Aan de riem

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Dus

Fan me lefe niet dat ik dat wil
29
41%
Het maakt me niks uit
14
20%
Zo heb ik ze het liefst
1
1%
Anders
27
38%

Totaal aantal stemmen: 71

Elian
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Re: Aan de riem

Bericht door Elian »

Anders: het niet alsof ik het nevernooit (meer) zou willen, maar liever heb ik een hond die af en toe eens los kan. Nog belangrijker een hond waarbij ik geen ogen op steeltjes moet hebben. Want dat was de reden waarom mijn vorige hond altijd aangelijnt moest blijven: angstagressie naar andere honden. Een hond die vrijwel altijd vast moet vanwege jachtdrift oid zit ik ook niet per se op te wachten, maar is toch minder stressvol wandelen. Plus vaak wel iets van een mogelijkheid te vinden om toch een keer ergens los te laten lopen (strand, omheind terrein, etc).
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Elian schreef: 18 nov 2022, 22:07 Plus vaak wel iets van een mogelijkheid te vinden om toch een keer ergens los te laten lopen (strand, omheind terrein, etc).
Al is het 3 keer per jaar. Dat is 800 keer meer dan nooit behalve per ongeluk.

De reden dat je hond niet los kan is omdat je het nooit doet.
Luna

Bericht door Luna »

Kleine stukjes aangelijnd prima, maar liever heb ik ze los. Ik houd er gewoon niet van. Dat trekt dan weer, moet schijten, ruikt iets enz. Met 2 honden vind ik het al helemaal irritant, dan wil die weer rechts van me lopen, moet die ander er weer tussen, riemen in de knoop, de een piest daar en de ander wil liever tegelijkertijd 6 meter verderop piesen. Ik heb ze ook nooit geleerd netjes aan de lijn te lopen, omdat ik ze dus liever los heb.
Gelukkig kunnen mijn honden goed los lopen, ik zou er echt heel erg van balen als ik een hond zou hebben die niet los kan.
Jordy

Bericht door Jordy »

Anders gestemd.
Mijn eerdere honden hebben allemaal losgelopen .
Met Jordy is het helaas niet veilig. Hij is panisch voor honden die hij niet kent en zal in paniek wegvluchten als ze op hem afkomen. In onze wijk zal hij dan naar huis rennen, maar dan moet hij minstens 1 weg oversteken. :ugh:
Hij loopt wel eens los als ik even oploop met een bekend hondje wat hij leuk vind, maar dan loop ik wel met ogen op steeltjes voor wat er eventueel nog aankomt. Op zich zou hij prima altijd kunnen loslopen, want hij blijft vlak bij me.
Laatst gewijzigd door Jordy op 19 nov 2022, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Hylos schreef: 07 nov 2022, 19:32
Nanna schreef: 07 nov 2022, 18:31 Ik zie het al dat Springer Spaniel Django alleen maar aan de riem uit mag. Dat beest gaat dood.
Als ik met die hond vijf kilometer loop heeft hij er ondertussen 125 afgelegd🙃
Piffelpaffelpuffelen, loopt er nog een nijn dat ik kan….eh….knuffelen.😎💀 En maar gillen.😂
Oh god, voor zo'n dier is dat echt niks idd.. altijd aan een riem.
En voor de baasjes ook niet want die worden alle kanten op gesleept. :engel:

Ik ben zo blij dat Xavi niet het type Stafford is die bakken en bakken energie heeft en anders de bank opvreet of bij de deuren omhoog vliegt. :schrik:
En we zijn gezegend met onze grote tuin, rennen als een mongool met de staart tussen de benen en de kont naar beneden.. kan ie lekker elke dag doen. :E:
Maya rent ook vaak zo.. waarom is dat eigenlijk?
Hakkene
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Haha dat doet miep ook. En dan keihard rondjes draaien om haar eigen as.

Zij doet het als ze superblij is, dan moet het er even uit. Zo grappig. Ze doet het ook weleens als ze een dikke drol gedraaid heeft. Loop je met een draaitol door het bos. Het zal de opluchting zijn
Hakkene
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

EchoMira schreef:Maar hoe leer je een hond die nooit los loopt terug te komen?

Oh.
Klopt, maar dat zeg ik ook niet. Dat moet je inderdaad oefenen. Die van mij kunnen prima loslopen, gebeurt ook, maar het is voor hen geen voorwaarde voor een gelukkig hondenleven. Omdat ik een enorme tuin heb en ze allebei prima aan de lange lijn mee kunnen. En hebben we nog een leuke wandeling ookAfbeelding

Maar misschien reageerde je helemaal niet op mij. Dan heb je nu gewoon gratis en ongewild toelichting gekregenAfbeelding
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ligt voor mij aan de reden, als het was vanwege agressie zou ik dat niet willen, maar vanwege jagen zou ikniet zo heel veel prolemen mee hebben.. Al zou ik het liefst een hond hebben die iig wel regelmatig gewoon los kan
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Ik vind het vreselijk de honden aan de riem. Zeker als ik ze allevijf tegelijk aan de riem moet hebben. We hebben een border collie die agressief reageert op honden die naar haar toe komen (ze zoekt ze niet zelf op) dus die lijn ik altijd aan als er een andere hond aankomt. Daarbij is ze angstig voor vuurwerk en onweer. Helaas wordt er hier vanaf half oktober tot en met half november dagelijks vuurwerk afgestoken zodat zij alleen nog 's ochtends vroeg los kan lopen. :cry:
Dan hebben we nog een jonge wocker en je verwacht het niet, hij heeft zijn jachtinstinct ontdekt. Er zijn momenten dat hij onbereikbaar is en zijn eigen gang gaat, bv achter de meerkoetjes aan. Zijn vrijheid is ook beperkt en daarbij zijn we keihard aan het trainen met hem. Gaat zeer de goede kant op en hij is al op weg naar meer loslopen ipv minder. Aangezien hij ongeveer hetzelfde energielevel zal hebben als de springer van Nanna (haar zoon) is het absoluut het streven dat hij dagelijks losloopt. Vandaag heeft hij al 2 keer los kunnen lopen, ik denk bij elkaar een uur. Het punt is nog wel om hem heel goed in de gaten te houden dus relaxed is het nog niet. :oeps:
Afbeelding
Bo en de honden
Jay

Bericht door Jay »

Pippa loopt het liefste los, en ze luistert goed dus best grote delen van de wandeling houd ik haar los.
Ze geniet er echt van, om een stukje vooruit te rennen, even snuffelen, terug sprinten etc.

De laatste tijd loop ik minder vrij, er zijn veel zichtmeldingen van wolven ( 1, 2, en zelfs een keer 4 wolven) allemaal binnen enkele kilometers van mijn huis. Dus ja, hoe lang gaat dat goed ? Ik lijn nu meer aan, en hoop dat het goed blijft gaan.
Afbeelding
Bonnie F

Bericht door Bonnie F »

Ik heb 7 jaar een hond gehad die niet los kon omdat hij andere honden opat. (jaja, dat was voor ik ooit van klapkaken had gehoord en internet bestond nog nauwelijks)
Hij liep echt heel fijn aan de lijn en vond fietsen ook geweldig. Keek niet eens naar andere honden.
Dus daar lag het niet aan. Wel aan het feit dat ik altijd moest opletten want hij keek dan wel niet maar dat gold niet voor andere honden die even wilde buurten. Was goed te hanteren maar toch...
Ik wil om die reden dus nooit meer een hond die niet los kan lopen.
Zappa kon heel goed los maar was aan de lijn een klier. Rondjes om me heen lopen bijvoorbeeld. Maar dat was mijn eigen schuld. Ik heb het hem gewoon slecht aangeleerd omdat hij eigenlijk altijd los liep.
Tamara/Bayko
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Ik zou er best moeite mee hebben als mijn hond nooit los kan lopen. Bij alle honden die ik tot nu toe heb gehad bleek loslopen een duidelijke meerwaarde te hebben voor hun levenskwaliteit. Het hoeft heus niet iedere wandeling ofzo, maar iedere dag even lekker kunnen rennen en racen als we buiten lopen, geeft toch wel een voldanere hond dan wanneer er alleen aangelijnd gewandeld wordt. Ik vind het zelf ook erg leuk om te zien hoe mijn vorige honden en ook Cody heerlijk genieten van de volledige vrijheid om zelf het tempo te kunnen bepalen, wat meer afstand te kunnen nemen vanwege een interessant geurtje hier of daar, vervolgens full speed met een blije bek weer naar mij rennen etc.

Belangrijke voorwaarde om onaangelijnd te mogen lopen vind ik wel dat de hond de natuur niet beschadigt en geen andere mensen of dieren tot last is. Wij wonen in agrarisch gebied. Cody moet van mij op de paden blijven en mag dus niet -zoals ik veel honden hier zie doen- de akkers of weilanden op om eens lekker achter het wild aan te gaan. Ook roep ik hem altijd even bij me als we andere honden, ruiters en dergelijke naderen. Niet iedereen zit te wachten op een klein wit hyperkonijn en voor zijn eigen veiligheid is het ook beter als Cody niet zomaar overal op af stormt. In sommige situaties heeft Cody's aangelijnd zijn al veel ellende voorkomen. Er lopen hier tegenwoordig helaas nogal wat agressieve en/of superlompe opdringerige honden los. Dan vind ik het toch prettiger dat ik Cody aan de lijn bij me heb zodat ik hem makkelijker kan veiligstellen.

Omdat ik de vrijheid van onaangelijnd lopen zo kan waarderen, zal ik nooit kiezen voor rassen met een uitgesproken sterk jachtinstinct die de neiging hebben hun neus aan de grond te zetten en als een stipje aan de horizon verdwijnen (halloooo rasgroep 6) of rassen met genetisch ingegeven hond- of mensagressie.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ik zou het heel vervelend vinden een hond die nooit los kan.
Plaats reactie