Smoushond schreef: ↑14 aug 2022, 21:25
Dagmar schreef: ↑14 aug 2022, 21:13
Smoushond schreef: ↑14 aug 2022, 21:08
Je hebt echt geen idee waar je over praat . Geloof jij alles wat je op internet leest ofzo?
Ik had de link van de rasvereniging met de volledige omschrijving van het terugfokprogramma gegeven. De enige plaats waar je een smous met stamboom kunt kopen. Maar dat is dus niet geloofwaardig? Wat vervelend.
Misschien kun jij ieder hoofdstuk even langs gaan en vertellen wat er niet klopt? En het dan ook even daar onder de aandacht brengen. Het gaat toch om je ras.
Nogmaals je weet niet waar je over praat maar dat geeft niet. Er zijn altijd mensen die alles beter weten en alles zelf beter kunnen en die moeten het dan ook maar gewoon zelf doen .
Dat treft. Ik vind inderdaad dat ik alles zelf moet doen. Omdat hondenvolk volgend volk is en we door een woud van borden over doodlopende wegen wandelen.
Maar ik ben me ook bewust van het feit dat je alleen kittig kijkend kunt kruisen als er al rassen zijn. Schouders. Niet van reuzen maar wel schouders om op te staan.
Ik vind niet dat de hond op dit moment een bedreigde diersoort vanwege genetische verarming is maar over 150 jaar is het dat wel.
Maakt mij niet uit want ik heb daar geen last van maar veredeling van een ras mag niet ten koste gaan van de genetische gezondheid. Dat is het snijvlak en daar zullen mensen altijd over van mening blijven verschillen.
Wat rashondenmensen het summum vinden vind ik allang afwijkend. Gewoon door naar mijn eigen echo en de tekkel van een kennis te kijken. Dezelfde hondjes. Slimme, leuke, gezonde dieren en dat is dankzij de fokkers.
Maar de DES-armpjes hebben we er op gelaten. Ik snap dat gewoon niet.
Ik snap niet waarom je dat leuk vindt. Ik snap niet waarom je dat in je bankboekje zet. Ik snap niet dat je een concept van hoe een hondje er uit moet zien zo serieus kunt nemen.
Waarom is het geen goede smous als hij een kort kinnetje heeft? Waarom is het alleen een goede border collie als hij fiept als het moeilijkste jongetje van de speciale school?
Dat het rastypisch is lijkt me duidelijk maar wat is daar verder nog voordelig aan? We gaan toch niet meer op de schapenboerderij wonen?
Ik heb geen hekel aan rashonden. Sterker nog, ik ben er stapeldol op.
Maar daarom ben ik niet ineens verplicht om het blaadje van de club voor te lezen als het over dat ras gaat.
Dat zijn gewoon mensen die zeggen dat het ras van hun is maar daarom is het nog niet zo.
Ja, ze hebben de database met het ledenbestand. Nou is die snel genoeg opnieuw gemaakt en zegt een rechter ook dat je hem moet delen dus dat maakt niet zoveel uit
Het vorige forum dacht ook dat ze daarom de baas waren.
Wat wil ik eigenlijk zeggen met dit staaltje prolix?
Vooral dat ik vind dat een hondenras geen eigenaar heeft. Ook niet als je er gladde praatjes over ophangt.
De genen van de soort zijn gewoon van iedereen die van honden houdt.
De hondenliefhebberij gaat over veel dingen maar niet over hoe je elkaar als fokkers onder de duim houdt.