Wat zou jouw volgende hond worden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
annnie
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door annnie »

@galga's Wat een nachtmerries. Je weet van te voren dat je een risico loopt als je een hond uit een land met bepaalde ziektes en ehm,,ugh... omgangsvormen met honden haalt, maar om iedere keer zoveel pech te hebben. Je eerste wens is toch om een hond een goed leven te kunnen bieden en dan heel verdrietig om er achter te komen dat ze eigenlijk al kapot gemaakt zijn in land van herkomst.

Ik denk dat ik in de toekomst wel weer eentje van een stichting wil, maar met jouw verhaal in m'n achterhoofd waarschijnlijk toch ook wel zoals Ronja, erg jong en vanuit een gastgezin.

@Marc Hier dus ook een loslopende Galgo. Ronja verdwijnt wel eens om een bocht, maar racet met dezelfde vaart weer terug. Ze neemt wel echt meer de ruimte dan mijn corgi en terrier, maar ze houdt me ook enorm in de gaten en komt braaf indien geroepen. Ik ben wel eens benieuwd hoe ze zou zijn als ze niet al een roedeltje had om bij te horen, want ik denk dat de aanwezigheid van mijn andere honden wel helpen in het loslopen.

Maar goed, dan heb je hier ook nog in de stad een kerel rondlopen/fietsen die geen eens een riem heeft voor zijn galgo
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 16
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

annnie schreef: 10 aug 2022, 13:36
mijke schreef: 10 aug 2022, 11:41 Een volgende hond, nou laat ik eerst even deze afmaken 🤪
Dat is wel wat drastisch :mrgreen:
:proest:
blondie

Bericht door blondie »

Doyaquba schreef: 09 aug 2022, 17:30
blondie schreef: 09 aug 2022, 16:38
Beauceron is dan wellicht iets om naar te kijken..
Die zijn toch wel makkelijk 30+ kg?
:oeps: ik zie nu de omschrijving inderdaad whaha. Beauceron op de club en die ik in duin tegenkwam waren niet zo groot en fors.. En ik ging ook meer af dat je een Rottweiler net té vond en puur op uiterlijk en ook op sportgebied kam ik op beauceron, maar beetje blonde reactie inderdaad whaha.
Gudrun
Posts in topic: 7
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 10 aug 2022, 12:55
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 11:11 Dus geen hele intense hond meer.
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 11:11niks hypers
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 11:11 een cocker/springer werklijn
Nou, voor mij vallen die dan weer onder ontieglijk intens en hyper :mrgreen: .
De wockertjes die ik ken zijn best te doen. Wel actief maar niet hyper en niet reactief-actief zoals Kika. Lekker bankhangen in huis, beetje speuren, beetje agility en/of hoopers maar een weekje of 2 niks doen op wandelen na is niet erg.
Geen honden die richtspringen op elke beweging van de baas en geen honden die buiten de hele tijd "watgaanwedoenwatgaanwenudoengaanwedanwatdoen" vragen. Eens rustig wandelen zonder gejaag en elkaar of andere bewegende dingen drijven en zo.
Maar oke, mijn referentiekader zal wel iets anders zijn :LOL: .
Maar van vb neusfluitende zenuwpezen word ik echt gek.
ranetje
Posts in topic: 6

Bericht door ranetje »

@Gudrun De working cocker die hier loopt is buiten een en al "watgaanwedoenwatgaanwenudoengaanwedanwatdoen" :mrgreen:
Hoe het binnen is weet ik niet, volgens de baas valt dat wel mee, maar ik weet niet wat voor hem "meevallen" is :P

De Engelse Springer werkhondjes zijn ook zeer actief, dus ik was ook wat verbaasd net als Inge O.
Actief wil natuurlijk niet zeggen reactief-actief zoals je Kika noemt.
Dat is dacht ik bij de meeste honden ook niet het geval.
Kika is een specialiteit op zich.
Afbeelding
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 14:38
galga's schreef: 10 aug 2022, 14:24
Alfilillo schreef: 10 aug 2022, 14:18

Op zich vind ik het qua loslopen met galgo´s nogal meevallen. Het is waar dat ik in een vrij wildarm gebied loop (maar als een hond wil, zitten er genoeg konijnen om te vangen volgens het baasje van een kleine podenco dat hier ook wandelt), maar de meeste galgo´s die ik zie, lopen gewoon los.
Galgo's en loslopen is heel variabel. Ik had er 1 bij die gewoon haar ding deed en vergat waar ik ook alweer was (ze had een gps om, dus ik zag precies wat ze deed). 1 hield heel goed bij waar ze had willen snuffelen, maar niet kon, want aangelijnd. Dus als ze los mocht, rende ze direct naar die plek toe om eindelijk eens uitgebreid te gaan snuffelen. 1 duikt standaard direct de bosjes in, maar houdt mij wel in de gaten. 2 anderen blijven netjes bij mij, op een paar ren uitbarstingen na. Maar ze zijn zeker makkelijker met loslopen dan de meeste podenco's.
Dat is nogal uiteenlopend inderdaad.
Wat wordt verstaan onder ´goed loslopen´? Volgens mij heb ik daar een iets andere definitie van dan veel mensen hier (dit is dus niet meer tegen jou, Galga´s). Ik denk dat veel mensen daaronder verstaan dat de hond binnen een straal van 5 meter blijft, of, als hij verder weg is, direct aan de voet staat bij een ´hier´. Hoewel ik dat zelf ook ideaal vind, mag een hond van mij ook los als het iets nonchalanter gaat. Mijn honden nemen echt wel wat meer ruimte, maar ze houden me goed in de gaten (over het algemeen en op de plekken waarvan ik weet dat het lijntje - van mij naar hen- kan breken gaan ze aan de lijn). Ze zijn dus niet ´weg´. En als ik roep maken ze nogal eens eerst hun ding af voordat ze werkelijk komen. Ideaal: nee, maar wel losloopbaar wat mij betreft.
Ik zie zelfs behoorlijk wat podenco´s die ook in dit plaatje passen (nogmaals: wildarm gebied), maar je hebt er ook de typische ´eagere´ podenco´s bij: die beginnen direct in hyperfocus de bosjes uit te kammen en als ze iets in de smiezen krijgen, gaan ze er achteraan. Die zou ik niet met een gerust hart loslaten.
Ik heb er één die zeer betrouwbaar losloopt, mits er geen konijnen oid lopen.
Ze pakt aardig wat ruimte maar bij een 'hier' staat ze ook vlot weer bij me om in te checken en bij een 'aan de voet' blijft ze keurig naast lopen als ik het tussendoor een paar keer herhaal.
Is ze rustig dan kan ze ook naast een drukke weg loslopen trouwens.
Is ze hoog in de opwinding dan gaat ze grote rondjes rennen en let niet op of ze op de stoep of op de weg rent, dat heeft haar al een botsing met een auto opgeleverd. :vaag:

En dan heb ik Mahdu, zolang er geen auto's, fietsen etc rijden kan hij betrouwbaar loslopen, bij verkeer rent hij erop af en gaat ervoor staan. :schrik:
Hij neemt ook veel ruimte en je moet wat vaker herhalen als je wat vraagt maar hij is geen jager, rent hooguit een stukje achter konijnen, eenden etc aan omdat ze zo lollig wegrennen/opvliegen maar na hooguit dertig meter is het klaar en komt hij met een pretbek inchecken.
Bejaarden en kinderen moet hij vaak even begroeten en dan komt hij weer terug, wel op zijn eigen tempo en je hoort hem nog net niet letterlijk "pomtiedomtiedom" neuriën onderweg. :')
Grootste deel vd tijd loopt hij met zijn neus over de grond om konijnenkeutels te zoeken en eten, staat hij her en der te markeren en trekt tussendoor een sprintje om aan te sluiten.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

ranetje schreef: 10 aug 2022, 15:24 @Gudrun De working cocker die hier loopt is buiten een en al "watgaanwedoenwatgaanwenudoengaanwedanwatdoen" :mrgreen:
Hoe het binnen is weet ik niet, volgens de baas valt dat wel mee, maar ik weet niet wat voor hem "meevallen" is :P

De Engelse Springer werkhondjes zijn ook zeer actief, dus ik was ook wat verbaasd net als Inge O.
Actief wil natuurlijk niet zeggen reactief-actief zoals je Kika noemt.
Dat is dacht ik bij de meeste honden ook niet het geval.
Kika is een specialiteit op zich.
Oh echt? Mijn vriendin heeft er 2, naast een stelletje bordercollies. Het is echt een setje en ik vind hen toch een pak meer gematigd dan de borders.

Ja, Kika is inderdaad een specialleke, ik heb sinds kort een nieuwe trainer in Hoensbroek waar ik ga en hij vindt haar "nog erger dan die van mij" .

Daarom, de laatste echte werkhond. Nog een keertje heel veel leren en ervaring opdoen, nog een keertje een echte uitdaging, nog een keertje 200% trainen en doorzetten en dan is het wel mooi geweest.
Nu, ze is net 2 geworden. Do is 4 en dan komt Poppy van 7, al de rest is (veel) ouder.
En ik wil op termijn naar 3 honden dus een nieuwe hond zou nog een jaar of 5 minstens moeten duren, tijd genoeg om na te denken en rond te kijken.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Oh!
Of zo een mooie donkere werklijn golden!
Ik ben er ooit 2 tegen gekomen op een camping in Zweden, kwamen uit Denemarken en onderweg naar een show in Noorwegen.
Die teef had ik zo mee genomen! De reu vond ik wat te groot. Wel allebei een prachtige en rustige uitstraling, zelfbewust en vriendelijk.
Ik moet ergens nog de gegevens van die man hebben, we hebben toen vrij lang staan praten.

Als ik daar wat mee wandel en wat speur en misschien recreatief wat hoopers of zo is die vast ook wel blij.

Al ga ik over die Silken ook al vast meer opzoeken.
CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 09 aug 2022, 22:13
Marlett schreef: 09 aug 2022, 20:44
Nanna schreef: 09 aug 2022, 18:23 Als ik een Whippet neem wordt dat 100% een teef. Als er alleen reutjes voorhanden zijn, laat dan maar zitten.
Wat vind je niet leuk aan whippetreuen?
O nee, niet specifiek whippetreuen hoor. Ik wil gewoon helemaal geen reu meer.
Teven zijn, vind ik dan, veel makkelijker en hun gevoelspalet is uitgebreider. Reuen zijn net wat meer van die one track ponies. Altijd dat kennismaken met andere honden met ‘valt er wat te neuken’ in dat achterhoofd, nee bedankt.
Hier ben ik het dus wel mee eens. :help1:
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 10 aug 2022, 16:06 Oh!
Ja, als ik een werkhond zou willen zou dat denk ik mijn eerste keus zijn.

Waar ik in het geval van die wockertjes en Engelse werkspringers gek van word is dat constante doelloze heen- en weergeloop en opgewonden gekwispel, ik vind het echt neurootjes als ze niet aan het werk zijn. Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
hakunamatata
Posts in topic: 4
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Ik ben er ooit 2 tegen gekomen op een camping in Zweden, kwamen uit Denemarken en onderweg naar een show in Noorwegen.
Die teef had ik zo mee genomen! De reu vond ik wat te groot. Wel allebei een prachtige en rustige uitstraling, zelfbewust en vriendelijk.
Ik moet ergens nog de gegevens van die man hebben, we hebben toen vrij lang staan praten.

Als ik daar wat mee wandel en wat speur en misschien recreatief wat hoopers of zo is die vast ook wel blij.

Een oud-studiegenootje van mij in Zeeland heeft werklijn goldens. Haar ouders hebben af en toe een nest en ze doen er ook jachttraining mee. Voor mij hebben ze teveel uitdaging nodig, maar het zijn echt heerlijke honden. Ontzettend fijn karakter en prachtig om te zien.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

hakunamatata schreef: 10 aug 2022, 17:05

Een oud-studiegenootje van mij in Zeeland heeft werklijn goldens. Haar ouders hebben af en toe een nest en ze doen er ook jachttraining mee. Voor mij hebben ze teveel uitdaging nodig, maar het zijn echt heerlijke honden. Ontzettend fijn karakter en prachtig om te zien.
Linkje? Voor later ;-). Mag via pb ook. Ik vrees dat ik na al die jaren actie-hondjes veel honden te saai zou vinden. uitdaging prima, actief prima, maar het mag na deze honden wel eens gewoon makkelijker ook. Al is Poppy wel een van de makkelijkste honden ooit, maar een 2e Poppy vind ik natuurlijk nooit. Onder haar nestgenoten zijn er ook enkele minder makkelijk of minder gezond, ik heb gewoon heel erg veel geluk met haar!
hakunamatata
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Gudrun schreef: 10 aug 2022, 17:26
hakunamatata schreef: 10 aug 2022, 17:05

Linkje? Voor later ;-). Mag via pb ook. Ik vrees dat ik na al die jaren actie-hondjes veel honden te saai zou vinden. uitdaging prima, actief prima, maar het mag na deze honden wel eens gewoon makkelijker ook. Al is Poppy wel een van de makkelijkste honden ooit, maar een 2e Poppy vind ik natuurlijk nooit. Onder haar nestgenoten zijn er ook enkele minder makkelijk of minder gezond, ik heb gewoon heel erg veel geluk met haar!
Dit is de website :)
http://www.passionofgold.nl/
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Jackira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Waarschijnlijk wordt het weer een herderkruising. Een huskykruising met herder mag ook. Beauceron lijkt me ook bij me passen en Hovawart ook. En Mastin maar die wordt het denk ik niet. Een Mastinkruising zou dan weer wel kunnen.

Ik wil wel minder honden tegelijk. Dus hooguit twee. Ik vind bepaalde kleine hondenrassen ook leuk maar ik vind kleine honden zo'n gebuk met aanlijnen en belonen :mrgreen: Precies zo'n wat groter herderformaat is zo makkelijk, en ze kunnen zichzelf beter verdedigen.

Reuen vind ik altijd liever van karakter, zelfs als ze reactief zijn. Maar met teven loop ik veel rustiger is mijn ervaring. Ze zijn inderdaad pittiger maar net iets makkelijker stuurbaar vind ik.
AfbeeldingAfbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Inge O schreef: 10 aug 2022, 16:46 Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
Kika heeft een reputatie zie ik :F:
Inge O

Bericht door Inge O »

CatnDog schreef: 10 aug 2022, 20:07
Inge O schreef: 10 aug 2022, 16:46 Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
Kika heeft een reputatie zie ik :F:
Klein beetje maar hoor :LOL: :engel: .
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Geen. Brimi is de laatste.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Marlett

Bericht door Marlett »

galga's schreef: 10 aug 2022, 14:18
Gudrun schreef: 10 aug 2022, 11:11 Kruising whippet-sheltie zou misschien wel ideaal zijn als ik dat vond.
Dat heet een Silken Windsprite oftewel een Langhaar whippet :F: Oorspronkelijk komen ze uit een kruising Whippet x Sheltie. Geen probleem om te vinden dus.
Ik had ook al eens zitten bedenken dat ik dat wel een leuke kruising vond. Ik kan weer een avondje vooruit achter de computer. :geek:
ranetje

Bericht door ranetje »

Inge O schreef: 10 aug 2022, 16:46
Ja, als ik een werkhond zou willen zou dat denk ik mijn eerste keus zijn.

Waar ik in het geval van die wockertjes en Engelse werkspringers gek van word is dat constante doelloze heen- en weergeloop en opgewonden gekwispel, ik vind het echt neurootjes als ze niet aan het werk zijn. Dan véél liever een reactieve hond (geen Kika, nee, dat houd ik geen dag vol :engel: ).
Dat doen ze tijdens hun werk en doelloos is dat niet.
Als er niet mee gewerkt wordt doen ze het ook bijna constant als ze buiten zijn.
Of zie jij het ook op andere plekken/momenten gebeuren?
Afbeelding
Kruimel

Bericht door Kruimel »

Zinodo schreef: 10 aug 2022, 21:28
Kruimel schreef: 10 aug 2022, 20:20 Geen. Brimi is de laatste.
Niet. Dat gebeurt toch niet.
Ik ben het echt van plan. Het is mooi geweest, een heel leven met honden, en nu is het tijd voor een leven zonder.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Gretha
Posts in topic: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Bronco wordt oud, dus we denken daar al best wel over na.
Ik zou graag een hond willen die vooral goed trainbaar is, waaks is, afschrikt van een redelijk formaat.
Het karakter van Tux in een grote hond zou perfect zijn. Iets minder hyper mag wel :LOL: Ze vindt het heerlijk om wat te leren en samen bezig te zijn. En geniet ook zo zichtbaar van lange wandelingen samen. Ondanks dat ze ver weg rent, houdt ze contact. Altijd even kijken waar ik ben.

Een werklijn Duitse Herder lijkt goed in dit plaatje te passen.
Maar ook een kruising Rottweiler, kruising Ridgeback of Dobermann zou kunnen. Maar ik zal vooral weer gaan voor de uitstraling die een hond heeft. Dat ik weet: dit is mijn hond.
Afbeelding
_Tiny_
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Kruimel schreef: 10 aug 2022, 21:32
Kruimel schreef: 10 aug 2022, 20:20 Geen. Brimi is de laatste.
Ik ben het echt van plan. Het is mooi geweest, een heel leven met honden, en nu is het tijd voor een leven zonder.
Ooit houdt het op natuurlijk en ben je met je laatste hond bezig, maar nu toch nog niet? Na Brimi neem je gewoon die obligate Havanezer voor naast de rollator. :pffff:
Afbeelding
Kruimel

Bericht door Kruimel »

_Tiny_ schreef: 10 aug 2022, 21:53
Kruimel schreef: 10 aug 2022, 21:32

Ooit houdt het op natuurlijk en ben je met je laatste hond bezig, maar nu toch nog niet? Na Brimi neem je gewoon die obligate Havanezer voor naast de rollator. :pffff:
Ik vind ze heel leuk maar nee. Het heeft twee kanten: een hond perkt mij in in wat ik kan doen en dat merk ik nu helemaal met Brimi die niet alleen thuis kan blijven. En ik wil een hond kunnen geven wat die nodig heeft en dat gaat steeds minder.
Als Brimi er niet meer is komt er geen andere hond meer. En misschien dat ik na een jaar zeg dat het toch wel stil is maar ik kan ook een deelhond of oppashond nemen.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Ik zou dolgraag een Whippet willen. Volgens mij word ik daar heel gelukkig van.
Alleen is Dirkje al 8 jaar en zal ik toch een opvolger moeten hebben als ik wil blijven hoeden. Daarom komt er volgend jaar een BC pup bij.
We gaan binnenkort bij een andere kudde werken en het bruist weer bij me. Ik heb zin in de toekomst met honden en schapen.
De Whippet komt er zeker alleen is dit niet de juiste tijd.
Afbeelding
Hamilton

Bericht door Hamilton »

Dit onderwerp komt mij goed van pas, want ik heb heel lang zitten dubben om mijn keuze te verworden :')

Nadat eerst Andra en toen ook Nisvan met Cushing begonnen te kampen, ben ik gaan nadenken wat er nu moet gaan komen. Mijn man vond Nisvan de laatste hond ( wij worden ook ouder) maar toen hij ook ziek bleek te zijn en waarschijnlijk niet de 6 jaar ging halen die Andra gehaald heeft ( met 8 jaar diagnose bijna 14 geworden) Vond hij het toch goed om naar een andere hond te gaan kijken, maar niet meer zo'n sterke, altijd aan de lijn moeten lopen, altijd alles goed afsluiten etc. brak :( . Ook omdat we nu wat vaker met de camper weg willen is een kleinere hond toch makkelijker. Natuurlijk een kleinere brak, Beagle, Fauve etc, maar dan blijf je met het"lopende honden probleem"zitten. Dus op zoek naar iets anders. Heel wat honden( rasgroepen) vielen voor mij af en door ontmoetingen met Silken Windsprites ben ik er meer over gaan opzoeken. Natuurlijk ook weer een "ras"wat niet voor het oprapen ligt betreffende fokkers in Nederland. Buitenland zijn er meer maar dan zit je weer met de 15 weken regel :( . Uiteindelijk ging alles toch nog in een stroomversnelling en was er een reutje voor mij beschikbaar uit een nestje geboren eind mei. Tja en dan begin je toch weer te twijfelen, bijna 50 jaar Brakken en dan nu wat anders??. Afijn op pupbezoek en door de stroom aan foto's en filmpjes tijdens onze prut vakantie, overstag gegaan en vandaag een allerliefst ,zacht,knuffelig etc puppy opgehaald, en zelfs mijn "niet hondenmindende echtgenoot" is helemaal verliefd :I:
Afbeelding
Plaats reactie