Weinig eetlust; dus niet gezond?

Rami
Posts in topic: 23
Honden: 2
Welke: Ik ben een allesvreter

Re: Weinig eetlust; dus niet gezond?

Bericht door Rami »

Zinodo schreef: 29 sep 2021, 20:33 Ik heb er hier ook een die gerust haar bak kan laten staan of met een walgende kop naar haar eten kan kijken.
Maar inmiddels weet ik dat zij gewoon eet wat ze nodig heeft en geen hapje meer. Als ze vandaag veel snoep kreeg durf ik te wedden dat ze morgen geen ontbijt wil. Als ze drie dagen niet mag rennen ook. Vroegah moest ze enorm veel eten om op gewicht te blijven dus zat ik me telkens druk te maken als ze weer haar bak liet staan en ging ik van alles verzinnen maar tegenwoordig niet meer. Prima meid. Maar dan krijgt ze ook helemaal geen snoep of niks tot de volgende maaltijd, anders blijven we in cirkels rondlopen.🤪

Kun je niet water uit de vijver in zijn waterbak doen? Ik bedoel, ja, lijkt dom, maar als het werkt🤷‍♀️
Ja, ik weet dat je gelijk hebt. Ik doe het ook hoor: "oh, wil je niet eten, nou dan haal ik het weg, morgen een nieuwe poging", maar het voelt gewoon helemaal niet fijn. Omdat het zo'n klein ventje is en omdat 'ie die auto-immuun ziekte heeft en omdat ik wil dat hij 20 wordt...

Costa kan altijd de tuin om te lebberen uit de vijver maar voor in de winter, als de deuren dicht zijn, is het wel een goed idee. :twothumbs:
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Rami schreef: 29 sep 2021, 21:05
Diana schreef: 29 sep 2021, 20:16
Rami schreef: 29 sep 2021, 20:04

Ja, volgens de papieren is hij getest. Hij was 3 maanden toen hij bij ons kwam. Zou het dan verstandig zijn om nog eens te testen?
Ja, ik zou het zelf wel doen. Een test op de leeftijd van drie maanden voor Leishmania is sowieso niet betrouwbaar, omdat het vaak 3 tot 6 maanden duurt na besmetting voordat een hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd om positief te testen. Daarnaast kan Leishmania jarenlang ongedetecteerd blijven en dan toch ineens opvlammen (een negatieve test is bij Leishmania dus altijd een momentopname). Ook kan een hond bijvoorbeeld nog met een tekenziekte zijn besmet tussen het moment van testen en reizen of deze in Nederland hebben opgelopen. Niet dat ik nou meteen denk dat hij Leishmania heeft of een andere mzz, maar ik zou het met zijn herkomst en deze klachten wel uit willen sluiten.
Ja, het is wel goed om een en ander uit te sluiten. Costa is niet mijn eerste hond uit het buitenland; Sil kwam uit Turkije en Sam is van Corfu. We hebben nooit eerder met mediterrane ziekten te maken gehad (want betrouwbare stichting en testen), maar goed, het kan natuurlijk wel.
Precies, ik zou het dus ook vooral doen om het uit te kunnen sluiten. Gebrek aan eetlust, afvallen en mager blijven zijn veelgenoemde symptomen bij o.a. Leishmania en Babesia en soms ook de enige symptomen.
Ook bij een betrouwbare stichting die netjes heeft getest, kan het dus gebeuren dat de hond daarna alsnog een tekenziekte heeft opgelopen of dat de Leishmania pas jaren later aan het licht komt omdat ook besmette honden heel lang (levenslang) negatief kunnen testen.
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

Diana schreef: 29 sep 2021, 21:18
Rami schreef: 29 sep 2021, 21:05
Diana schreef: 29 sep 2021, 20:16
Ja, ik zou het zelf wel doen. Een test op de leeftijd van drie maanden voor Leishmania is sowieso niet betrouwbaar, omdat het vaak 3 tot 6 maanden duurt na besmetting voordat een hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd om positief te testen. Daarnaast kan Leishmania jarenlang ongedetecteerd blijven en dan toch ineens opvlammen (een negatieve test is bij Leishmania dus altijd een momentopname). Ook kan een hond bijvoorbeeld nog met een tekenziekte zijn besmet tussen het moment van testen en reizen of deze in Nederland hebben opgelopen. Niet dat ik nou meteen denk dat hij Leishmania heeft of een andere mzz, maar ik zou het met zijn herkomst en deze klachten wel uit willen sluiten.
Ja, het is wel goed om een en ander uit te sluiten. Costa is niet mijn eerste hond uit het buitenland; Sil kwam uit Turkije en Sam is van Corfu. We hebben nooit eerder met mediterrane ziekten te maken gehad (want betrouwbare stichting en testen), maar goed, het kan natuurlijk wel.
Precies, ik zou het dus ook vooral doen om het uit te kunnen sluiten. Gebrek aan eetlust, afvallen en mager blijven zijn veelgenoemde symptomen bij o.a. Leishmania en Babesia en soms ook de enige symptomen.
Ook bij een betrouwbare stichting die netjes heeft getest, kan het dus gebeuren dat de hond daarna alsnog een tekenziekte heeft opgelopen of dat de Leishmania pas jaren later aan het licht komt omdat ook besmette honden heel lang (levenslang) negatief kunnen testen.
Ja, voor de zekerheid testen. Gaan we doen.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Rami schreef: 29 sep 2021, 21:10 Ja, goed tip! Toch was mijn Silka, de husky-mix, een alleseter. Van zalmkoppen tot brokken, alles ging er in als koek!
Die van mij eten heel (tegenwoordig te) goed. Heeft wel twee en drie jaar geduurd en er komt wat bij kijken :-D
Bij Jaap was het een combinatie van hormonen en wars zijn van alles wat met controle over hem te maken heeft. Hij kon makkelijk een week niet eten. Ja, drie kattenbrokjes :x
De sleutel was hem zelf aan laten geven wanneer hij honger heeft, wat hij wil en daar domweg gehoor aan geven. En bij hem stuurt beweging het eten aan.
Zus moet de kans krijgen te wennen. De eerste drie keer zit ze verbolgen te kijken dat ik haar zoiets goors voor durf te zetten. Dan krijgt ze dus maar een theelepeltje op haar bord. De vierde keer wil ze wel proeven maar zit ze na een lik te walgen en nog een paar keer later is het haar lievelingseten :idunno:
Ze moeten iedere dag iets anders en daar moet ik een beetje een showtje van maken, met dingen die per ongeluk vallen en extraatjes waardoor het heel lang duurt.
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

Hylos schreef: 29 sep 2021, 21:20 Xavi was ook een ramp met eten, sloeg zo 1 a 2 dagen over. Stukjes vleeswaren spuugde hij gewoon weer uit. :lol:
Ik maakte me zorgen want hij was nog zo jong, dan heb je voeding nodig leek me!
Hij is jaren geleden gecastreerd en toen is het een stuk beter geworden.
Maar nog steeds is hij kieskeurig. Bepaalde vleessoorten hoeft hij gewoon niet, brok eet ie helemaal niet. En vooral s ochtends neemt hij bijna niks aan (vandaag rond 11 uur met heel veel moeite een stuk rauwe kip). S avonds hoor je te eten en de rest houdt je maar, aldus Xavi. :pfff:

Heeft hij altijd al zo slecht gegeten?
Misschien helpt tijdstip veranderen?
Sowieso 1 x per dag zou ik proberen en dan 1 x aanbieden. Dan is het ook duidelijk wanneer er gegeten wordt.
Nou, nu je het zegt; toen Costa net bij ons was, at hij best goed. Eigenlijk kwam de klad er in nadat hij zo ziek is geweest door die blaasstenen/operatie etc..

En ik bied zijn bakje voer inderdaad maar één keer aan. Dan proberen we het de volgende dag nog een keer. ;)

Ik bedenk me nu dat dat mijn golden Billy ook slecht at toen hij nog niet gecastreerd was. Als er loopse teefjes in de buurt waren, at hij helemaal niets. Maar of dit een reden is om Costa te laten castreren...
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

Dagmar schreef: 29 sep 2021, 21:29
Rami schreef: 29 sep 2021, 21:10 Ja, goed tip! Toch was mijn Silka, de husky-mix, een alleseter. Van zalmkoppen tot brokken, alles ging er in als koek!
Die van mij eten heel (tegenwoordig te) goed. Heeft wel twee en drie jaar geduurd en er komt wat bij kijken :-D
Bij Jaap was het een combinatie van hormonen en wars zijn van alles wat met controle over hem te maken heeft. Hij kon makkelijk een week niet eten. Ja, drie kattenbrokjes :x
De sleutel was hem zelf aan laten geven wanneer hij honger heeft, wat hij wil en daar domweg gehoor aan geven. En bij hem stuurt beweging het eten aan.
Zus moet de kans krijgen te wennen. De eerste drie keer zit ze verbolgen te kijken dat ik haar zoiets goors voor durf te zetten. Dan krijgt ze dus maar een theelepeltje op haar bord. De vierde keer wil ze wel proeven maar zit ze na een lik te walgen en nog een paar keer later is het haar lievelingseten :idunno:
Ze moeten iedere dag iets anders en daar moet ik een beetje een showtje van maken, met dingen die per ongeluk vallen en extraatjes waardoor het heel lang duurt.
Nou, dit ben ik dus helemaal niet gewend. Iedereen at altijd alles. Showtjes opvoeren kan hoor, met liefde, maar het is even wennen. :-D
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Rami schreef: 29 sep 2021, 21:15
Costa kan altijd de tuin om te lebberen uit de vijver maar voor in de winter, als de deuren dicht zijn, is het wel een goed idee. :twothumbs:
Niet schrikken als hij er weer niets aan vindt als het in zijn saaie bak zit hoor :-D .
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Rami schreef: 29 sep 2021, 21:40 Nou, dit ben ik dus helemaal niet gewend. Iedereen at altijd alles. Showtjes opvoeren kan hoor, met liefde, maar het is even wennen. :-D
Haha ja, voor mij ook. Nou heeft Tibbe in het begin ook wel even heel slecht gegeten, maar dat was alweer ver vergeten.

Al vanaf het begin wil Zus trouwens wel brokjes uit puzzels. En uit de likmat eet ze ook heel graag.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik zie dat Costa een soortement van Yorkachtig geheel is? Kijk eens in zijn bek of laat dat doen. Hij kan net als veel kleine hondjes een rot gebit hebben en ja dat kan al op jonge leeftijd.
En met kiespijn eet je niet lekker..
nomo
Posts in topic: 1

Bericht door nomo »

Morris is ook geen eter. In zijn jonge jaren at hij net genoeg om niet om te vallen, maar verder niks. Tegenwoordig eet hij wel beter(meestal puur uit nijd omdat Ayla anders alles opvreet), maar er zijn nog gerust dagen dat hij er zijn neus voor ophaalt. En hij wordt dit jaar elf en mankeert nooit wat, dus gezond is hij echt wel.
Afwisseling werkt hier het beste. Brok, verschillende kvv's, van alles wat. Tijdens wandeling en training gooi ik er ook vaak tussendoor een brokje in. En hij krijgt lekker de tafelresten van mij. Die lust hij vaak wel.
Ik ben gestopt me er druk om te maken, hielp niks en er was echt geen medische oorzaak voor het slechte eten.
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

Inge O schreef: 30 sep 2021, 09:32
Rami schreef: 29 sep 2021, 21:15
Niet schrikken als hij er weer niets aan vindt als het in zijn saaie bak zit hoor :-D .
Haha, ja, die kans is zeker aanwezig, Costa kennende. :-D
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

Nanna schreef: 30 sep 2021, 09:50 Ik zie dat Costa een soortement van Yorkachtig geheel is? Kijk eens in zijn bek of laat dat doen. Hij kan net als veel kleine hondjes een rot gebit hebben en ja dat kan al op jonge leeftijd.
En met kiespijn eet je niet lekker..

Volgens Embark is Costa een schnauzer/terrier/poedel/pekingees mix. Maar voor een jonge hond (hij is 15 maanden) heeft hij wel veel tandsteen, valt me op. Sam is 11 jaar en heeft minder tandsteen. :scratch: Dus ik hou het wel in de gaten.
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

nomo schreef: 30 sep 2021, 11:04 Morris is ook geen eter. In zijn jonge jaren at hij net genoeg om niet om te vallen, maar verder niks. Tegenwoordig eet hij wel beter(meestal puur uit nijd omdat Ayla anders alles opvreet), maar er zijn nog gerust dagen dat hij er zijn neus voor ophaalt. En hij wordt dit jaar elf en mankeert nooit wat, dus gezond is hij echt wel.
Afwisseling werkt hier het beste. Brok, verschillende kvv's, van alles wat. Tijdens wandeling en training gooi ik er ook vaak tussendoor een brokje in. En hij krijgt lekker de tafelresten van mij. Die lust hij vaak wel.
Ik ben gestopt me er druk om te maken, hielp niks en er was echt geen medische oorzaak voor het slechte eten.
Ja, ik moet er ook wat makkelijker mee omgaan, maar omdat hij zo ziek is geweest en toch een chronische aandoening heeft, maak ik me toch drukker dan goed is. :oops:
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Naast alles wat al gezegd is kijk ook eens naar de voerbak. Sommige van mijn honden haten het geschitter van een metalen voerbak en hun eigen reflectie erin. Een aardewerken bak gaat veel beter.

Denk ook eens aan welke associaties de hond met eten gemaakt heeft. Rufus en Jente vinden het vreselijk wanneer ik de voerbak neerzet en meteen de keuken uitloop. Had ik eerst niet in de gaten totdat ik ontdekte dat ze hadden geleerd eten=mama vertrekt. Andere honden willen juist weer alleen eten wanneer de baas er niet is omdat ze zo bescheiden zijn. Of ze vinden het geweldig wanneer ze het "zelf gevonden" hebben in de tuin en eten dan wel. Het is soms even puzzelen wat voor jouw hond werkt.

Ga nu niet alle tips tegelijk of snel achter elkaar proberen want dan maak je de hond weer in de war.
Afbeelding
Rami

Bericht door Rami »

_Tiny_ schreef: 30 sep 2021, 13:18 Naast alles wat al gezegd is kijk ook eens naar de voerbak. Sommige van mijn honden haten het geschitter van een metalen voerbak en hun eigen reflectie erin. Een aardewerken bak gaat veel beter.

Denk ook eens aan welke associaties de hond met eten gemaakt heeft. Rufus en Jente vinden het vreselijk wanneer ik de voerbak neerzet en meteen de keuken uitloop. Had ik eerst niet in de gaten totdat ik ontdekte dat ze hadden geleerd eten=mama vertrekt. Andere honden willen juist weer alleen eten wanneer de baas er niet is omdat ze zo bescheiden zijn. Of ze vinden het geweldig wanneer ze het "zelf gevonden" hebben in de tuin en eten dan wel. Het is soms even puzzelen wat voor jouw hond werkt.

Ga nu niet alle tips tegelijk of snel achter elkaar proberen want dan maak je de hond weer in de war.
Haha, nee, ik ga zeker niet alles tegelijk proberen. Bakjes heb ik al gewisseld en ook z'n halsband (met een tinkelende hondenpenning) af gedaan. Als hij eet, eet hij dus het liefste hapklare 'balletjes'' (ik kneed dan KVV tot een soort van gehaktballetje :tongg: ).

Vandaag was het ook weer niets, op een paar stukjes gedroogde pens en gedroogde kip na tijdens een vang-spelletje. :ggrin:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Rami schreef: 30 sep 2021, 18:09
Vandaag was het ook weer niets, op een paar stukjes gedroogde pens en gedroogde kip na tijdens een vang-spelletje. :ggrin:
Hè, zou ik ook echt niet leuk vinden :-| .
Rami

Bericht door Rami »

Inge O schreef: 30 sep 2021, 19:59
Rami schreef: 30 sep 2021, 18:09
Hè, zou ik ook echt niet leuk vinden :-| .
Vanavond laat doe ik nog een poging. Hij was vandaag buiten ook wel heel erg in de weer met “lekkere luchtjes” en binnen onrustig en pieperig. We hebben een uitlaatzone voor de deur dus ik vermoed iets met loopse teven. :|
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Rami schreef: 30 sep 2021, 20:12 We hebben een uitlaatzone voor de deur dus ik vermoed iets met loopse teven. :|
Aww. Niet handig met een volle reu.
Rami

Bericht door Rami »

Inge O schreef: 30 sep 2021, 20:14
Rami schreef: 30 sep 2021, 20:12 We hebben een uitlaatzone voor de deur dus ik vermoed iets met loopse teven. :|
Aww. Niet handig met een volle reu.
Nee, het is echt sneu. En komt het niet-willen-eten ook niet ten goede. :oops:
Afbeelding
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Dagmar schreef: 29 sep 2021, 21:29Zus moet de kans krijgen te wennen. De eerste drie keer zit ze verbolgen te kijken dat ik haar zoiets goors voor durf te zetten. Dan krijgt ze dus maar een theelepeltje op haar bord. De vierde keer wil ze wel proeven maar zit ze na een lik te walgen en nog een paar keer later is het haar lievelingseten :idunno:
Oh vreselijk :mann: . Je moet wat natuurlijk en ik zou het ook doen als ik zo'n hond zou treffen maar qua speciale verzorging hou ik het liever bij jasjes (en dekens) tegen de kou. Dan krijg je tenminste van die dankbare oogies :-D .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie