Ja emoties ontkom je niet aan, want samen met de kinderen zijn die honden alles voor mij. Je trapt op mijn hart wanneer je daar commentaar op hebt.mijke schreef: ↑13 aug 2022, 13:22 Nou het is in ieder geval duidelijk een lastige discussie met veel emoties Er komen bedragen voorbij die ik goed begrijp, maar ook kostenposten die ik zelf echt niet onder de 'kale' pupprijs zou rekenen. Ik denk dat het voor mijzelf vooral is dat ik er geen fijn gevoel bij zou hebben, als iemand puur voor het geld fokt. Omdat ik dan niet het gevoel heb dat het welzijn van de hond waarmee gefokt wordt op 1 staat, en ook omdat ik dan niet goed weet of ik de fokker wel kan vertrouwen aangaande inzicht in karakter en gezondheid van de ouderdieren, of of het ras wel bij mij zou passen. Op dezelfde manier als dat ik een verkoper ook niet geloof als hij zegt dat deze auto toch echt het beste voor mij is. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat het puur liefdewerk moet zijn, je mag er best wat aan verdienen. Ergens tussen 'er iets aan verdienden' en 'het puur voor het geld doen' zit dus voor mij een grens, maar waar precies, dat vind ik nog steeds moeilijk te zeggen. En welke kosten je bij de totale pupprijs meerekent, zegt denk ik wel iets (maar vast ook niet bij iedereen hetzelfde) over aan welke kant van die onduidelijke lijn je zit. Dat je de kosten voor gezondheidstest en de dekreu, de dierenarts en voer voor de pups berekent in de kostprijs lijkt me niet meer dan logisch. Maar zelf zou ik de aanschafprijs en het voer of onderhoud van de teef niet meerekenen, dat vind ik raar. Alsof je die hond niet in de eerste plaats hebt voor je eigen plezier. Dan zit je voor mijn gevoel al snel een stuk dichter bij de verkeerde kant van de lijn. Dat je dan de winst die je bovenop de kale kostprijs maakt daarvoor gebruikt, vind ik dan wel weer iets anders.
Wat het zoals ik het zo lees dus ook nog lastiger maakt, is dat je de echte prijs eigenlijk pas zou kunnen berekenen als de pups allemaal verkocht zijn. Omdat je dan pas precies weet welke kosten je allemaal gehad had, en over hoeveel kopers je dat moet uitsmeren, en wat je daar bovenop dan nog een acceptabele winstmarge zou vinden. Terwijl de pupkopers dus juist van tevoren willen weten wat de prijs wordt, en er ook nog zoiets is als de markt, die bepaalt wat mensen er voor over hebben, of wat een normale prijs is waarvoor jouw ras wordt verkocht. Kortom, het lijkt me extreem ingewikkeld om een passende prijs te bepalen.
En daarnaast wordt wat mensen duur vinden ook nog bepaald door wat mensen te besteden hebben. Toen ik in de bijstand zat vond ik stamboompups sowieso al belachelijk duur en kon ik me echt niet voorstellen dat ik dat óóit voor een hond over zou hebben. Oor was gratis en eigenlijk alle dieren in mijn leven heb ik op één of andere manier gewoon gekregen of gevonden, of hooguit voor 100 gulden uit het asiel gehaald. Dat was toen mijn referentiekader. Nu is dat totaal anders, ik heb meer te besteden én ik heb meer eisen, dus nu heb ik gewoon 1050 voor Ranja betaald. En toch vind ik dat nog veel, het is bijna het duurste dat ik ooit gekocht heb. Het enige dat duurder was, maar niet eens heel veel, is onze auto Nu kan ik me weer niet voorstellen dat ik ooit 2000 euro voor een pup neer zou tellen, dat lijkt me echt afzetterij. Zul je zien dat ik over 20 jaar gillend van plezier 2500 euro voor eoa hippe kruising loop af te tikken
Altijd pure kostprijs rekenen geeft ook rare situaties want dan zou elk nest wat anders kosten. Die eenling pup uit een keizersnee in het weekend wordt dan onbetaalbaar
Wanneer ik zelf een hond wil betaal ik gewoon wat ze kosten. Natuurlijk moet je het geld wel hebben, maar als het er is geef ik het liever aan een pup uit. Een pup vind ik echt honderd keer leuker dan een vakantie en daar betalen mensen wel voor. Tien jaar geleden lag mijn limiet op 1000 euro. Maar alles wordt duurder dus poedels ook. Oscar koste 1300 en ik heb het met liefde betaald.
Iemand die gewoon goed voor zijn honden is en waar de honden onderdeel van het gezin zijn zoals ze dat ook bij mij zijn mag wat mij betreft er best iets aan overhouden hoor. Ik vind dat niet vies ofzo.