Grootste misverstand

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
ranetje
Posts in topic: 3

Re: Grootste misverstand

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 27 sep 2021, 09:54 Dat een Deerhound gevaarlijk is🙄
“Ja maar hij is zo GROOT”. Ja, en. Als of dat inherent aan elkaar is.
Het zijn zo’n beetje de grootste lullo’s uit het hondenrijk😂
Er loopt er hier eentje.
Zeer kalm en vriendelijk.
Claire vindt hem wel een beetje eng door zijn formaat, maar als hij bij mij een knuffel komt halen durft ze wel even contact te maken met de grote vriendelijke reus :D
Dat knuffelen is wel erg gemakkelijk.
Ik hoef er niet voor te bukken :lol:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 5
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Dat ze makkelijk zijn, want ja, hangoren en goed luisteren, dan moet je wel een watje zijn, toch?

Gisteren nog op de hondenschool, één of andere discussie over een onopgevoede Mechel - zegt een instructrice tegen mij 'ja maar, dat kan je niet vergelijken met jouw honden, een herder is toch nog héél wat anders'.

Ja, denk ik ook, de doorsnee herder (ik heb het nu even niet over de superharde werkhondenlijnen) is een pák makkelijker :lol: .
mijke
Posts in topic: 6

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 27 sep 2021, 13:39 Dat ze makkelijk zijn, want ja, hangoren en goed luisteren, dan moet je wel een watje zijn, toch?

Gisteren nog op de hondenschool, één of andere discussie over een onopgevoede Mechel - zegt een instructrice tegen mij 'ja maar, dat kan je niet vergelijken met jouw honden, een herder is toch nog héél wat anders'.

Ja, denk ik ook, de doorsnee herder (ik heb het nu even niet over de superharde werkhondenlijnen) is een pák makkelijker :lol: .
Hoe zou je het karakter van jouw honden eigenlijk omschrijven? Ik ken ze helemaal niet, ik heb ze nog nooit in het echt gezien en jij bent de enige die ik ken die ze heeft. Ik vind ze wel echt prachtig!
mijke

Bericht door mijke »

Floortje schreef: 26 sep 2021, 16:40
mijke schreef: 26 sep 2021, 15:20 Ohja, van Oor dachten mensen altijd ze een mannetje was. En van Shosha denken ze weer dat het een vrouwtje is :lol:
Ik raakte eens aan de praat met een groepje kinderen en die konden maar niet geloven dat Tiba jonger was dan Fribbel en ook nog eens een meisje, terwijl ze groter was.
Want jongens zijn groter dan meisjes en als je oud bent, ben je groter dan iemand die jonger is :lol:
Haha ja dat zijn een beetje de regels die mensen in hun hoofd hebben: klein of langharig = meisje, groot of kortharig = mannetje.
Ohja nog zoiets: mensen vinden honden vaak mannetjes en katten vaak vrouwtjes :lol:

Oh en langharige honden zijn altijd automatisch lief en sociaal. Nou, niet bij Shosha, dit wil bij de meeste honden de kop er af bijten :lol: Vooral staffords 🤦‍♀️
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 27 sep 2021, 13:44
Inge O schreef: 27 sep 2021, 13:39 Dat ze makkelijk zijn, want ja, hangoren en goed luisteren, dan moet je wel een watje zijn, toch?

Hoe zou je het karakter van jouw honden eigenlijk omschrijven? Ik ken ze helemaal niet, ik heb ze nog nooit in het echt gezien en jij bent de enige die ik ken die ze heeft. Ik vind ze wel echt prachtig!
Shit, had ik nu mijn website nog maar, daar stond het allemaal in geuren en kleuren.

Ze zijn onafhankelijk, maar toch met heel veel en intense binding met de baas. Leren snel maar zijn herhalingen van wat dan ook (net zo goed balletje gooien bv.) heel snel beu. Hebben doorsnee een reuzegroot ego - dat kan zich uiten naar hun eigen mensen (als diegene niet sterk genoeg in hun schoenen staan), maar ook naar andere honden in de roedel en zeker naar vreemde mensen en vreemde honden. Zijn actief als je zelf actief bent (en zijn dan wel voor alles in) en superrustig in huis. Zijn heel waaks, voor nogal wat mensen een lastige (en zéér onderschatte) eigenschap die zich niet alleen uit thuis maar net zo goed op bv. terrasjes enz. - zeer territoriumgevoelig dus.

Dit is nu even kort door de bocht, uitgaande van 'het gemiddelde', maar zoals iedereen weet worden gemiddelden gevormd door uitersten.
Ennnnn : het is niet omdat ze al die eigenschappen hébben dat ik zomaar alles pik : zo mogen ze bv. niet op andere honden af, hebben ze zich te gedragen op terrasjes - ook als ze daar met hun vijven liggen (wat vaak gebeurt) enz., maar ja, dat brave (lees : opgevoede) gedrag geeft hen dan bij mensen die alleen de mijne kennen de naam 'gemakkelijk'.
Persistence
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Dat Bella een fluffy knuffel is. Haha.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Ohja, dat klinkt inderdaad best pittig, of iig alsof je er aardig wat moeite in moet steken om het in goede banen te leiden! Al zul je het zelf vast niet als pittig ervaren omdat ze goed bij je passen?
Nanna

Bericht door Nanna »

De bazen van de Deerhound hadden hiervoor een Hovawart. Ene Cipo.
En ook zij gaven aan dat het een wéreld van verschil is. Cipo was waaks als een nieuwe en deze Deerhound zal het toch rotten als er een inbreker voor zijn neus staat. Je kan nog een zoen krijgen ook.
Grappig dat dat soort eigenschappen zo verankerd liggen in een ras. Met je ‘weg-opvoeden’😂
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 27 sep 2021, 14:05 Ohja, dat klinkt inderdaad best pittig, of iig alsof je er aardig wat moeite in moet steken om het in goede banen te leiden! Al zul je het zelf vast niet als pittig ervaren omdat ze goed bij je passen?
Exact, en ik weet al hun knopjes zo onderhand blindelings staan dus ik ervaar het nul als moeite - waardoor ze (vooral op de hondenschool) als nóg makkelijker worden gezien enz. :lol: .

En ja, de blonde zijn ook Golden Retrievers natuurlijk, logisch dat die zo braaf zijn :P .
Fabiola17
Honden: 3
Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]

Bericht door Fabiola17 »

Dat Chihuahua Lente aaibaar is!
Eh, nee, alleen voor ons.

Dat de dames allebei nog puppy zijn.
Ze zijn 8 en 9, maar klein (rond 3 kilo).
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Dat Dalí een teefje is. Ahh.
En Lucca een reu 😆
Afbeelding
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Dat Ushi niks kan behalve slapen en dat ze een reu is.
Izzie_Lot

Bericht door Izzie_Lot »

Bij Izzie vergissen mensen zich vooral in zichzelf. Voor hén is ze niet bang want ze zijn echt hondenmensen. Doodvermoeiend.
En er is een keer een meneer geweest die wist te melden dat een stukje straffe training die angst er wel uit zou slaan. "Geef haar maar een paar keer mee, dan maak ik het wel in orde".

De Lot is wat ze lijkt, lief en gezeglijk. Het enige misverstand dat ik me herinner is dat een mevrouw heel erg zeker wist dat ze een loepzuivere Sheltie is. Ook prima.
blondie

Bericht door blondie »

Inge O schreef: 27 sep 2021, 13:58
mijke schreef: 27 sep 2021, 13:44

Shit, had ik nu mijn website nog maar, daar stond het allemaal in geuren en kleuren.

Ze zijn onafhankelijk, maar toch met heel veel en intense binding met de baas. Leren snel maar zijn herhalingen van wat dan ook (net zo goed balletje gooien bv.) heel snel beu. Hebben doorsnee een reuzegroot ego - dat kan zich uiten naar hun eigen mensen (als diegene niet sterk genoeg in hun schoenen staan), maar ook naar andere honden in de roedel en zeker naar vreemde mensen en vreemde honden. Zijn actief als je zelf actief bent (en zijn dan wel voor alles in) en superrustig in huis. Zijn heel waaks, voor nogal wat mensen een lastige (en zéér onderschatte) eigenschap die zich niet alleen uit thuis maar net zo goed op bv. terrasjes enz. - zeer territoriumgevoelig dus.

Dit is nu even kort door de bocht, uitgaande van 'het gemiddelde', maar zoals iedereen weet worden gemiddelden gevormd door uitersten.
Ennnnn : het is niet omdat ze al die eigenschappen hébben dat ik zomaar alles pik : zo mogen ze bv. niet op andere honden af, hebben ze zich te gedragen op terrasjes - ook als ze daar met hun vijven liggen (wat vaak gebeurt) enz., maar ja, dat brave (lees : opgevoede) gedrag geeft hen dan bij mensen die alleen de mijne kennen de naam 'gemakkelijk'.
:lol: Er was een forumlid die toen een pup van jou had, ben de naam even kwijt. Die moest toen erg wennen en leren omgaan met het vocale. En als je dan jou zag lopen op een forumdag met al die honden in het gareel.. Toegeven, ik dacht toen ook wat een heerlijke makkelijke en mooie honden!
Inge O

Bericht door Inge O »

blondie schreef: 27 sep 2021, 17:43
:lol: Er was een forumlid die toen een pup van jou had, ben de naam even kwijt. Die moest toen erg wennen en leren omgaan met het vocale. En als je dan jou zag lopen op een forumdag met al die honden in het gareel.. Toegeven, ik dacht toen ook wat een heerlijke makkelijke en mooie honden!
Dat zal waarschijnlijk Tamara geweest zijn - die heeft er nu 4 :D (waarvan ze er al jaren twee moet gescheiden houden) .

En ja, ik begrijp ook wel dat mensen dat in eerste instantie denken hoor, maar dat ze het niet van me aannemen dat dat niét zo is dan weer niet.
Zo is er - ook op die hondenschool - een Tervuerenmevrouw die als puntje bij paaltje komt bitter weinig over haar honden te zeggen heeft en dan telkens als ze het erover had dat dat allemaal niet zo simpel was tegen mij zei 'dat ik makkelijk spreken had, met zo'n makkelijke honden'.
Tot één van haar honden tijdens agility eens out of the blue het veld overvloog naar 'brave Plezantje'. Dikke misrekening, want die is toevallig écht hondagressief en dat ze er eindelijk eens eentje mócht aanvliegen vond ze het cadeau van het jaar.
Er zijn geen gewonden gevallen, maar nu zegt die mevrouw niks meer over mijn 'brave honden' :lol: .

Maar, als ik pupgeïnteresseerden heb is het soms wel wat vechten tegen de bierkaai om mensen ervan te overtuigen dat ze meestal écht niet makkelijk zijn (als je de juiste knopjes niet vindt dus), ik dis daarom dus echt waar 90% van de tijd alleen maar verhalen op van moeilijke toestanden.
mijke

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 27 sep 2021, 18:22
Maar, als ik pupgeïnteresseerden heb is het soms wel wat vechten tegen de bierkaai om mensen ervan te overtuigen dat ze meestal écht niet makkelijk zijn (als je de juiste knopjes niet vindt dus), ik dis daarom dus echt waar 90% van de tijd alleen maar verhalen op van moeilijke toestanden.
mijn hemel, kun je dan eigenlijk wel goed inschatten of mensen wel geschikt zijn voor zo'n pup?
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 27 sep 2021, 19:36
Inge O schreef: 27 sep 2021, 18:22
mijn hemel, kun je dan eigenlijk wel goed inschatten of mensen wel geschikt zijn voor zo'n pup?
Mijn 'afschrikverhalen' helpen daar wel bij :p .

Er zijn zeker fokkers die daar veel makkelijker (té makkelijk) in zijn, zo staan er de laatste weken alleen al vier (of meer) wartjes ter herplaatsing in Duitsland.
En daar erger ik me aan, ja.

Hier gaat het meestal wel goed, of toch goed genoeg om niet in een herplaatsingsscenario te belanden.

En ze zijn natuurlijk ook lang niet allemaal even 'moeilijk', je hebt ze van supermakkelijk tot erg moeilijk - alleen kan je dat als pup meestal niet voorspellen (de moeilijke eruit halen lukt wel, maar ook ogenschijnlijk makkelijkerds kunnen moeilijk worden als ze bij niet passende mensen terechtkomen.

En sommige mensen storen zich ook nergens aan en pakken het zoals het komt, dat zijn meestal prima baasjes 👍 .
Random

Bericht door Random »

Dat ze een puppy is.
Dat ze van een speciaal ras is.
Dat ze een kooikerhondje is.
Dat ze een klein uitgevallen Toller is.
Dat ze een 'hij' is.
Dat het mijn schuld is als ze bang is voor een aanstormende groep veel grotere honden, 'Dan moet je hem maar loslaten'.
galga's
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Mijn hazewindhonden... zijn standaard heel angstig. "O, ze komen gewoon knuffelen. Ze zijn wel heel erg knuffelig, hè?" als Kiki en Loba steeds harder duwen om nog meer geknuffeld te worden, terwijl ik mijn best moet doen om Aislynn te weerhouden in die mensen te springen :lol:
"Ik ben heel goed met honden hoor, ik kan die blonde best wel aaien." Nou nee dus, doe alsjeblieft gewoon alsof die blonde niet bestaat. Vindt ze veel leuker.
Ze moeten standaard uren lopen.
Ik scheer de rug van mijn Afghaan (dat lange rughaar valt gewoon uit onder invloed van hormonen).
Ik verdien bakken met geld op de renbaan.
Renbaan is zo zielig en gemeen. We dwingen ze te rennen.
Windhonden kun je niets leren. Helaas denken veel windhonden mensen dat ook.
Afbeelding
Angelique
Honden: 6
Welke: Husky Herder Hound
Contacteer:

Bericht door Angelique »

Dat ze niet los kunnen, dat ze elke dag 23 uur moeten wandelen en dat ze niet luisteren.
Allemaal maar net hoe je er zelf mee omgaat maar ik laat ze tegenwoordig in die waan, wat jij wil prima denk het maar en begin er vooral niet aan.
Afbeelding
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Dat je als eigenaar van een pitbull of Stafford achtige vast iets verkeerd hebt gedaan in de opvoeding als ze niet goed met andere honden kunnen. Of sowieso ervan uit gaan dat er iets mis is gegaan, dat het een herplaatser is met een rugzakje, etc.
ranetje

Bericht door ranetje »

Nicoline schreef: 29 sep 2021, 06:12 Dat je als eigenaar van een pitbull of Stafford achtige vast iets verkeerd hebt gedaan in de opvoeding als ze niet goed met andere honden kunnen. Of sowieso ervan uit gaan dat er iets mis is gegaan, dat het een herplaatser is met een rugzakje, etc.
Hoor je dat vaak?
Dat je als eigenaar iets verkeerd hebt gedaan zou niet in mijn hoofd opkomen in zo'n geval.

Dat de baas zijn hond snapt en men rekening met zijn aard houdt vind ik juist top
Laatst gewijzigd door ranetje op 29 sep 2021, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Barnsley
Welke: Golden Retrievers
Contacteer:

Bericht door Barnsley »

Dat ze sloom zijn en niet opgevoed hoeven te worden.
Ik zou ze mijn Jailynn en Indy maar niet meegeven, daar heb ik mijn handen meer dan vol aan. :lol:
Nicoline

Bericht door Nicoline »

ranetje schreef: 29 sep 2021, 16:04
Nicoline schreef: 29 sep 2021, 06:12 Dat je als eigenaar van een pitbull of Stafford achtige vast iets verkeerd hebt gedaan in de opvoeding als ze niet goed met andere honden kunnen. Of sowieso ervan uit gaan dat er iets mis is gegaan, dat het een herplaatser is met een rugzakje, etc.
Hoor je dat vaak?
Dat je als eigenaar iets verkeerd hebt gedaan zou niet in mijn hoofd opkomen in zo'n geval.

Dat de baas zijn hond snapt en er rekening met zijn aard houdt vind ik juist top
Helaas wel, zal waarschijnlijk de invloed van Amerikaanse tv programma’s zijn. Mijn hond is best sociaal gelukkig maar dan hoor ik ook weer vaak dat ik “te bang” ben. Nee ik ben niet bang, maar ik weet dat het ontzettend fout *kan* gaan. Zijn ook vaak mensen die zelf gelukkig niet zo’n soort hond hebben, zal ook wel iets zijn van “beste stuurlui staan aan wal”.
Gretha
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Nicoline schreef: 29 sep 2021, 19:37
ranetje schreef: 29 sep 2021, 16:04
Hoor je dat vaak?

Dat de baas zijn hond snapt en er rekening met zijn aard houdt vind ik juist top
Helaas wel, zal waarschijnlijk de invloed van Amerikaanse tv programma’s zijn. Mijn hond is best sociaal gelukkig maar dan hoor ik ook weer vaak dat ik “te bang” ben. Nee ik ben niet bang, maar ik weet dat het ontzettend fout *kan* gaan. Zijn ook vaak mensen die zelf gelukkig niet zo’n soort hond hebben, zal ook wel iets zijn van “beste stuurlui staan aan wal”.
Zo herkenbaar. Ik kom dit ook meerdere keren per week tegen.
Als ik vertel dat het een herplaatser is die we met 6 maanden gekregen hebben, denken ze het te snappen. Ohh, dus die heeft de belangrijkste tijd in de opvoeding gemist.
Ja dat heeft hij, maar als ik hem van pup af aan gehad had, deed ik het nu nog steeds precies hetzelfde.
Ze begrijpen het echt niet.
En het zijn inderdaad meestal mensen met retrievers of swiffers
Afbeelding
Plaats reactie