Inge O schreef: ↑17 aug 2022, 09:03Om die reden vertel ik het geïnteresseerden hier vaak als 'eigenlijk leen ik jullie de hond gewoon uit'. Dan zie je hen zo kijken van 'huhh, wat zegt die nou, we hebben er straks voor betaald, dus dan is hij gewoon van ons toch?'mijke schreef: ↑16 aug 2022, 21:09 Ik vind het zelf eigenlijk vrij bizar om van een fokker te verwachten dat die altijd op stel en sprong klaarstaat om een hond terug te nemen. Eenmaal verkocht (of weggegeven) is de hond niet meer van jou, dan ben je er niet meer verantwoordelijk voor. Zo simpel is het wel vind ik. Dat geldt voor fokkers net zo goed als voor stichtingen, maar bij stichtingen zijn we dan juist weer verontwaardigd als die in het contract zetten dat de hond verplicht naar hen terug moet of altijd van hen blijft. Het kan niet allebei. Of de hond is voor altijd van degene die hem verhandelt. Of de hond is van degene die hem koopt/krijgt, voor altijd. Dus ook als die hem niet meer wil of kan houden blijft hij verantwoordelijk voor wat hij er dan mee doet. Dat lijkt mij eerlijk gezegd logisch en wenselijk.
Ik begrijp natuurlijk wel dat je als fokker zo begaan bent dat je het wilt, en doet. En dat is natuurlijk dikke prima. Maar ik vind het wel erg ver gaan om anderen te gaan veroordelen als die dat niet willen, of kunnen. Je best doen voor een goede herplaatsing is toch ook goed. En ook dat vind ik sec gezien niet eens nodig. Aan te bevelen, dat wel, ook omdat je daar als fokker vaak meer kanalen voor hebt. Maar verplicht? Nee.
'Ja, tot er iets foutgaat, met jullie, met de hond, met de combinatie, dan vindt iedereen plots dat de fokker er wél verantwoordelijk voor blijft. Natuurlijk wil ik dat hij dan terugkomt ipv. elders heen, maar nog veel meer wil ik dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen over keuzes, aanschaf, opvoeding, leven met enz. enz., en dat is iets wat de laatste decennia steeds maar lichter genomen wordt, lijkt wel : 'hij is van ons, tot we hem beu zijn'.
Dat volg ik ook nooit zo. Garanties kunnen ook maar tot een bepaalde grens. Fysieke dingen kun je ook niet altijd uitsluiten kunnen ze nog zoveel getest zijn. Ik zou een fokker wel zien als iemand waar je qua vragen op kan terugvallen, of wat sturing : wat zou jij doen. Of in het ergste geval door wat voor reden dan ook mocht er een ander huisje gezocht gaan worden, dan sowieso eerst peilen bij de fokker, meer omdat ze vaak zelf zoveel netwerken hebben en dan heb je ook het idee dat dat ook wat gescreend is, of wel goed zit.
Maar niet om bij enig tegenslag daar terug aan de deur te staan.