Epilepsie is stom

dre
Posts in topic: 54

Epilepsie is stom

Bericht door dre »

Soms heb je dagen dat je het gewoon even kwijt wilt... :')

Omdat Kenzi regelmatig bloedonderzoek kreeg voor het in de gaten houden van de medicatielevels, viel ook op dat ze in hele korte tijd meer dan 10% lichaamsgewicht was verloren.
Op zich niet erg, ze was sinds ze aan de medicatie ging alleen maar dik geworden en het ging er niet af, maar in een paar weken tijd is dat natuurlijk niet goed.

Gevolg was dus uitgebreid bloedonderzoek, en als de neuroloog je dan binnen 2 minuten 3x belt (ik stond onder de douche) weet je al dat het niet goed is.
De neuroloog was geschrokken van de bloeduitslagen en ze moet per direct (zonder afbouw) van de phenoral af. Haar andere medicatie moet dit hopelijk opvangen in hogere dosering, maar dat is geen zekerheid.
Lukt dit niet krijgt ze andere medicatie die weer andere bijwerkingen hebben.

De komende dagen is de kans op een aanval dus extra aanwezig, de 2 dagen wedstrijd kunnen weer afgezegd, de komende dagen kunnen we haar niet zomaar alleen laten en volgende week mogen we weer een flink bedrag neerleggen om weer uitgebreid bloedonderzoek te doen.

Het zijn continue zorgen en het hele onverwachte en onvoorspelbare karakter maakt dat je ook niet kan zeggen "het went wel". Het went niet, het blijft kut en het feit dat je niets kan doen en angst dat er een moment komt dat ze er niet uitkomt groeit met elke aanval.

De fokker neem ik niets kwalijk, kwa gezondheid heeft ze alles gedaan wat kon vooraf, ze heeft Kenzi waar het kon aangemerkt als epilepsielijder en heeft haar lijnen ook volledig stil gelegd hierom.
Ze kon het niet weten, niet voorspellen en heeft haar verantwoordelijkheid, naar mijn idee, prima genomen nu dit naar boven is gekomen.

Normaal zeur ik niet zo en kan ik het prima wegzetten, maar vanavond, stom genoeg even niet :S: en zijn jullie de pineut :engel:

Afbeelding
Afbeelding
Anneke
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Havanezer

Re: Epilepsie is stom

Bericht door Anneke »

Ach, wat triest. Het blijft een k..ziekte.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Diana
Posts in topic: 8
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ontzettend rot :ugh: Inderdaad onvoorspelbaar, de medicatie is ook zeker geen kattenpis, je leven moet je er echt op inrichten.
Ik hoop dat jullie toch een goed evenwicht vinden en dat Kenzi stabiel te krijgen is met de juiste medicatie.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 27

Bericht door ranetje »

Lever functie verstoord?
Wat is dat rot zeg :ugh:
Ik hoop dat de toevallen in de hand te houden zijn met extra andere medicatie

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 dec 2023, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Zinodo schreef: 22 dec 2023, 20:41 Wat zwaar klote dit. :(
Arme Kenzi, arme jullie. Wat een verschrikkelijk ziekte is dit.
Wat was er zo schrikwekkend aan haar bloeduitslagen dan? Hopelijk niks wat niet op te lossen valt met het wisselen van medicatie!

Sterkte :J:
:J:
In principe zou alles bij moeten trekken nu ze van de phenoral is, globaal wat ik van mijn dierenarts heb onthouden was het lijstje bloedarmoede, 1 specifieke soort witte bloedlichaampjes, 1 specifieke leverwaarde en albumine waren afwijkend.

Volgende week dus weer controle of de waardes inderdaad zijn bijgetrokken nu de phenoral de komende dagen uit haar systeem gaat.
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Diana schreef: 22 dec 2023, 21:01 Ontzettend rot :ugh: Inderdaad onvoorspelbaar, de medicatie is ook zeker geen kattenpis, je leven moet je er echt op inrichten.
Ik hoop dat jullie toch een goed evenwicht vinden en dat Kenzi stabiel te krijgen is met de juiste medicatie.
De medicatie is idd best heftig en 4 pilmomenten op een dag maakt ook dat het best wat gaat beheersen in je eigen dagindeling.
Met de aanpassing gaan we terug naar 3 pilmomenten, wat het in elk geval iets makkelijker maakt om in de avond ergens naartoe te gaan, anders ben je alleen maar bezig met wanneer je weer thuis moet zijn en of het niet te lang duurt.
ranetje schreef: 22 dec 2023, 21:02 Lever functie verstoord?
Ik hop dat de toevallen in de hand te houden zijn met extra andere medicatie
De lever was op zich niet eens heel slecht begreep ik, ze had ook gelijk een aanvullend onderzoek gekregen naar de leverwerking en dat was op zich okay kwa uitslag.

Mijn dierenarts vond de uitslagen ook niet zo schokkend, dus ergens heb je de grootste angst dat het slecht was weer weggezet, tot de neuroloog belde en ze per direct moest stoppen met de medicatie
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 27

Bericht door ranetje »

dre schreef: 22 dec 2023, 21:08
ranetje schreef: 22 dec 2023, 21:02 Lever functie verstoord?
Ik hop dat de toevallen in de hand te houden zijn met extra andere medicatie
De lever was op zich niet eens heel slecht begreep ik, ze had ook gelijk een aanvullend onderzoek gekregen naar de leverwerking en dat was op zich okay kwa uitslag.

Mijn dierenarts vond de uitslagen ook niet zo schokkend, dus ergens heb je de grootste angst dat het slecht was weer weggezet, tot de neuroloog belde en ze per direct moest stoppen met de medicatie
specifieke soort witte bloedlichaampjes, Welke soort? Want dat kan nog verschil uitmaken.
1 specifieke leverwaarde en albumine waren afwijkend. Dat lijkt toch te wijzen op een probleem met de lever?

Wie is je neuroloog, Mandigers?
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 7

Bericht door Hewi »

Tis kut en stom en ze moet nog eeuwen mee♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
*Esther
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Zeker mag je dat hier van je afschrijven, ik begrijp je zorgen heel goed. Ze is ook zo'n lekker hondje. Ik duim voor rustige dagen. 4 pilmomenten, dat moet ook maar lukken hè. Gelukkig nu 3. Sterkte!
Afbeelding
sonj@
Posts in topic: 9

Bericht door sonj@ »

Ach, wat een zorgen zo weer. Hopelijk gaat het omzetten goed.
Wat een lekkere kop heeft Kenzi. Sterkte met alles.
Diana
Posts in topic: 8
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

dre schreef: 22 dec 2023, 21:08
Diana schreef: 22 dec 2023, 21:01 Ontzettend rot :ugh: Inderdaad onvoorspelbaar, de medicatie is ook zeker geen kattenpis, je leven moet je er echt op inrichten.
De medicatie is idd best heftig en 4 pilmomenten op een dag maakt ook dat het best wat gaat beheersen in je eigen dagindeling.
Met de aanpassing gaan we terug naar 3 pilmomenten, wat het in elk geval iets makkelijker maakt om in de avond ergens naartoe te gaan, anders ben je alleen maar bezig met wanneer je weer thuis moet zijn en of het niet te lang duurt.
Ja, precies.
Ik had 25 jaar geleden een hond met epilepsie en toen was er één soort medicatie. Die sloeg in eerste instantie aan, maar na een tijdje kwamen de hevige aanvallen daar gewoon doorheen. :ugh:
Gelukkig dat er nu qua medicatie meer mogelijkheden zijn, maar het blijft zo'n ongrijpbare aandoening waarbij elke hond weer anders op de medicatie reageert en het daarmee niet per definitie allemaal opgelost is. Ik duim heel erg voor jullie dat de bloedwaardes snel weer goed zijn en dat de epilepsie onder controle blijft :knuffel1:
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 12

Bericht door Crutz »

Natuurlijk moet je het kwijt.
Hopelijk nu na het stoppen en met nieuwe / andere medicatie straks stabiel.
Sterkte en een knuffel
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Het is ook een klote ziekte , natuurlijk heb je daar zorgen over.
Hopelijk zullen die snel minder zijn wanneer de medicatie zijn werk doet😉
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
S.V.
Posts in topic: 1

Bericht door S.V. »

hopelijk komt het helemaal goed en is het gewoon goed dat het nu gezien is wie weet waar het anders fout gegaan was, maar het is inderdaad wel heel erg stom..
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Wat ontzettend heftig, sterkte :J:
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 1

Bericht door Gonnie »

Wat rot. Sterkte.
Afbeelding

Tanja en Anne
dre

Bericht door dre »

Bedankt allemaal :J:

We hadden de hotelovernachting nog staan, dus ik ben gewoon met Kenzi gegaan, geen wedstrijd starten, wel kijken en lekker wandelen, eten en een wijntje met leuke mensen :mrgreen:

Afbeelding

Tot nu toe staat de stand op 2 aanvallen van vrijdag op zaterdag, we zijn voorzichtig positief, maar weten dat het zo om kan slaan en houden haar nog even goed in de gaten de komende dagen.
Afbeelding
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Wat een &*(^% ziekte is het toch. Hopelijk kan ze straks wel goed ingesteld worden en dat ze nog een fijn leven kan hebben.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Hoe gaat het nu met Kenzi?
dre

Bericht door dre »

Kelperuaantjes schreef: 29 dec 2023, 07:39 Hoe gaat het nu met Kenzi?
Woensdagochtend kwam er helaas een hele zware aanval :ugh:

We hebben inmiddels de pillen weer verhoogd en woensdag is weer bloedonderzoek gedaan.
Mijn dierenarts heeft laten weten dat de leverwaarde en het albumine wel wat is bijgetrokken, maar de rest nog niet.
De uitslagen liggen nu bij de neuroloog, dus even afwachten wat hij ervan maakt.

Kenzi is nog veel moe nu, maar dat is normaal na zo'n zware aanval (zeker 5 minuten) en dat zal de komende dagen bijtrekken als ze niet nog een keer gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

:-(
sonj@
Posts in topic: 9

Bericht door sonj@ »

Ach, wat sneu.
Kells
Posts in topic: 15
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Dat is weer balen. 😢
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Oh, die lieve ogen. Dikke knuffel meisje! En sterkte voor jullie.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 4

Bericht door Sirene »

Wat verdrietig en wat een zorgen steeds. Hoop dat het nu de goede kant op gaat.
Plaats reactie