ranetje schreef: ↑24 jul 2022, 19:24
Dank je voor je verhaal @DomorVerbeuk
Bij een hond die zo ongelofelijk heftig reageert en die je op die manier weer bereikbaar hebt gekregen is de band (mits goed gebruikt en dat heb je zeker gedaan
) een goed hulpmiddel.
Ik denk dat dat ook gezegd mag worden.
Hmmm.. ik wil hier toch even op ingaan.
Kika jaagt/jaagde extreem op auto's.
In die mate dat ze letterlijk onbereikbaar was.
Het hele verhaal ooit uitgeschreven op het HF maar ik heb het nog wel ergens...
Ik ben 100% zeker dat ik ook met een stroomband er niet doorheen gekomen zou zijn.
Echt niet, of ik had haar half dood moeten schokken gedurende langere tijd, plus de redirectie die er op volgde...
Oke, ik heb (nog) niet het zelfde resultaat, ze kan niet overal los, als ik vermoed dat er een kans is dat er in de verte een auto gezien kan worden blijft ze gewoon aan de lange lijn.
misschien vooral voor mijn gevoel of vanuit mijn angst... want op omheind terrein kan ik haar terug roepen of laten liggen wanneer ik wil, op agility wedstrijden ook, op schapendrijven over het algemeen ook (met wild rennende schapen is er nog ruimte voor verbetering, maar we blijven trainen)
Maar er zit nog steeds vooruitgang in, ze is nu bijna 2, dus het komt nog wel.
Ik ga straks eens rustig zitten voor de artikel, heb het nog niet gelezen.
Dochter heeft 1 keer TT geleend van iemand voor haar Hollandse Herder... die is 2 keer er voor weggeschoten om achter een ree aan te gaan en was niet terug te roepen. 3e keer stiekem lange lijn en meteen gecorrigeerd, hij was toen net 1 denk ik. Hij heeft een paar weken later nog 1 keer geprobeerd en er na nooit meer, hij kan nu overal los en is altijd terug te roepen.
Maar de basis van dit gedrag vind ik dus anders dan dat extreme auto jagen bij mijn Kika, ik heb nooit overwogen om daar voor een stroomband te gebruiken. (die ook in België verboden is)