Hyper gedrag in de tuin

ranetje
Posts in topic: 6

Re: Hyper gedrag in de tuin

Bericht door ranetje »

Cooper schreef: 13 jun 2023, 11:36
Sandra&co schreef: 13 jun 2023, 11:27 Nou heeft hij écht een beloning gehad voor z'n gedrag.
Precies, dat is balen :jank:
Samen buiten zijn en een lijntje er aan.
"NEE" als hij wil starten op weg naar een jonge vogel.
Helaas werkt dat bij niet elke hond altijd.
Bij sommige geldt het verbodalleen als de baas er bij is :P
Afbeelding
Cooper
Posts in topic: 23
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Tijdens de wandeling gaat het al stukken beter, als hij aan de lijn loopt.
Maar vanochtend had hij zijn tactiek veranderd. Want ik hoorde geen geblaf. Heel stilletjes is hij te werk gegaan. Ik werd gealarmeerd door het gekrijs van een aantal andere eksters. Die waren woedend natuurlijk. Ik denk dat het inderdaad een jonge ekster was.
CatnDog
Posts in topic: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 13 jun 2023, 14:59 Bij sommige geldt het verbodalleen als de baas er bij is :P
In dat opzicht zijn het net katten :lol1:
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 13 jun 2023, 16:15
ranetje schreef: 13 jun 2023, 14:59 Bij sommige geldt het verbod alleen als de baas er bij is :P
In dat opzicht zijn het net katten :lol1:
Absoluut :lol1:
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Zojuist weer een merel het leven moeten redden. Hij kwam er ineens mee aanzetten vanachter ons tuinhuisje. Ik denk dat ik hem maar een belletje om moet doen. :gvd:
Merel zit nu bij te komen, ik hoop dat ie het red.
Ik zou het jammer vinden als Cooper niet meer lekker in de tuin kan struinen.

Vanochtend kon ik tijdens het wandelen het loslopen ook wel vergeten. Het stikte van de hazen en vogels. Balen dit. :jank:
Op zich vind ik het niet erg om hem aan de lijn te houden maar ik ben meer bang dat zo'n jonge hond zijn energie dan niet kwijt kan.
Sterre

Bericht door Sterre »

Een belletje is toch een goed idee? En kan je niet met hem gaan fietsen als het warme weer voorbij is. Ik heb een Duitse staande korthaar herplaatser gehad die niet overal los kon. En met haar heb ik heel wat afgefietst. Ze was gek op water dus ik zocht altijd routes dat ze even lekker kon zwemmen. Eventueel aan de lange lijn indien nodig. Ik vond dat altijd heerlijk. Samen met de hond fietsen.
Cooper

Bericht door Cooper »

Sandra&co schreef: 24 jun 2023, 14:33 Tja je laat hem nog steeds z'n goddelijke gangetje gaan dus. Wat verwacht je, dat hij zichzelf dit gedrag gaat afleren? :dunno:
Dat verwacht ik niet nee. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook geen zin in en puf voor om ook de hele dag nog eens in de tuin achter hem aan te sjouwen.
Hij heeft kennelijk een groot jacht instinct. Ik denk eigenlijk niet dat het überhaupt af te leren is. Voorkomen en mee leren leven lijkt mij eerder een optie.

Cooper vraagt ontzettend veel aandacht en daarom is het gewoon wel eens fijn als hij in de tuin kan struinen. Maar het moet niet ten koste gaan van de vogels.
ranetje

Bericht door ranetje »

Je kunt met hem in de tuin gaan als je daar tijd voor hebt en als je geen tijd hebt is hij binnen of je zet even een goed stuk gaas om het terras bij de keukendeur zodat hij wel naar buiten kan maar niet zelfstandig de tuin in kan.
Als alle jonge vogels straks goed vliegvlug zijn loop je minder risico op succes van Cooper.

Jachtinstinct kan je niet afleren, dat kan je alleen reguleren.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3

Bericht door blondie »

Cooper schreef: 24 jun 2023, 12:51 Zojuist weer een merel het leven moeten redden. Hij kwam er ineens mee aanzetten vanachter ons tuinhuisje. Ik denk dat ik hem maar een belletje om moet doen. :gvd:
Merel zit nu bij te komen, ik hoop dat ie het red.
Ik zou het jammer vinden als Cooper niet meer lekker in de tuin kan struinen.

Vanochtend kon ik tijdens het wandelen het loslopen ook wel vergeten. Het stikte van de hazen en vogels. Balen dit. :jank:
Op zich vind ik het niet erg om hem aan de lijn te houden maar ik ben meer bang dat zo'n jonge hond zijn energie dan niet kwijt kan.
Wij hebben geen grote tuinen, dus die vergelijk heb ik niet als het gaat om een verdwaalde vogel of andere dieren in de tuin in dit huis.
Wel altijd bij alledrie aan moeten leren wat wel en niet ok of gewenst was.
Wij hebben te maken met passanten voor en achter en al dan niet met hond. Het laten gebeuren om te zien hoe de reacties zijn, is pas nadat we geoefend hebben en dat ik heb kunnen belonen voor gedrag wat ik ok vind, maar ook kunnen reageren op gedrag wat ik niet wenselijk vind.

Wel logisch gedrag, ik heb toch wel kruisingen waarvan ik waakhonden ras ervan verdenk dat er in zit, en Glory denk ik ook wel beetje jachthond. (retriever/beagle)
Maar juist om vrij rap sturing en begeleiding te geven, en kunnen reageren als hun instinct een reactie geeft die ik niet wens, dan pas kun je ze iets leren.
Buiten de tuin was dat idem, ik lette continue op hun verandering van houding bij zien van "wild" (eenden, konijnen als die er waren, katten etc..) ik ging ook nooit snel met rap van de riem laten eerlijk gezegd.. eerst leren dan beetje bij beetje korte stukjes los, bij me komen en weer even aanlijnen en dan of weer even los en als ze te hyper waren (Chara en Glory konden en kunnen echt wel hyper zijn) dan gingen ze even niet meer los, volgende dag beter.
Of we gingen dan naar een omheind stuk waar het even geen kwaad kon en dan helemaal los met zijn allen en enige remming was dan als we dat stuk weer uit wilden.. had nooit verwacht gebruik te gaan maken van die plekken, maar het was qua energie soms wel nodig om ze even echt los te laten gaan..

Ik blijf echt van mening, vanwege dus een eerdere hond van mij die best veel mocht bij eerste baas, en succes had als ze ergens achteraan ging, dat voorkomen en aanleren wat jij als nieuwe eigenaar niet wilt, beter werkt dan achter de feiten aan gaan lopen bij successen zoals je nu dus weer aangeeft in de tuin.

Het vergt even wat alert zijn en blijven. Hier zullen ze niet snel buiten echt amok maken als we er niet zijn, dat zit er wel al een beetje in. Maar goed, liever ben ik er bij omdat ik niet weet wat de omgeving doet, maar dat is een ander verhaal.
Heb er bij onze honden nu wel vertrouwen in dat ze niet zomaar over de lage omheining heenvliegen als wij even niet buiten zijn, maar dat had oefening nodig.
Hier vloog Chara bijvoorbeeld wel erover toen ik eens thuis kwam, mijn vriend had even niet aangegeven dat ze dat niet mocht doen..

Het is dus altijd even opletten en reageren en de verleidingen van/voor je hond leren kennen.
En dat gaat niet als je los laat en er even geen oog op houdt in je tuin, dan gaan ze zelf dingen invullen.
Zazoe

Bericht door Zazoe »

Zazoe heeft de eerste 2 jaar de beschikking gehad over een derde vd tuin. Er stond al een hekje voor het konijn daar en gezien meneer de planten op at was het voor hem ook handig.
Inmiddels niet meer nodig.

Maar om energie kwijt te raken doen we andere dingen, dan is het niet zielig om niet zelf te kunnen klooien in de tuin.

Nu heeft hij alleen maar meer succes dus zal het niet direct minder worden.
Of de tuin verkleinen, of alleen met toezicht in de tuin zou mijn keuze zijn.
Hij is nog jong.
HillieS
Posts in topic: 8
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Even een (niet super duidelijke) foto van onze oude tuin.
Om het terras stond daar een hekje. Zo hadden de honden alle ruimte om naar buiten te gaan op het terras, maar zo konden ze geen ongein uithalen zoals gaten graven (hè Yara :hmmm:)

Afbeelding

Ik zou serieus zoiets overwegen, of anders alleen onder strikt toezicht in de tuin laten.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 3

Bericht door Smoushond »

Cooper schreef: 24 jun 2023, 14:46
Sandra&co schreef: 24 jun 2023, 14:33 Tja je laat hem nog steeds z'n goddelijke gangetje gaan dus. Wat verwacht je, dat hij zichzelf dit gedrag gaat afleren? :dunno:
Dat verwacht ik niet nee. Maar ik heb er eerlijk gezegd ook geen zin in en puf voor om ook de hele dag nog eens in de tuin achter hem aan te sjouwen.
Hij heeft kennelijk een groot jacht instinct. Ik denk eigenlijk niet dat het überhaupt af te leren is. Voorkomen en mee leren leven lijkt mij eerder een optie.

Cooper vraagt ontzettend veel aandacht en daarom is het gewoon wel eens fijn als hij in de tuin kan struinen. Maar het moet niet ten koste gaan van de vogels.
Ik zou wat aan dat aandacht vragen gaan doen en dan bedoel ik niet hem maar in de tuin zetten . Bertus is nu bijna 2 en die kan nu pas in de tuin zijn zonder dat ik erbij ben en dan nog ben ik in de buurt en kan ik hem zien en horen. Cooper is nog veel te jong om braaf te zijn in de tuin. Nu zijn het vogels maar had hij geen jachtinstinct dan waren het de tuinmeubelen of kussens of je planten
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Het aandacht vragen is zeker ook een punt om aan te werken.
En de tuin gaat voor een overgroot deel afgezet worden. Dat zal zeker ook gaan schelen.
Cooper

Bericht door Cooper »

De afrastering om de tuin te verkleinen is binnen :cheer:. Eind van de week komt echtgenoot weer thuis en dan kunnen we 'm plaatsen. Ik hoop dat dat meer rust in de tent gaat brengen.
Ik ga ook strenger optreden. Ik ben zelf "te lief" en vind bepaalde dingen te snel sneu of zielig. Ik moet 'm meer duidelijkheid geven. En overdag meer mijn eigen ding doen en hem negeren als hij dan telkens om aandacht zeurt. Werk aan de winkel dus.
HillieS

Bericht door HillieS »

Goed zo, en hou hem uit de tuin, of aan een lijn tot de afrastering staat. Geen mogelijkheid tot succes is wat je wil nu.
Afbeelding
Cooper

Bericht door Cooper »

Ik heb nu een aftands hekje in de opening van de achterdeur gezet. Kan ik toch de boel doorluchten. Het werkt, dus prima voor nu wat mij betreft :ok:
HillieS

Bericht door HillieS »

Cooper schreef: 26 jun 2023, 13:56 Ik heb nu een aftands hekje in de opening van de achterdeur gezet. Kan ik toch de boel doorluchten. Het werkt, dus prima voor nu wat mij betreft :ok:
:ok: als het werkt voor nu werkt het hè :mrgreen:
Afbeelding
Fabienne
Posts in topic: 9
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Cooper schreef: 26 jun 2023, 12:36 De afrastering om de tuin te verkleinen is binnen :cheer:. Eind van de week komt echtgenoot weer thuis en dan kunnen we 'm plaatsen. Ik hoop dat dat meer rust in de tent gaat brengen.
Ik ga ook strenger optreden. Ik ben zelf "te lief" en vind bepaalde dingen te snel sneu of zielig. Ik moet 'm meer duidelijkheid geven. En overdag meer mijn eigen ding doen en hem negeren als hij dan telkens om aandacht zeurt. Werk aan de winkel dus.

Het is inderdaad heel leuk en gezellig zo'n hond in huis maar je hebt zelf ook nog een leven hè? Een hond hoeft niet continue aandacht en vertroeteld te worden, het is juist fijn als hij en jij ook iets voor jullie zelf kunnen doen.
Ik ben door omstandigheden heel veel thuis maar ik ben echt niet steeds met mijn honden in de weer, ik ben aanwezig en dat is het dan ook wel. Buiten is het een ander verhaal en in de avond op de bank ook maar ik zit echt niet continu bovenop de honden en hun ook niet op mij.

En alleen in de tuin kan hier met Floris ook niet hoor, die vindt ook wel iets om mee te klooien of hij gaat wel de denkbeeldige grens over van waar hij mag vertoeven in de tuin. Lola kan het wel maar die is al 7 en Floris nog maar 9 maanden net zoals die van jou. En hoe meer succes met bepaald gedrag hoe harder je het kan vergeten dat het dan nog wel om te buigen is.
Fabienne
Posts in topic: 9
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Er is ook helemaal niks mis met grenzen stellen, zichtbaar of onzichtbaar. En inderdaad; ik denk dat de gemiddelde forum hond in z'n pootjes mag knijpen met zulke begaande baasjes maar compleet losgeslagen je eigen ding doen is dan weer wat anders
Plaats reactie