Ja, hoe Amy speurt, dat is het echte mantrailen
! En hahaha, onderweg even een muisje meepikken moet toch kunnen hè
, maar ook dat kan haar amper uit haar concentratie brengen
.
Diana schreef: ↑09 okt 2022, 15:55
Ja, en er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik heb alleen bij één docent lessen gevolgd, dit was dus haar aanpak en die werkte goed bij mijn honden. Maar voor honden die niet meteen zelf initiatief nemen of niet direct hun neus gebruiken, is de manier van jouw filmpje misschien veel duidelijker.
Nee, toch niet hoor, die andere manier ( = jouw manier) vond/vind ik veel logischer en wordt aan héél veel mantrailende wartjes zo aangeleerd (oa. het broertje van Karma), maar die studentendag had ik mijn eigen honden niet bij me
.
Maar ook na het aanleren op deze manier (uit mijn filmpje) wordt het daarna losser hoor (wordt het normale mantrailen), dit is alleen het prille begin om de interesse bij de hond te krijgen en hen te laten snappen dat het om het speuren gaat, en dat lukte beter dan hoe ik het zelf verwachtte.
Wel leuk om te zien dat Mafje heel duidelijk is: ik ben er hoor, ik heb het einde gevonden, wat wil je nu eigenlijk nog meer van mij?
Ja, hahaha, ik snapte er zelf niks van, waarom deed ze niet verder tot ze bij het snoepje kwam
? Nou, omdat ze daar al was
en dat hele snoepje haar niet interesseerde
.
Ik vond het echt frappant hoe ze niet een beetje ging rondneuzen op mijn aansporen maar echt zo deed van 'nee - gaan we niet doen - jij snapt er niks van
'. (Oh, en
@Sandra&co , eigenlijk is dit een mooi voorbeeld van hoe het kan werken met die zelfzekerheid : Mafje was/is een heel onzeker kind (kan je ook zien in ht filmpje), maar toch wilde ze het graag én was zij het duidelijk die de touwtjes in handen hield. Het eerste wat ze overigens deed toen ze thuiskwam was één van mijn verse sporen in mijn huisbos uitlopen, ze had de smaak helemaal te pakken
).