Epilepsie is stom

Veertje
Posts in topic: 1

Re: Epilepsie is stom

Bericht door Veertje »

Wat een zorgen zeg! Ik duim dat het met de aangepaste medicatie beter gaat en dat er een moment gaat komen dat je er toch een beetje aan kan wennen. Dat het er is, maar niet meer op de voorgrond en Kenzi gewoon Kenzi kan zijn, ondanks/dankzij de pillen.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 5

Bericht door Sterre »

Wat een ellendige tijd hebben jullie en Kenzi nu. Twee jaar geleden heb ik mijn Luka na een clusteraanval waar ze niet meer uit kwam moeten laten inslapen. En ook de periode ervoor vond ik zo moeilijk. Een aanval is zo vreselijk om te zien. Veel sterkte en hopelijk gaat de medicatie zijn werk doen voor jullie lieve Kenzi.
ranetje
Posts in topic: 27

Bericht door ranetje »

Wat rot zo'n zware aanval :(
Ik hoop dat jullie het onder controle krijgen.
Heel benieuwd wat de neuroloog gaat zeggen.
(Paul Mandigers?)
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

:J:
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 12

Bericht door Kelperuaantjes »

Hè potver, wat een zorgen weer. Sterkte en hopelijk komt er toch snel wat verbetering in de situatie.
Persistence
Posts in topic: 4
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Hé wat naar zeg. Veel sterkte voor jullie :vlinder:
Is Kenzi de enige in de lijn met epilepsie?
Afbeelding
dre
Posts in topic: 54

Bericht door dre »

En zojuist weer een aanval, vermoed dat het gesprek volgende week neerkomt op extra medicatie. Maar goed, als we dan weer van die aanvallen af zijn, helemaal prima.
Persistence schreef: 29 dec 2023, 16:13 Is Kenzi de enige in de lijn met epilepsie?
Ja, aan moeders kant sowieso, 1 hond met epilepsie op jonge leeftijd, maar die bleek alvleesklierkanker te hebben (jong overleden ook een autopsie gedaan).
Aan vaders kant ook niets te vinden, fokker heeft iemand met zijn broer nog gebeld erover (omdat ze hun hond ook als dekreu (wilden) aanbieden) en die eerste reactie was ook "ik heb de lijnen er zo op nageslagen".
Fokker heeft ook altijd op hoofdzakelijk gezondheid gefokt, uiterlijk en karakter telde ook mee, maar gezondheid stond altijd voorop.
Ze heeft hierom ook de moederlijn stilgelegd.
ranetje schreef: 29 dec 2023, 13:15 (Paul Mandigers?)
Nee collega van hem, Koen Santifort.
Veertje schreef: 29 dec 2023, 11:10 Wat een zorgen zeg! Ik duim dat het met de aangepaste medicatie beter gaat en dat er een moment gaat komen dat je er toch een beetje aan kan wennen. Dat het er is, maar niet meer op de voorgrond en Kenzi gewoon Kenzi kan zijn, ondanks/dankzij de pillen.
Ik snap je, als ze goed afgesteld staat op de medicatie zou alles ook weer "normaal" moeten worden. Nare nu is dat telkens als we er iets in ontspannen ze weer een aanval krijgt momenteel, waardoor je steeds langer gespannen erop blijft.
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 4
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

dre schreef: 29 dec 2023, 17:11 En zojuist weer een aanval, vermoed dat het gesprek volgende week neerkomt op extra medicatie. Maar goed, als we dan weer van die aanvallen af zijn, helemaal prima.
Persistence schreef: 29 dec 2023, 16:13 Is Kenzi de enige in de lijn met epilepsie?
Ja, aan moeders kant sowieso, 1 hond met epilepsie op jonge leeftijd, maar die bleek alvleesklierkanker te hebben (jong overleden ook een autopsie gedaan).
Aan vaders kant ook niets te vinden, fokker heeft iemand met zijn broer nog gebeld erover (omdat ze hun hond ook als dekreu (wilden) aanbieden) en die eerste reactie was ook "ik heb de lijnen er zo op nageslagen".
Fokker heeft ook altijd op hoofdzakelijk gezondheid gefokt, uiterlijk en karakter telde ook mee, maar gezondheid stond altijd voorop.
Hé wat shit, weer een aanval :ugh: . Ik duim dat jullie snel een goede afstelling van medicatie vinden.

Gelukkig dat de fokster die lijn heeft neergelegd, je kan ook eigenlijk niet anders, het is geen kleinigheidje. Dus stomme pech dat Kenzi dit heeft als ik het goed begrijp.

Ken iemand met een working kelpie die ook epilepsie heeft. Die kan helemaal niet meer sporten ermee, zo sneu.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 15
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

dre schreef: 29 dec 2023, 17:11 En zojuist weer een aanval, vermoed dat het gesprek volgende week neerkomt op extra medicatie. Maar goed, als we dan weer van die aanvallen af zijn, helemaal prima.
ranetje schreef: 29 dec 2023, 13:15 (Paul Mandigers?)
Nee collega van hem, Koen Santifort.
Veertje schreef: 29 dec 2023, 11:10 Wat een zorgen zeg! Ik duim dat het met de aangepaste medicatie beter gaat en dat er een moment gaat komen dat je er toch een beetje aan kan wennen. Dat het er is, maar niet meer op de voorgrond en Kenzi gewoon Kenzi kan zijn, ondanks/dankzij de pillen.
Ik snap je, als ze goed afgesteld staat op de medicatie zou alles ook weer "normaal" moeten worden. Nare nu is dat telkens als we er iets in ontspannen ze weer een aanval krijgt momenteel, waardoor je steeds langer gespannen erop blijft.
Ach jakkes! Heb je diazepam rectioles in huis om de aanvallen te couperen?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Je zeurt niet.
Lothian
Posts in topic: 2
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ach, die oogjes. Stomme kloteziekte.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 17

Bericht door Smoushond »

Het is vreselijk. Heb ook ooit een hond gehad met epilepsie en ik werd er ook erg gespannen van. De hele tijd kijken waar ze was en als ze raar bewoog dacht ik al daar gaat ze weer. En weggaan en alleen thuis laten voelde niet goed maar te ver van huis gaan wandelen ook niet 😞

Sterkte ik hoop dat ze snel goed ingesteld is en de aanvallen wegblijven
Afbeelding
Pyrnoah
Posts in topic: 2

Bericht door Pyrnoah »

He getsie wat een zorgen om Kenzi :(
Ik duim dat de medicatie snel goed ingesteld kan worden en dat de vele en heftige aanvallen tot een minimum beperkt kunnen worden.
Veel sterkte voor jullie en de knappe dame!
dre

Bericht door dre »

Kells schreef: 29 dec 2023, 20:34 Ach jakkes! Heb je diazepam rectioles in huis om de aanvallen te couperen?
Ja, maar na de eerste keer lijken ze niets meer te doen. De eerste keer ontspande ze gelijk, nu gaat ze gerust nog 2 minuten door :blauwoog:

De aanvallen blijven helaas (vrijdagmiddag 1, nacht 2, overdag vrij maar vannacht weer minimaal 1 aanval), dus dinsdag maar in overleg over de medicatie (ook omdat ik hogere dosis diazepam wil voor haar).
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Waardeloos hoe is het met het vuurwerk rondom huis ,kan dat nog invloed hebben denk je ?
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

En iedereen bedankt :J:

Ik moet elke keer weer huilen van alle lieve woorden :cry: :LOL:
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Smoushond schreef: 31 dec 2023, 14:14 Waardeloos hoe is het met het vuurwerk rondom huis ,kan dat nog invloed hebben denk je ?
Vuurwerk is wisselend, al is het echt niet heel erg, denk dat de knallen vandaag nog op 1 hand te tellen zijn.
Irritante is dat ze, ondanks training, etc, zo gevoelig blijft dat ze ook reageert op knallen die 5 dorpen verderop gaan :ugh:

We vermoeden dat eerder de vermoeidheid (ze kan nu natuurlijk niet bijslapen van de aanvallen) en daarop extra stress inderdaad wel iets doen.
Maar daarbij denk ik ook dat de medicatie gewoon niet afdoende is.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 1
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Smoushond schreef: 31 dec 2023, 14:14 Waardeloos hoe is het met het vuurwerk rondom huis ,kan dat nog invloed hebben denk je ?
Ik ben niet @dre maar stress of gewoon veel drukte en te weinig rust geeft hier wel triggers.
Als er voldoende rust is zijn drukke dagen vol opwinding op zich geen probleem maar na een redelijk drukke week nog naar mijn ouders is teveel, hoe leuk Mahdutje dat ook vindt.
Dus dat plannen we wat zorgvuldiger nu en ipv alle langere/drukke wandelingen blijft hij bij mijn stiefvader thuis terwijl wij zijn honden meenemen.
Hebben ze even een stoeremannenuurtje op de bank met voetbal, wielrennen, formula1 en weet ik veel wat op staan en wat te knabbelen erbij. :lol1:
En bij thuiskomst bewust 1-2 rustdagen inlassen.
Zijn triggers zijn ook parasietenbestrijding, dat is ook de oorzaak van zijn (secundaire) epilepsie: vlooienmiddelvergiftiging.
Nu dat geschrapt is en Dívka zo nu en dan een vlooienpil krijgt is die trigger ook weggenomen.
De score is hier 2 zeer, zéér lichte aanvalletjes in het afgelopen jaar met duidelijk aanwijsbare trigger en geen medicatie meer nodig.

Ik hoop dat Kenzi vlot goed is ingesteld op haar medicatie en de aanvallen dan dusdanig sterk verminderen dat die geen probleem meer vormen. :roos: :J:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Te weinig slaap en stress zijn de grootste triggers tel daarbij nog een medicatie verandering op dan is het bingo
Slaapt ze wel als ze bij je in bed ligt ? Ik zou denk ik samen in bed kruipen als dat kan natuurlijk
Maar die diazepam geeft dus ook niet lang rust ?
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Ik heb haar vorig jaar een keer met vuurwerk meegenomen, maar dan slaapt ze nog niet. Dan kunnen we maar beter zelf wel slapen ;-)

De diazepam is om de spieren te ontspannen tijdens een aanval, al is het misschien niet eens een heel raar idee om die vanavond voor middernacht te geven :LOL:

Voor nu is dit oke, dus ik beweeg voorlopig niet :mrgreen:

Afbeelding

Dit was afgelopen vrijdagavond toen ze wel in de stress zat

Afbeelding
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 12

Bericht door Kelperuaantjes »

Zou zeker even wat diazepam geven voordat het om middernacht losbarst.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja ik ook 😉 maar ik zie dat het maar kort werkt
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 15
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

dre schreef: 31 dec 2023, 14:12
Kells schreef: 29 dec 2023, 20:34 Ach jakkes! Heb je diazepam rectioles in huis om de aanvallen te couperen?
Ja, maar na de eerste keer lijken ze niets meer te doen. De eerste keer ontspande ze gelijk, nu gaat ze gerust nog 2 minuten door :blauwoog:

De aanvallen blijven helaas (vrijdagmiddag 1, nacht 2, overdag vrij maar vannacht weer minimaal 1 aanval), dus dinsdag maar in overleg over de medicatie (ook omdat ik hogere dosis diazepam wil voor haar).
Dat is balen zeg! Van die rectioles mocht ik destijds meerdere tegelijk geven, tot een maximum van 6. Hopelijk gaat het binnenkort beter als de medicatie is bijgesteld.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
dre

Bericht door dre »

Het lijkt erop dat we sinds zaterdag geen aanvallen meer hebben gehad.

Vandaag de uitslag van het bloedonderzoek, de bloedarmoede is voorbij en de rode bloedcellen geven ook indicatie dat ze zich weer vermenigvuldigen, dus het beenmerg doet ook weer wat hij moet doen.
Het albumine level is minimaal, maar wel weer in de marge "gezond".

De neuroloog wilde wekelijks uitgebreid bloedonderzoek, maar mijn dierenarts vond dat ook echt teveel (gelukkig), dus afgelopen test heeft ze al aangepast en wat haar betreft komen we over 2 weken tot een maand weer terug voor bloedonderzoek.

Wel gaat mijn dierenarts aandringen dat er iets bij de levetiracetam komt (kaliumbromide was het idee geloof ik), want zij vind dat de huidige pillen te weinig doen. Dus dat horen we morgen.

Hopelijk krijgt ze nu de kans om ook echt bij te komen, want ze heeft nog nooit zoveel geslapen.

Nog meer goed nieuws is dat de 2e titerbepaling voor Kenzi wel voldoende bescherming geeft na extra (puppy) vaccinatie, dus dat gedoe zijn we ook even klaar.
Ik twijfel nog om de weil enting te geven (ook voor Vida, die is ook afgetekend voor 3 jaar).

Afbeelding
Afbeelding
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Bij mijn hond ging er geen enting in. Zeker niet in deze situatie. Alle triggers in de prullenbak 😉
Afbeelding
Plaats reactie