Naar mijn ervaring maakt het daarbij wel een verschil of de hond enigs hond is of niet, en/of de baasjes veel buiten zijn.mijke schreef: ↑01 jul 2022, 11:56 Ik viond zelf 3x per week wandelen met vrijwel elke hond heel weinig. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook nog klopt als je echt een groot erf hebt met genoeg reuring. Toen Oor elke dag meeging naar de boerderij van Natuurmonumenten gingen we helemaal nooit meer wandelen op die dagen. Reken maar dat ze aan het eind van de dag moe was.
Vroeger had ik een erf waarop ik jaren voor mijn werk heel actief was, dag in, dag uit. Mijn honden gingen niet vaker dan één of twee keer per week ergens mee naartoe, voor de rest hadden ze méér dan hun bezigheid met elkaar, met mij en met alles op en rond het erf.
Nu heb ik een tuin en 5 honden en ga nog steeds niet vaak wandelen, toch niet volgens jullie normen. Waarom zou ik? Ze amuseren zich te pletter met spelen met elkaar, struinen door het riet langs de kreek, zwemmen in de huiskreek, waken en bezig zijn/spelen met mij.
Voor mij is dat continue verplichte gewandel nergens voor nodig als een hond maar genoeg aan zijn trekken komt op een andere manier.
Verplicht tig keer per dag wandelen is er pas sinds de tijd dat mensen zelf geen tuin meer hebben (die naam waardig), laat staan een groot erf.