Zelfvertrouwen

Diana
Posts in topic: 7
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Zelfvertrouwen

Bericht door Diana »

Sandra&co schreef: 11 okt 2022, 11:31 Misschien ook maar weer eens een forumwandeling organiseren. Vond hij in het begin ook doodeng en gaandeweg ging dat beter. Leren dat de ene grote groep, de andere niet is. Is misschien te simpel gedacht. Waarschijnlijk zelfs. Ik zoek gewoon een excuus voor een nieuwe forumwandeling.
Ik heb met Amy wel de ervaring dat dat hielp - in haar geval geen grote groepen, maar gewoon lekker wandelen met een of een paar honden die leuk en sociaal waren, haar niet ongewenst lastig vielen en correct reageerden op haar lichaamstaal. Maar voordat ze dat vervolgens ook gaan generaliseren, ben je wel even bezig.
Voor Amy werkte het lang zo dat honden waarmee ze kennis had gemaakt en die inmiddels oké bevonden waren, ook gewoon voortaan voor altijd oké waren en duidelijk in een andere categorie vielen dan onbekende honden waarvan ze nog niet wist of die oké waren. Na een periode met veel minder vervelende ervaringen met honden die op haar af kwamen stuiven, werd die spanning bij het ontmoeten van nieuwe honden wel steeds minder. Nu is dat voor 99% verleden tijd, simpelweg doordat ze al heel lang niet meer zulke ervaringen heeft gehad met nieuwe honden en er dus veel meer op durft te vertrouwen dat ook onbekende honden oké zijn, of haar in ieder geval niet gaan lastigvallen als ze aangeeft dat ze dat niet wil.
Ik denk dat elke positieve ervaring sowieso mooi meegenomen is, maar dat er veel positieve ervaringen met grotere groepen onbekende honden tegenover moeten staan om dat tij bij hem helemaal te keren. Ik zou dan sowieso beginnen met een kleiner groepje en geleidelijk naar een grotere groep toe werken.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Sandra&co schreef: 11 okt 2022, 11:31 Misschien ook maar weer eens een forumwandeling organiseren. Vond hij in het begin ook doodeng en gaandeweg ging dat beter. Leren dat de ene grote groep, de andere niet is. Is misschien te simpel gedacht. Waarschijnlijk zelfs. Ik zoek gewoon een excuus voor een nieuwe forumwandeling.
Ik heb er helaas de honden niet voor maar anders hartstikke leuk. Zal je zien dat als je Guus en Duque combineert Guus ineens zijn pispaal is. Om af te reageren hahaha.

Guus kwam een keer een hele bange hond tegen. En hij bleek zelf ineens een nare pestkop die de hond ging gijzelen. Sindsdien heb ik iets minder medeleven met zijn gepest worden.
Marc

Bericht door Marc »

Sandra&co schreef: 11 okt 2022, 15:54 Nee, Duque pest in zijn eentje echt geen andere honden. In combinatie met Sofi uiteraard wél...ganging up is hen ook niet vreemd, daarom lijn ik er altijd 1 aan als we andere honden tegenkomen ;)
Oh dat was hier ook niet alleen hoor. Guus alleen zou dat net als Duque nooit doen. Maar als Bas het doet doet hij vol overgave mee en een tandje erger.
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Bij kodi hielp dingen zelf laten doen , zelf nadenken , hij hing altijd achter leo nu viel die ook uit aan de lijn dus alles bleef vast naast me.

Kodi alleen is een compleet andere hond en sinds hij gewoon af en toe mag kijken als mensen roepen of gewoon ook los mag bij loslopende hond heeft hij echt meer zelfvertrouwen gekregen.
Hij hoeft niks meer perse , willen mensen hem aaien das prima maar alleen als hij naar je komt vind hij iets eng dan weet hij dat ik er ben.

Ook snuffel spelletjes hebben hem geholpen maar hij is sowieso ontzettend omkoopbaar.
Het zal nooit een stralende zelfvertrouwen hond worden maar dat hele angstige is er gelukkig wel af
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie