Ik heb met Amy wel de ervaring dat dat hielp - in haar geval geen grote groepen, maar gewoon lekker wandelen met een of een paar honden die leuk en sociaal waren, haar niet ongewenst lastig vielen en correct reageerden op haar lichaamstaal. Maar voordat ze dat vervolgens ook gaan generaliseren, ben je wel even bezig.Sandra&co schreef: ↑11 okt 2022, 11:31 Misschien ook maar weer eens een forumwandeling organiseren. Vond hij in het begin ook doodeng en gaandeweg ging dat beter. Leren dat de ene grote groep, de andere niet is. Is misschien te simpel gedacht. Waarschijnlijk zelfs. Ik zoek gewoon een excuus voor een nieuwe forumwandeling.
Voor Amy werkte het lang zo dat honden waarmee ze kennis had gemaakt en die inmiddels oké bevonden waren, ook gewoon voortaan voor altijd oké waren en duidelijk in een andere categorie vielen dan onbekende honden waarvan ze nog niet wist of die oké waren. Na een periode met veel minder vervelende ervaringen met honden die op haar af kwamen stuiven, werd die spanning bij het ontmoeten van nieuwe honden wel steeds minder. Nu is dat voor 99% verleden tijd, simpelweg doordat ze al heel lang niet meer zulke ervaringen heeft gehad met nieuwe honden en er dus veel meer op durft te vertrouwen dat ook onbekende honden oké zijn, of haar in ieder geval niet gaan lastigvallen als ze aangeeft dat ze dat niet wil.
Ik denk dat elke positieve ervaring sowieso mooi meegenomen is, maar dat er veel positieve ervaringen met grotere groepen onbekende honden tegenover moeten staan om dat tij bij hem helemaal te keren. Ik zou dan sowieso beginnen met een kleiner groepje en geleidelijk naar een grotere groep toe werken.