Vlooienzut

Sekreetje
Posts in topic: 2

Re: Vlooienzut

Bericht door Sekreetje »

Frootje schreef: 16 apr 2022, 19:26
Sekreetje schreef: 16 apr 2022, 11:36
Mag ik vragen welke jij gebruikt? Dan kijk ik daar ook eens naar.

Het irritante is dat ik een kat heb met een vlooienallergie. :( Dus ik wil het graag voor zijn.
Het is van Washbar. Een heel klein flesje, maar op een hondje als Froo gaat het lang mee. :Q: Of het ook voor katten geschikt is weet ik niet!
Dank je wel! I.v.m. met de etherische oliën raden ze het af voor katten. En onze kat is er dol op om de honden een uitgebreide wasbeurt te geven. Durf het niet zo goed helaas.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 16 apr 2022, 20:07
EchoMira schreef: 16 apr 2022, 19:53 Natuurlijk is niet per definitie slap en halfknudde. Cobragif is ook natuurlijk.
Juist, en net zoals cobragif is alles wat 'natuurlijk' is maar wél vlooien teken doodt net zo min ongevaarlijk als fipronil en aanverwanten.
Diatomeeënaarde op de ligplek (en de autobench) schijnt erg goed te werken.
Niet natuurlijk maar wel gifloos is dimeticon. Dat verstikt de vlo.
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 16 apr 2022, 20:42
EchoMira schreef: 16 apr 2022, 19:53 Natuurlijk is niet per definitie slap en halfknudde. Cobragif is ook natuurlijk.
Juist, en net zoals cobragif is alles wat 'natuurlijk' is maar wél vlooien teken doodt net zo min ongevaarlijk als fipronil en aanverwanten.

Ja, dat klopt, maar door de vergelijking met cobragif bedoelde ik echt actieve stoffen, die worden ook genoeg voor vanalles en nog wat aangeraden alsof ze de onschuld in persoon zouden zijn.

Benieuwd wat de ervaringen in de praktijk met dimethicon tov. teken zijn.
runninggirl
Posts in topic: 5
Honden: 3

Bericht door runninggirl »

Inge O schreef: 16 apr 2022, 20:55
EchoMira schreef: 16 apr 2022, 20:42

Ja, dat klopt, maar door de vergelijking met cobragif bedoelde ik echt actieve stoffen, die worden ook genoeg voor vanalles en nog wat aangeraden alsof ze de onschuld in persoon zouden zijn.

Benieuwd wat de ervaringen in de praktijk met dimethicon tov. teken zijn.
Daar schreef ik dus net over, hier werkt het in ieder geval niet voldoende. Na de ochtendwandeling eenmaal thuis, kon ik in het half uur er na nog zeker 15 lopende teken van ze afplukken. Net als wanneer ik niks had gebruikt.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja. Maar dat zegt vooral iets over waar je geweest bent.
Hoe weet jij dat die teken niet dood waren gegaan?

Ik ken zelf geen huis tuin en keukengiften die een 100% onmiddellijk resultaat boeken die ik ook in huis wil hebben.
runninggirl

EchoMira schreef: 16 apr 2022, 21:43 Ja. Maar dat zegt vooral iets over waar je geweest bent?
Hoe weet jij dat die teken niet dood waren gegaan?

Ik ken zelf geen huis tuin en keukengiften die een 100% onmiddellijk resultaat boeken die ik ook in huis wil hebben.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 16 apr 2022, 21:43 Hoe weet jij dat die teken niet dood waren gegaan?
Dat weet ze niet maar dat is heel makkelijk te achterhalen.
runninggirl schreef: 16 apr 2022, 21:28 Na de ochtendwandeling eenmaal thuis, kon ik in het half uur er na nog zeker 15 lopende teken van ze afplukken. Net als wanneer ik niks had gebruikt.
Misschien die een volgende keer enkele uren bewaren in een afgesloten doosje en kijken hoe ze er na een paar uur aan toe zijn? Als ze dan dood zijn : oké - zijn ze nog fit dan maakt het ook niet meer uit dat ze bv. de dag erna zouden sterven want in die tussentijd zouden ze normaal al lang vastzitten.
runninggirl

Inge O schreef: 17 apr 2022, 08:41
EchoMira schreef: 16 apr 2022, 21:43 Hoe weet jij dat die teken niet dood waren gegaan?
Dat weet ze niet maar dat is heel makkelijk te achterhalen.
runninggirl schreef: 16 apr 2022, 21:28 Na de ochtendwandeling eenmaal thuis, kon ik in het half uur er na nog zeker 15 lopende teken van ze afplukken. Net als wanneer ik niks had gebruikt.
Misschien die een volgende keer enkele uren bewaren in een afgesloten doosje en kijken hoe ze er na een paar uur aan toe zijn? Als ze dan dood zijn : oké - zijn ze nog fit dan maakt het ook niet meer uit dat ze bv. de dag erna zouden sterven want in die tussentijd zouden ze normaal al lang vastzitten.
Wel een goed idee. :ok: Ik haal ze wel weg zodra ik ze zie, wil ze zo weinig mogelijk in tuin en huis hebben.
Vanochtend niet door hoog gras gelopen dus het zal vandaag wel meevallen met de teken.
Inge O

Bericht door Inge O »

Misschien ook wat dor gras in dat doosje doen zadat ze zich niet uitputten op zoek naar een onvindbare schuilplaats, dan is het resultaat beter te beoordelen.
Dirkje
Posts in topic: 3
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

malinois schreef: 16 apr 2022, 15:24 Hier hebben ze elk jaar een Serestoband, zonder gaat niet dan kan ik per hond per wandeling +20 teken gaan plukken. Het stikt van die beesten, met band 0. Geen enkele teek.
Druppels of pipetten doe ik niet aan.
Hier ook altijd Seresto. Behalve bij mijn witte kat, zij krijgt er brandwonden van.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 17 apr 2022, 08:41 Misschien die een volgende keer enkele uren bewaren in een afgesloten doosje en kijken hoe ze er na een paar uur aan toe zijn? Als ze dan dood zijn : oké - zijn ze nog fit dan maakt het ook niet meer uit dat ze bv. de dag erna zouden sterven want in die tussentijd zouden ze normaal al lang vastzitten.
Dan heb je ze er af gehaald en dus stopt de blootstelling tot het gif.
En je weet ook niet of ze waren gaan bijten.

Ik heb weleens zo'n dooie platte teek gehad die wel vast zat. Dat kan dus ook nog.
Stomme beesten.
Marc

Bericht door Marc »

mijke schreef: 16 apr 2022, 11:06 Verrassing!
Nee ik gebruik het ook alleen indien nodig. In de tien jaar dat ik in dit huis woon was dat geloof ik 3x. In die gevallen ben ik trouwens wel blij dat het er is, helemaal zonder gaat ook niet. Maar preventief? Nee, totaal overbodig.
Jij zei in een ander topic tegen mij dat het ontvlooien van Guus in jouw ogen tot de basisverzorging van je hond behoort. Dat terwijl ik al schreef dat hij daar ziek van wordt en ook slecht op reageert...Ik heb daar toen niet echt op gereageerd maar vond dat best vervelend omdat het de suggestie wekte dat ik hem niet goed verzorg. Nu zeg je dit?
mijke schreef: 02 apr 2022, 12:22 Verder zou ik zelf juist wel beginnen met ontvlooien en ontwormen, of in ieder geval zorgen dat je zeker weet dat dat niet nodig is. De basic verzorging iig op orde hebben zeg maar.
Gudrun
Posts in topic: 1
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik las vorig jaar al een studie dat vlooien- en tekengif in haren teruggevonden werd, ook van mensen zonder huisdieren maar meer bij mensen met huisdieren.
Het zit dus niet alleen in eigen gifgebruik, dat maakt het er alleen nog slechter op.
Ik gebruik het nu en dan... als er effectief vlooien zijn (2 keer tot nu toe, vrees door ratten/egels in de tuin) of als er heel veel teken in de tuin zitten.Denk al bij al 1 of 2 keer per jaar en dan niet bij elke hond. Pippa nooit, Do en de chi's zelden, Sherlock is een tekenmagneet maar nu die geschoren is valt het ook mee. Poppy heeft er gelukkig zelden.
Marc

Bericht door Marc »

Dirkje schreef: 17 apr 2022, 10:52
malinois schreef: 16 apr 2022, 15:24 Hier hebben ze elk jaar een Serestoband, zonder gaat niet dan kan ik per hond per wandeling +20 teken gaan plukken. Het stikt van die beesten, met band 0. Geen enkele teek.
Hier ook altijd Seresto. Behalve bij mijn witte kat, zij krijgt er brandwonden van.
Guus krijgt er ook hele vreemde plekken van. Een hele ring rond zijn nek werd nattig en ging open. Voor mij wel meteen een reden om nooit meer zo'n band te gebruiken. Ook niet op Bas. Want dat vond ik wel heftig. Het leek wel op zo'n hond met een ingegroeide halsband. Allemaal pus en die band leek wel te branden inderdaad. Weg ermee en nooit meer. Ik schrok me kapot want ik had het eerst niet door omdat het vooral onderaan de keel zat. Ik dacht waarom is hij zo nat onder zijn nek....en je zag daar alleen nog helemaal open rode huid en bij verwijderen van de band zat dat rond heel zijn nek. Echt zielig was dat want hij heeft er nog dagen last van gehad. Ik hoef die krengen niet meer op mijn dieren.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Marc schreef: 17 apr 2022, 17:43
Guus krijgt er ook hele vreemde plekken van. Een hele ring rond zijn nek werd nattig en ging open. Voor mij wel meteen een reden om nooit meer zo'n band te gebruiken. Ook niet op Bas. Want dat vond ik wel heftig. Het leek wel op zo'n hond met een ingegroeide halsband. Allemaal pus en die band leek wel te branden inderdaad. Weg ermee en nooit meer. Ik schrok me kapot want ik had het eerst niet door omdat het vooral onderaan de keel zat. Ik dacht waarom is hij zo nat onder zijn nek....en je zag daar alleen nog helemaal open rode huid en bij verwijderen van de band zat dat rond heel zijn nek. Echt zielig was dat want hij heeft er nog dagen last van gehad. Ik hoef die krengen niet meer op mijn dieren.
Amy heeft dat nu - gelukkig (nog) niet in die mate - ook met de Scalibor. Ze dragen hier altijd de Serestoband, maar omdat de nieuwe Scalibor ook een langere werkzaamheid heeft en die bandjes minder lelijk zijn (dunne, witte bandjes in plaats van dikke, stugge, grijze banden) en ook nog eens in de aanbieding waren bij de webshop waar ik shopte, dacht ik: ach, ik doe eens de Scalibor. Maar daar kan Amy dus niet tegen. Ze heeft er rode, kale plekken van gekregen, duidelijk geïrriteerde huid.
Die Scalibor heb ik dus maar weer afgedaan, nu even een paar weken niets tot de huid weer normaal is en hopelijk gaat ze dan niet ineens ook reageren op de Seresto. Want hier geen chemische middelen gebruiken vind ik echt geen optie met de enorme tekendruk en vanwege de zandvlieg (leishmania).
Vlooien hebben mijn honden nog nooit gehad, ook niet toen ik ze niet behandelde, en mijn huidige katten overigens ook nog nooit (en die behandel ik nooit).
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Zo zien die plekken onder de Scalibor eruit bij Amy :(

Afbeelding
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Marc schreef: 17 apr 2022, 13:31
mijke schreef: 16 apr 2022, 11:06 Verrassing!
Nee ik gebruik het ook alleen indien nodig. In de tien jaar dat ik in dit huis woon was dat geloof ik 3x. In die gevallen ben ik trouwens wel blij dat het er is, helemaal zonder gaat ook niet. Maar preventief? Nee, totaal overbodig.
Jij zei in een ander topic tegen mij dat het ontvlooien van Guus in jouw ogen tot de basisverzorging van je hond behoort. Dat terwijl ik al schreef dat hij daar ziek van wordt en ook slecht op reageert...Ik heb daar toen niet echt op gereageerd maar vond dat best vervelend omdat het de suggestie wekte dat ik hem niet goed verzorg. Nu zeg je dit?
mijke schreef: 02 apr 2022, 12:22 Verder zou ik zelf juist wel beginnen met ontvlooien en ontwormen, of in ieder geval zorgen dat je zeker weet dat dat niet nodig is. De basic verzorging iig op orde hebben zeg maar.
Dat dikgedrukte schreef ik er niet voor niets bij zeg maar... ;)
En ik bedoelde echt totaal niet de suggestie te wekken dat je hem niet goed verzorgt, dat staat er ook echt niet. Vervelend dat je dat wel zo hebt opgevat, dat was niet de bedoeling.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja maar jij zegt dat in het derde stuk. Dat hij zijn basic verzorging niet scherp heeft.
Hoezo niet de bedoeling?

Maar wel echt superleuk dat je zo'n uitgesproken vlooientaktiek hebt gezien het feit dat...
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Assepoes vertoonde binnen een paar dagen raar gedrag nadat ze de Serestoband om had gekregen. Ze had gelukkig nog geen pus maar wel was de huid van haar keel nattig en rood. Echt verbrand. Zo sneu.
De honden hebben er geen last van. Ik doe de band wel altijd af als Dirkje gaat zwemmen. Lijkt me niet goed voor het waterleven, zo’n gifband.

Het liefst zou ik ook met esoterische olie of toversteentjes de teken weghouden maar de concentratie teken is in het bos en vooral op de hei erg groot. Die zijn alleen met grof geschut bij de hond vandaan te houden.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

mijke schreef: 17 apr 2022, 21:18 Dat dikgedrukte schreef ik er niet voor niets bij zeg maar... ;)
En ik bedoelde echt totaal niet de suggestie te wekken dat je hem niet goed verzorgt, dat staat er ook echt niet. Vervelend dat je dat wel zo hebt opgevat, dat was niet de bedoeling.
Dat leek even zo en ik verbaasde me er al over. Ik dacht vlooienband of middelen schaar ik echt niet onder basic verzorging. Ontwormen evenmin. Dat doe ik in elk geval nooit preventief en zonder reden en ik heb al mijn honden tot de dood zelden ontwormd. Een volwassen hond krijgt vrijwel nooit issues met wormen en een paar wormen zijn heel goed voor de weerstand. Teveel wormen is slecht maar zoals ik zei heb ik echt nog nooit iets van issues gehad met wormen bij volwassen honden. Geeft niks. Misverstand.
Marc

Bericht door Marc »

Diana schreef: 17 apr 2022, 19:53 Zo zien die plekken onder de Scalibor eruit bij Amy :(

Afbeelding
Nou dit dus maar dan nog een week laten zitten en dan krijg je dus open wonden. Guus heeft heel donker en dik haar dus daarom zag ik de verkleuring niet op tijd. En ik ben kleurenblind dus ik zie geen rood of roze en dat helpt niet mee. Vreselijk want dat doet echt pijn als het open gaat. Vreemd dat die banden zonder waarschuwing verkocht worden als ze zulke problemen geven. Ik gaf hem tegen teken maar nu plukken we die er maar zelf weer af.
Marc

Bericht door Marc »

Dirkje schreef: 17 apr 2022, 22:57

Assepoes vertoonde binnen een paar dagen raar gedrag nadat ze de Serestoband om had gekregen. Ze had gelukkig nog geen pus maar wel was de huid van haar keel nattig en rood. Echt verbrand. Zo sneu.
De honden hebben er geen last van. Ik doe de band wel altijd af als Dirkje gaat zwemmen. Lijkt me niet goed voor het waterleven, zo’n gifband.

Het liefst zou ik ook met esoterische olie of toversteentjes de teken weghouden maar de concentratie teken is in het bos en vooral op de hei erg groot. Die zijn alleen met grof geschut bij de hond vandaan te houden.
Goed dat je die band af doet want het schijnt inderdaad drama te zijn voor het leven onderwater. Al die zwemmende vlooienmeuk 😢
Tamara

Bericht door Tamara »

Gatver, die Seresto banden zijn wel erg zeg. Ook als je foto's van spot on vlooienmiddel googelt krijg je van die akelige plaatjes van waar het mis is gegaan.

Jesses, daar moet toch iets aan gedaan worden. Mijn dierenarts raadt bijvoorbeeld aan om het hele jaar rond preventief te ontvlooien, daar gaat het al mis.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Tamara schreef: 18 apr 2022, 08:02 Gatver, die Seresto banden zijn wel erg zeg. Ook als je foto's van spot on vlooienmiddel googelt krijg je van die akelige plaatjes van waar het mis is gegaan.

Jesses, daar moet toch iets aan gedaan worden. Mijn dierenarts raadt bijvoorbeeld aan om het hele jaar rond preventief te ontvlooien, daar gaat het al mis.
Mijn honden hebben dus juist totaal geen last van de Seresto ;-) Amy kreeg deze plekken met de Scalibor. Seresto dragen ze hier al jaren het hele jaar rond zonder een enkel probleem. Het verschilt echt per hond op welke stoffen ze gevoelig reageren, denk ik. Zo kan Mila niet tegen Advantix-druppels, die krijgt dan verschrikkelijke jeuk overal, maar in NL gebruikte ik die wel af en toe voor Taartje, die er helemaal geen reactie op had.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

EchoMira schreef: 17 apr 2022, 21:27 Ja maar jij zegt dat in het derde stuk. Dat hij zijn basic verzorging niet scherp heeft.
Hoezo niet de bedoeling?

Maar wel echt superleuk dat je zo'n uitgesproken vlooientaktiek hebt gezien het feit dat...
Ik ga gewoon speciaal om jou te pesten nooit meer een hond nemen en tot mijn laatste levenssnik op het hondenforum dingen blijven zeggen waar jij het mee oneens moet zijn omdat ik het ben :mrgreen:
Plaats reactie