel een oudere man die hier in de urbanisatie ook met een klein hondje los wandelt, bedenk ik me nu. Maar die loopt alleen elke avond naar de containers en terug naar huis. Die kom ik nooit tegen, maar ik zie hem dus wel eens langs mijn hek lopen.
Ja vreemd. Geen idee waarom :scratch: .
Jammer trouwens dat er bij Amy dat jachtinstinct op een gegeven moment zo ingehakt is. Ze deed het zo goed :mann: .

10 minuten weg heb ik bij Lily trouwens wel regelmatig gehad hoor, maar dan weet ik waar ze is: bij de rotsen waar veel mensen in zee staan te vissen. Ik kom daar om die reden niet vaak in de buurt, of ik lijn haar aan als we langs de afslag komen die naar de rotsen leidt. Er kan niet echt iets gebeuren, maar ik vind het gewoon irritant als ik haar daar moet gaan halen. Die hele rotspartij naar beneden klauteren en dan weer naar boven. Die enkele keer dat het haar toch lukt om te ontsnappen, loop ik meestal richting huis en dan wachten Alfil en ik op een vaste steen. Duurt nooit langer dan 10 minuten. Eerst hoor ik dan die pootjes keihard over het pad denderen en dan verschijnt ze met een superblije kop om ons weer te zien. En ja, dan kan ik dus niet boos zijn.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Alfilillo schreef: 19 mar 2022, 19:55 Ja vreemd. Geen idee waarom :scratch: .
Jammer trouwens dat er bij Amy dat jachtinstinct op een gegeven moment zo ingehakt is. Ze deed het zo goed :mann: .

10 minuten weg heb ik bij Lily trouwens wel regelmatig gehad hoor, maar dan weet ik waar ze is: bij de rotsen waar veel mensen in zee staan te vissen. Ik kom daar om die reden niet vaak in de buurt, of ik lijn haar aan als we langs de afslag komen die naar de rotsen leidt. Er kan niet echt iets gebeuren, maar ik vind het gewoon irritant als ik haar daar moet gaan halen. Die hele rotspartij naar beneden klauteren en dan weer naar boven. Die enkele keer dat het haar toch lukt om te ontsnappen, loop ik meestal richting huis en dan wachten Alfil en ik op een vaste steen. Duurt nooit langer dan 10 minuten. Eerst hoor ik dan die pootjes keihard over het pad denderen en dan verschijnt ze met een superblije kop om ons weer te zien. En ja, dan kan ik dus niet boos zijn.
Haha, Lily :I: Nee, het heeft ook geen zin om dán nog eens boos te worden, als ze eenmaal wel netjes naar je toe komt.

Toen Amy tien minuten weg was geweest, kwam ze terug met een konijn, mank lopend, voetzolen kapot, overal schrammen, en heeeeel blij. Ik was ook heel blij dat ze er weer was hoor. Dat was volgens mij het derde konijn dat ze ving en toen dacht ik: dit kan echt niet meer zo, ze was ook nog nooit zo lang uit beeld geweest. Dat is daarna ook nooit meer gebeurd. Het lang uit beeld zijn dus; het konijnenvangen helaas wel, nog een keer aan de lange lijn en nog een keer hier op het land van mijn buurman.

Ik was niet verbaasd over dat jachtinstinct, ik wist dat haar moeder een podenco was en haar broer kon er ook wat van. Dus daar heb ik altijd al wel rekening mee gehouden, dat zij dat waarschijnlijk ook zou gaan ontwikkelen. In het begin was ze nog niet zeker genoeg om wat meer afstand te nemen en liep ze altijd in mijn kielzog. Maar toen het fysiek beter met haar ging en ze wat meer durfde, durfde ze ook steeds wat meer afstand te nemen en ergens achteraan te gaan, ze kon mij toch wel terugvinden. Dat laatste is heel fijn en ook dat ze meteen weer terugkomt, ik ben nooit bang geweest om haar echt kwijt te raken, daarvoor let ze echt te goed op mij. Maar geef haar een paar minuten en de kans is groot dat ze iets te pakken heeft :( Dat wil ik toch niet dagelijks meemaken.
Bij Amy speelt natuurlijk ook mee dat ze niet zo goed kan omgaan met vreemde honden en ik haar ook niet helemaal vertrouw met rennende kleine hondjes, zeker op flinke afstand. Dus ik wil haar in zicht hebben, tenzij het een plek is die erg overzichtelijk is en waarvan ik zeker weet dat er geen andere honden zijn.
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Al mijn honden hebben altijd losgelopen, zelfs mijn herder/poolhond kruising met agressie tegen mensen en honden. Ook mijn hond met kennelsyndroom en nu mijn husky.

Ik heb drie jaar lang Laila (zwerfhond uit Spanje en de zwarte hond uit mijn onderschrift) iedere keer weer losgelaten en ben zelf door een sloot gewaad omdat ze naar schapen ging, ze is over een hek van een afgehuurd veld gesprongen naast de kinderboerderij, ze liep haar eigen ronde in het losloopbos waarbij ik al roepend rondliep en iemand tegen me zei dat ze ondertussen al weer achter me liep. :mrgreen:

Ze is ontsnapt uit halsbanden en tuigen en heeft en plein publique een waterhoen doodgeschud terwijl er allemaal kantoormensen langliepen in hun lunchpauze. Ik heb uren achter haar aangelopen terwijl ze rondjes om de sloot rende. Op het strand was ze alleen nog maar een stipje in de verte. Ze valt paarden ook aan.

Ik vind zeker dat ze enorm veel mist maar ik zou niet weten wat ik er nog aan kan doen. Want dan deed ik het wel. Ik vind het wel een tekortkoming van mezelf, dat zeker. Maar ergens in die drie jaar is het iedere keer weer vertrouwen geven wel geknakt. En dat heb ik nooit eerder gehad met een hond.
AfbeeldingAfbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

pioenroos schreef: 19 mar 2022, 19:29 Diem vond mij absoluut de leukste én onze wifi verbinding was uitstekend :mrgreen: Op een ouderwetse hondenschool dan ook wel de discussie gehad dat ik hem moest vertrouwen voordat ik hem los liet voor een oefening en dan zou het goed gaan.
"Ja, ik vertrouw hem prima. Ik zie nu aan zijn oogjes dat hij niet direct gaat komen maar lol maken".
"Nee heus niet, vorige week ging het goed dus nu ook"
"Hij heeft vandaag een andere bui, ik zie het aan zijn ogen"
"Gooi hem los, gaat echt goed"
"Ok"
En vervolgens rende Diem met een noodgang rondjes om de wachtende honden tot hij ze allemaal volledig over de zeik had om daarna de oefening af te maken
. En baalde iedereen weer dat ze met ons in de groep zaten :oeps: En het ergste was nog dat hij het examen met extra publiek prachtig vond en dus volledig foutloos eerste werd :mann:

Toen hij ouder was en iets minder impulsief was, keek hij vaak ook eerst ff achterom.
"Ik moet even wat. Wacht jij even hier?"
"Kijk Diem, ik heb kaas! Kom je, doen we een spelletje. Snel zijn, anders eet Mies alles op"
"Ja, nee. Zometeen"
"Diem :gvd: Nu hierkomen"
"Sorry pioenroos. Ben echt zo terug"
....
5 minuten later:
"Ja, hoi ben ik weer. Kaas is zeker op al? Geeft niet hoor een knuffel is ook fijn"
En toen zag ik in de verte een hond de bocht om komen. Bij navraag op de parkeerplaats bleek dat er 2 reuen mot hadden. Diem was alleen maar komen kijken en toen alles weer rustig was weer wegggerend :19:
En toen was hij al 10 jaar ofzo. Op veilige overzichtelijke plekken liep hij toen weer los. In z'n jonge jaren nam hij veel en veel te veel ruimte, tijd en afstand op zulke momenten. Ik ben echt geen veiligheid voor alles type maar het risico op het veroorzaken van een ongeluk was me echt te groot.
Aan de lange lijn konden we ook gewoon doen wat hij wilde en hoefde hij niet altijd maar te luisteren en zichzelf te beheersen, dat beviel hem prima. Lekker struinen, de kleine paadjes met veel luchtjes op of zo lang in het water liggen als je maar wilde want ik kon toch niet doorlopen zonder hem.
:LOL: :I:
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Als ik de reacties hier lees moet ik volgens mij mijn antwoord herzien..
Ja, mijn honden lopen los (behalve de grote zwarte hamster die eergisteren nog onder het hek doorkroop). Maar alleen op eigen terrein waar ze ruim 3.000 vierkante meter hebben om te rennen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 52
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nou. Veel groot gelul maar ik had vanmiddag ook de honden op hol, hoor.
Nog even langs de wei, 1500 meter voor we thuis zijn.
Daar hebben vandaag al 15 honden gelopen dus met de hazen valt het wel mee. Loslooprondje dat ze bijna dagelijks doen.

Maar het is Maart en de hazen doen nu even niet wat ze anders wel doen. Had me even niet gerealiseerd. Wel een haas onder de voet weg. Met pronksprongetjes. Een eenjarig mannetje.

Dus op 5 meter achter die haas rond en rond en verder en toen aan de ándere kant van het hek. En niet luisteren, hoor. Op mijn allerstrengst...ze hoorden me niet eens. Dus.

Gelukkig is het naast mogelijke gebroken tenen en prikkeldraadwonden nog steeds relatief veilig. Het had nog steeds niets met auto's te maken. Maar het was wel een teringzooi. Ik kan helemaal niet tegen dat soort chaos.

En toch gaan ze morgen weer los.
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

😩 wie heeft gebroken tenen ?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 24 mar 2022, 22:01 😩 wie heeft gebroken tenen ?
Nee, niemand. Het ging me meer om de mogelijke ongelukken. Wildroosters en gek genoeg racen in combinatie met beton.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 24 mar 2022, 21:57 Nou. Veel groot gelul maar ik had vanmiddag ook de honden op hol, hoor.
Daar hebben vandaag al 15 honden gelopen dus met de hazen valt het wel mee. Loslooprondje dat ze bijna dagelijks doen.

Maar het is Maart en de hazen doen nu even niet wat ze anders wel doen. Had me even niet gerealiseerd. Wel een haas onder de voet weg. Met pronksprongetjes. Een eenjarig mannetje.

Dus op 5 meter achter die haas rond en rond en verder en toen aan de ándere kant van het hek. En niet luisteren, hoor. Op mijn allerstrengst...ze hoorden me niet eens. Dus.

Gelukkig is het naast mogelijke gebroken tenen en prikkeldraadwonden nog steeds relatief veilig. Het had nog steeds niets met auto's te maken. Maar het was wel een teringzooi. Ik kan helemaal niet tegen dat soort chaos.

Dat heb ik dus ook elke dag met Jack, dat ik hem tegen beter weten in toch weer los laat. Zelden gebeurd er iets maar de kans is wel elke keer aanwezig.Dus ik ga niet weg zonder te checken of ik mijn mobiel bij me heb en of deze is opgeladen. En dat ik frolic bij me heb en een piepballetje waarmee ik nog veel ellende kan voorkomen op het laatste moment. En 3 keer checken of ik z'n sleeplijntje goed aan z'n tuig heb gedaan.

En mezelf elke keer weer vervloeken dat ik een husky heb :mrgreen: ;)

Maar met Laila is het anders. Ze kan teveel schade aanrichten voor anderen. En dat vind ik de grens. Jack is een vrijbuiter maar doet geen kwaad. Laila is nog een halve zwerfhond, wel een hele lieve maar het is toch anders.
AfbeeldingAfbeelding
Asta

Bericht door Asta »

Met Aicko heb ik al een tijdje hij is nu 9 of 10 maanden dat hij luisteren niet zo belangrijk meer vind als hij losloopt. Dus overal los kan niet. Ook springt hij weer tegen mensen aan :nocheer:
Dus nu ga ik iedere dag aar een groter Park en wacht en wandel tot er een hond is of honden waarmee hij kan spelen eb dan flink appel oefenen met terugkomen en laagbljven. Het gaat steeds beter maar helemaal los met alleen mensen doe ik niet want hij denk dat iedereen er voor hem is. Maar zo kom hij zeker iedere dag toch wel aan een uurtje spelen met andere honden naast wandelen.
Dit topic heeft me ook wel ideen gegeven. Dit Park bv is omringd door sloot en hek, niet foolproof maar wel veiliger
Inge O

Bericht door Inge O »

Hier zijn ze met hazen eigenlijk makkelijk terug te roepen, en eerlijk gezegd snap ik daar ook niks van. Ik ontdekte het bij toeval, toen Mafje plots (in een natuurgebiedweitje....) achter een haas aanging. Ze was al op volle snelheid toen ik riep, maar toch maakte ze meteen rechtsomkeer, leek wel een herder :F: . Gezien ze daar zo braaf in was mocht ze (en de rest dus ook) er daar op die plek vaker even vol adrenaline achteraan, en raar maar waar, zelfs met hun vijven in volle run komen ze netjes terug als ik vind dat het genoeg is (na zo'n 50 tot hooguit 100 meter).

Het grootste risico dat ik loop is waarschijnlijk een dikke boete als ik betrapt word, maar dit is het enige plekje ooit waar ze even een paarr seconden helemaal hun ding kunnen doen en ik hun hen dat zo graag.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja, die boete is maar even zo.
Als ik mijn toch echt vrij reguliere ei binnen de wettelijke mogelijkheden kwijt kon had ik het zo gedaan maar dat is nu eenmaal niet zo. Je mag nergens niks dus ik kan niet anders dan die litanie aan zeikregeltjes naast me neerleggen.

Je kunt wel blijven doen alsof mensen met honden een dusdanige rariteit zijn dat je er qua zonering niets mee hoeft maar daarom is het nog niet zo.
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 25 mar 2022, 09:30 Je mag nergens niks dus ik kan niet anders dan die litanie aan zeikregeltjes naast me neerleggen.
Ja, exact dat effect heeft dat op mij ook.
blondie
Posts in topic: 6

Bericht door blondie »

EchoMira schreef: 24 mar 2022, 21:57 Nou. Veel groot gelul maar ik had vanmiddag ook de honden op hol, hoor.

Had ik met Bluf toen ook. Stond ik zelf op een haas die plat in het veld bleek te liggen.. ja whoppa... ik schrok me de tandjes, de haas ging er als een haas van door (heel flauw) en Bluf erachteraan... daaaahaaag "training".
Autoweg was links redelijk ver en rechtdoor ook.. toch was ik blij dat een deel van trainen en oefenen wél tot haar door was gedrongen want er was een klein momentje van stoppen en omkijken naar me en toen ben ik gaan springen, dansen gaan zwaaien met een gele favoriete bal aan een touwtje :Q: dat ze dacht, ik ga maar terug, vrouwtje doet zó raar :19:
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Geen spectaculair filmpje, maar Lily moet toch wel een uurtje per dag de mogelijkheid hebben om dit te doen. Ze hoeft geen kilometers naast de fietst, of te spelen met een bal. Ze moet luchtjes kunnen opsporen en spoortjes uitwerken. Aan de lijn gaat dat eigenlijk niet, zeker niet als je twee honden hebt.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 31 mar 2022, 15:06 Ze moet luchtjes kunnen opsporen
Heerlijk genieten en nee, op die manier kan ze dat niet aangelijnd of je moet er erg moeite voor doen, en dat doen de meeste hondeneigenaars niet op die manier.
Plaats reactie