Dankjewel voor de tip.
@kloesje , ook bedankt.
Behalve het karakter zoals dat van de mijne heb ik diverse eigenaren van beaucerons gesproken die iets heel anders vertelden. Ze waren óf heel makkelijk en zacht, óf heel scherp en zelfs dier- en mensagressief.Gretha schreef: ↑09 mei 2023, 10:21 Het is wel zo dat er verschillende lijnen zijn binnen de Beauceron qua karakter. Er zijn ook scherpere lijnen.
Ik heb meerdere mensen gesproken die de eerste 2 a 3 jaar ook met hun handen in hun haar zaten en dachten dat het nooit goed zou komen. Dat bleek gelukkig wel het geval.
Fokker waarschuwde vanaf het begin al heel consequent te zijn en naar een puppycursus te gaan. Hij woont wel in Frankrijk, met toch (vind ik) soms wat achterhaalde ideeën. Dus ik zoek het liever zelf uit.Heb je al contact met de fokker opgenomen, die kan je misschien ook verder helpen.
Doe ik zeer zeker niet! Heb hem ooit een keer een knietje gegeven toen hij er een handje van had de deur naar de gang te blokkeren als de andere hond even een plas in de tuin moest doen. En begon dan tegen me op te springen en te happen omdat hij niet mee mocht. Dat werkte overigens wel goed, sindsdien heeft hij het niet meer gedaan. Maar dat is voor mij echt de limit, behalve af en toe een verbale correctie als hij te erg is, laat ik hem in zijn waarde.Ga hem alsjeblieft niet fysiek aanpakken! Ik ben daar echt geen tegenstander van als het echt nodig is, maar niet bij dit ras. Ze hebben een rotsvast vertrouwen in hun baas (ook al lijkt dat soms niet zo) en dat vertrouwen raak je op die manier kwijt. Dan ben je verder van huis.
Je hebt gelijk hoor, maar boos is wat beeldender . (boos door frustratie misschien?)Die van jou reageert op een andere manier. Ik denk tenminste niet dat hij boos is, maar gefrustreerd.
Zo is het, als hij al vermoed dat ik een paar dingetjes van hem ga vragen wordt ie al vervelend. Soms doet ie het wel, maar niet meer dan een paar keer. Ik dwing hem nooit, probeer het eerst nog leuk te maken, en zo niet, dan niet.Wat ik lees in je verhaal is inderdaad een echte puber die helemaal geen zin heeft in opdrachten en door de druk, ook al is het maar minimaal, tegendraads wordt.
Inderdaad, dat dus.Dat happen is een herder dingetje. Cash heeft dat ook wel gedaan. Maar daar heb ik wel een stokje voor gestoken. Een knie omhoog met een streng "ben je bedonderd" is meestal voldoende. Je moet het wel menen, dat is het lastige. Ze zijn niet gek.
Het lijkt of ik niet zo'n band met hem heb nog, hij vindt iedereen en alles leuk, maar als jij deze vraag zo stelt denk ik dat het toch dieper zit dan dat. Hij gedraagt zich goed in huis, kan gek doen (op de bank liggen 'kraaien' e.d.), volgt me overal, wil overal bij zijn, zijn neus in steken.Hoe is je band met hem gewoon door de dag heen? Hoe gedraagt hij zich in huis als er niks van hem gevraagd wordt?
Is hij altijd bij je, volgt hij je overal?
Dank je, dat doe ik ook min of meer. Alleen niet meer los want hij luistert niet, rent naar alle honden die hij ziet, jaagt watervogels op en zwemt er zelfs achteraan, altijd op zoek naar rottigheid tenzij er een BAL is (maar dat doe ik niet meer, hij raakt er echt aan verslaafd).Ik zou de komende tijd vooral werken aan je connectie met hem. Geen training. Veel wandelen, los en aan de lijn. Dagelijks erop uit trekken. Lekkers in je zak en als hij contact maakt of niet aan de lijn trekt een snoepje erin. Meer niet.
Begeleiden van het gedrag wat hij nu vertoont, trainen komt later wel als hij stabieler wordt.
Het zijn enorm zelfstandige honden en toch ook weer helemaal niet. Heel dubbel