Marc schreef: ↑30 mei 2022, 14:14
Wat is er dan gebeurd met Afghanen? Ik liep als kind wel eens met 4 Afghanen te wandelen. Ja ze zijn stout en eigenwijs maar ik kan me ondanks hun ontsnappingen etc geen enkel vervelend incidentje herinneren. Ik heb er toen in totaal toch zeker 7 van heel dichtbij meegemaakt. Super lieve maar wel bijzondere honden. Renbaan en show want ze hadden allebei. En stamboomloos van zigeuners. Kabul en dat was de meest dwarse maar wederom poeslief. Denk dat ik iets van 12 tot 17 was en ik was gek op die honden.
De meeste Afghanen worden niet opgevoed. Want dat kan niet met een Afghaan, schijnt het. Dus dan krijg je vervelende etters. Ren afghanen zijn inderdaad geen lieverdjes. Bij de opvang staan de eigenaren al klaar om direct bovenop hun Afghaan te duiken en hem weg te halen uit de zandbak. Bij de show afghanen wordt er meer naar karakter gekeken, maar ook daar zitten genoeg etters tussen.
Qua loslopen, ze zijn zelfstandiger dan bv een Whippet of een Galgo. Vergeleken met een Afghaan zijn die enorm baasgericht. Afghanen luisteren dus nog minder.
Ik ben met mijn Aislynn naar puppy cursus geweest en heb nog wat losse workshops gedaan met haar en dat vindt ze super leuk om te doen. Samen met mij de wereld verkennen en nieuwe dingen leren. Het kan makkelijk met een Afghaan, maar je moet er wel tijd en energie in stoppen en het blijft een windhond. Ze loopt ook los, maar alleen op overzichtelijke plekken en zonder vreemde honden in de buurt.
Ik heb nu een zusje van Aislynn als opvanger in huis. 1,5 jaar oud, nooit opgevoed. Loeisterk, valt vreselijk uit naar andere honden, brommers en hardlopers. Ze kent maar 1 stand: daar waar ZIJ heen wil. Maar wel met een enorm lief karakter. Hele zachte hond eigenlijk. Ik ben druk bezig haar wat betere manieren te leren, maar zij zal niet los kunnen lopen en ik hoop dat ze ooit zonder gentle leader kan lopen. In huis is ze geweldig.