mijke schreef: ↑12 aug 2022, 19:58
Toch hè, ik ben echt totaal onbekend met fokken. Maar knuppel in het hoenderhok: ik vind het moeilijk me voor te stellen dat 1500 per pup echt niet vreselijk veel meer dan kostprijs zou zijn. Stel het gaat gewoon goed en je hebt een nest van 5 pups. Keer 1500 is 7500. Dat kost het toch nooit om te fokken? En ook niet de helft toch?
Dat ligt er aan.
Ik heb het niet verrekend hoor maar met twee sets puppypanelen, dan nu toch maar een echte camera in plaats van een telefoon en nog een aantal van die dingetjes, de stoel die ze gesloopt hebben kom je echt wel aan die helft. 3 keer naar groningen is ook niet gratis.
Zeker bij een eerste nest, want bij de tweede heb je die spullen allemaal wel.
Ik heb het ook niet hoeven gebruiken maar je kopt wel; die flesjes, thermometers, melkpoeder en weet ik veel wat allemaal.
Puppypaketten vind ik dom gelul maar de meeste kopers verwachten het toch want het hoort.
Het is allemaal echt heel duur en 700-800 euro per pup ben je wel kwijt als fokker.
Je bent rustig 2000 euro verder voor je uberhaupt een echo van ze hebt.
En als je in meerdere generaties denkt ben je die 2000 gewoon kwijt als er niets in zit. Sommige afgeteste fokdieren leveren nooit iets op.
Geeft niet maar als je een "kennel" wil handhaven moet je natuurlijk hooi maken als de zon schijnt.
De tegenslag
komt als je blijft fokken. Dan moet je dat geld al binnen hebben.
Ik vind echt niet dat het allemaal liefdeswerk moet zijn, er een beetje op verdienen is dikke prima. Er extreem veel op verdienen vind ik echter wel iets anders.
Ik wel. Ik vind dat het louter liefdewerk moet zijn. Wat is daar mis mee? Het is toch een hobby?
Verdienen doe je maar gewoon met een baantje.
Als je even veel werk in een ander klusje erbij stopt verdien je veel meer. Doe dat gewoon als je geen pups hebt liggen.
Het verschilt natuurlijk enorm per ras. Een pointer krijgt er rustig 4 keer 12 waar een mops meestal niet meer dan 2 keer 3 produceert.
Ik heb geen hekel aan geld ofzo maar niet alles hoeft over geld te
gaan.
Ik zoek mijn verkering er ook niet op uit en met de overwaarde van mijn huis ben ik ook al niet bezig want ik ga het niet verkopen.
Niets mis met commercie maar het moet niet je privekeuzes voor je gaan bepalen. Dat is ordinair en met ordinaire mensen doe ik liever per definitie geen zaken. Op geen enkel vlak.
Pups uit een gewoon hondennest van boven de 1000 euro vind ik afzetterij.
Zoals zinodo zou ik het gewoon betalen als ik die hond per se wil maar zulke mensen hebben het soort hond dat ik wil meestal niet omdat ze er gewoon anders in staan anders zet je je pupkopers niet af. Dat sluit elkaar uit.
Maar mazzeltov voor iedereen die een merle chocoprinsje van een franse bull wil en daar 4000 euro voor wil overmaken. Helemaal zelf weten. God Bless.