Ganging up onder controle krijgen?

Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Ganging up onder controle krijgen?

Bericht door Diana »

Josefien schreef: 19 sep 2023, 23:48
Diana schreef: 19 sep 2023, 09:11
Josefien schreef: 18 sep 2023, 23:44 Edit: Het is overigens een reden dat mijn voorkeur uitgaat naar een combi van reuen, mijn ervaring is dat die zich niet laten lenen voor andermans en/of elkaars karretje te laten spannen
Hmm, volgens mij ligt het meer aan de dynamiek in de roedel en het individuele karakter. Mila heeft totáál niet de neiging om in zulke dingen mee te gaan (ze grijpt overigens wel in als er serieus stront aan de knikker is, dus bijvoorbeeld met honden die één van de roedelleden serieus lastigvallen) en Taartje bemoeide zich al helemaal nergens mee.
Bij mij was het juist de reu die zich voor het karretje liet spannen.
Nou, dat is wat ik bedoelde, de reu die zich uit loyaliteit/hoffelijkheid laat spannen voor het karretje van de teef. Natuurlijk heeft het ook te maken met dynamiek en individuele karakters. Maar toch, wat ik ook merk bij logeerhonden, dat teefjes meer de neiging hebben de boel op scherp te zetten, in aanwezigheid van een reu. Ze weten en/of vertrouwen erop dat hij het wel 'opknapt' Het heeft er vast mee te maken, dat het onzekere typetjes zijn en dat mijn reuen stabiel zijn. Hier logeren ook wel angstige reutjes, die zoeken juist dan het contact op met Merlijntje, Javier en Edison, om steun te zoeken, en gaan niet lopen rellen. Ik vind het toch een verschil.
Je schreef 'dat reuen zich niet laten lenen om zich voor andermans karretje te laten spannen', maar je bedoelt dus eigenlijk dat reuen niet de aanstichters zijn in zulke situaties, maar de teven?
Dat ging inderdaad in mijn voorbeeld duidelijk wel op, en dat de reu zich uit hoffelijkheid/loyaliteit voor het karretje van de teef liet spannen. Dat was inderdaad precies de dynamiek bij Amy en Amoz. En omdat Amy dat wíst, en zich dus gesterkt voelde door Amoz, zou zij ook eerder dat gedrag vertonen dan wanneer Amoz er niet bij was, ze wist dat Mila en Taartje niet kwamen meedoen.
Amoz bemoeide zich overigens niet echt met de interacties die Mila en Taartje met andere honden hadden. Hij vond blijkbaar dat die dat prima zelf op konden knappen en dat was ook zo.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Met 3 wil ik het niet hebben dat de dames naar andere honden gaan, als ze een snauw krijgen vind ik het risico te groot dat de reu Aki zich er mee zou kunnen gaan bemoeien.
Met 3 op 1 hond is sowieso al uitgesloten dus dat hebben we van begin af aan al niet toegestaan.

Ik roep dus ook bij me, lijn aan of alledrie of soms alleen Aki de reu en nu ook Glory omdat zij wel de neiging heeft om de boel te stangen of op te jutten/te reageren als een hond met een grote bek op ons afkomt.

Vooralsnog gaat Chara daar niet in mee, dus dat is mooi want Glory heeft dus 2x de kous op de kop gekregen dat ze dacht zich gesterkt te voelen maar Chara liet het haar zelf oplossen :LOL:
Chara zelf gaat niet najagen, en als onverhoopt de neiging er is, is ze goed met stem staande te houden.

Ik ga dus ook mee in adviezen van anderen, de hond die in potentie de aanstichter kan zijn gaat tijdig aan de lijn of wordt terug gefloten, meestal alles gewoon aan de lijn of bij ons, maar in sommige situaties kies ik ervoor om de meest stabiele (Chara dus) gewoon los te laten lopen.

Aak is ook wel stabiel, maar als hij honds reageert kan het wel weer pittiger overkomen vanwege zijn ras, dat is eigenlijk de enige reden dat ik er meestal voor kies om ook Aak gewoon even aan te lijnen als kans bestaat dat er druk wordt gedaan door vreemde honden.
Rennendehond
Honden: 2

Bericht door Rennendehond »

Herkenbaar hoor. Ik heb nu twee grote intacte reuen die ook nog best wel stoer zijn, en vooral Meeko wil dan nog weleens tof gaan doen. Die sprint op een hond af en gaat dan met hoge staart even laten zien hoe groot en sterk hij wel niet is. Alles even opblazen. En owee als de ander daar niet van gediend is want dan haalt hij gauw zijn grote broer. En die neemt het dus altijd voor Meeko op. Gelukkig kalm, in tegenstelling tot die streep :hmmm: maar ik wil het niet hebben.

Helemaal erg als ze met z’n tweeën op een ander afstuiven. Manu vindt het dan ineens wel lollig om met zo’n jong ding brutaal op te gaan schieten. Meeko voelt zich dan helemaal Tom Cruise.
Afbeelding
Ze jagen dan gelukkig niet op maar ik zie zowel honden als mensen schrikken. Meeko is donker en heel snel en Manu is behoorlijk imposant dus ik begrijp het heel goed. Ik ben af en toe nog wel te laat en grijp er alsnog één bij de lurven, met een sorry uiteraard. Nu laat ik ze nog zelden samen los als het wat drukker gebied is. Ik kan nog niet zo goed voorspellen bij welke honden ze het doen, meestal doen ze het alleen bij groepjes maar ook weer niet altijd. Ik lijn ook weleens eentje aan, meestal Manu want die luistert minder goed. Maar ik merk dat mensen daar wat van in de war raken en juist zenuwachtig worden. Even bij de halsband pakken en pas loslaten als we dichterbij zijn doe ik ook nog wel. Dan mogen ze alsnog best contact maken maar gaat het tenminste rustig. Ik vind het ook heel irritant gedrag maar ik ben nog niet zo ver met afleren. Ze zijn ook zo vlug.
Rennendehond

Bericht door Rennendehond »

Ik ook :lol1:
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Ik loop al jaren met allebei apart om die reden 😂
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik met allevier apart moet lopen heb ik geen tijd meer om te schijten😂
Ze luisteren maar.
CatnDog
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Is ganging up dan niet ook een gigantische uitdaging voor mensen die een uitlaatservice runnen?
Nanna

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 20 sep 2023, 17:19 Is ganging up dan niet ook een gigantische uitdaging voor mensen die een uitlaatservice runnen?
Ja.daarom hebben die hier nu een speciaal gebied aangewezen gekregen waar ze mogen komen.
Niet meer bij ons op de hei. Het ging te vaak mis.
blondie

Bericht door blondie »

Hier heb ik ook geen zin om apart te lopen, dus dan is het inderdaad even pas op de plaats al dan niet even aangelijnd en weer door.
Combi Jol Aak hoefde dat niet bijvoorbeeld, want Jol was stoícijns en ook geen hond die neiging kreeg om even te rellen en Aak daarin mee te nemen.
Chara had en heeft dat ook niet, maar bij Glory merken we wel dat potentiele relgedrag :roll:

Ik heb dat ervaren toen ik Chara erbij had op strand. Maar goed ze kookte in haar sop gaar bij een verkeerde inschatting dus prima. En dan durft ze echt niet solo een hond op te jagen :roll:

Wel pas ook dat best wel intimiderende gedrag gezien op strand met een reu en teef. Die eigenaren lieten alles maar gaan, en op een bepaald moment had ik echt wel zoiets van.. hmmm jullie honden als duo richting andere honden zorgen voor frictie bij anderen het werd op een bepaald moment ook echt wel bijna knokken met een ridgeback toen.

Dus ik blijf in die situaties liever zelf de hand er in houden door dan maar even combi contacten bij loslopen te voorkomen in ieder geval door honden die niet neutraal kunnen/willen kennis maken even bij me te houden.

Een combi wijlen Jol met Chara zou ik lekker hun gang laten gaan bij wijze van spreken, maar dit trio samen niet en duo dames wel omdat ze elkaar niet lopen te versterken in opjut gedrag of in beschermingsdrang.
Omega
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

CatnDog schreef: 20 sep 2023, 17:19 Is ganging up dan niet ook een gigantische uitdaging voor mensen die een uitlaatservice runnen?
Ja, daarom mogen ze wel spelen maar niet te hoog in energie, dat kap ik af, verder ga je maar gewoon beetje kijken, beetje snuffelen en beetje hondendingen doen. Geen gedonder in de groep.
Als er andere honden aan komen gaan ze aan de riem. Tenzij de andere honden de groep in komen stormen, dan zoeken ze het maar uit maar dat zijn meestal niet de types die zich op/weg laten jagen.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Omega schreef: 20 sep 2023, 23:05
Ja, daarom mogen ze wel spelen maar niet te hoog in energie, dat kap ik af, verder ga je maar gewoon beetje kijken, beetje snuffelen en beetje hondendingen doen. Geen gedonder in de groep.
Als er andere honden aan komen gaan ze aan de riem. Tenzij de andere honden de groep in komen stormen, dan zoeken ze het maar uit maar dat zijn meestal niet de types die zich op/weg laten jagen.
Met hoeveel honden loop je? Ze bij iedere vreemde hond allemaal aan de riem doen lijkt me nog een hele klus.
Omega

Bericht door Omega »

CatnDog schreef: 20 sep 2023, 23:15
Met hoeveel honden loop je? Ze bij iedere vreemde hond allemaal aan de riem doen lijkt me nog een hele klus.
Ik loop met maximaal 7 honden waarvan 1 van mezelf. Op een gegeven moment wordt je wel handig in het aanlijnen. Ik loop ook wel eens een zijpad in, strooi wat snoep en als de ander is gepasseerd loop ik weer verder waar ik was gebleven.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Omega schreef: 20 sep 2023, 23:27

Ik loop met maximaal 7 honden waarvan 1 van mezelf. Op een gegeven moment wordt je wel handig in het aanlijnen. Ik loop ook wel eens een zijpad in, strooi wat snoep en als de ander is gepasseerd loop ik weer verder waar ik was gebleven.
Zeven vind ik nog wel een flink aantal. Respect. Ik neem aan dat je in een rustig gebied woont? Waar ik woon zou je in losloopgebied iedere minuut opnieuw moeten aanlijnen. :lol1:
Omega

Bericht door Omega »

CatnDog schreef: 20 sep 2023, 23:29
Omega schreef: 20 sep 2023, 23:27
Zeven vind ik nog wel een flink aantal. Respect. Ik neem aan dat je in een rustig gebied woont? Waar ik woon zou je in losloopgebied iedere minuut opnieuw moeten aanlijnen. :lol1:
Ik woon in de Achterhoek en loop meestal rond 12 u, dan is het het rustigst. Ben wel blij dat de vakanties voorbij zijn en het wat slechter weer is, dan schijnen veel honden toch niet meer iedere dag naar het bos te hoeven. :Q: Het is een stuk rustiger wandelen nu en de meeste mensen die ik nu tegenkom ken ik en is makkelijker in te schatten. Met een volle snoepzak is het makkelijker om ze aan het luisteren te krijgen. :smile:
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

De volle snoepzak maar ook gewoon het ontbijt overslaan.
Zorgen dat ze hun relletje voor de dag al gehad hebben. Zo makkelijk met een werparmpje. Helemaal overstuur maken en dan weer de toonladder naar beneden.
En dan een brave wandeling.
Plaats reactie