Nieuwe carrière voor senior Tutu? Uitslag Embark!

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
HillieS
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Re: Nieuwe carrière voor senior Tutu?

Bericht door HillieS »

Klinkt goed!
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Wat houdt een proefnest in?
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Wat leuk zeg dat ze zo enthousiast zijn!
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
pioenroos
Posts in topic: 2
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Wat gaaf zeg :cheer:

Ik vind de 'pakken wat je pakken kan' instelling van de Markiesjesvereniging bewonderingswaardig :ok:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
Fotogravinnetje
Posts in topic: 14
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Inge O schreef:Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
Het gaat om de lengte van de staart zelf, niet tot waar de haren van de staart komen
Fotogravinnetje
Contacteer:

Dagmar schreef:Wat houdt een proefnest in?
Dat hij om te beginnen 1 nest mag, waarbij er extra aandacht zal zijn bij de pups voor de zorg-punten (in dit geval de vorm van de kaak)
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Wat ontzettend leuk!! En idd... "invriezen" lijkt me een prima idee. Als het "proefnestje" succesvol is (en dat weet je pas als de pups een jaar zijn) kan het zijn dat Tutu echt te oud is (of eh.. onverhoopt helemaal niet meer onder ons) en dan heb je zijn sperma nog.

Is het mogelijk om te onderzoeken of hij de zoon zou zijn van de andere getoonde hond?

Suzanne
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Fotogravinnetje schreef: 10 okt 2021, 19:45
Inge O schreef:Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
Het gaat om de lengte van de staart zelf, niet tot waar de haren van de staart komen
Ja, begrijp ik, heb ik verkeerd ingeschat dan vanaf de foto.
Fotogravinnetje
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:Wat ontzettend leuk!! En idd... "invriezen" lijkt me een prima idee. Als het "proefnestje" succesvol is (en dat weet je pas als de pups een jaar zijn) kan het zijn dat Tutu echt te oud is (of eh.. onverhoopt helemaal niet meer onder ons) en dan heb je zijn sperma nog.

Is het mogelijk om te onderzoeken of hij de zoon zou zijn van de andere getoonde hond?

Suzanne
Ook als hij daarvan een zoon zou zijn, zou hij nog erg waardevol zijn. Maar bij mijn weten heeft Topper nooit gedekt (helaas, aangezien hij nogal wat weinig voorkomende genen gehad zal hebben), dus het zou onwaarschijnlijk zijn. In de tijd dat Topper gekeurd werd, was een vage tan-aftekening, zoals hij had, al reden om een hond niet in te zetten, helaas. Maar ze laten hem dus in ieder geval vergelijken met de bij Embark bekende markiesjes, dus dat zal wel een idee geven of hij volledig onverwant zou kunnen zijn, of duidelijk toch wel verwantschap blijkt te hebben. Ik verwacht dat hij gewoon onverwant blijkt te zijn
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:
Johnny Jones schreef:We zijn net terug uit Heteren!

Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.

En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.

Het was een leuke ervaring!
. Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)
Waarom ligt ie dwars?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Contacteer:

malinois schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Johnny Jones schreef:We zijn net terug uit Heteren!

Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.

En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.

Het was een leuke ervaring!
. Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)
Waarom ligt ie dwars?
Het kost best wat en wij hebben geen geldboompje in de tuin. Op dit moment is voor ons persoonlijk de waarde van zo'n Embarktest ook niet zo heel hoog. Ja, het is grappig, maar om daar 'even' 230 euro voor neer te tellen? Als we de jackpot winnen, zal het geen enkel probleem zijn ;)
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:
malinois schreef:
Fotogravinnetje schreef: . Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)
Waarom ligt ie dwars?
Het kost best wat en wij hebben geen geldboompje in de tuin. Op dit moment is voor ons persoonlijk de waarde van zo'n Embarktest ook niet zo heel hoog. Ja, het is grappig, maar om daar 'even' 230 euro voor neer te tellen? Als we de jackpot winnen, zal het geen enkel probleem zijn ;)
Ah zo nee dat snap ik. Dacht dat t meer over de test ansich was.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Contacteer:

malinois schreef:
Fotogravinnetje schreef:
malinois schreef: Waarom ligt ie dwars?
Ah zo nee dat snap ik. Dacht dat t meer over de test ansich was.
Nee, hij is zeker niet tegen testen an sich. Hij wacht alleen liever tot het vanuit de vereniging aangemoedigd/aangeraden (of zelfs verplicht?) wordt
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nou ben ik wel benieuwd naar de uitslag van de Embarktest
Johnny Jones
Posts in topic: 17
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Célie schreef: 12 okt 2021, 14:38 Nou ben ik wel benieuwd naar de uitslag van de Embarktest
Ik zit nog te wachten op de ontvangstbevestiging van Embark :roll: Het duurde ook langer dan andere keren voor ik de test in huis had. Zou dat met de nieuwe regels rondom verzenden naar Amerika te maken kunnen hebben?
Afbeelding
Johnny Jones

Zou er poedel in Tutu kunnen zitten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Fotogravinnetje
Contacteer:

Johnny Jones schreef:
Célie schreef: 12 okt 2021, 14:38 Nou ben ik wel benieuwd naar de uitslag van de Embarktest
Ik zit nog te wachten op de ontvangstbevestiging van Embark :roll: Het duurde ook langer dan andere keren voor ik de test in huis had. Zou dat met de nieuwe regels rondom verzenden naar Amerika te maken kunnen hebben?
Het lijkt heel erg te wisselen hoe snel de post is. Sinds al binnen een week, andere keren is er na 4 werken nog niets
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Johnny Jones schreef: 12 okt 2021, 19:11
Ik wist niet eens dat er nieuwe regels waren, tot zover mijn erg nuttige bijdrage :mrgreen: :mrgreen:

Maar ik ben nog steeds benieuwd :engel:
Johnny Jones

De health results van Embark zijn binnen, dan duurt het niet lang voor de rest komt!
Er zijn twee 'afwijkingen' gedetecteerd, één copy exercise indused collapse, dat is geen probleem zolang een eventuele partner dit gen maar niet heeft. En net als Manipi CDDY/IVDD type 1, maar gezien zijn fysiek denk ik niet dat dit bij Tutu een issue is.

Als ik naar de 'breed relevant health conditions' kijk zie ik oa de volgende rassen:
Boykin Spaniel
Ruwharige Fox
Amerikaanse haarloze terrier
Beagle
Engelse Working Cocker
Welsh Springer Spaniel
Engelse Springer Spaniel
En dan nog OCA2 wat bij Pekingezen, Lhasa Apso's, Pommeriaantjes en mopsjes voor kan komen.

Het geeft alvast richting aan de uitslag. Er staan geen aangeboren afwijkingen bij die veel bij Chihuahua en poedels voorkomen zoals ik dacht. Er worden vooral Spaniël gerelateerde aandoeningen als 'breed specific' genoemd.
Nog eventjes geduld en dan weten we het!

O ja, hij heeft een mooie COI van 1%.
Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Spaniël zie ik ook wel in hem, vooral op die foto in je onderschrift.
Zou wel heel leuk zijn als hij nog ingezet kan worden, ben benieuwd naar de rassen :lol1:
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Johnny Jones schreef: 27 okt 2021, 10:47 Er zijn twee 'afwijkingen' gedetecteerd, één copy exercise indused collapse, dat is geen probleem zolang een eventuele partner dit gen maar niet heeft.
Joh, ik had geen idee dat dit ook opgenomen was als afwijking, ik dacht dat bij bepaalde rassen vaker voorkomt bij inspanning, maar lang niet bij elke inspanning.

Ik dacht dat er ook wel iets van poedel in zou zitten, maar daar lijkt het nu niet op. Uitslag zal snel volgen!
Afbeelding
L0bbes
Welke: wetterhoun

Bericht door L0bbes »

Wat leuk dat je dit doet met Tutu en mooi ook dat de Markiesvereniging serieus naar look a likes kijkt en ook inzet voor de fok. Echt super!

Ietwat off-topic, wat maak je mooie foto's! Sfeervol en rustig, daar hou ik van.
Johnny Jones

Mizzsylver schreef: 27 okt 2021, 11:30 Spaniël zie ik ook wel in hem, vooral op die foto in je onderschrift.
Zou wel heel leuk zijn als hij nog ingezet kan worden, ben benieuwd naar de rassen :lol1:
Qua uiterlijk zie ik vooral de Working Cocker. Die rasbeschrijving klopt met Tutu ook met het enorm slimme en daardoor snel ongewenst gedrag ontwikkelen als je niet op je qui-vive bent.
Of de vereniging nog daadwerkelijk interesse heeft weet ik niet. Ik hoor niets meer van ze, maar wellicht dat ze door de Embark uitslag nog interesse krijgen. Het zou leuk zijn maar het maakt natuurlijk niet echt uit.
Persistence schreef: 27 okt 2021, 11:34 Joh, ik had geen idee dat dit ook opgenomen was als afwijking, ik dacht dat bij bepaalde rassen vaker voorkomt bij inspanning, maar lang niet bij elke inspanning.

Ik dacht dat er ook wel iets van poedel in zou zitten, maar daar lijkt het nu niet op. Uitslag zal snel volgen!
Ik had er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd. En nee, die poedel zit er waarschijnlijk niet in. Dan toch ook wel echt die terrier. Ik heb geen verstand van spaniëls, maar ik vind hem qua spieren / huid zo 'droog' voor een spaniël (hopelijk snappen jullie wat ik bedoel).
L0bbes schreef: 27 okt 2021, 11:52 Wat leuk dat je dit doet met Tutu en mooi ook dat de Markiesvereniging serieus naar look a likes kijkt en ook inzet voor de fok. Echt super!

Ietwat off-topic, wat maak je mooie foto's! Sfeervol en rustig, daar hou ik van.
Dankjewel!
En het is zeker goed dat de Markiesjesvereniging serieus naar look-a-likes kijkt. Dat was voor mij een belangrijke reden om contact met ze op te nemen. Voor het goede doel zeg maar..
Afbeelding
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Johnny Jones schreef: 27 okt 2021, 13:16 En het is zeker goed dat de Markiesjesvereniging serieus naar look-a-likes kijkt. Dat was voor mij een belangrijke reden om contact met ze op te nemen. Voor het goede doel zeg maar..
De fok van markiesjes is een paar decennia geleden begonnen met 'lookalikes van honden die op oude schilderijen voorkomen'. Terecht dat ze ervoor openstaan als er nog meer van dergelijke hondjes opduiken, op welk moment zou je daarvoor eigenlijk de boel dicht moeten gooien. De honden die nu markiesje met bekende stamboom zijn, stammen nog niet eens zover terug ook maar af van kruisingen die gewoon op een oud plaatje leken. Als daar leuke markiesjes uit komen kun je die handelwijze net zo goed voortzetten met nieuwe honden.
Plaats reactie