Over de beauceron

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Beauce-je
Posts in topic: 16

Re: Over de beauceron

Bericht door Beauce-je »

Een feest van herkenning, zó blij dat ik dit forum heb gevonden :hartjes: Ik zal even op de diverse vragen ingaan.
Budkes schreef: 09 mei 2023, 07:32 Ik weet niet of @bas rouge hier nog mee leest maar dat is een zeer ervaren beaceron eigenaar en fokster. Ze beoefent ook diverse sporten met haar beacerons. Zij zou jeecht van goede tips en raad kunnen voorzien denk ik.
Dankjewel voor de tip.

@kloesje , ook bedankt.
Gretha schreef: 09 mei 2023, 10:21 Het is wel zo dat er verschillende lijnen zijn binnen de Beauceron qua karakter. Er zijn ook scherpere lijnen.
Ik heb meerdere mensen gesproken die de eerste 2 a 3 jaar ook met hun handen in hun haar zaten en dachten dat het nooit goed zou komen. Dat bleek gelukkig wel het geval.
Behalve het karakter zoals dat van de mijne heb ik diverse eigenaren van beaucerons gesproken die iets heel anders vertelden. Ze waren óf heel makkelijk en zacht, óf heel scherp en zelfs dier- en mensagressief.
Heb je al contact met de fokker opgenomen, die kan je misschien ook verder helpen.
Fokker waarschuwde vanaf het begin al heel consequent te zijn en naar een puppycursus te gaan. Hij woont wel in Frankrijk, met toch (vind ik) soms wat achterhaalde ideeën. Dus ik zoek het liever zelf uit.
Ga hem alsjeblieft niet fysiek aanpakken! Ik ben daar echt geen tegenstander van als het echt nodig is, maar niet bij dit ras. Ze hebben een rotsvast vertrouwen in hun baas (ook al lijkt dat soms niet zo) en dat vertrouwen raak je op die manier kwijt. Dan ben je verder van huis.
Doe ik zeer zeker niet! Heb hem ooit een keer een knietje gegeven toen hij er een handje van had de deur naar de gang te blokkeren als de andere hond even een plas in de tuin moest doen. En begon dan tegen me op te springen en te happen omdat hij niet mee mocht. Dat werkte overigens wel goed, sindsdien heeft hij het niet meer gedaan. Maar dat is voor mij echt de limit, behalve af en toe een verbale correctie als hij te erg is, laat ik hem in zijn waarde.
Die van jou reageert op een andere manier. Ik denk tenminste niet dat hij boos is, maar gefrustreerd.
Je hebt gelijk hoor, maar boos is wat beeldender :lol1: . (boos door frustratie misschien?)
Wat ik lees in je verhaal is inderdaad een echte puber die helemaal geen zin heeft in opdrachten en door de druk, ook al is het maar minimaal, tegendraads wordt.
Zo is het, als hij al vermoed dat ik een paar dingetjes van hem ga vragen wordt ie al vervelend. Soms doet ie het wel, maar niet meer dan een paar keer. Ik dwing hem nooit, probeer het eerst nog leuk te maken, en zo niet, dan niet.
Dat happen is een herder dingetje. Cash heeft dat ook wel gedaan. Maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken. Een knie omhoog met een streng "ben je bedonderd" is meestal voldoende. Je moet het wel menen, dat is het lastige. Ze zijn niet gek.
Inderdaad, dat dus.
Hoe is je band met hem gewoon door de dag heen? Hoe gedraagt hij zich in huis als er niks van hem gevraagd wordt?
Is hij altijd bij je, volgt hij je overal?
Het lijkt of ik niet zo'n band met hem heb nog, hij vindt iedereen en alles leuk, maar als jij deze vraag zo stelt denk ik dat het toch dieper zit dan dat. Hij gedraagt zich goed in huis, kan gek doen (op de bank liggen 'kraaien' e.d.), volgt me overal, wil overal bij zijn, zijn neus in steken.
Ik zou de komende tijd vooral werken aan je connectie met hem. Geen training. Veel wandelen, los en aan de lijn. Dagelijks erop uit trekken. Lekkers in je zak en als hij contact maakt of niet aan de lijn trekt een snoepje erin. Meer niet.
Begeleiden van het gedrag wat hij nu vertoont, trainen komt later wel als hij stabieler wordt.
Dank je, dat doe ik ook min of meer. Alleen niet meer los want hij luistert niet, rent naar alle honden die hij ziet, jaagt watervogels op en zwemt er zelfs achteraan, altijd op zoek naar rottigheid tenzij er een BAL is (maar dat doe ik niet meer, hij raakt er echt aan verslaafd).
Het zijn enorm zelfstandige honden en toch ook weer helemaal niet. Heel dubbel
:ok:
Beauce-je

Bericht door Beauce-je »

Nanna schreef: 09 mei 2023, 10:46 En neem in godsnaam niks aan van Mechelse herdermensen. Dat is een totáál ander type hond met een heel andere aanpak.
Daar was ik ook al achter. In feite had ik helemaal niet zo'n moeite met hem, snapte wel dat het een puberding etc. was, maar door tijdelijke omgang met professionele mechelmensen die een mening over mijn beauce hadden ('heeft geen respect voor je', e.d.) ging ik toch enigszins twijfelen (m'n eerste werkhond, en niet zo'n makkelijke ook).
Josefien
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 09 mei 2023, 19:14

Dus dit gedrag gaan we aanpakken met "Geen druk, laat hem zijn gang maar gaan"?
Nee, het werkt andersom. Juist om te voorkomen dat hij dit gedrag gaat vertonen leg je er weinig druk op.. Veel disciplineren kan de verhouding tussen baas en Fransman behoorlijk verstoren.
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Beauce-je

Bericht door Beauce-je »

Persistence schreef: 09 mei 2023, 15:43 Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je voor een beauceron gekozen hebt, wat was je verwachting/wens bij dit ras?
Ik kom geregeld in Frankrijk en zag ze daar een paar jaar geleden voor het eerst. Prachtige honden en de karakterbeschrijving vond ik ook geweldig. Ze leken perfect bij me te passen en vorig jaar kwam mijn droom uit. Ik vind ze nog steeds geweldig en heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik was goed voorbereid, wist waar ik aan begon. Maar zoals ik eerder uitlegde, was ik wat van mijn stuk gebracht door commentaar van enkele profs. En omdat ik niet makkelijk aan eigen ervaringen van anderen kon komen (velen kennen het ras wel via via, of hebben er een mening over omdat ze zelf een heel andere herder hebben en denken van 'een herder is een herder'), besloot ik mijn vraag hier te posten. Heel blij dat ik dat heb gedaan!
EchoMira
Posts in topic: 18
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 09 mei 2023, 19:58
EchoMira schreef: 09 mei 2023, 19:14

Dus dit gedrag gaan we aanpakken met "Geen druk, laat hem zijn gang maar gaan"?
Nee, het werkt andersom. Juist om te voorkomen dat hij dit gedrag gaat vertonen leg je er weinig druk op.. Veel disciplineren kan de verhouding tussen baas en Fransman behoorlijk verstoren.
Ja, nou doe je het weer. :F:

Je kunt ook dingen voorkomen door het te voorkomen.
De keuze is toch niet tussen er als een druktiran bovenop zitten of helemaal niets aan sturing doen?

En anders is hij maar lekker gefrustreerd dat hij niet met zijn lompe lijf tegen je op mag springen. Ik prik gewoon met mijn vinger in je wang en zeg "opdonderen!" Mag namelijk niet.
Overigens is er maar weinig druk te beleven aan iets waar je stomweg aan mee te werken hebt, hoor. Keuzes geven druk, dingen die voor je besloten worden veel minder.

Ik denk dat deze hond veel minder begrijpt dan wij aannemen. Dat geeft wrijving.
CatnDog
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb zelf geen beauceron, dus ik kan je geen tips geven. Ik vind het wel heel erg interessant om mee te lezen!

Al moet ik toegeven dat deze beschrijving me heel erg bekend voorkomt :F:
Gretha schreef: 09 mei 2023, 10:21 Het is gewoon af en toe chaos in hun hoofd als ze jong zijn. Ik merk dat bij Cash ook. Als ik iets van hem vraag wat hij niet snapt raakt hij gefrustreerd.
Een vraagje voor de beauceron-kenners. Stel, je begint aan een eerste hond en je droomras is een beauceron. Zou je dan adviseren om met een pup te beginnen, of juist met een hond van 3+ die al wat meer geland is?
Het voordeel van het beginnen met een pup lijkt mij dat je dan van jongs af aan al een band opbouwt. Maar Lucie heeft zo te lezen ook een prima band op kunnen bouwen op latere leeftijd. En een driejarige beauceron kan natuurlijk ook een niet-zo-fijne start hebben gehad.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Beauce-je schreef: 09 mei 2023, 20:02
Persistence schreef: 09 mei 2023, 15:43 Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je voor een beauceron gekozen hebt, wat was je verwachting/wens bij dit ras?
Ik kom geregeld in Frankrijk en zag ze daar een paar jaar geleden voor het eerst. Prachtige honden en de karakterbeschrijving vond ik ook geweldig. Ze leken perfect bij me te passen en vorig jaar kwam mijn droom uit. Ik vind ze nog steeds geweldig en heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik was goed voorbereid, wist waar ik aan begon. Maar zoals ik eerder uitlegde, was ik wat van mijn stuk gebracht door commentaar van enkele profs. En omdat ik niet makkelijk aan eigen ervaringen van anderen kon komen (velen kennen het ras wel via via, of hebben er een mening over omdat ze zelf een heel andere herder hebben en denken van 'een herder is een herder'), besloot ik mijn vraag hier te posten. Heel blij dat ik dat heb gedaan!
Het is al super dat je om hulp/info vraagt.
Over het algemeen zijn de Franse honden wel een stukje pittiger.

Wat betreft de bal, kun je die niet als ultieme beloning gebruiken? Tux mijn Jack Russell kruising is ook zo'n ballen idioot. Gewoon balletjes gooien doe ik dus niet meer.
Maar ik heb er wel altijd eentje in mijn zak. Als ik haar echt nu bij me moet hebben, of als ze wild in de neus krijgt, roep ik "Bal" en gooi die dan ook 2 of 3x als ze er is. Daarna gaat hij weer in mijn zak in ruil voor wat lekkers en gaat ze weer haar ding doen, of ik lijn haar aan.
Duurt even voordat ze dat door hebben, maar bij haar heb ik zelfs een fluitsignaal voor de bal. Ik heb zo'n dubbele fluit en als ik op de rollende kant blaas betekend dat bal.
Ik gebruik dat alleen als het echt niet anders kan, zodat de bal niet weer gewoon wordt.

En is een lange (15 m) biothane lijn misschien niet handig zodat hij wel iets meer bewegingsruimte heeft. Hoeft niet altijd, maar af en toe best wel fijn denk ik.

Cash vindt buiten iedereen nog leuk en gezellig. In huis al niet meer. Vreemden moeten hem even negeren, anders gaat hij staan blaffen. Ook geen vriendelijke woordjes, dan blaft hij nog harder. :LOL:
Laten ze hem met rust, dan komt hij vrij snel snuffelen en is het goed.
Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

En ik denk dat deze hond het prima begrijpt, maar er domweg geen zin in heeft. En als de baas dan wil doorzetten geeft dat wrijving.
Bij dit type hond (net als bij andere hoeders of berghonden) geven keuzes juist geen druk. Het zijn honden die zelfstandig beslissingen nemen. Aan de baas is het om de voorwaarden te scheppen dat dit wel de juiste beslissingen zijn. En dan draait het om, wat in dit topic al vaker genoemd is, verbinding/connectie maken met elkaar. Een dusdanige sfeer creëren dat de hond denkt dat hij het zelf heeft bedacht, dan zijn ze goed bereid tot samenwerking. Het vergt wat meer geduld, en wat hier ook al werd genoemd een dosis humor.

Edit: dit is een reactie op Echomira
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

En soms bedenkt een pittige hond van anderhalf dingen die hij niet ingefluisterd heeft gekregen.
Maar laten we vooral alles in het werk stellen om nooit nee te zeggen.

De verbinding met de baas is er allang. Zou ook raar zijn als je dan na anderhalf jaar nog steeds niet hebt.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 09 mei 2023, 20:55 Een vraagje voor de beauceron-kenners.

Een beauceron is gewoon een hond. Een eigen type hond, prima. Maar we zitten ook niet zo veelbetekenend te fluisteren over beagles, huskies en afghanen. Alsof die zo gemiddeld zijn.
Gretha

Bericht door Gretha »

Josefien schreef: 09 mei 2023, 21:22 En ik denk dat deze hond het prima begrijpt, maar er domweg geen zin in heeft. En als de baas dan wil doorzetten geeft dat wrijving.
Bij dit type hond (net als bij andere hoeders of berghonden) geven keuzes juist geen druk. Het zijn honden die zelfstandig beslissingen nemen. Aan de baas is het om de voorwaarden te scheppen dat dit wel de juiste beslissingen zijn. En dan draait het om, wat in dit topic al vaker genoemd is, verbinding/connectie maken met elkaar. Een dusdanige sfeer creëren dat de hond denkt dat hij het zelf heeft bedacht, dan zijn ze goed bereid tot samenwerking. Het vergt wat meer geduld, en wat hier ook al werd genoemd een dosis humor.

Edit: dit is een reactie op Echomira
Helemaal mee eens.
Ik kende dit ook niet. Ik had of honden waarbij je met een ijzeren hand moet regeren, of dogachtigen waar het geen bal uitmaakt wat je doet :LOL:
Dit is nieuw voor me en een uitdaging, maar wel een hele leuke waar ik veel plezier aan beleef en beter bij me past dan ik ooit had kunnen denken.
Laatst gewijzigd door Gretha op 10 mei 2023, 07:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Beauce-je

Bericht door Beauce-je »

Gretha schreef: Over het algemeen zijn de Franse honden wel een stukje pittiger.
O, echt joh? Dat verklaart een hoop dan!
Wat betreft de bal, kun je die niet als ultieme beloning gebruiken? Tux mijn Jack Russell kruising is ook zo'n ballen idioot. Gewoon balletjes gooien doe ik dus niet meer.
Maar ik heb er wel altijd eentje in mijn zak. Als ik haar echt nu bij me moet hebben, of als ze wild in de neus krijgt, roep ik "Bal" en gooi die dan ook 2 of 3x als ze er is. Daarna gaat hij weer in mijn zak in ruil voor wat lekkers en gaat ze weer haar ding doen, of ik lijn haar aan.
Duurt even voordat ze dat door hebben, maar bij haar heb ik zelfs een fluitsignaal voor de bal. Ik heb zo'n dubbele fluit en als ik op de rollende kant blaas betekend dat bal.
Ik gebruik dat alleen als het echt niet anders kan, zodat de bal niet weer gewoon wordt.
Ik gebruik inderdaad ook nog wel een bal, maar dan meer als spel om samen te spelen. Ik gooi hem, hij moet blijven, en mag pas gaan op commando. Of hij moet de bal zoeken. Of hij krijgt hem als hij erg druk is, begint te happen of zo, om hem af te leiden.
En is een lange (15 m) biothane lijn misschien niet handig zodat hij wel iets meer bewegingsruimte heeft. Hoeft niet altijd, maar af en toe best wel fijn denk ik.
Zeker gebruik ik ook wel een lange biothane lijn. En fluitje werkt ook super, dan komt ie meteen, met bal als ultieme beloning. Maar omdat hij zo slecht luistert en er een paar erg vervelende dingen zijn gebeurd, laat ik hem niet snel meer los. Hij leert dan alleen maar dat ie zijn eigen zin kan doen. Aan de lange lijn gaat ie enkel in heel overzichtelijk gebied, want een flinke ruk en een paar grote sprongen en hij schiet alsnog los, als je zelf al niet gelanceerd wordt. Ik loop wel overal met hem heen als hij iets wil onderzoeken, en ben de hele wandeling met hem bezig. Hij lijkt het wel prima te vinden en het loslopen niet echt te missen. Er komt een tijd dat hij overal goed kan loslopen, dit is de voorbereiding daarop.
Gretha

Bericht door Gretha »

@Beauce-je ik was ook niet bang dat hij iets tekort kwam hoor😉

De AmStaff op mijn profiel foto en onderschrift heeft nooit losgelopen en die heeft een top leven gehad.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

Gretha schreef: 09 mei 2023, 21:28
Ik kende dit ook niet. Ik had of honden waarbij je met een ijzeren hand moet regeren, of dogachtigen waar het bal uitmaakt wat je doet :LOL:
Dit is nieuw voor me en een uitdaging, maar wel een hele leuke waar ik veel plezier aan beleef en beter bij me past dan ik ooit had kunnen denken.
Prachtig, zeg :hartjes:
Het is echt teamwork. Je hond is een denker, maar het stemt jezelf ook tot nadenken over je eigen handelen.. Ik werd er een stuk creatiever van in mijn omgang met honden.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 09 mei 2023, 21:28
CatnDog schreef: 09 mei 2023, 20:55 Een vraagje voor de beauceron-kenners.

Een beauceron is gewoon een hond. Een eigen type hond, prima. Maar we zitten ook niet zo veelbetekenend te fluisteren over beagles, huskies en afghanen. Alsof die zo gemiddeld zijn.
Nou, ik zou het verdomde interessant vinden, als die eigenaren ook een topic zouden beginnen
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Nou ik heb geen Beauceron (helaas) maar wel o.a. een Husky.

Die zijn ook nogal van de humor en zelfstandigheid. En tegelijkertijd watjes want ze hebben best de aandacht en vrolijke goedkeuring van hun baas nodig. Wanneer jij blij bent zijn zij dat ook.

In de leeftijd waarop jouw hond nu is zocht ik de confrontatie niet op maar stuurde inderdaad ongemerkt. Op deze leeftijd merken ze dat ze opdrachten kunnen weigeren. En dat ze sneller en sterker zijn dan de baas.

Dus het is zaak om een goede band te hebben en te zorgen dat de hond zelf kiest om het leuk te hebben bij jou en niet zelf rottigheid te gaan zoeken. Niet teveel vragen, dat komt wel weer als ze volwassen zijn.

Mijn Husky loopt los en is gek op de bal apporteren. Hij krijgt hem maar heel even en dan berg ik de bal weer op in mijn zak. Dat commando heb ik hem ook geleerd. "in de zak". En dan lopen we weer verder.

Het voordeel is dat ik hem van heel veel dingen kan weerhouden. Jij kunt bijvoorbeeld de bal inzetten om hem niet naar andere honden te laten gaan. Heel even mee spelen als beloning en daarna opbergen.

Ik gebruik bij mijn Husky ook geen fysieke correcties, dat zou de verhouding geen goed doen. Shira (herderkruising) kan ik best in haar nekvel grijpen. Dat doe ik heel zelden, maar een enkele keer heb ik dat wel gedaan. En dat snapt ze ook heel goed en maakt indruk. Jack de Husky zou het niet begrijpen.

Dus ik begrijp Echomira's advies wel. Ik denk ook dat hij bedoelt bij dingen die echt niet kunnen. Je kunt geen hond van 40 kilo naar je hebben happen en springen. Dat is gewoon een no go.

Met correcties maak je het op zo'n moment mogelijk erger maar ik denk dat sommige personen met veel overwicht dat wel kunnen op zo'n moment. Je moet alleen wel van jezelf weten of je zo'n persoon bent. Ik niet, dus ik doe het door middel van voorkomen dat ik in zo'n situatie kom. Maar ik denk dat Echomira dat wel kan.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Je hoeft ook helemaal niet de hele tijd te corrigeren. Alleen niet nooit.
Een hond moet wel weten dat het bestaat om een keer op je nummer gezet te worden als je te lang onbeschoft bent.
Dat hebben ze van moederlief al geleeerd, zo werkt het met andere honden en zelfs misschien wel een keer met andere mensen maar bij jou nooit?
Jij hebt ineens geen grenzen waar hij achter blijft "omdat je het zegt"?

Ik vind het jammer dat een positieve opvoeding zo'n evangelie wordt dat er helemaal geen hierarchie meer mag bestaan en mensen zich dan gaan afvragen waarom hun hond onaangepast gedrag vertoont.
Jackira

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 10 mei 2023, 10:08 Je hoeft ook helemaal niet de hele tijd te corrigeren. Alleen niet nooit.
Een hond moet wel weten dat het bestaat om een keer op je nummer gezet te worden als je te lang onbeschoft bent.
Dat hebben ze van moederlief al geleeerd, zo werkt het met andere honden en zelfs misschien wel een keer met andere mensen maar bij jou nooit?
Jij hebt ineens geen grenzen waar hij achter blijft "omdat je het zegt"?

Ik vind het jammer dat een positieve opvoeding zo'n evangelie wordt dat er helemaal geen hierarchie meer mag bestaan en mensen zich dan gaan afvragen waarom hun hond onaangepast gedrag vertoont.
Ja maar op zo'n moment dat de hond van zo'n kaliber hapt en springt zou dat dan ook het moment zijn om fysiek te corrigeren? Alleen als je daar zelf tegen opgewassen bent toch? Ik denk dat grenzen misschien eerder duidelijk gemaakt moeten worden. Voordat de hond al zo onbestuurbaar is
AfbeeldingAfbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Maar voor het ene ras werkt hiërarchie beter dan voor het andere. Een Mechelaar zal er bij gedijen maar als je er bij een Kaukaas mee aan komt heb je goeie kans in je flikker gebeten te worden.
Wil niet zeggen dat je nooit mag straffen hoor. Maar ieder ras vereist toch wel een bepaalde aanpak.
Alfilillo
Posts in topic: 7
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Ik snap wel wat er bedoeld wordt. Het gaat er ook niet om dat je je hond op zijn flikker geeft omdat hij geen zin heeft om een kunstje uit te voeren. Integendeel.
Maar bepaald gedrag, zoals een hond van 40 kilo die tegen je opspringt of hapt omdat hij niet naar huis wil, is gewoon ontoelaatbaar. Je kunt het altijd beter voor zijn, maar soms gaat dat niet. En dan vind ik een duidelijk correctie best op zijn plaats. Niet vanuit frustratie of woede, maar een berekenend vijf vingers in de zij, simpelweg voor het schrikeffect (het hoeft echt geen pijn te doen), zou hij van mij waarschijnlijk wel krijgen. En daarna vrolijk door, nergens in blijven hangen. Een hond heeft er recht op om grenzen aangeboden te krijgen, zodat hij niet gaat zwemmen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Jackira schreef: 10 mei 2023, 10:13 Ja maar op zo'n moment dat de hond van zo'n kaliber hapt en springt zou dat dan ook het moment zijn om fysiek te corrigeren?
Nee. Idealiter doe je dat al veel eerder op een veel minder belangwekkend moment.
Liefst al pup al. En ik zeg het er maar weer bij, ik heb het dan niet over slaan of je hond bang maken. Maar wel zodat je duidelijk maakt dat je niet accepteert om op een respectloze manier behandeld te worden.

Echo heeft haar portie gekregen toen ze door de keuken aan het parcoursen was en ze dacht dat ze mijn schoot ook wel even als platformpje kon meepakken. Ja, dan steek ik inderdaad een elleboog uit. Pech gehad. Beter dan de soep tegen de muur.
Ik heb het ook met honden die als een mongool uit de auto komen. Gewoon aan kop en kont terug. Bam. En dan had ik al aangeleerd hoe het wel moet want zo sportief ben ik dan toch wel.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Alfilillo schreef: 10 mei 2023, 10:28 Niet vanuit frustratie of woede
Dat sowieso nooit. Ik word niet boos op huisdieren met hun IQ-tje kamertemperatuur maar daarom mogen ze nog niet alles.
Jackira

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 10 mei 2023, 10:34
Jackira schreef: 10 mei 2023, 10:13 Ja maar op zo'n moment dat de hond van zo'n kaliber hapt en springt zou dat dan ook het moment zijn om fysiek te corrigeren?
Nee. Idealiter doe je dat al veel eerder op een veel minder belangwekkend moment.
Liefst al pup al. En ik zeg het er maar weer bij, ik heb het dan niet over slaan of je hond bang maken. Maar wel zodat je duidelijk maakt dat je niet accepteert om op een respectloze manier behandeld te worden.

Echo heeft haar portie gekregen toen ze door de keuken aan het parcoursen was en ze dacht dat ze mijn schoot ook wel even als platformpje kon meepakken. Ja, dan steek ik inderdaad een elleboog uit. Pech gehad. Beter dan de soep tegen de muur.
Ik heb het ook met honden die als een mongool uit de auto komen. Gewoon aan kop en kont terug. Bam. En dan had ik al aangeleerd hoe het wel moet want zo sportief ben ik dan toch wel.
Ja inderdaad, hier kan ik me ook in vinden :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Niemand heeft gezegd dat je niet mag corrigeren, tuurlijk wel.
Er wordt alleen advies gegeven voor de manier waarop.

Ik ben helemaal geen voorstander van het overdreven positief opvoeden. Ik heb nog nooit zoveel onopgevoede losgeslagen honden gezien als de afgelopen jaren.

Maar ik merk dat Cash duidelijk een andere aanpak vraagt dan mijn vorige honden. En dat, als ik dat niet doe, ik mijn hond verknal. Voorgoed
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 7
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Gretha schreef: 10 mei 2023, 11:05 Niemand heeft gezegd dat je niet mag corrigeren, tuurlijk wel.
Er wordt alleen advies gegeven voor de manier waarop.

Ik ben helemaal geen voorstander van het overdreven positief opvoeden. Ik heb nog nooit zoveel onopgevoede losgeslagen honden gezien als de afgelopen jaren.

Maar ik merk dat Cash duidelijk een andere aanpak vraagt dan mijn vorige honden. En dat, als ik dat niet doe, ik mijn hond verknal. Voorgoed
Welke manier bedoel je dan?
Afbeelding
Plaats reactie