mijke schreef: ↑23 mar 2022, 13:25
Nee maar herders zijn de nieuwe klapkaak dus sowieso elk topic wordt aangegrepen door sommigen om te benadrukken hoe pittig en fel en ongeschikt belgen en duitsers wel niet zijn
Mwah. Toen ik mijn eerste kreeg als onervaren hondenbezitter en een volwassen herder heb ik wel op een bepaald moment mogen ervaren hoe het kan gaan als je niet helemaal weet wat je aan het doen bent of signalen mist.
Na een timide start werd hij zelfverzekerder, had ik in huis een issue met hem en buiten tolereerde hij na een aantal maanden ineens geen mensen die op me af kwamen lopen.
Zijn vorige baas was ervaren, trainde met hem en ik stond er destijds blanco in.
Er is niets mis mee, om bij bepaalde type herders ook de wat pittigere kanten te benoemen.
Hier wist ik het met reacties van vorig forum en ook vanuit de club waar ik was gaan trainen om te buigen, maar je schrikt je rot als je hond die sociaal is/was ineens uitvliegt naar mensen. Het was geen kleine hond, en hij was getraind om op de mouw te bijten en als hij aanblafte deed hij dat opspringend voor je gezicht (aangeleerd) maar je schrikt als de hond dat zelf ineens gaat bepalen, geloof me.
Finn was daarvoor en gelukkig daarna, omdat ik touwtjes weer in handen kon nemen, wel weer ok, en zeker geen monster of onbetrouwbaar loeder.
En met Aki is dat iets anders, die is toleranter dan Finn dat was. Maar bij onverwachtse dingen of uitdagen kan ook hij veranderen. Als eigenaar moet je je daar wel bewust van zijn en op tijd zelf op reageren.
Mijn vriend werd eens bijna van zijn telefoon gerold, Jol werd eens aangevallen, mensen die ineens bedenken hier binnen te komen lopen terwijl de hond los ligt, moet je gewoon niet doen want dan reageert hij wel, nooit aangeleerd maar zit wel in zijn systeem. En dan is de vriendelijke blije bek kwispelende hond, ineens een heel ander type waar je mee te maken krijgt.
Mensen blijven zeggen en denken.. och grootspraak je wilt hem "eng en gevaarlijk" doen voorkomen, maar dat is het niet. Wij weten dat hij verschillende kanten heeft
Je kunt het maar beter weten en op basis daarvan bepalen of je zo'n hond wilt hebben, dan dat je een aanschaf doet en na een jaar of 2 bedenkt dat het toch niet is wat je wilt hebben.
Mensen met groot gezin vlakbij namen een mechel, en ik dacht toen al... oei.. maar nee alles zou goedkomen, hond was superlief en leuk en ging allemaal goed. Vrij rap viel de hond bij bepaalde mensen die ermee liepen toch al wel uit naar andere honden. In huis ging nog wel goed, maar ze werd naarmate ze ouder werd wel waakser en beschermend in om het huis, en voor was laag hekje langs stoep dus niet handig met een waakse mechel als je zelf ook lekker buiten wilt zitten terwijl de halve buurt met honden voorbij komt lopen daar.
Naar andere honden ook los al rap niet leuk meer, dus geen doen meer en de hond is herplaatst naar een boerderij toen ze anderhalf was.
En echt ze hadden de juiste intenties, juiste insteek maar in de praktijk in combi met het karakter van de hond en wat ze voor ogen hadden werkte het niet.