Welk commando vind jij belangrijk
- Mo-yi
- Posts in topic: 12
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Welk commando vind jij belangrijk
We leren onze honden allerlei commando's en ik ben wel benieuwd welke jullie nu heel belangrijk vinden.
Ik heb met Mo-yi de eerste jaren best wat trainingen gedaan, vooral omdat het leuk was om te doen en soms hebben we er ook iets van opgestoken. Zit, down, plaats, naast, aan de voet, los etc etc.
Met de jaren gebruik ik er eigenlijk niet veel meer, maar waar ik maar wat blij mee ben is ; "Wacht!"
Ze snapt zo goed dan ze dan even moet stoppen en dat ik het even overneem, en met de kleinste dingen gebruik ik het. Als ik haar poot even moet nakijken dan trekt ze dr poot weg want dat kriebelt ieuwww..maar zodra ik "Wacht ff"zeg, staat ze als een mak lammetje het maar weer te ondergaan. Net als dr poten even afspuiten met tuinslang, steeds maar draaien en weghangen. Als ik t beu ben zeg ik; Wacht ff, en voila. Of als we wandelen en ik zie iets raars in haar vacht, of dr tuig zakt wat naar links en ze loopt voor me uit; Wacht ff! en ze staat stil met een blik van; oh ja doe maar ff.
En het woord "los"al heb ik dat gelukkig niet vaak nodig, maar ik vind het hilarisch dat ze daar zo direct op reageert, ze spuugt t dan ook gelijk uit
Als pubertje rende ze eens door een bosje en ik was dr ff kwijt, en komt ze heeeeel blij terug met iets in dr bek..het was een oud fazanten karkas, maar al half vergaan ook. Toen ik kon zien wat het was riep ik; Getver, los!
En ze spuugde het uit ( ik schrok er zelf van ), zij schrok er zelf ook van keek heel verbaasd en pakte m toch weer op. Ik zei weer; Los! en weer spuugde ze m uit. Alsof het een reflex was waar ze zelf van baalde
Ik heb met Mo-yi de eerste jaren best wat trainingen gedaan, vooral omdat het leuk was om te doen en soms hebben we er ook iets van opgestoken. Zit, down, plaats, naast, aan de voet, los etc etc.
Met de jaren gebruik ik er eigenlijk niet veel meer, maar waar ik maar wat blij mee ben is ; "Wacht!"
Ze snapt zo goed dan ze dan even moet stoppen en dat ik het even overneem, en met de kleinste dingen gebruik ik het. Als ik haar poot even moet nakijken dan trekt ze dr poot weg want dat kriebelt ieuwww..maar zodra ik "Wacht ff"zeg, staat ze als een mak lammetje het maar weer te ondergaan. Net als dr poten even afspuiten met tuinslang, steeds maar draaien en weghangen. Als ik t beu ben zeg ik; Wacht ff, en voila. Of als we wandelen en ik zie iets raars in haar vacht, of dr tuig zakt wat naar links en ze loopt voor me uit; Wacht ff! en ze staat stil met een blik van; oh ja doe maar ff.
En het woord "los"al heb ik dat gelukkig niet vaak nodig, maar ik vind het hilarisch dat ze daar zo direct op reageert, ze spuugt t dan ook gelijk uit
Als pubertje rende ze eens door een bosje en ik was dr ff kwijt, en komt ze heeeeel blij terug met iets in dr bek..het was een oud fazanten karkas, maar al half vergaan ook. Toen ik kon zien wat het was riep ik; Getver, los!
En ze spuugde het uit ( ik schrok er zelf van ), zij schrok er zelf ook van keek heel verbaasd en pakte m toch weer op. Ik zei weer; Los! en weer spuugde ze m uit. Alsof het een reflex was waar ze zelf van baalde
Laatst gewijzigd door Mo-yi op 21 aug 2022, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kruimel
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: IJslandse honden
Re: Wel commando vindt jij belangrijk
Hier. We kunnen best zonder de rest van de kunstjes maar komen is essentieel. Zonder betrouwbaar komen kan hij niet los en dat is voor hem geen goed leven
Het duo Olie en Bol
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Zondermeer 'hier' in al zijn varianten.
- Mo-yi
Ja de "hier"staat in alles wel voorop
- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Er zijn verschillende gradaties
'Hier' en 'wachten' vind ik bij al mijn honden het belangrijkst.
Dan zijn er nog commando's die bij een bepaalde hond in het dagelijks leven best onmisbaar blijken, aangezien ik ze heel vaak gebruik. Bij Mila is dat bijvoorbeeld 'aan de kant'. Zij loopt gewoon altijd in de weg Dus als ik haar niet aan de kant zou kunnen sturen, zou dat behoorlijk onhandig zijn en waarschijnlijk redelijk wat irritatie opleveren.
Verder vind ik het belangrijk dat ze hun naam kennen (op hun beurt kunnen wachten) en de 'nee'.
'Hier' en 'wachten' vind ik bij al mijn honden het belangrijkst.
Dan zijn er nog commando's die bij een bepaalde hond in het dagelijks leven best onmisbaar blijken, aangezien ik ze heel vaak gebruik. Bij Mila is dat bijvoorbeeld 'aan de kant'. Zij loopt gewoon altijd in de weg Dus als ik haar niet aan de kant zou kunnen sturen, zou dat behoorlijk onhandig zijn en waarschijnlijk redelijk wat irritatie opleveren.
Verder vind ik het belangrijk dat ze hun naam kennen (op hun beurt kunnen wachten) en de 'nee'.
Re: Welk commando vindt jij belangrijk
hier
en voor Daisy hier en hoog dan moet ze tegen mijn been opstaan dan kan ik haar makkelijker aanlijnen maar blijft ze ook in bijna alle omstandigheden bij me staan
en voor Daisy hier en hoog dan moet ze tegen mijn been opstaan dan kan ik haar makkelijker aanlijnen maar blijft ze ook in bijna alle omstandigheden bij me staan
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
- Mo-yi
De "Aan de kant"vind ik ook hilarisch. Wij lopen door een laantje en daar rijden weleens auto's en op een groot stuk is dat krap aan. De "Aan de kant"dan schuiven wij de berm in ga ik met mn benen wat voor dr staan. Ze is zelf al zover dat zij soms eerder een auto hoort aankomen en zelf al de berm inloopt en mij aankijkt; nou, ga eens mee aan de kant joh.
- Inge O
Mo-yi schreef: ↑21 aug 2022, 09:27 De "Aan de kant"vind ik ook hilarisch. Wij lopen door een laantje en daar rijden weleens auto's en op een groot stuk is dat krap aan. De "Aan de kant"dan schuiven wij de berm in ga ik met mn benen wat voor dr staan. Ze is zelf al zover dat zij soms eerder een auto hoort aankomen en zelf al de berm inloopt en mij aankijkt; nou, ga eens mee aan de kant joh.
Juist, 'aan de kant' is hier ook een heel belangrijke omdat ik zowel met de fiets als te voet vaak gewoon op de polderwegen loop. Dan moeten ze zo snel mogelijk aan de bermkant achter de fiets gaan staan, of als ik te voet ben gewoon dicht rond me.
Alleen HIER. BLIJF is wel een aardige met het ook op het prikkeren maar niet essentieel.
Voor de rest doen we niet aan bevelen.
Voor de rest doen we niet aan bevelen.
Hier en wacht/ho. Daarnaast gebruiken wij touch ook best vaak.
De Hier vind ik een belangrijk commando ivm loslopen. Maar de Wachten vind ik het meest handige. Als er ook maar iets is dan roep ik dat tegen Maya en zij blijft dan staan op de plek waar ze stond en wacht tot ik er ben. Ideaal.
- _Tiny_
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Exact dit.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Bij Bronco was dat "Los"
Leek me wel practisch met een klapkaak
Bij Tux is het "hier" en "auto". Auto is onze variant voor aan de kant.
Leek me wel practisch met een klapkaak
Bij Tux is het "hier" en "auto". Auto is onze variant voor aan de kant.
- ellen en de birmanen
HIER vind ik het belangrijkste commando en bij puppen komt er NEE bij, maar de vraag is of dat een commando is of een correctie
- Teckeltoos
- Posts in topic: 3
- Welke: Teckel
HIER en BLIJF is wat ik met Peer echt handhaaf.
Hij krijgt bij mij veel vrijheden maar vooral HIERRRR vind ik erg belangrijk. Soms is een brul Nu !!!!!! erachteraan nodig. En dan komt ie aanhuppelen want een boos vrouwtje.....
Hij weet van sommige dingen echt wel wat mag en wat niet mag. Zomaar de deur uit vliegen als ik die open doe en/of naar buiten ga mag dus echt niet maar ja......
Een echte teckel blijft het toch "vergeten" als ik het vergeet te zeggen.
Dan hoef ik maar te wijzen en soms TERUG te roepen en dan wipt hij weer gauw naar binnen.
Hij krijgt bij mij veel vrijheden maar vooral HIERRRR vind ik erg belangrijk. Soms is een brul Nu !!!!!! erachteraan nodig. En dan komt ie aanhuppelen want een boos vrouwtje.....
Hij weet van sommige dingen echt wel wat mag en wat niet mag. Zomaar de deur uit vliegen als ik die open doe en/of naar buiten ga mag dus echt niet maar ja......
Een echte teckel blijft het toch "vergeten" als ik het vergeet te zeggen.
Dan hoef ik maar te wijzen en soms TERUG te roepen en dan wipt hij weer gauw naar binnen.
- Kells
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
FietFiet! Twee korte fluitsignalen achter elkaar betekent onmiddellijk komen en dat doen ze ook heel braaf.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Hier, verder geloof ik al die kunstjes wel. En Toos al helemaal, die kan alleen maar haar middelvinger opsteken dan
En auto, als we hier door de polder lopen en er komt een auto aan (of fiets, of paard) dan roep ik auto en dan weet ze dat ze aan de kant moet gaan staan.
En auto, als we hier door de polder lopen en er komt een auto aan (of fiets, of paard) dan roep ik auto en dan weet ze dat ze aan de kant moet gaan staan.
Het belangrijkste is en blijft voor mij "hier"
- Mo-yi
Oh wat stom, nu heb ik dat snel met "d's "en "dt's"
Ik pas m aan
Re: Welk commando vind jij belangrijk
De Hier is wel de belangrijkste.
Maar de Wacht ook en de Terug en de Erin (bij auto of bench), of de Bah! bij het iets goors willen opeten.
Of bij Semmy de Pas Op! als hij bijna ergens tegenaan loopt.
Maar de Wacht ook en de Terug en de Erin (bij auto of bench), of de Bah! bij het iets goors willen opeten.
Of bij Semmy de Pas Op! als hij bijna ergens tegenaan loopt.
- Omega
- Welke: Nu een echte toller
Re: Welk commando vind jij belangrijk
Ik vind hier en wacht belangrijk, los en klaar zijn wel handig.
Zonder een betrouwbare hier en wacht kan ze niet los en dat vinden we zo fijn.
Zonder een betrouwbare hier en wacht kan ze niet los en dat vinden we zo fijn.
- Kruimel
- Posts in topic: 2
- Welke: IJslandse honden
Vind je. Zonder 't. Net als loop je. Je zegt ook niet loopt je.
Het duo Olie en Bol
- Inge O
Als het werkwoord vóór 'je' komt vervalt de 't' - het zou anders te makkelijk worden .