Tara schreef: ↑15 aug 2022, 17:10
Je mag er van alles van vinden, dat is ook wat ik schrijf. Maar dit is hoe deze fokker tot de pupprijs komt en dat kun je dan accepteren of een deurtje verder gaan. Prima toch?
Die laatste zin blijft hangen. Prima toch? Vindt jij het prima als iemand jouw ras voor 400 euro gaat fokken met stamboom omdat ze deze rekensom belachelijk vinden en ook de echo etc doen omdat ze dat voor zichzelf willen en niet doorberekenen? En dat een ander tegen jou zegt leuke combinatie hè? Je krijgt er wel alleen een als je 3000 euro neerlegt. Want daar gaat het om. Je kan in veel gevallen helemaal geen deurtje verder voor dezelfde hond en de ene fokker kijkt naar de andere en denkt oh...ik wil ook wel 3000 per pup. Dan worden alle pups 3000. En die goedkope pups worden afgefikt als actionmeuk door de rest van de fokkers. Want dat is hoe het werkt.
Natuurlijk kan je zeggen dat iedereen zelf bepaalt wat ze voor hun honden vragen. Dat moet ook. Maar het heeft wel grote gevolgen. Zodra een ras 3000 euro kost gaan er ook teven naar de varkensstallen in Oost Europa. Dat is gewoon een feit.
Soms vind ik alle redenaties gewoon te makkelijk. Iedereen moet doen wat hij wil. Ja hartstikke leuk allemaal maar wie zijn er nu precies verantwoordelijk voor alle goedkope varianten van die achterlijk dure rassen. Ik vind de fokkers deels verantwoordelijk voor broodfokkers. En ik denk dat vrijwel alle fokkers van lekker gekleurde bulldogjes eigenlijk gewoon broodfokkers zijn. Soms zijn die pups 5000 euro. Daar word bijna iedereen broodfokker van.
Ik snap dat er heel veel aan te merken is op mijn redenatie maar gezien de cijfers van het aantal broodfok honden in Nederland is dat probleem ook niet te ontkennen. Jaaaa de pupskopers zijn het schuld. Maar hoe moet je met een modaal inkomen eigenlijk aan een bordeaux dog komen anders dan van marktplaats en een beetje bewust naïef wegkijken. Als ze eenmaal thuis zijn is die hele broodfok vergeten en pronken ze met hun rashond die bij de echte fokker tegen de 2500 duizend of meer euro moet kosten. Er zit echt een verband.
Er zijn ook massa's kennels met veel teven. Benches. Rennen in de tuin en veel teveel nesten. Is dat niet al een soort broodfokker of is het nooit broodfok met een stamboom? Hoeveel cockers waren er laatst bij een fokker weggehaald? 50?