Bedankt, had van dichtbij niet zo gehoeven. Dat doet geen zeer aan je ogen?
Gezonde Franse Bull
Re: Gezonde Franse Bull
Bedankt, had van dichtbij niet zo gehoeven. Dat doet geen zeer aan je ogen?
-
- Posts in topic: 7
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Voor een Franse Bull niet nee. Ze heeft een behoorlijke snuit en geen verder absurde bouw. Ik hoef ze niet, maar voor een bullenliefhebber denk ik dat je bij deze combinatie een behoorlijke kans heb op gezonde pups. Hoe lang is de snuit van Sjaak eigenlijk? Daar fok je ook mee, incl. milde hd.
- Inge O
- Posts in topic: 5
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ja, pupjes hè, je kan ze toch ook voor alles inzetten . Maar klopt, uiteraard is HDC x C niet gewenst dus nu volg ik je helemaal .Zamunda schreef: ↑09 okt 2021, 18:18Klopt, ik kon niet echt typen door een niet nader te noemen schattig pupje dus was even kort door de bocht. Maar het ging mij vooral om dat het niet gaat over hoe het met de rest van het ras gesteld is. HD-C is HD-C, of de rest van het ras nou E of A heeft, die C wordt niet meer of minder C. Als je besluit C x C niet wenselijk is dan moet je dat gewoon niet doen en moet je naar outcross grijpen als er gaan A of B is. (en in het geval van bullen moet je sowieso aan outcross doen)
Ah, je dacht dat daar wel ruimte voor tot verantwoording roepen was? Dat heb je dan verkeerd gedacht.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 18:38 Voor een Franse Bull niet nee. Ze heeft een behoorlijke snuit en geen verder absurde bouw. Ik hoef ze niet, maar voor een bullenliefhebber denk ik dat je bij deze combinatie een behoorlijke kans heb op gezonde pups. Hoe lang is de snuit van Sjaak eigenlijk? Daar fok je ook mee, incl. milde hd.
Die hond heeft geen behoorlijke snuit. Ik weet niet hoe ze die CFR hebben berekend. Met een fantasiemeetlintje zeker, of ze dachten het loopt toch zo lekker vlot af al voor de oren, nemen we dat als uitgangspunt in plaats van de achterhoofdsknobbel?
Laten we zo afgeplat mogelijk fokken, dan kloppen de verhoudingen weer?
Daarbij neusrimpels, stenose, een roach, een staart met een groot risico op vergroeiingen en een tail pocket, kan door de lichaamsvorm zichzelf niet schoonhouden en heeft geen knieën/hoeking in de achterhand.
Een kneus. "Voor een Franse bull" is een kulargument. Ik ben voor een eenogige scootmobielrijder ook hartstikke knap en fit ja.
-
- Posts in topic: 7
- Welke: Peruvian Doodle
Ik blijf nieuwsgierig naar de snuitlengte van Sjaak, want afbranden kan je inderdaad prima.
Een stenose is zo niet te zien, ze heeft een rechte onderrug waar geen rare bochten in zitten op de foto.
De CFR zou ik eerder op 0.30 inschatten dan op 0.39, maar voor een ras met normaliter een 0.10-0.15 is dat al een gigantische verbetering.
Ze heeft inderdaad wat neusrimpels, maar niet bij de neusgaten zelf. Dat vertekent overigens ook hoe diep haar neus is, want die loopt 0.5-1cm verder door dan je op de zijfoto ziet (zichtbaar op een frontale foto).
De wat holle (maar wel goed lange) rug en steile hoekingen worden gecompenseerd door de reu.
Een wat plattere kop is gunstig. Dan kloppen de verhoudingen inderdaad beter, ook van binnen en zie ik dus niet als iets slechts. Ik zeg je ook niet zo na dat deze hond zichzelf niet kan schoonhouden. Dat zou wel eens reuze mee kunnen vallen.
Voor een Franse bull is geen kulargument als er gekeken wordt naar relatief gezonde bullen. We hebben het niet over relatief gezonde regulier gebouwde honden.
Een stenose is zo niet te zien, ze heeft een rechte onderrug waar geen rare bochten in zitten op de foto.
De CFR zou ik eerder op 0.30 inschatten dan op 0.39, maar voor een ras met normaliter een 0.10-0.15 is dat al een gigantische verbetering.
Ze heeft inderdaad wat neusrimpels, maar niet bij de neusgaten zelf. Dat vertekent overigens ook hoe diep haar neus is, want die loopt 0.5-1cm verder door dan je op de zijfoto ziet (zichtbaar op een frontale foto).
De wat holle (maar wel goed lange) rug en steile hoekingen worden gecompenseerd door de reu.
Een wat plattere kop is gunstig. Dan kloppen de verhoudingen inderdaad beter, ook van binnen en zie ik dus niet als iets slechts. Ik zeg je ook niet zo na dat deze hond zichzelf niet kan schoonhouden. Dat zou wel eens reuze mee kunnen vallen.
Voor een Franse bull is geen kulargument als er gekeken wordt naar relatief gezonde bullen. We hebben het niet over relatief gezonde regulier gebouwde honden.
Ook al ga je selecteren op gezond ogende honden, het blijft selectie. En meestal krijg je daar een geheel nieuwe set problemen bij want ik neem aan dat een wat langere snuit in een bepaalde hoek zit en niet verspreid door het ras. Een veel kortere klap is om gewoon alle kortsnuiten te gaan verbieden. Al begin je maar om je zo’n wrak niet aan te schaffen…DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 19:53
Nee, je bent niet nieuwsgierig. Het kut met peren en geen begin van een hondwaardig, gezond leven. Dat heeft niets met afbranden te maken.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 19:53 Ik blijf nieuwsgierig naar de snuitlengte van Sjaak, want afbranden kan je inderdaad prima.
Ik heb genoeg te zeggen waar ik keurig op zit.
Sjaak zijn neuslengte is in orde, daar is hij op uitgezocht, net als zijn schedel, lichaamsbouw, gedrag, opvoeding/begrip/omgangsvormen en daaruit voortvloeiende levenskwaliteit.
Natuurlijk heeft hij minpunten. Het is een dwerg en de beste dwerg is nog steeds geen goede hond.
Diezelfde boston staat al bij andere franse bullenfokkers geboekt. Waar zou dat toch op uitlopen.Nanna schreef: ↑09 okt 2021, 19:59 Ook al ga je selecteren op gezond ogende honden, het blijft selectie. En meestal krijg je daar een geheel nieuwe set problemen bij want ik neem aan dat een wat langere snuit in een bepaalde hoek zit en niet verspreid door het ras. Een veel kortere klap is om gewoon alle kortsnuiten te gaan verbieden. Al begin je maar om je zo’n wrak niet aan te schaffen…
En allemaal vanwege het heilige type en 5 mm buitenkant. Alsof die griffonkruisingen plots onherkenbaar zijn. En dan meteen lekker poedel, schnauzer en pinscher, hoera.
http://www.allemastate.nl/?page_id=4420
-
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Nee. De franse bull moet je niet willen redden.
Op geen enkele manier.
De enige te behalen winst is stoppen voor het nog verdrietiger wordt.
Er bestaat geen franse bulldog die een waardig fokdier is. Outcross is prachtig maar het is geen wondermiddel waarbij alles op magische wijze goedkomt.
- Célie
- Posts in topic: 10
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Echt wel dat de FCI fokkers naar de heupen kijken ik weet van meerdere fokkers die franse niet hebben gebruikt voor de fok omdat de heupen niet goed waren en dat google-en wat jij doet heeft totaal geen nut omdat 80% van de FCI fokkers hun website uit de lucht hebben gehaald omdat NVWA en Dier&Recht daar hun info vanaf plukte om een zaak tegen meerdere fokkers te beginnen.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 15:27 @Celie: Hoe de heupen bij de "normale" Franse bullen zijn weet je helemaal niet, want daar wordt door FCI-fokkers niet op getest. Ik zou zelf ook niet kiezen voor HD-C x HD-C, maar zonder verdere uitslagen zeg ik niet dat ze verrotte heupen hebben t.o.v. de verdere Franse Bulldog-populatie.
@Budkes: met googlen of FCI-fokkers op HD testen, kwam ik deze twee fokkers tegen. Hoewel ik dus absoluut geen ervaring heb met deze fokkers, zien de honden er alvast een stukje gezonder uit en lijken ze ook de onderzoeken heel serieus nemen. De ene fokker heeft een outcross gedaan met de Boston Terrier.
https://www.vandeloveboat.nl/onze-honden/
http://www.frenchieflowers.nl/onze-honden/
En dat maakt het toch niet goed verder dat iemand dan met 2x HD C gaat fokken Grote bek over fokkers die nergens naar kijken en dan doe jezelf precies hetzelfde.
De 2 fokkers die jij noemt fokken helemaal niet met FCI
- Célie
- Contacteer:
Wat voegt het dan toe behalve wat nieuwe genen? Ik heb meerdere franse X Engelse gekend en dat waren gewoon grote franse bullen met net zoveel kwalen hoor Volgens mij zit jij helemaal niet in die bullenwereld dus weet je ook totaal niet wat er speelt en wat de kwalen enz allemaal zijn, met google-en weet je het niet ineens wel hoor want er blijft en is gewoon heel veel verborgen.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 16:15 Een outcross is voor dit ras altijd winst. Zelfs een Franse bull x Engelse bull is gezonder dan danwel het ene ras danwel het andere ras. Kan het beter? Absoluut. Maar daarmee voegt een outcross als deze nog steeds wat toe.
Ik ga zelf niet voor een Bull, en Budkes ook niet. Maar met deze outcross is het karakter behoorlijk hetzelfde gebleven, terwijl er wel nieuwe (eerder verloren gegaande) genen bijgekomen en is dus een positief iets voor iemand die wel voor een Bull wil gaan.
- Célie
- Contacteer:
Je lult !! Er wordt al zolang ik in die franse bullenwereld zit naar gekeken en ook op geselecteerd er zijn zat Franse met langere neuzen die wel goede heupen en goede rug hebben. Als je dan die teef wilde gebruiken dan waren er zat reuen met wel goede heupen en zelfde neuslengte en rug want deze hebben ook geen FCI boom dus hadden ze gewoon een reu van die Duitse club kunnen gebruiken.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 16:43 @Zamunda: Alleen als ze er pijn aan hebben is het echt een probleem. Kleine hondjes willen nog wel eens zeer slechte heupen op de foto hebben zonder daar enige klachten aan te hebben (uit mijn hoofd gezegd kende of had Nanna een teckel met HD-D dat bij toeval vastgesteld werd vanwege een rugfoto waar de heupkommen/gebrek daaraan op de foto stond), zelfs al zou ik het zelf alsnog niet willen. Er is een Puli-fokker waar ik om exact dezelfde reden over twijfel of ik daar een pup van wil, ondanks verder goede recensies (al houd ik daar de nestaankondigingen wel van in de gaten, want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem). Maar in het bericht van Celie wordt het gebracht alsof het iets unieks is van de Hawbucks pups, en dat is simpelweg niet bekend en ook onwaarschijnlijk. Er wordt immers geen selectie op uitgevoerd.
De eigenaresse van Teun gaf zelf aan op het HF dat Teun slechte heupen heeft en dan ga je er evengoed gewoon mee fokken het zal wel aan mij liggen of dat ik te zeikerig ben maar als je dan zo enorm voor rasverbetering bent ga dan ook niet met HD-C fokken.
- Célie
- Contacteer:
Maar als je als zo'n verrot ras als de Franse hebt en er zijn gewoon reuen die wel goede heupen hebben dan gebruik je die ipv 2x met HD-C te fokken of ga echt helemaal buiten het ras met een echte outcross want met FCI fokken ze sowieso al niet meer.Inge O schreef: ↑09 okt 2021, 17:05Behalve dan dat C niet 'verrot' is, verre van zelfs, het is een lichte vorm waar ook een grote hond probleemloos stokoud kan mee worden.
'niet zo'n probleem'? Dat is helemáál geen probleem, bij geen enkel ras.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 16:43 want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem
Wat een HD-hysterie heerst er toch, die heeft al aan veel goede genen de kop gekost.
- Inge O
- Posts in topic: 5
- Welke: Hovawart
Mijn opmerkingen stonden volledig los van de Franse Bull maar waren een antwoord op de algemene opmerkingen van Zamunda en Domorverbeuk.Célie schreef: ↑10 okt 2021, 14:31Maar als je als zo'n verrot ras als de Franse hebt en er zijn gewoon reuen die wel goede heupen hebben dan gebruik je die ipv 2x met HD-C te fokken of ga echt helemaal buiten het ras met een echte outcross want met FCI fokken ze sowieso al niet meer.Inge O schreef: ↑09 okt 2021, 17:05Behalve dan dat C niet 'verrot' is, verre van zelfs, het is een lichte vorm waar ook een grote hond probleemloos stokoud kan mee worden.
'niet zo'n probleem'? Dat is helemáál geen probleem, bij geen enkel ras.DomorVerbeuk schreef: ↑09 okt 2021, 16:43 want een nest van HD-A x HD-B vind ik in dit formaat niet zo'n probleem
Wat een HD-hysterie heerst er toch, die heeft al aan veel goede genen de kop gekost.
- Célie
- Contacteer:
Inge O schreef: ↑10 okt 2021, 17:18Mijn opmerkingen stonden volledig los van de Franse Bull maar waren een antwoord op de algemene opmerkingen van Zamunda en Domorverbeuk.Célie schreef: ↑10 okt 2021, 14:31Maar als je als zo'n verrot ras als de Franse hebt en er zijn gewoon reuen die wel goede heupen hebben dan gebruik je die ipv 2x met HD-C te fokken of ga echt helemaal buiten het ras met een echte outcross want met FCI fokken ze sowieso al niet meer.Inge O schreef: ↑09 okt 2021, 17:05
Behalve dan dat C niet 'verrot' is, verre van zelfs, het is een lichte vorm waar ook een grote hond probleemloos stokoud kan mee worden.
'niet zo'n probleem'? Dat is helemáál geen probleem, bij geen enkel ras.
Minimale winst (als die er al is en er niet op andere criteria wordt ingeleverd) in ruil voor een gigantische bottleneck.
Een franse bulldog die aan de eisen voldoet (zonder jokkebrokjes) kruisen met een lange neus vind ik prima. Alleen geen outcross, want daarna niet terugfokken op frensjie. Nu mag "oranje" x "rood" nog, dus iedere oranje hond wordt ingezet om weer lekker kort terug te fokken.
- Célie
- Contacteer:
Maar alleen focussen op die neus en verder het maar laten daar heb je toch ook niks aan, van je ziet het nu ook dat ze dan wel een goede neus hebben maar een kutkarakter of angstig wat dus echt niet bij een Franse past.Dagmar schreef: ↑11 okt 2021, 13:21Minimale winst (als die er al is en er niet op andere criteria wordt ingeleverd) in ruil voor een gigantische bottleneck.
Een franse bulldog die aan de eisen voldoet (zonder jokkebrokjes) kruisen met een lange neus vind ik prima. Alleen geen outcross, want daarna niet terugfokken op frensjie. Nu mag "oranje" x "rood" nog, dus iedere oranje hond wordt ingezet om weer lekker kort terug te fokken.
Degene die wel een outcross durven doen zitten toch al niet bij de FCI groep, daar blijven veel gewoon doorfokken alleen zonder er ruchtbaarheid aan te geven , en bij die Duitse groep zitten best veel reuen met goede neuzen en goede heupen.
- Budkes
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Ze hebben de voor hun match made in heaven gevonden. Vriendin van neef is opgegroeid met Teckels en hebben er nu nog 1 thuis. Neef met bullie achtige types en mijn broer heeft nu nog een old english.
En wat zijn ze tegen gekomen in hun zoektocht....jawel een kruising Franse Bull x Teckel. Ze zijn op bezoek geweest , plausibel verhaal, aardige mensen, goed gevoel erbij en gevallen voor deze dame:
Volgende week mogen ze haar ophalen.
En wat zijn ze tegen gekomen in hun zoektocht....jawel een kruising Franse Bull x Teckel. Ze zijn op bezoek geweest , plausibel verhaal, aardige mensen, goed gevoel erbij en gevallen voor deze dame:
Volgende week mogen ze haar ophalen.
Laatst gewijzigd door Budkes op 16 okt 2021, 23:37, 3 keer totaal gewijzigd.
- Budkes
Bedankt allemaal voor het meedenken en voor de interessante discussie.
Wat een super leuk hondje! Lijkt me een goede keuze.
- Sanne
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Een super leuk hondje!
Zou deze combi niet heel veel problemen opleveren met de rug & nek?
Zou deze combi niet heel veel problemen opleveren met de rug & nek?
- Budkes
Ik vond haar ook wel geslaagd.
Sanne, ik heb geen idee, als leek op dat gebied denk ik dat het elkaar juist een beetje opheft. Maar dat is een aanname.
En Nanna dat heb ik ze ook al gezegd, ze waren lyrisch over het karakter van de bull en de teckel als hond, haha ik zei al nu maar hopen dat ze niet het slechtste van beiden combineert. We gaan het zien.
Sanne, ik heb geen idee, als leek op dat gebied denk ik dat het elkaar juist een beetje opheft. Maar dat is een aanname.
En Nanna dat heb ik ze ook al gezegd, ze waren lyrisch over het karakter van de bull en de teckel als hond, haha ik zei al nu maar hopen dat ze niet het slechtste van beiden combineert. We gaan het zien.
Ik zou er zelf niks banger voor zijn dan bij de corgi.Budkes schreef: ↑16 okt 2021, 10:57 Ik vond haar ook wel geslaagd.
Ze heeft stoute teckeloogjes en eigenwijs zijn ze allebei wel