Nieuwe carrière voor senior Tutu? Uitslag Embark!
- HillieS
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Re: Nieuwe carrière voor senior Tutu?
Klinkt goed!
Wat houdt een proefnest in?
- Zamunda
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Wat leuk zeg dat ze zo enthousiast zijn!
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- pioenroos
- Posts in topic: 2
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Wat gaaf zeg
Ik vind de 'pakken wat je pakken kan' instelling van de Markiesjesvereniging bewonderingswaardig
Ik vind de 'pakken wat je pakken kan' instelling van de Markiesjesvereniging bewonderingswaardig
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
- Fotogravinnetje
- Posts in topic: 14
- Contacteer:
Het gaat om de lengte van de staart zelf, niet tot waar de haren van de staart komenInge O schreef:Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Dat hij om te beginnen 1 nest mag, waarbij er extra aandacht zal zijn bij de pups voor de zorg-punten (in dit geval de vorm van de kaak)Dagmar schreef:Wat houdt een proefnest in?
-
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Wat ontzettend leuk!! En idd... "invriezen" lijkt me een prima idee. Als het "proefnestje" succesvol is (en dat weet je pas als de pups een jaar zijn) kan het zijn dat Tutu echt te oud is (of eh.. onverhoopt helemaal niet meer onder ons) en dan heb je zijn sperma nog.
Is het mogelijk om te onderzoeken of hij de zoon zou zijn van de andere getoonde hond?
Suzanne
Is het mogelijk om te onderzoeken of hij de zoon zou zijn van de andere getoonde hond?
Suzanne
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ja, begrijp ik, heb ik verkeerd ingeschat dan vanaf de foto.Fotogravinnetje schreef: ↑10 okt 2021, 19:45Het gaat om de lengte van de staart zelf, niet tot waar de haren van de staart komenInge O schreef:Korte staart? Kijk ik nu heel krom, of komt zijn staart op die laatste afbeeldingen toch gewoon tot over de hak?
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Ook als hij daarvan een zoon zou zijn, zou hij nog erg waardevol zijn. Maar bij mijn weten heeft Topper nooit gedekt (helaas, aangezien hij nogal wat weinig voorkomende genen gehad zal hebben), dus het zou onwaarschijnlijk zijn. In de tijd dat Topper gekeurd werd, was een vage tan-aftekening, zoals hij had, al reden om een hond niet in te zetten, helaas. Maar ze laten hem dus in ieder geval vergelijken met de bij Embark bekende markiesjes, dus dat zal wel een idee geven of hij volledig onverwant zou kunnen zijn, of duidelijk toch wel verwantschap blijkt te hebben. Ik verwacht dat hij gewoon onverwant blijkt te zijn~Suzanne~ schreef:Wat ontzettend leuk!! En idd... "invriezen" lijkt me een prima idee. Als het "proefnestje" succesvol is (en dat weet je pas als de pups een jaar zijn) kan het zijn dat Tutu echt te oud is (of eh.. onverhoopt helemaal niet meer onder ons) en dan heb je zijn sperma nog.
Suzanne
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Waarom ligt ie dwars?Fotogravinnetje schreef:. Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)Johnny Jones schreef:We zijn net terug uit Heteren!
Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.
En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.
Het was een leuke ervaring!
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Het kost best wat en wij hebben geen geldboompje in de tuin. Op dit moment is voor ons persoonlijk de waarde van zo'n Embarktest ook niet zo heel hoog. Ja, het is grappig, maar om daar 'even' 230 euro voor neer te tellen? Als we de jackpot winnen, zal het geen enkel probleem zijnmalinois schreef:Waarom ligt ie dwars?Fotogravinnetje schreef:. Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)Johnny Jones schreef:We zijn net terug uit Heteren!
Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.
En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.
Het was een leuke ervaring!
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ah zo nee dat snap ik. Dacht dat t meer over de test ansich was.Fotogravinnetje schreef:Het kost best wat en wij hebben geen geldboompje in de tuin. Op dit moment is voor ons persoonlijk de waarde van zo'n Embarktest ook niet zo heel hoog. Ja, het is grappig, maar om daar 'even' 230 euro voor neer te tellen? Als we de jackpot winnen, zal het geen enkel probleem zijnmalinois schreef:Waarom ligt ie dwars?Fotogravinnetje schreef: . Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Nee, hij is zeker niet tegen testen an sich. Hij wacht alleen liever tot het vanuit de vereniging aangemoedigd/aangeraden (of zelfs verplicht?) wordtmalinois schreef:Ah zo nee dat snap ik. Dacht dat t meer over de test ansich was.Fotogravinnetje schreef:Het kost best wat en wij hebben geen geldboompje in de tuin. Op dit moment is voor ons persoonlijk de waarde van zo'n Embarktest ook niet zo heel hoog. Ja, het is grappig, maar om daar 'even' 230 euro voor neer te tellen? Als we de jackpot winnen, zal het geen enkel probleem zijnmalinois schreef: Waarom ligt ie dwars?
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Nou ben ik wel benieuwd naar de uitslag van de Embarktest
- Johnny Jones
- Posts in topic: 17
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Ik zit nog te wachten op de ontvangstbevestiging van Embark Het duurde ook langer dan andere keren voor ik de test in huis had. Zou dat met de nieuwe regels rondom verzenden naar Amerika te maken kunnen hebben?
- Johnny Jones
Zou er poedel in Tutu kunnen zitten?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Het lijkt heel erg te wisselen hoe snel de post is. Sinds al binnen een week, andere keren is er na 4 werken nog nietsJohnny Jones schreef:Ik zit nog te wachten op de ontvangstbevestiging van Embark Het duurde ook langer dan andere keren voor ik de test in huis had. Zou dat met de nieuwe regels rondom verzenden naar Amerika te maken kunnen hebben?
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ik wist niet eens dat er nieuwe regels waren, tot zover mijn erg nuttige bijdrageJohnny Jones schreef: ↑12 okt 2021, 19:11Ik zit nog te wachten op de ontvangstbevestiging van Embark Het duurde ook langer dan andere keren voor ik de test in huis had. Zou dat met de nieuwe regels rondom verzenden naar Amerika te maken kunnen hebben?
Maar ik ben nog steeds benieuwd
- Johnny Jones
De health results van Embark zijn binnen, dan duurt het niet lang voor de rest komt!
Er zijn twee 'afwijkingen' gedetecteerd, één copy exercise indused collapse, dat is geen probleem zolang een eventuele partner dit gen maar niet heeft. En net als Manipi CDDY/IVDD type 1, maar gezien zijn fysiek denk ik niet dat dit bij Tutu een issue is.
Als ik naar de 'breed relevant health conditions' kijk zie ik oa de volgende rassen:
Boykin Spaniel
Ruwharige Fox
Amerikaanse haarloze terrier
Beagle
Engelse Working Cocker
Welsh Springer Spaniel
Engelse Springer Spaniel
En dan nog OCA2 wat bij Pekingezen, Lhasa Apso's, Pommeriaantjes en mopsjes voor kan komen.
Het geeft alvast richting aan de uitslag. Er staan geen aangeboren afwijkingen bij die veel bij Chihuahua en poedels voorkomen zoals ik dacht. Er worden vooral Spaniël gerelateerde aandoeningen als 'breed specific' genoemd.
Nog eventjes geduld en dan weten we het!
O ja, hij heeft een mooie COI van 1%.
Er zijn twee 'afwijkingen' gedetecteerd, één copy exercise indused collapse, dat is geen probleem zolang een eventuele partner dit gen maar niet heeft. En net als Manipi CDDY/IVDD type 1, maar gezien zijn fysiek denk ik niet dat dit bij Tutu een issue is.
Als ik naar de 'breed relevant health conditions' kijk zie ik oa de volgende rassen:
Boykin Spaniel
Ruwharige Fox
Amerikaanse haarloze terrier
Beagle
Engelse Working Cocker
Welsh Springer Spaniel
Engelse Springer Spaniel
En dan nog OCA2 wat bij Pekingezen, Lhasa Apso's, Pommeriaantjes en mopsjes voor kan komen.
Het geeft alvast richting aan de uitslag. Er staan geen aangeboren afwijkingen bij die veel bij Chihuahua en poedels voorkomen zoals ik dacht. Er worden vooral Spaniël gerelateerde aandoeningen als 'breed specific' genoemd.
Nog eventjes geduld en dan weten we het!
O ja, hij heeft een mooie COI van 1%.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Spaniël zie ik ook wel in hem, vooral op die foto in je onderschrift.
Zou wel heel leuk zijn als hij nog ingezet kan worden, ben benieuwd naar de rassen
Zou wel heel leuk zijn als hij nog ingezet kan worden, ben benieuwd naar de rassen
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Joh, ik had geen idee dat dit ook opgenomen was als afwijking, ik dacht dat bij bepaalde rassen vaker voorkomt bij inspanning, maar lang niet bij elke inspanning.Johnny Jones schreef: ↑27 okt 2021, 10:47 Er zijn twee 'afwijkingen' gedetecteerd, één copy exercise indused collapse, dat is geen probleem zolang een eventuele partner dit gen maar niet heeft.
Ik dacht dat er ook wel iets van poedel in zou zitten, maar daar lijkt het nu niet op. Uitslag zal snel volgen!
-
- Welke: wetterhoun
Wat leuk dat je dit doet met Tutu en mooi ook dat de Markiesvereniging serieus naar look a likes kijkt en ook inzet voor de fok. Echt super!
Ietwat off-topic, wat maak je mooie foto's! Sfeervol en rustig, daar hou ik van.
Ietwat off-topic, wat maak je mooie foto's! Sfeervol en rustig, daar hou ik van.
- Johnny Jones
Qua uiterlijk zie ik vooral de Working Cocker. Die rasbeschrijving klopt met Tutu ook met het enorm slimme en daardoor snel ongewenst gedrag ontwikkelen als je niet op je qui-vive bent.Mizzsylver schreef: ↑27 okt 2021, 11:30 Spaniël zie ik ook wel in hem, vooral op die foto in je onderschrift.
Of de vereniging nog daadwerkelijk interesse heeft weet ik niet. Ik hoor niets meer van ze, maar wellicht dat ze door de Embark uitslag nog interesse krijgen. Het zou leuk zijn maar het maakt natuurlijk niet echt uit.
Ik had er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd. En nee, die poedel zit er waarschijnlijk niet in. Dan toch ook wel echt die terrier. Ik heb geen verstand van spaniëls, maar ik vind hem qua spieren / huid zo 'droog' voor een spaniël (hopelijk snappen jullie wat ik bedoel).Persistence schreef: ↑27 okt 2021, 11:34 Joh, ik had geen idee dat dit ook opgenomen was als afwijking, ik dacht dat bij bepaalde rassen vaker voorkomt bij inspanning, maar lang niet bij elke inspanning.
Ik dacht dat er ook wel iets van poedel in zou zitten, maar daar lijkt het nu niet op. Uitslag zal snel volgen!
Dankjewel!
En het is zeker goed dat de Markiesjesvereniging serieus naar look-a-likes kijkt. Dat was voor mij een belangrijke reden om contact met ze op te nemen. Voor het goede doel zeg maar..
-
- Contacteer:
De fok van markiesjes is een paar decennia geleden begonnen met 'lookalikes van honden die op oude schilderijen voorkomen'. Terecht dat ze ervoor openstaan als er nog meer van dergelijke hondjes opduiken, op welk moment zou je daarvoor eigenlijk de boel dicht moeten gooien. De honden die nu markiesje met bekende stamboom zijn, stammen nog niet eens zover terug ook maar af van kruisingen die gewoon op een oud plaatje leken. Als daar leuke markiesjes uit komen kun je die handelwijze net zo goed voortzetten met nieuwe honden.Johnny Jones schreef: ↑27 okt 2021, 13:16 En het is zeker goed dat de Markiesjesvereniging serieus naar look-a-likes kijkt. Dat was voor mij een belangrijke reden om contact met ze op te nemen. Voor het goede doel zeg maar..