Het leg an de opfoeding

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
EchoMira
Posts in topic: 13
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Het leg an de opfoeding

Bericht door EchoMira »

EchoMira

Re: Het leg an de opfoeding

Bericht door EchoMira »

Ik vind ze trouwens wel erg mooi
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vlieg samen met je weg.
Moet niks van dat onbetrouwbare ongedierte hebben.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Al was het een labrador. Een pup die zo doet mag je houden. Grote genade.
Nanna

Bericht door Nanna »

Daarom spelen wolvenreuen met pups die net uit het hol komen. Een pup die zich zo gedraagt wordt gedood. En terecht.

Maar goed. Wij staan natuurlijk weer te gillen van kaik es wat die klaine durref!
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maar die na 4 weken het hol nog niet uit durft krijgt ook niks van de teef.

Lekker he, gewoon er een beetje op losfantaseren wat wolven doen, wat wolven eten en wat wolven van bullepezen vinden.
Ondertussen wil ik niet meteen een wolf op de bank.

En ook geen dogo.
Nanna

Bericht door Nanna »

We hebben allemaal wolven op de bank. Gedomesticeerd, maar toch.
Verder heb ik graag een normaal bedrade.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Of het normaal is zal me jeuken. Lief is wat ik wil. Gewoon aaien op het kopje door de buurman en gevoelig voor een teleurgestelde blik.
Blij als het leuk moet zijn, stil indien rustig.

Als ik halverwege de pampa in argentinie woonde wel, hoor. Niet in Vroomshoop.

Ik word al zenuwachtig van een hond die niet gewoon uitslaapt als ik het zeg. Doe maar gewoon even netjes luisteren en stil zijn.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik op een kolchoz in Kamtsjatka woonde had ik hetzelfde moment nog een paar Kaukazen.
Het idee dat ik zuks er op na wil houden in mijn achtertuintje is bespottelijk. En bovendien oneerlijk naar die honden.
Noor
Posts in topic: 3

Bericht door Noor »

Ik heb nul komma nul met het ras.
Maar ik zie niet echt iets abnormaals hoor. Het is ook een erg kort filmpje.
Ik heb ook wel pupjes gehad in nesten welke dit probeerde, moeders kon dat prima handelen en genoeg was genoeg, lesje geleerd. Net zoals puppen elkaar onderling behoorlijk kunnen zieken, grenzen opzoeken en alles staat dan bij een goede opvoeder ( moeder dus vaak)

Ik zag hier wel, moeder die de pup uitlokte ( beetje zoals hier op het filmpje) en dan kijken hoe ver hij / zij durfde te gaan. En er was een grens en pupje probeerde het nooit meer.

Dus dit filmpje zegt mij niet zoveel over een potentiële, niet lieve, hond.

Maar geen ras voor iedereen of overal, dat is gewoon simpel.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Noor schreef: 14 nov 2023, 23:52 Ik heb nul komma nul met het ras.
Ik heb ook wel pupjes gehad in nesten welke dit probeerde,
Ja. Jack russells. En ik wil geen hond met het karakter van een jack russell maar dan 20 of 30 kilo.
Ik ben echt helemaal dol op een terrier maar gaan we nou het stuk chagrijn dat terrier heet een normaal karakter noemen?

Je bent rasblind, noor. :LOL: Driftbuien zijn niet altijd erg maar ze zijn zeker niet normaal. Prima voor een fysiek onschadelijk hondje maar dit zijn dogos argentino.
Dan is uitvallen en schreeuwen naar de buren van een totaal andere orde en wel degelijk een probleem.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mira heeft trouwens amper hoeven corrigeren. En als ze het deed was het met een blik of een neuswip terug naar je plek.

Maar één nest is natuurlijk geen echte ervaring, dat weet ik.
Noor

Bericht door Noor »

EchoMira schreef: 15 nov 2023, 00:28
Noor schreef: 14 nov 2023, 23:52 Ik heb nul komma nul met het ras.
Ik heb ook wel pupjes gehad in nesten welke dit probeerde,
Ja. Jack russells. En ik wil geen hond met het karakter van een jack russell maar dan 20 of 30 kilo.
Ik ben echt helemaal dol op een terrier maar gaan we nou het stuk chagrijn dat terrier heet een normaal karakter noemen?

Je bent rasblind, noor. :LOL: Driftbuien zijn niet altijd erg maar ze zijn zeker niet normaal. Prima voor een fysiek onschadelijk hondje maar dit zijn dogos argentino.
Dan is uitvallen en schreeuwen naar de buren van een totaal andere orde en wel degelijk een probleem.
Nee ik ben niet rasblind. Ik heb dit " gedrag" ook bij vele andere rassen gezien, ik zet bewust gedrag tussen aanhalingstekens, want zo kun je het niet noemen op deze leeftijd, ik heb het bij Schotse herders gezien, bij teckels, bij airdale terriers, bij hollandse herders en nu noem ik even wat rassen waar ik nauw bij betrokken was en meer dan 1 nest.

En zeker met je eens dat dit geen gedrag is wat je wil zien bij dus bv een dogo, maar dit filmpje is te kort en te weinig zeggend, moeders reageert erg laconiek en is aan het testen, de rest vliegt er ook niet op af. Ik zou me eerder " zorgen' maken wanneer de moederhond die kleine grijpt wanneer de pup zo reageert.
Afbeelding
Noor

Bericht door Noor »

EchoMira schreef: 15 nov 2023, 00:44 Mira heeft trouwens amper hoeven corrigeren. En als ze het deed was het met een blik of een neuswip terug naar je plek.

Maar één nest is natuurlijk geen echte ervaring, dat weet ik.
Nou ja.. heus wel een ervaring, maar wel gebaseerd op 1 ras en 1 moeder.

Ik heb ook nestjes gehad waar dat zo was.
En het volgende nest... zelfde ras zelfde moeder, waar dat dus anders was.
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 1

Bericht door Gonnie »

Ik vind die moeder nog erg geduldig.
Toen Tama (een van de vorige Pinschers) een nest had en een pup zo deed kreeg die gelijk voor vijf stuivers.
Ze heeft die pup niet verwond, maar wel even laten weten dat ze er niet van gediend was.
Afbeelding

Tanja en Anne
Nanna

Bericht door Nanna »

Bij teckels zag je het ook. Vechten tot aan de dood, en dat bij pups van zeven weken he. Uiteraard ruwharen, bij lang- en kortharen zag je het niet. En alleen de grote maat, standaard dus.
Ik weet nog dat ik dat toen al absurd gedrag vond en mezelf heilig bezwoer nooit aan ruwhaar standaard te beginnen. Dat zijn vaak minstens zulke klootzakken als pitbulls en zeker die uit werklijnen.
Kimmie
Posts in topic: 7
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

Er zijn veel meer filmpjes te vinden van dit nestje, die moederhond haalt het ook wel naar boven bij die puppies:

Een argentijnse dog is overigens een jachthond, wordt gebruikt bij jacht op wilde zwijnen in Argentinië
boarhunting:

Alleen zijn er onbenullen geweest( en zijn er nog..) in de jaren '90 die het wel een stoere hond vonden en hun pitbulls omruilde voor een argentijn, of de pitbulls ermee kruiste...
Helaas voor hun was een argentijn een dog, met daarbij behorend doggen karakter > beetje timide, en zeer gevoelige honden, en in het geheel niet te vergelijken met terriers ,ze zijn dan ook snel voor deze klootviolen uit de gratie gegaan, maar wel een reputatie voor de argentijn achterlatend...
Hierdoor wordt de argentijn in verband gebracht met vechthonden , wat helemaal niet bij een argentijnse dog hoort, het zijn honden die in Argentinië in grote roedels leven en jagen,, en hondagressie, of mens agressie is daarbij helemaal niet gewenst, nu zijn reuen niet altijd even aardig tegen sexe genoten,maar dat is ook wel bloedlijn gevoelig , hier zie je bv 3 reuen bij elkaar:

Waarom ik dit eigenlijk schrijf weet ik ook niet, de algemene mening is moeilijk veranderbaar...maar uit echte ervaring kan ik zeggen dat de dogo een zeer vriendelijke, gevoelige lieve hond is, met wel heel veel energie en behoefte aan beweging, en dat laatste schort er nog weleens aan bij mensen die deze honden aanschaffen en dan krijg je een opgefokte hond aan de lijn, met bijbehorend ongewenst gedrag, of dit nu werkelijk aan de hond te verwijten is??
Laatst gewijzigd door Kimmie op 15 nov 2023, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nanna

Bericht door Nanna »

In de buurt van Mierlo loopt iemand die heeft er twee. Altijd aangelijnd en hij schiet weg als ie mensen met honden ziet.
Dat zal wel niet voor niks zijn.
Ik bedank.
Kimmie

Bericht door Kimmie »

Ja, veel mensen hebben hun honden gewoon niet onder controle aan een riem en als je dan 2 dogo's hebt die zich misdragen kan ik me wel voorstellen dat je je omdraait.. :mrgreen:

Dogo's zijn echt grote knuffelberen met een heel vriendelijk karakter, maar ze moeten wel opgevoed worden, met zachte maar consequente hand, dan heb je er echt een fantastische hond aan, en je moet ze echt heel veel ( vrije) beweging kunnen geven, ik nam mijn dogo reu wel voor uren mee naast het paard en dan nog was hij niet moe...had ie niets van.. :LOL:
Kimmie

Bericht door Kimmie »

Je hoeft ze ook niet te nemen, maar tja 2 teven die vechten, met grote rassen is altijd kans dat je gebeten wordt tijdens een gevecht...en daar kan je serieus schade van oplopen, dat is niet per se dogo eigen zeg maar..

Ik heb er zelf 3 gehad, waarvan alleen de eerste dogo echt wel een pittig karakter had, maar dat was wel een herplaatser dus dan heb je ook te maken met opvoeding door iemand anders..

Mijn 2 dogo's die ik als jong honden gekocht had, waren zeer makkelijke , vriendelijke lieve honden.. kon elke hond bijgezet, worden, waren lief voor iedereen die langs kwam, en in de 15 jaar dat ik dogo's gehad heb , zijn er nog best wat dogo's voorbij gekomen, en daarbij heb ik bij geen 1 iets slechts te vertellen, niets gelogen aan.. :19:
Kimmie

Bericht door Kimmie »

Laat ik voorop stellen dat ik geen aandelen heb in de argentijnse dog en ze zelf ook niet meer zal nemen, maar ik meen wel íets ervaring met dit ras te hebben om er een mening over te mogen hebben, en dat is dat een goed opgevoede ( zoals de titel zegt) en bij een verantwoordelijke eigenaar, het echt super fijne en lieve honden kunnen zijn...Ik heb er in ieder geval geen negatieve herinnering over wat aangaat de omgang met andere dieren en mensen, behalve die eerste dogo die hond agressief was, maar blijkbaar leuk genoeg was om na zijn dood weer 2 nieuwe Argentijnen te nemen :smile:
CatnDog
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Kimmie schreef: 15 nov 2023, 12:03 Hierdoor wordt de argentijn in verband gebracht met vechthonden , wat helemaal niet bij een argentijnse dog hoort, het zijn honden die in Argentinië in grote roedels leven en jagen,, en hondagressie, of mens agressie is daarbij helemaal niet gewenst, nu zijn reuen niet altijd even aardig tegen sexe genoten,maar dat is ook wel bloedlijn gevoelig , hier zie je bv 3 reuen bij elkaar:

Waarom ik dit eigenlijk schrijf weet ik ook niet, de algemene mening is moeilijk veranderbaar...maar uit echte ervaring kan ik zeggen dat de dogo een zeer vriendelijke, gevoelige lieve hond is, met wel heel veel energie en behoefte aan beweging, en dat laatste schort er nog weleens aan bij mensen die deze honden aanschaffen en dan krijg je een opgefokte hond aan de lijn, met bijbehorend ongewenst gedrag, of dit nu werkelijk aan de hond te verwijten is??
Ik heb van een bull terrier-eigenaar een vergelijkbaar verhaal gehoord over de bull terrier. Dat die onterecht worden gezien als vechthonden (verward worden met pitbulls en aanveranten). Ik weet niet in hoeverre dat waar is.

Bedoel je de drie dogo's in het begin van het filmpje? Volgens mij is 1 daarvan een pup en ook nog eens een pup die zich erg onderdanig opstelt. Er is dus geen weinig reden voor de andere honden om daar negatief op te reageren.

Ik ben blij dat ik die hele club niet op straat tegenkom. Ze trekken vrijwel allemaal aan de lijn. Als ik met Zeno langs zou lopen werden ze allemaal vooruit naar ons toe gesleept. Niet zo gezellig meer.
Kimmie

Bericht door Kimmie »

En 2 volwassen argentijn reuen, zijn overigens heel veel filmpjes te vinden, had alleen degene gepost dat welke al meteen begon met 3 argentijnen.

Bullterriers weet ik niet, ik zit in het geheel niet in de terriers, maar de dogo is gewoon een hond die gefokt is voor zwijnenjacht en zeker niet als vechthond bedoeld is...
Miemot
Posts in topic: 1

Bericht door Miemot »

Nanna schreef: 15 nov 2023, 10:42 Bij teckels zag je het ook. Vechten tot aan de dood, en dat bij pups van zeven weken he. Uiteraard ruwharen, bij lang- en kortharen zag je het niet. En alleen de grote maat, standaard dus.
Ik weet nog dat ik dat toen al absurd gedrag vond en mezelf heilig bezwoer nooit aan ruwhaar standaard te beginnen. Dat zijn vaak minstens zulke klootzakken als pitbulls en zeker die uit werklijnen.
Joh.
Hier dan. Eentje die zeer behoedzaam kennismaakt en met alles overweg kan (tenzij ze aan de overkant not-friendly zijn, dan is hij pleite). Tien kilo droog aan de haak ruwhaar standaard klootzakkerij.
Iets met een uitzondering en een regel bevestigen zeker :smile:

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Miemot schreef: 15 nov 2023, 19:16
Nanna schreef: 15 nov 2023, 10:42 Bij teckels zag je het ook. Vechten tot aan de dood, en dat bij pups van zeven weken he. Uiteraard ruwharen, bij lang- en kortharen zag je het niet. En alleen de grote maat, standaard dus.
Joh.
Hier dan. Eentje die zeer behoedzaam kennismaakt en met alles overweg kan (tenzij ze aan de overkant not-friendly zijn, dan is hij pleite). Tien kilo droog aan de haak ruwhaar standaard klootzakkerij.
Iets met een uitzondering en een regel bevestigen zeker :smile:

Afbeelding
Of geen werklijn. Ze deden het namelijk niet allemaal. Maar met een Duits/Russische achtergrond vaak wel. We wisten van tevoren welke nesten problemen zouden geven op dat gebied.
Plaats reactie