Hond: Klein, middelmaat, groot of XL
- Jackira
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Re: Hond: Klein, middelmaat, groot of XL
Alle vier grote honden. Laila 25 kg en Jack 27 kg en Shira en Nola rond de 30 kg.
Ik vind het handig met volgen aanleren en aanlijnen en belonen. Je hoeft niet heel erg te bukken. Het spreekt me ook veel meer aan.
Ik kan Jack nog wel tillen maar Shira en Nola niet. En dat zou uiteindelijk lastig kunnen zijn als ze ouder worden.
Ik wil hierna ook iets kleinere honden. Ik denk middelmaat. Een paar jaar geleden kon ik ze nog makkelijk alle vier tegelijk aangelijnd uitlaten. Nu hou ik dat niet meer als ze een kat zien bijvoorbeeld. Dus ik ga denk ik gezien het ouder worden over op 2 middelmaten uiteindelijk of misschien 1 grote hond.
Ik vind kleine honden alleen leuk als het ook echte honden zijn. Niet van die schoothond keffertjes.
Ik vind het handig met volgen aanleren en aanlijnen en belonen. Je hoeft niet heel erg te bukken. Het spreekt me ook veel meer aan.
Ik kan Jack nog wel tillen maar Shira en Nola niet. En dat zou uiteindelijk lastig kunnen zijn als ze ouder worden.
Ik wil hierna ook iets kleinere honden. Ik denk middelmaat. Een paar jaar geleden kon ik ze nog makkelijk alle vier tegelijk aangelijnd uitlaten. Nu hou ik dat niet meer als ze een kat zien bijvoorbeeld. Dus ik ga denk ik gezien het ouder worden over op 2 middelmaten uiteindelijk of misschien 1 grote hond.
Ik vind kleine honden alleen leuk als het ook echte honden zijn. Niet van die schoothond keffertjes.
- Frootje
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo vind ik te klein (22cm en rond de 4kg). Mijn vorige hondje, Sheltie Saar, was 32cm en 4kg en die vond ik ideaal. Heel licht en tilbaar en klein genoeg om makkelijk mee te kunnen op de fiets of zo, maar toch niet zo’n dwerg. Ik denk dat ik dat graag weer zou hebben.
Mijn hond gaat trouwens wel zo’n beetje overal mee heen, dus formaat is wel echt belangrijk voor mij. Mowin is al niet groot maar ik zou hem toch minder makkelijk meenemen naar dingen vanwege zijn formaat. Froo gaat gewoon overal mee heen (zolang dat is toegestaan en het leuk is voor haar natuurlijk, maar die vindt eigenlijk alles wel leuk) en dat gaat ook gewoon heel makkelijk. :-D Ik denk dat ik aan een groter formaatje wel zou wennen maar formaat kalf is dus wel echt uitgesloten. :angel:
Mijn hond gaat trouwens wel zo’n beetje overal mee heen, dus formaat is wel echt belangrijk voor mij. Mowin is al niet groot maar ik zou hem toch minder makkelijk meenemen naar dingen vanwege zijn formaat. Froo gaat gewoon overal mee heen (zolang dat is toegestaan en het leuk is voor haar natuurlijk, maar die vindt eigenlijk alles wel leuk) en dat gaat ook gewoon heel makkelijk. :-D Ik denk dat ik aan een groter formaatje wel zou wennen maar formaat kalf is dus wel echt uitgesloten. :angel:
- *Esther
- Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff
Polar en Hazel zijn 15,5 en ruim 18 kg. Dat is echt perfect. Al die Labrasjors op mijn werk, dat is toch niet te doen qua kilo's. Gats, nee.... dat geruk en getrek aan de riem met meer kilo's dat hoeft voor mij niet. Teddy is eigenlijk echt niet praktisch met haar 5,5 kg. Maar het is ontzettend gezellig. Zo'n hondje kun je houden tot je 85e verjaardag
- Tamara/Bayko
- Honden: 1
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Als het me gegeven is dat ik na Cody nog aan een andere hond kan beginnen, denk ik dat ik voor toch ietsje groter ga. Niet te groot, maar in ieder geval iets zonder verdwergingskenmerken. Zo ongeveer tussen Cody en Cyntha in qua formaat en gewicht. Cody is voor een vlinderhondje echt enorm: hij weegt rond de 7,5 kg (rasstandaard zegt max. 4,5 kg voor een reu :hmmmm: :-D ) bij een schofthoogte van ongeveer 31 cm. Cyntha was een kleine border collie met haar 15 kilo en ca. 42/43 cm schoft.
Middenmaat, ik hou van wat meer hond maar woon ook 3 hoog zonder lift dus ik wil de hond de trap op kunnen dragen indien nodig. Colin zit tegen de 30 kilo aan, wat voor het ras best groot/zwaar is en ik had eigenlijk verwacht dat hij wat kleiner zou blijven, en ik denk ook dat hij voor mij op de grens zit. Groter (zwaarder) zou ik alleen doen als ik op de begane grond woon.
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Ik weet nog een leuke puppen reu te zitten :-D
De maat van mijn Galgo's en Afghaan vind ik perfect, zo 62-65 cm bij 21-25 kilo. Mijn middenmaatje van 45 cm en 11,5 kilo is best klein. Een Barsoi vind ik geweldig, maar dan de kleintjes, niet die grote show kalven.
- Tiny
- Welke: Siberian Husky
Ik vond Akira een fijne maat hebben maar de volgende wordt waarschijnlijk toch wel groot.
Tussen de 60 en 70 cm ongeveer.
Geen idee wie of wat nog dus gewicht vertel ik wel als hij/zij er is
Tussen de 60 en 70 cm ongeveer.
Geen idee wie of wat nog dus gewicht vertel ik wel als hij/zij er is
Ik heb groters en 1 kleintje, en Boots is een cadeautje en ik zou hem overal kunnen parkeren, hij is leuk sociaal en hartstikke lief, maar persoonlijk vind ik de groters leuker, makkelijker en praktischer, lekker speels buiten, niet te veel bukken met het geven van een beloning, makkelijker te trainen, nooit zoek of weg en in mijn beleving is hun ego minder groot dan hun lijf, en dat is bij Boots net anders om .. het is alleen zo dat ik ook een dagje ouder word en als ik dan kijk wat er soms mis gaat voor ik ze heb opgevoed en getraind tja dan wordt het straks toch wat minder verantwoord ben ik bang of ik moet het nog voorzichtiger gaan doen .. maar dan ga ik waarschijnlijk richting minder massa, kelpie of iets in die hoek"wel veel lopen leuke dingen doen, trainbaar, maar het trekt met niet meer uit het lood als ze eens even vergeten dat ik aan de lijn hang aan de andere kant
Een kleine middenmaat, niet te hoog en zo'n 12 á 13 kg. Char is te groot voor mijn huis, ze heeft te weing bewegingsvrijheid.
Jongens! Ik heb een idee: als iedereen nou gewoon een kleine hond neemt dan zijn ze op een gegeven moment niet meer te kwetsbaar
Voor mij is formaat Lanai en Fet, 27cm en 35cm, wel prima. Het niet zoveel voer nodig, ze zijn makkelijk mee te nemen, kunnen handig samen op schoot.
Ik droom nog van een Bodeguero, en die zie ik graag wat groter. Ook prima.
Heb een grote hond gehad vroeger en dit wil ik niet meer. Ik zou een grote hond minder snel overal mee naartoe nemen.
Bij de kleintjes van mij vind ik het wel balen dat het veel oppassen is. En omdat het meerendeel van de populatie aan honden groot is vind ik het wel eens jammer dat ze in de buurt maar een paar speelmaatjes hebben. Voor de rest is het oppassen in contact met andere honden en telkens zoeken naar hoeveel bescherming ik ze moet bieden (soms is het niet eens mogelijk om het 'goed' te doen qua beschermen).
Voor mij is formaat Lanai en Fet, 27cm en 35cm, wel prima. Het niet zoveel voer nodig, ze zijn makkelijk mee te nemen, kunnen handig samen op schoot.
Ik droom nog van een Bodeguero, en die zie ik graag wat groter. Ook prima.
Heb een grote hond gehad vroeger en dit wil ik niet meer. Ik zou een grote hond minder snel overal mee naartoe nemen.
Bij de kleintjes van mij vind ik het wel balen dat het veel oppassen is. En omdat het meerendeel van de populatie aan honden groot is vind ik het wel eens jammer dat ze in de buurt maar een paar speelmaatjes hebben. Voor de rest is het oppassen in contact met andere honden en telkens zoeken naar hoeveel bescherming ik ze moet bieden (soms is het niet eens mogelijk om het 'goed' te doen qua beschermen).
Note to self: Lanai straks even meten. Volgens mij is ze geen 27cm maar nog kleiner joh.
- Angelique
- Honden: 6
- Welke: Husky Herder Hound
- Contacteer:
Middelmaat vind ik verreweg het "handigst"
Maar heb ook grote en kleine gehad, ben niet zo kieskeurig denk ik, ik vind veel te veel leuk :-D
Maar heb ook grote en kleine gehad, ben niet zo kieskeurig denk ik, ik vind veel te veel leuk :-D
Het is natuurlijk wel prettig als een grote hond zich normaal op kan stellen tegenover kleine hondjes.
Waarom er met zo’n lompe domme kop over kleine hondjes heengebulldozert moet worden zal me wel nooit duidelijk worden. Zulke honden blief ik ook niet.
Dit is groot als in écht groot maar evengoed een heer met die teckeltjes.
Waarom er met zo’n lompe domme kop over kleine hondjes heengebulldozert moet worden zal me wel nooit duidelijk worden. Zulke honden blief ik ook niet.
Dit is groot als in écht groot maar evengoed een heer met die teckeltjes.
- _Tiny_
- Posts in topic: 7
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Tussen de 45 en 55 cm en 10 en 20 kilo vind ik ideaal. Genoeg hond om niet super kwetsbaar te zijn en toch nog steeds handzaam.
De gedachte om een klein hondje te nemen als ik oud ben deel ik niet. Zul je zien dat ik met de rollator die hele toypoedel kapot rij. Of er zelf over struikel en m'n heup breek.
De gedachte om een klein hondje te nemen als ik oud ben deel ik niet. Zul je zien dat ik met de rollator die hele toypoedel kapot rij. Of er zelf over struikel en m'n heup breek.
Ik doe het ook niet. Iedereen zit maar van “je moet weer een deerhound/whippet/teckel/collie” maar ik doe het niet meer. Mijn jongste Puli’s zijn nu 3 en 4 dus ik hoop dat ze nog lang meekunnen. Maar daarna is het schluss. Er zijn ook andere leuke dingen en ik hou wel dieren. Ik stap helemaal over op de vogels.
- Boccoco
Doe mij maar een leuke middelmaat! Igor is me net iets te groot met zijn 60 cm en 26 kilo. Zodra hij goed op gewicht is breek ik mijn rug misschien iets minder als ik hem de auto in til, maar ik heb liever iets kleiner/lichter zodat alles toch net wat makkelijker gaat. Een kleine hond hoef ik niet zo nodig, dan neem ik liever een kat.
- _Tiny_
- Posts in topic: 7
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Ik heb ook sterk het gevoel dat Billie mijn laatste pup is. Ze is nu 5 maand en ik probeer alles zo bewust mogelijk mee te maken, want over 15 jaar weet ik niet hoe ik er voor sta. Ik word, denk ik, een kattenvrouwtje.Nanna schreef: ↑01 okt 2021, 09:45Ik doe het ook niet. Iedereen zit maar van “je moet weer een deerhound/whippet/teckel/collie” maar ik doe het niet meer. Mijn jongste Puli’s zijn nu 3 en 4 dus ik hoop dat ze nog lang meekunnen. Maar daarna is het schluss. Er zijn ook andere leuke dingen en ik hou wel dieren. Ik stap helemaal over op de vogels.
- Sanne
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Zahra is groot, maar voelt niet groot.
Ze is 70 cm hoog en 18/19 kg.
Klein, zoals Mr. Sam & Isa, hoef ik niet meer. Veel te kwetsbaar. Hoe leuk, lief, makkelijk en gezellig ze ook zijn.
Verder pin ik me niet zo vast op formaat eigenlijk. Elke hond is groot of klein op z'n eigen manier. Dus geen idee, maakt me niet zoveel uit. Als het gevoelsformaat maar goed is. :D
Ze is 70 cm hoog en 18/19 kg.
Klein, zoals Mr. Sam & Isa, hoef ik niet meer. Veel te kwetsbaar. Hoe leuk, lief, makkelijk en gezellig ze ook zijn.
Verder pin ik me niet zo vast op formaat eigenlijk. Elke hond is groot of klein op z'n eigen manier. Dus geen idee, maakt me niet zoveel uit. Als het gevoelsformaat maar goed is. :D
- Inge
- Welke: Mechelse herders
Vallen mechelse herders onder groot?
Kobe is zo'n 65 cm schoft, Tika 62 cm denk ik.
Waarschijnlijk zijn het wel mijn laatste mechelse herders, mijn rug zorgt ervoor dat ik soms moeite heb ze fysiek de baas te kunnen. Tika kan bv flink trekken en uitvallen aan de lijn en dat is niet fijn voor mijn rug.
Dus over een jaar of 10 (zolang zullen ze er nog wel zijn ga ik vanuit) stap ik over op wat kleiners.
Ooit wil ik een ruwhaar teckel
Kobe is zo'n 65 cm schoft, Tika 62 cm denk ik.
Waarschijnlijk zijn het wel mijn laatste mechelse herders, mijn rug zorgt ervoor dat ik soms moeite heb ze fysiek de baas te kunnen. Tika kan bv flink trekken en uitvallen aan de lijn en dat is niet fijn voor mijn rug.
Dus over een jaar of 10 (zolang zullen ze er nog wel zijn ga ik vanuit) stap ik over op wat kleiners.
Ooit wil ik een ruwhaar teckel
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika
Poot van Kobe en Tika
- Babs
- Welke: Babstaard kruising van een mix
Babs valt denk ik wel onder de grote honden met 65cm schoft en 40kilo.
Ik vond dit wel een fijn formaat, een stuk kleiner dan dat ik vanuit huis gewend was met de bullmastiffs maar een volgende hond wil ik niet meer zo groot. Liever een kilo of 25 a 30 maximaal. Nu dat Babs ouder begint te worden ga ik er echt wel de nadelen van inzien dat ze zo groot is.
Ik kan haar bijvoorbeeld niet zomaar even in de auto tillen om naar de dierenarts te kunnen, dat wil ik bij een volgende hond wel gewoon kunnen.
Ik vond dit wel een fijn formaat, een stuk kleiner dan dat ik vanuit huis gewend was met de bullmastiffs maar een volgende hond wil ik niet meer zo groot. Liever een kilo of 25 a 30 maximaal. Nu dat Babs ouder begint te worden ga ik er echt wel de nadelen van inzien dat ze zo groot is.
Ik kan haar bijvoorbeeld niet zomaar even in de auto tillen om naar de dierenarts te kunnen, dat wil ik bij een volgende hond wel gewoon kunnen.
:rofl:
Een dwerg die een klein beetje bij is, let zelf wel op. Ik vond het met Sjaak z'n verloofde enig, twee van die pingpongballetjes voor je uit.
Zo kut dat ze hun pups heeft doodgelegen.
Ik moet rekening houden met m'n onzekere tht en fysieke gesteldheid. Grote honden vond ik het leukst, maar Zus heeft net zo goed een groot karakter.
Sjaak zou ik alleen wel saai vinden. Die is zo makkelijk en braaf, hij zou in een kartonnetje bij de bart smit kunnen staan :-D
- Alex
- Welke: русская бабушка en västgötaspets
Saba is groot met d'r lange stelten, zwaar gebouwd en 35 kilo. Dat is nog prima te tillen als het alleen om gewicht ging maar er komt ook gewoon veel hond bij, de poten kunnen er niet even af Vind het verder een fijn formaat, lekker veel om mee te kroelen. Thorran was kleiner en fijner gebouwd, wel grappig hoe dat werkt want als ik nu een Tervueren zie vind ik ze "klein", terwijl ik dat eerder nooit had.
Al jaren (sinds ik Charles van Nanna zag) wil ik nog eens maatje XL in dat type. De gezondheid houdt me hetzelfde aantal jaren al tegen maar oef, als ik dan weer foto's van Gavi zie...Misschien komt het er nog wel eens van.
Aan de andere kant sporten wij ondertussen veel meer en dan is een maatje kleiner net wat makkelijker voor survivals en zo. Ik denk dat tussen de 20 en 30 kilo met sportieve bouw het meest ideaal is voor ons. Handig meeneemformaat, maar kan tegen een stootje. En dan kan ik er voor mezelf een leuk klein hondje bij. Gewoon 'n vuilnisbakkie van max 10 kilo.
Al jaren (sinds ik Charles van Nanna zag) wil ik nog eens maatje XL in dat type. De gezondheid houdt me hetzelfde aantal jaren al tegen maar oef, als ik dan weer foto's van Gavi zie...Misschien komt het er nog wel eens van.
Aan de andere kant sporten wij ondertussen veel meer en dan is een maatje kleiner net wat makkelijker voor survivals en zo. Ik denk dat tussen de 20 en 30 kilo met sportieve bouw het meest ideaal is voor ons. Handig meeneemformaat, maar kan tegen een stootje. En dan kan ik er voor mezelf een leuk klein hondje bij. Gewoon 'n vuilnisbakkie van max 10 kilo.
Saba 23-05-24
- Lieke
- Welke: Roemeense straatschoffies
Ik hou van grote honden. Zo'n gemiddelde 60cm of hogere schofthoogte. In ieder geval hoger dan mijn knie want dan hoef ik niet te bukken met aaien. :-D
Heb ik verdorie nu van die ukken. Pip komt nét tot mijn knie en Kira is net boven mijn enkel. Hoewel de laatste nu niet bepaald een teer klein hondje is want qua gewicht doen ze niet voor elkaar onder (allebei rond de 8 à 9 kilo).
Maar eigenlijk zie ik ze liever groter.
Heb ik verdorie nu van die ukken. Pip komt nét tot mijn knie en Kira is net boven mijn enkel. Hoewel de laatste nu niet bepaald een teer klein hondje is want qua gewicht doen ze niet voor elkaar onder (allebei rond de 8 à 9 kilo).
Maar eigenlijk zie ik ze liever groter.
- Dirkje
- Welke: Border Collies
Nu heb ik nog maar 1 hond. Een middenmaatje.
Ik zou er graag een kleine hond bij willen. Een standaard ruwharige teckel. Ivm mijn werk zal het ipv een teckel toch een border collie worden. Meer dan twee honden wil ik namelijk niet.
Ik zou er graag een kleine hond bij willen. Een standaard ruwharige teckel. Ivm mijn werk zal het ipv een teckel toch een border collie worden. Meer dan twee honden wil ik namelijk niet.