Herders

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Inge O
Posts in topic: 23
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Herders

Bericht door Inge O »

Marc schreef: 23 mar 2022, 06:43 maar ze vallen uiteraard wel veel sneller aan dan andere rassen want ze gebruiken hun bek sneller.
Helemaal mee eens. Als ik vroeger mijn herder Flurk (vermoedelijk kruising Belg-Duitser) op dat punt vergelijk met mijn warten zei ik altijd dat Flurk éérst beet en dan pas keek of de situatie daar echt om vroeg, terwijl het bij mijn warten net het tegenovergestelde is : uitgebreid waarschuwen en als er dan nog niet passend gereageerd wordt zouden ze eventueel ook bijten.

En Flurk was echt een in- en inlieve hond, ook naar mensen die ze niet kende, maar ze moesten (in haar ogen) geen seconde gek doen.
Marc

Bericht door Marc »

Inge O schreef: 23 mar 2022, 08:59
Marc schreef: 23 mar 2022, 06:43 maar ze vallen uiteraard wel veel sneller aan dan andere rassen want ze gebruiken hun bek sneller.
Helemaal mee eens. Als ik vroeger mijn herder Flurk (vermoedelijk kruising Belg-Duitser) op dat punt vergelijk met mijn warten zei ik altijd dat Flurk éérst beet en dan pas keek of de situatie daar echt om vroeg, terwijl het bij mijn warten net het tegenovergestelde is : uitgebreid waarschuwen en als er dan nog niet passend gereageerd wordt zouden ze eventueel ook bijten.

En Flurk was echt een in- en inlieve hond, ook naar mensen die ze niet kende, maar ze moesten (in haar ogen) geen seconde gek doen.
Om die reden raad ik mensen met kinderen sowieso eerder een Duitser dan een Belg aan want ik heb het idee dat Duitse herders vaak net een wat hogere bijtrem hebben. Een Belg is vliegensvlug. Mijn huidige honden hebben allebei een totaal andere manier van verdedigen. Bas bijt in principe nooit. Wat er ook speelt ze zal hooguit haar tanden tegen je aanduwen. Dus bij de dierenarts als ze een spuit moet en daarop flipt ze volledig, zal ze nog steeds met de bek wagenwijd open over je arm heen en weer gaan maar nooit knijpen. Guus bijt veel sneller maar in principe ook niet. Die hapt in de lucht. Eigenlijk hebben ze allebei nog nooit gebeten.

Wuilus was half bouvier en dus ontzettend zelfverzekerd en stabiel. Maar ze beet wel. En flink als het moest volgens haar. De twee Mechelaars die wij gehad hebben als in oa Eva beten echt super snel. Als ze onder druk kwamen was het hap en dan pas nadenken. Dat is niet erg want het waren voor mij allebei de liefste meest betrouwbare honden en je moet even weten wat wel en niet kan.

Wel merk ik dat het hebben van een hond waarbij je in sociale context constant moet bijsturen extreem vermoeiend is achteraf. Daar begin ik niet meer aan want als ik bezoek heb en iemand aait de hond in de mand door er overheen te hangen en de hond snel en direct te benaderen wil ik dat dat gewoon kan. Mijn huidige honden vinden dat prima. Mijn herders vonden dat geen van allen ok. Soms ging het goed en soms niet. Dat vind ik niet fijn. Zeker kinderen op bezoek was voor mij stressen. Kinderen vallen en doen raar.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind honden die snel met hun bek klaarstaan sowieso niks. Leuk als politiehond maar als huishond zou het, voor mij althans, niks zijn.
Mijn herdertjes zijn kwikzilvers maar een mens bijten komt niet eens bij ze op. Als ze je niet moeten ontwijken ze je.
Wat Marc zegt, dat continue begeleiden en opletten, doodvermoeiend. En waarom. Als je ook een gezellige hond kunt nemen.
En inbrekers hoeven ze voor mij ook al niet te grijpen. Dat doe ik zelf wel.
** Angela **
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Duitse herder

Bericht door ** Angela ** »

Tsja wat is waaks

Ik heb hier 3 duitsers rondlopen
2 hoor je iets te vaak als ik thuis ben ( gek genoeg niet als ik er niet ben , volgens de buurvrouw )
De andere hoor je alleen als er echt iets aan de hand is

Zij moet met bezoek even begeleid worden , maar speel in de bek en bezoek haar even negeren en dan is dat ook weer goed
Die overmatige blaffers laten je wel gewoon binnen , want ik ben erbij en dan zal t wel goed zijn

Maar doe niet zoals mijn pa laatst , die kwam langs voor binnen
Ging in de tuin aan de hondenkar werken en kwam dus langs achter terug binnen
Dat ging dus mooi niet door bij de jongste
Niet gebeten , maar stond wel keurig voor m’n pa te grommen

Ik moest er wel even bij komen om te vertellen dat t goed was

Zonder mij kom je hier sowieso niet binnen als ze los lopen , en ook daar zijn we heel toevallig achter gekomen
Dus alles zit hier op slot , bord op de poort
En als er iets met mij gebeurd zijn er een paar mensen die wel naar binnen durven en die weten ook waar ze evt een sleutel kunnen halen om binnen te komen voor de honden

Is t handig ? Nee in zo’n geval niet
Maar t geeft mij als alleenstaande wel een veilig gevoel

En als ik t niet had gewild had ik maar voor een ander ras moeten kiezen 😉
Dipsy20

Bericht door Dipsy20 »

Janssen (duitse herder) zou heel goed passen
Waken (blaffen) maar zit geen greintje agressie in of dat ik denk voor hem moet je oppassen
Hij is wel opdringerig maar vriendelijk een speeltje krijg je gelijk in je handen gedrukt

Nikita onze oma daarin tegen die sluit ik liever ff op vertrouw haar niet met bezoek bekend of onbekend
Me moeder en wat andere kennissen vinden haar echt eng ze is gestroomlijnd (Mechelse x staf )
Waken doet ze goed maar ze piept eerder en juist dat vindn mensen leuk terwijl ze hele andere bedoelingen heefd

Phoenix (X mechelse herder) is tot nu toe vriendelijk waakt goed maar laat haar liever niet alleen met bezoek
Ze is natuurlijk nog best jong met haar 12 mnd kan in sommige situaties wel onzeker zijn
Speelt ook graag met bezoek en met koekjes wel om te kopen
Maar weet niet wat ze doet als je hier binnen komt als we niet thuis zijn
Laatst gewijzigd door Dipsy20 op 23 mar 2022, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hier waakt Guus als een dolle dus ongehoord komt hier niemand binnen. Meer wil ik niet. Want bijten wil ik niet hebben omdat wij een gastvrij huis zijn. Vrienden en buren die lopen gewoon binnen omdat ik de deur open zet als wij een afspraak hebben. Dan lopen mensen dus binnen. Zonder dat er iemand komt zit de deur op slot. Ik hoor dan als ik in de tuin ben Guus krijsen dat er bezoek is. En daar doorheen slapen is ook onmogelijk en hem stil krijgen ook. Dus we hebben alarm genoeg.

Ik heb ooit de daadwerkelijke verdediging door honden fijn gevonden maar nu weegt dat bij mij niet meer op tegen de gezelligheid van de ongecompliceerde honden die wel erg goed waken maar waar ik geen enkele acht op hoef te slaan bij bezoek, kinderen en andere dieren. Dat is zo heerlijk.
Laatst gewijzigd door Marc op 23 mar 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 23 mar 2022, 12:09 Hier waakt Guus als een dolle dus ongehoord komt hier niemand binnen. Meer wil ik niet. Want bijten wil ik niet hebben omdat wij een gastvrij huis zijn. Vrienden en buren die lopen gewoon binnen omdat ik de deur open zet als wij een afspraak hebben. Dan lopen mensen dus binnen. Zonder dat er iemand komt zit de deur op slot. Ik hoor dan als ik in de tuin ben Guus krijsen dat er bezoek is. En daar doorheen slapen is ook onmogelijk en hem stil krijgen ook. Dus we hebben alarm genoeg.
Zelfs dat gegil hoeft voor mij niet eens. Ze doen het wel en het is ze ook niet af te leren maar ik zou prima zonder kunnen.
En een grote waakhond lijkt mij heel leuk maar dan wil ik ook dat te bewaken terrein. Dat postzegeltuintje is natuurlijk lachwekkend. Dan zit dat beest daar met zijn waak-en bijtdrift die hij niet in mag zetten. Néé, minstens een paar duizend vierkante meter en dan een berghond.
Dat scheelt ook al een berg in het gekrijs. Vandaar berghond natuurlijk ook :Q:
Marc

Bericht door Marc »

Wij hebben het vee en 1500 vierkante meter dus een hond zou er prima kunnen liggen. Maar ook dat wil ik niet. Ik wil gewoon geen agressie. Punt. Dat past niet bij me. Dat gegil vind ik wel fijn want toen we alleen Bas hadden stond er een inbreker in de kamer toen ik thuis kwam. Hans was boven. Bas stond er een beetje verbaasd bij te kijken maar deed niks. Geen blafje niets....dan was Guus wel handig geweest.
Smoushond
Posts in topic: 3

Bericht door Smoushond »

Ik lees moet waken maar lief zijn voor bezoekers en vraag me dan af waar de hond dan op moet waken?
Heavy waakt en blaft dus als er iemand voor de deur staat maar zodra degene binnenstapt wil ze geaaid worden
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het hoeft niet eens bij het hek te krijsen. Liever niet.
Gewoon iets waarvan mensen bij de aanblik al denken ‘ik stap geloof ik maar niet zo naar binnen’.
Dat is voldoende.
Maar nogmaals, dan wel met een enorm terrein. Daar komt zoiets goed tot zijn recht.

Afbeelding
Veertje

Bericht door Veertje »

Tess zou ook prima passen. Die waakt wel wat, maar Finn waakt veel meer. Dat vindt ze niet eens de moeite meer om altijd mee te doen. Ze blaft als de bel gaat en staat vervolgens druk te doen om iedereen te begroeten. Ik zet ze altijd even weg, omdat ze anders eerder op de bank zitten dan het bezoek :LOL: Geen idee wat ze zou doen als ik niet thuis was, maar ik verwacht er eigenlijk niet veel van. Heb ooit eens de sleutels in de auto laten liggen en de auto dicht gegooid. Tess zat achterin de bench. Een collega heeft toen mij naar het werk gebracht en daarna de auto opengemaakt en de auto naar het werk gereden. Tess had niet één keer geblaft bij het open proberen te krijgen van de auto :LOL:
Bijten zie ik haar echt niet zomaar doen. Ze geeft keurig dingen aan die ze niet leuk vindt. Soms zijn er kinderen die de honden willen aaien. Dan zie ik echt veel eerder Finn bijten dan Tess. Vorige week stond ze nog op de renbaan met en kind dat aan haar billen zat 'vlechtjes' te maken. En dan zit ze best hoog in haar adrenaline, want renbaan.
Wel hou ik er rekening mee dat ze kan bijten als ze iets niet leuk zou vinden, maar dat doe ik met Finn net zo goed.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik vind het gekrijs van Dívka enerzijds ontzettend irritant, anderzijds is het verdomd handig want ik hoor de deurbel niet goed zonder hoortoestellen en dan is zij mijn deurbel.
We zijn nog niet tot het compromis gekomen dat ze kort mag aanslaan ipv zich compleet op te naaien en door te tetteren maar dat is wel het doel wat ik voor ogen heb.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Neem een dwergpoedel . Echt, die kontkruimel van mij krijst heel wat af. Ze blaft meer dan mijn groten bij elkaar. Niemand komt hier ongezien het terrein op want ze veert nog uit de diepste slaap omhoog om een blafsalvo te geven. Af en toe kan ik haar wel achter het behang plakken.
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 11
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ze hebben hier nog nooit iemand gebeten (muv pakwerkers) en dat hou ik ook graag zo. Als ik thuis ben kan iedereen hier binnenkomen maar ik wil t dus niet ongezien en ongevraagd want ik steek mn hand er niet voor in t vuur dat ze niets zouden doen.
(Ik heb trouwens jarenlang hier een duitser regelmatig te logeren gehad, dat was een heerlijke lieve sociale hond, zeker ook naar mensen maar kwam niet maar zo binnen want die beet absoluut. Was ik erbij, deur open doen niets meer aan de hand. Maar je moest echt niet zo binnen komen vallen.) Ik vind t niet erg hoor, ik hou ook niet van zonder toestemming binnen komen vallende mensen dus zo hond zo baas.
Poort op slot en je meldt maar dat je komt. Eenmaal binnen heb je 2 vriendjes, de 3e wil geen vriendjes die vind alleen mij leuk.
Krijssen doen ze niet, ze blaffen enorm als je aanbeldt en binnen komt en daarna is t goed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Posts in topic: 5
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Misschien willen deze mensen wel een sheltie, of een puli. Ze hebben toch niet gezegd dat het per sé een Belg of een Duitser moet zijn? Of ze willen dat wel en hebben ervaring met het ras.
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

_Tiny_ schreef: 23 mar 2022, 12:49 Neem een dwergpoedel . Echt, die kontkruimel van mij krijst heel wat af. Ze blaft meer dan mijn groten bij elkaar. Niemand komt hier ongezien het terrein op want ze veert nog uit de diepste slaap omhoog om een blafsalvo te geven. Af en toe kan ik haar wel achter het behang plakken.
:LOL:
mijke
Posts in topic: 8

Bericht door mijke »

Nee maar herders zijn de nieuwe klapkaak dus sowieso elk topic wordt aangegrepen door sommigen om te benadrukken hoe pittig en fel en ongeschikt belgen en duitsers wel niet zijn :')
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

mijke schreef:Nee maar herders zijn de nieuwe klapkaak dus sowieso elk topic wordt aangegrepen door sommigen om te benadrukken hoe pittig en fel en ongeschikt belgen en duitsers wel niet zijn :')
Huh dat zie ik nergens, wel realiteit... ik heb nu 25 jaar mechelaars en x mechelaars en in die 25 jaar hebben ze nog nooit ienand gebeten en gaan ze gewoon probleemloos mee naar de camping. Wel alles onder mijn begeleiding.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
blondie
Posts in topic: 10

Bericht door blondie »

mijke schreef: 23 mar 2022, 13:25 Nee maar herders zijn de nieuwe klapkaak dus sowieso elk topic wordt aangegrepen door sommigen om te benadrukken hoe pittig en fel en ongeschikt belgen en duitsers wel niet zijn :')
Mwah. Toen ik mijn eerste kreeg als onervaren hondenbezitter en een volwassen herder heb ik wel op een bepaald moment mogen ervaren hoe het kan gaan als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent of signalen mist.
Na een timide start werd hij zelfverzekerder, had ik in huis een issue met hem en buiten tolereerde hij na een aantal maanden ineens geen mensen die op me af kwamen lopen.
Zijn vorige baas was ervaren, trainde met hem en ik stond er destijds blanco in.
Er is niets mis mee, om bij bepaalde type herders ook de wat pittigere kanten te benoemen.

Hier wist ik het met reacties van vorig forum en ook vanuit de club waar ik was gaan trainen om te buigen, maar je schrikt je rot als je hond die sociaal is/was ineens uitvliegt naar mensen. Het was geen kleine hond, en hij was getraind om op de mouw te bijten en als hij aanblafte deed hij dat opspringend voor je gezicht (aangeleerd) maar je schrikt als de hond dat zelf ineens gaat bepalen, geloof me.
Finn was daarvoor en gelukkig daarna, omdat ik touwtjes weer in handen kon nemen, wel weer ok, en zeker geen monster of onbetrouwbaar loeder.

En met Aki is dat iets anders, die is toleranter dan Finn dat was. Maar bij onverwachtse dingen of uitdagen kan ook hij veranderen. Als eigenaar moet je je daar wel bewust van zijn en op tijd zelf op reageren.
Mijn vriend werd eens bijna van zijn telefoon gerold, Jol werd eens aangevallen, mensen die ineens bedenken hier binnen te komen lopen terwijl de hond los ligt, moet je gewoon niet doen want dan reageert hij wel, nooit aangeleerd maar zit wel in zijn systeem. En dan is de vriendelijke blije bek kwispelende hond, ineens een heel ander type waar je mee te maken krijgt.
Mensen blijven zeggen en denken.. och grootspraak je wilt hem "eng en gevaarlijk" doen voorkomen, maar dat is het niet. Wij weten dat hij verschillende kanten heeft :19:

Je kunt het maar beter weten en op basis daarvan bepalen of je zo'n hond wilt hebben, dan dat je een aanschaf doet en na een jaar of 2 bedenkt dat het toch niet is wat je wilt hebben.
Mensen met groot gezin vlakbij namen een mechel, en ik dacht toen al... oei.. maar nee alles zou goedkomen, hond was superlief en leuk en ging allemaal goed. Vrij rap viel de hond bij bepaalde mensen die ermee liepen toch al wel uit naar andere honden. In huis ging nog wel goed, maar ze werd naarmate ze ouder werd wel waakser en beschermend in om het huis, en voor was laag hekje langs stoep dus niet handig met een waakse mechel als je zelf ook lekker buiten wilt zitten terwijl de halve buurt met honden voorbij komt lopen daar.
Naar andere honden ook los al rap niet leuk meer, dus geen doen meer en de hond is herplaatst naar een boerderij toen ze anderhalf was.
En echt ze hadden de juiste intenties, juiste insteek maar in de praktijk in combi met het karakter van de hond en wat ze voor ogen hadden werkte het niet.
Nanna

Bericht door Nanna »

Niemand beweert dat herders de nieuwe klapkaken zijn. Er is niks mis met een herder MITS je weet waar je aan begint. Zo’n puntoor is nou eenmaal reactiever dan pak hem beet uw Golden retriever.
Het waken zit hem ook in het bloed. En ze zijn veel eerder geneigd tot controleren/reageren dan een setter.
Als je je dat allemaal realiseert en het in juiste banen weet te leiden is er weinig aan de hand.
Helaas denken de meeste mensen dat Hector wel de inbreker grijpt maar de overbuurman die een kopje suiker komt lenen met rust laat. Daar zit hem een kneep.
Loraine
Posts in topic: 9
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ligt er ook aan of de buurman netjes aanbelt en wacht met naar binnen lopen tot jij toestemming geeft of dat hij gewoon achterom komt lopen natuurlijk.
Eerste geval gaat bij de meeste wakers prima, tweede zou ik bij vrijwel elke hond uit mijn bolle harses laten. :P
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 16

Bericht door Crutz »

Nanna schreef:Niemand beweert dat herders de nieuwe klapkaken zijn. Er is niks mis met een herder MITS je weet waar je aan begint. Zo’n puntoor is nou eenmaal reactiever dan pak hem beet uw Golden retriever.
Het waken zit hem ook in het bloed. En ze zijn veel eerder geneigd tot controleren/reageren dan een setter.
Als je je dat allemaal realiseert en het in juiste banen weet te leiden is er weinig aan de hand.
Helaas denken de meeste mensen dat Hector wel de inbreker grijpt maar de overbuurman die een kopje suiker komt lenen met rust laat. Daar zit hem een kneep.
Nou als het om voerbeloningen gaat wordt ik in m’n werk vaak eerder gebeten door labradors of golden retrievers dan door punt oren ;-)
Ik had pas nog een labrador reu van 19 maanden aan m’n broek hangen nadat ik gezegd had dat hij af moest vallen :mann:
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Loraine schreef:Ligt er ook aan of de buurman netjes aanbelt en wacht met naar binnen lopen tot jij toestemming geeft of dat hij gewoon achterom komt lopen natuurlijk.
Eerste geval gaat bij de meeste wakers prima, tweede zou ik bij vrijwel elke hond uit mijn bolle harses laten. :P
Dit inderdaad
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

mijke schreef: 23 mar 2022, 13:25 Nee maar herders zijn de nieuwe klapkaak dus sowieso elk topic wordt aangegrepen door sommigen om te benadrukken hoe pittig en fel en ongeschikt belgen en duitsers wel niet zijn :')
Wat is dit nu voor onzin? Iemand wil een herder die wel waakt maar poeslief is. Daarover praten mensen nu en heel veel mensen uit ervaring. Dus snap ik jouw reactie niet? Herders bijten snel ja. Sneller dan de meeste andere rassen. Mag dat niet gezegd worden? Al mijn herders hebben wel eens iemand gebeten en verder beet geen van mijn honden. Wat heeft dat met klapkaken te maken?
mijke
Posts in topic: 8

Bericht door mijke »

Marc schreef: 23 mar 2022, 14:32
Wat is dit nu voor onzin? Iemand wil een herder die wel waakt maar poeslief is. Daarover praten mensen nu en heel veel mensen uit ervaring. Dus snap ik jouw reactie niet? Herders bijten snel ja. Sneller dan de meeste andere rassen. Mag dat niet gezegd worden? Al mijn herders hebben wel eens iemand gebeten en verder beet geen van mijn honden. Wat heeft dat met klapkaken te maken?
Oh sorry, ik wist niet dat je kwaad werd :lol: Wat ik bedoel is dat iemand het woord 'herder' maar hoeft te zeggen en het gesprek draait weer hetzelfde rondje. Je weet nog niet eens wat voor herder ze willen :')
Plaats reactie