Met twee (of meer) honden aan de lijn lopen

EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Met twee (of meer) honden aan de lijn lopen

Bericht door EchoMira »

blondie schreef: 28 jan 2024, 19:03
CatnDog schreef: 28 jan 2024, 17:58
blondie schreef: 28 jan 2024, 17:39 Vanwaar al die vragen.
Omdat ik het leuk vind om over zulk soort dingen (hondenzaken in het algemeen) na te denken en ik ben benieuwd hoe mensen dat dan doen.
Als je het vervelend vindt, negeer je het maar gewoon.
Wat is dat nou weer? Ik vraag het omdat ik wellicht het idee had dat je nadacht over een tweede hond. Ik reageer er toch gewoon op.
Dat gezeur en geneuzel telkens van iedereen op elkaar.
Nee, volgens mij wordt er helemaal niet tegen je gezeurd.
Wij lopen ook te kutten met die honden dus het is gewoon oprechte benieuwdheid.
Verder hangt er hier inderdaad een sfeer maar laten we het daar niet in dit topic over hebben.

Dingetje vraagt gewoon hoe jij dat doet.
En ik ook. Net zo veel als dat ik hoop dat jij het leest als ik zit te oreren over welke hand en hoe geweldig ik alles doe.

Even loslaten dat het negatief is. Dat is het helemaal niet. Dingetje wil weten hoe jij het met drie honden doet. Dat is de reden voor de vragen.

Als we van de sfeer af willen moeten we hem loslaten.
CatnDog
Posts in topic: 38
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 28 jan 2024, 21:01 Ja, alles mag genegeerd maar dit is wel de reden dat ik hier lid ben. Om het over honden te hebben.
Ik ook.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Marlett schreef: 28 jan 2024, 20:53 Ik vind het zelf ook wel leuk om te zien hoe anderen het aanpakken. Op de camping loop ik ook altijd te loeren naar andermans kampeerhandigheidjes.

Voor gewone riemen heb ik een handvat met draaibare carabiner gemaakt:

Afbeelding
Zo kunnen ze nooit in de war raken. Op de camping maak ik het handvat vast en liggen ze aan 3 meter lijnen.

Ik loop ook vaak met twee flexi's maat S, die passen samen in één hand. Daar heb ik wel een los riempje met handvat aan genaaid omdat ik voor mijn vaste rondes ook twee keer een drukke weg over moet en dan wil ik niet vertrouwen op het mechanisme van die flex.

Afbeelding
Wat een ontzettend mooi idee! Dat heb ik nooit eerder gezien. Echt een DIY-riem.
De tweede constructie met de flexi-riem is me minder duidelijk, maar ik heb ook nooit eerder een flexi gebruikt. Heb je het uiteinde van de flex (waar vermoedelijk ook een haakje aan zat) er een stukje vanaf geknipt en vervangen door de ander?
Laatst gewijzigd door CatnDog op 28 jan 2024, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Loraine schreef: 28 jan 2024, 18:14 Hier is het toen met 2 eigenlijk begonnen omdat ik weleens een extra tas meenam en daardoor dus maar 1 hand vrij had voor de hondenriemen.
Wel in het begin een oude broekriem met grote karabijnhaak over mijn jas gedragen en daar de handlussen vd hondenriemen aan vast zodat ik beter kon oefenen zonder dat de honden los liepen op gevaarlijke stukken etc omdat ze de riemen in opwinding uit mijn hand trokken oid.
En meteen gedaan alsof het heel normaal was, zo liepen we immers ook de eerste meters nadat er poep was opgeruimd dus dat kon van daaruit ook perfect uitgebouwd worden.
Van 2 naar 3 was een veel kleinere overgang, vnl ook omdat de derde gewoon keurig netjes meeloopt en hooguit bij vreemde honden gaat lopen klieren.
De keer dat die strak voor me langsschoot terwijl ik net naar voren stapte en hem daardoor per ongeluk een tik tegen zijn ribben gaf :schrik: was dat geklooi naar vreemde honden ook gelijk over.
Hij fokt zich nog een beetje op maar een 'Joep, doorrrlopen! :hmmm:' zorgt dat hij direct als het braafste jongetje vd klas naast me loopt. :mann:
Van twee naar drie oogt inderdaad makkelijker, omdat je dan al een techniek hebt gevonden die werkt. Al zal het zeker van de hond afhangen. Als je precies een hond erbij krijgt die alles anders doet dan je gewend bent.
Niet geplande/onbedoelde levenslessen blijven er vaak wel goed inzitten. :lol1: Ik denk dat het meeste niet-voor-m'n-voeten-lopen het best wordt afgeleerd omdat je toch per ongeluk op een pootje komt te staan.
Marlett
Posts in topic: 3

Bericht door Marlett »

CatnDog schreef: 28 jan 2024, 22:00
Marlett schreef: 28 jan 2024, 20:53 Ik vind het zelf ook wel leuk om te zien hoe anderen het aanpakken. Op de camping loop ik ook altijd te loeren naar andermans kampeerhandigheidjes.

Voor gewone riemen heb ik een handvat met draaibare carabiner gemaakt:

Afbeelding
Zo kunnen ze nooit in de war raken. Op de camping maak ik het handvat vast en liggen ze aan 3 meter lijnen.

Ik loop ook vaak met twee flexi's maat S, die passen samen in één hand. Daar heb ik wel een los riempje met handvat aan genaaid omdat ik voor mijn vaste rondes ook twee keer een drukke weg over moet en dan wil ik niet vertrouwen op het mechanisme van die flex.

Afbeelding
Wat een ontzettend mooi idee! Dat heb ik nooit eerder gezien. Echt een DIY-riem.
De tweede constructie met de flexi-riem is me minder duidelijk, maar ik heb ook nooit eerder een flexi gebruikt. Heb je het uiteinde van de flex (waar vermoedelijk ook een haakje aan zat) er een stukje vanaf geknipt en vervangen door de ander?
Ja, klopt. Zo zie je het wat beter. Het zit goed vast in elk geval.
Afbeelding
galga's
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

CatnDog schreef: 28 jan 2024, 16:28
galga's schreef: 28 jan 2024, 15:50 Ik loop nu met 5 tegelijk, ik heb met 7 gelopen, waaronder 1 pup.

Ik heb ze aan de heupgordel, 2 links (Aislynn en Zehra) en 3 rechts (Kiki, Aglaia en Kyara). Op deze manier heb ik mijn handen vrij om te kunnen corrigeren of even te helpen. Alle riemen in 1 hand zou ik niet durven, met al die katten hier in de buurt en 5 kattenliefhebbers... Als er een nieuwe bijkomt, is het even streng zijn aan welke kant ze hoort te lopen. Ze hebben het heel snel door. En ja, soms schiet er wel eens 1 ineens naar de andere kant, want dat sprietje daar ruikt wel heel erg lekker...
Allemaal aan de heupgordel, dus. En op vaste plekken. Dat vind ik wel een goede oplossing. Bij welk aantal heb je besloten dat de heupgordel handiger is? Of bij welk aantal honden zou je de heupgordel verruilen voor/terug switchen naar gewone riemen?
Wat voor type heupgordel heb je? Niet met bungie-achtig elastiek neem ik aan?
Ik ben met 2 honden begonnen, ieder aan 1 kant, in elke hand een riem. En ik kwam een hand te kort om met de lengte van de riemen te spelen, om aan mijn neus te jeuken, dat soort dingen :F: Ik had nog een klimgordel liggen van toen ik een blauwe maandag aan sportklimmen deed, dus beenstukken er af gehaald en stevige karabiners gekocht. Riemen in de karabiners geklikt en lopen maar. Ideaal. Ik heb mijn handen weer vrij. Ik ben er nu zo aan gewend dat als ik 1 hond meeneem, dat die ook aan de heupgordel gaat. Ik gebruik gewone platte nylon trainingslijnen, dus geen bungee gedoe. De honden per kant hebben allemaal hun eigen kleur en volgorde in de karabiner. Mochten ze gaan kantklossen (mijn rechterkant momenteel), kan ik ze heel snel weer uit de knoop krijgen. Het voordeel van de heupgordel is dat dit de lengte van de riem is. Niet nog een stukje arm er aan. Mijn heup geeft veel minder mee. Als ze trekken, hang ik heerlijk achterover. Als ze ineens een kat zien, vangt mijn lijf dat prima op.

Zo ziet dat er dus uit als het eens wat minder goed gaat met 6 tegelijk :LOL:
Afbeelding
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

CatnDog schreef: 28 jan 2024, 16:55
dre schreef: 28 jan 2024, 06:18 Afbeelding
Nog vergeten te vragen: je hebt ze in je rechterhand. Ben je rechts- of linkshandig?
Ik heb ze in de hand die het handigste is ben ik vanmorgen achter gekomen :F:

Als ze links lopen heb ik ze links en als ze rechts lopen heb ik ze rechts.
Dit allemaal afhankelijk van waar we lopen (op de weg langs de berm), of waar hun voorkeur op dat moment ligt (op de stoep lopen ze het liefste tussen mij en de woningen en niet tussen mij en de weg).
Afbeelding
Fabienne
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

CatnDog schreef: 28 jan 2024, 16:41
Fabienne schreef: 28 jan 2024, 07:13 De stukjes dat ze aan de lijn lopen loopt het spul gewoon netjes aan de linkerkant met mij mee. Ik investeer wel in het netjes en braaf meelopen en doordat wij in het buitengebied wonen en Lola zo braaf is kan zij eigenlijk los mee vanuit huis zodat ik (toen) op Floris kon focussen. Dit zal ik straks ook weer zo doen met pup. Aan de lijn wil ik geen geklooi en van links naar rechts ook niet en daar waar je loopt blijf je gewoon netjes lopen. Enkel een plasje en de daarbij behorende snuffel mag wel maar daarna is het gewoon doorlopen. Ik heb echt mazzel dat ik ze zoveel los kan laten lopen maar daardoor kan het netjes aan de lijn lopen wel in de vergetelheid komen en daarom oefen ik dit wel regelmatig. Nu is Lola alleen maar ook die loopt netjes daar waar ze begonnen is.

Heb ooit met 5 border collie's van een vriendin gelopen aan de lijn en die gingen echt werkelijk alle kanten op, vreselijk! Voor mij een extra motivatie om het mijn eigen honden netjes aan te leren
Dat op heel veel plekken los kunnen laten lopen klinkt als een luxe!
Ik lees het wel eens op Verhuisdieren 'loopt bij ons eigenlijk altijd los', maar daar kan ik me dan weinig bij voorstellen. Als zo'n hond dan in stedelijk gebied terecht komt, zal toch het aan de lijn lopen wel bijgespijkerd moeten worden. Ik neem aan dat de borders ook niet gewend waren om aan veel aan de lijn te lopen? Of vond die vriendin die chaos wel leuk? Ik zou dat na een enkele dag al helemaal spuugzat zijn.
Ik denk dat als de basis goed zit met aan de lijn lopen het "bijspijkeren" ook wel mee valt. Ik onderhoudt het wel ook met een brave Lola omdat ik het wel heel belangrijk vindt dat ze dit wel normaal kunnen. Na mijn ongeluk heb ik lang met nek en schouderklachten gelopen en ik prees me gelukkig dat ik geen sleur honden heb.
Ik geloof dat vriendin het wel prima vond dat gesleur en ge heen en weer van haar border's, het was een ras eigenschap....ik heb zelf ook een border gehad en die kon ook prima netjes aan de lijn aan 1 kant mee lopen. Ik moet er echt niet aan denken om als een soort spaghetti over straat te moeten
blondie
Posts in topic: 6

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 28 jan 2024, 21:58
EchoMira schreef: 28 jan 2024, 21:01 Ja, alles mag genegeerd maar dit is wel de reden dat ik hier lid ben. Om het over honden te hebben.
Ik ook.
ik ook, stond er misschien dan inderdaad krom. Ik vroeg het omdat je refereerde ook aan het Stille liefdes topic en dacht dat je een 2de hond op het oog had en dat je het daarom vroeg.
Had ik dus beter gewoon direct kunnen vragen ipv de vraag te stellen waarom je het wilde weten :engel:
sabine
Site Admin
Posts in topic: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik had er twee aan flexlijnen, meestal 1 in iedere hand. Ging prima eigenlijk. Met drie zou dat lastig zijn geworden
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 29 jan 2024, 12:57
CatnDog schreef: 28 jan 2024, 21:58
Ik ook.
ik ook, stond er misschien dan inderdaad krom. Ik vroeg het omdat je refereerde ook aan het Stille liefdes topic en dacht dat je een 2de hond op het oog had en dat je het daarom vroeg.
Had ik dus beter gewoon direct kunnen vragen ipv de vraag te stellen waarom je het wilde weten :engel:
O, nee. Ik ben niet direct op zoek naar een tweede hond. Misschien ooit in de verre toekomst, maar zeker niet als iets van de korte termijn.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Marlett schreef: 28 jan 2024, 23:48 Ja, klopt. Zo zie je het wat beter. Het zit goed vast in elk geval.
Afbeelding
Het ziet er netjes stevig uit. Knap gedaan!
CatnDog

Bericht door CatnDog »

galga's schreef: 29 jan 2024, 05:56 Ik ben met 2 honden begonnen, ieder aan 1 kant, in elke hand een riem. En ik kwam een hand te kort om met de lengte van de riemen te spelen, om aan mijn neus te jeuken, dat soort dingen :F: Ik had nog een klimgordel liggen van toen ik een blauwe maandag aan sportklimmen deed, dus beenstukken er af gehaald en stevige karabiners gekocht. Riemen in de karabiners geklikt en lopen maar. Ideaal. Ik heb mijn handen weer vrij. Ik ben er nu zo aan gewend dat als ik 1 hond meeneem, dat die ook aan de heupgordel gaat. Ik gebruik gewone platte nylon trainingslijnen, dus geen bungee gedoe. De honden per kant hebben allemaal hun eigen kleur en volgorde in de karabiner. Mochten ze gaan kantklossen (mijn rechterkant momenteel), kan ik ze heel snel weer uit de knoop krijgen. Het voordeel van de heupgordel is dat dit de lengte van de riem is. Niet nog een stukje arm er aan. Mijn heup geeft veel minder mee. Als ze trekken, hang ik heerlijk achterover. Als ze ineens een kat zien, vangt mijn lijf dat prima op.

Zo ziet dat er dus uit als het eens wat minder goed gaat met 6 tegelijk :LOL:
Afbeelding
Leuke foto! (ookal gaat er eentje de verkeerde kant op :lol1: )

Ik vind die grote aantallen echt indrukwekkend. Ik zit al te knoeien zodra ik naast de riem ook een paraplu bij me heb en ik dus maar één hand heb. Voor mijn gevoel heb ik dan niet veel controle. Niet dat Zeno trekt, maar hij loopt wel steeds vooruit en dichterbij, zodat ik de riem steeds moet inkorten en laten vieren (zoals jij noemt: met de lengtes van de riemen te spelen).
De nylon riemen die je uiteindelijk hebt uitgekozen zijn vermoedelijk wel iets minder lang dan de riemen die je daarvoor gebruikte?
En de heupriem moet wel stevig zijn.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

dre schreef: 29 jan 2024, 09:46
CatnDog schreef: 28 jan 2024, 16:55
dre schreef: 28 jan 2024, 06:18 Afbeelding
Nog vergeten te vragen: je hebt ze in je rechterhand. Ben je rechts- of linkshandig?
Ik heb ze in de hand die het handigste is ben ik vanmorgen achter gekomen :F:

Als ze links lopen heb ik ze links en als ze rechts lopen heb ik ze rechts.
Dit allemaal afhankelijk van waar we lopen (op de weg langs de berm), of waar hun voorkeur op dat moment ligt (op de stoep lopen ze het liefste tussen mij en de woningen en niet tussen mij en de weg).
Hier ook, hoor. Ik heb er vanmorgen specifiek op gelet en ik switch toch ook wel regelmatig. En dat met maar één hond. Ook situatieafhankelijk. De kant/type weg waar ik loop. Bij kleine kindjes en kinderwagens of honden switch ik zodat mijn lichaam er tussenin zit. Niet dat Zeno uitvalt, maar meer ruimte is altijd fijner voor alle partijen (bezorgde moeders e.d.).
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Fabienne schreef: 29 jan 2024, 10:32 Ik denk dat als de basis goed zit met aan de lijn lopen het "bijspijkeren" ook wel mee valt. Ik onderhoudt het wel ook met een brave Lola omdat ik het wel heel belangrijk vindt dat ze dit wel normaal kunnen. Na mijn ongeluk heb ik lang met nek en schouderklachten gelopen en ik prees me gelukkig dat ik geen sleur honden heb.
Ik geloof dat vriendin het wel prima vond dat gesleur en ge heen en weer van haar border's, het was een ras eigenschap....ik heb zelf ook een border gehad en die kon ook prima netjes aan de lijn aan 1 kant mee lopen. Ik moet er echt niet aan denken om als een soort spaghetti over straat te moeten
Spaghetti :LOL: Een deel van de manier van lopen zit natuurlijk wel in het ras, maar leren aan een ontspannen lijn te lopen dan weer niet.

Hier in de buurt woont een meneer die een heupoperatie heeft ondergaan en hij heeft een hond die vreselijk trekt. Ik hield echt mijn hart vast. Nog steeds trouwens, want zijn hond valt altijd uit naar Zeno. We zijn er redelijk goed in geworden om elkaar te ontwijken.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

sabine schreef: 29 jan 2024, 13:51 Ik had er twee aan flexlijnen, meestal 1 in iedere hand. Ging prima eigenlijk. Met drie zou dat lastig zijn geworden
Het voordeel van flexilijnen zie ik nu wel in: je hoeft niet zelf steeds met de lengte van de lijnen te klooien. Daar heb je toch wel twee handen voor nodig.
Marlett
Posts in topic: 3

Bericht door Marlett »

CatnDog schreef: 29 jan 2024, 19:53
sabine schreef: 29 jan 2024, 13:51 Ik had er twee aan flexlijnen, meestal 1 in iedere hand. Ging prima eigenlijk. Met drie zou dat lastig zijn geworden
Het voordeel van flexilijnen zie ik nu wel in: je hoeft niet zelf steeds met de lengte van de lijnen te klooien. Daar heb je toch wel twee handen voor nodig.
Of biothane lijnen die af en toe ook een stukje over de grond slepen. Moet je er niet zelf over struikelen. :ugh:
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 29 jan 2024, 19:53
Precies. Daarom neem ik mijn honden alleen aan een lange lijn mee als ze in hun eentje mee zijn of met één van de (loslopende) collies.
Twee lange lijnen tegelijk gaat niet, dan moet ik eerst een paar extra handen klonen.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 30 jan 2024, 10:26 Precies. Daarom neem ik mijn honden alleen aan een lange lijn mee als ze in hun eentje mee zijn of met één van de (loslopende) collies.
Twee lange lijnen tegelijk gaat niet, dan moet ik eerst een paar extra handen klonen.
:LOL: Laten we dat maar niet doen, straks zien we er allemaal uit als Hindoeistische goden.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

:LOL: :LOL: :LOL:
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 30 jan 2024, 20:00
Diana schreef: 30 jan 2024, 10:26 Precies. Daarom neem ik mijn honden alleen aan een lange lijn mee als ze in hun eentje mee zijn of met één van de (loslopende) collies.
:LOL: Laten we dat maar niet doen, straks zien we er allemaal uit als Hindoeistische goden.
Afbeelding
Haha! Het lijkt me anders best handig. Behalve als je truien gaat kopen :F:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik ging er gisteren op letten wat ik dan precies doe als ik met 3 aan de flex loop. En voor de goede orde dat is dan echt bij mij in de buurt, poort uit, smal stoepje met breed groen ernaast en continue straatjes oversteken, maar wel langs stoepen waar veel groen ernaast is waar ze dus kunnen struinen en ontlasten.
Glory heeft regelmatig in begin pup gedrag in de zin dat ze heen en weer gaat lopen sjezen of rondjes om kleine boompjes heenrennen..
Ze weet wel tot hoever ze kan gaan (meestal) om niet keihard in die lijn te klappen of klem om de boom komt te zitten.
Zogezegd heeft ze dan dus het heen en weer om een boom, om vervolgens goed om de boom te gaan om mij en de anderen weer te volgen.

Ik neem haar dan op links, en beide andere lijnen houd ik in mijn rechterhand om te voorkomen dat de lijnen dus in elkaar wokkelen.

Als ze dan nog niet is uitgeraasd neem ik haar even iets korter want pad is verder te smal om zo door te blijven gaan... en we moeten kruising voetpad fietspad over en daar Eis ik dat ze alledrie altijd wachten en niet zomaar doorlopen.

Poep opruimen.. dan wil ik ze allemaal min of meer bij me in de buurt, zet ik uit voorzorg de flexen op de stop omdat sommige mensen met uitval honden het soms grappig lijken te vinden om vlak erlangs te komen, en als ik poep ruim zie ik dat dus niet en hoewel ze meestal braaf zijn ga ik er niet vanuit dat als een hond happend of blaffend bij hun poten komt aanzeilen ze niets doen, dus op de stop allemaal en ik merkte dus dat ik 1 flex dan aan een middelvinger heb bungelen :mann: (meestal die van Aki, die is het betrouwbaarst in luisteren.. :engel: )

Omdat we dus niet altijd naar een losloopplek gaan, maar op de routes in de wijk wel genoeg ruimte is op plekken om wat te spelen/oefenen doen we dat dus ook.
Even wat opgooien voor Aak en de dames zijn dan samen even aan het klooien met een tak, verderop soms ineens een oefening met zijn vieren om paaltjes heen lopen, tussentijds nog even opfriscursus "we gaan geen kat pesten", niet reageren op andere honden belonen etc..

Het loopt hier dus wel allemaal aan een flex, maar besef dat we daar dan ook wel moeite voor doen om dat ook zo te kunnen doen. Toeren als riemen over mijn hoofd heen moeten draaien gebeurd sporadisch, maar meestal is daar ook al aangeleerd dat ze terug "OM" moeten, dat geldt bij bomen en paaltjes, maar ook om mij heen als ze me aan de verkeerde kant gaan passeren of voorlangs .

Geen foto's van, maar zowel mijn vriend als ik hebben weleens als totempaal gefungeerd.. 3 riemen om je benen heen gewikkeld :oohja:
Dan is het bijna altijd Aki die een commando zit krijgt.. zijn riem wordt losgeklikt zodat we de boel weer kunnen ontwarren :engel:
Dat gebeurd gelukkig nauwelijks meer, maar in begin was dit wel soms aan de hand..
blondie

Bericht door blondie »

Zo ongeveer gaat het er aan toe als ze meer lijn nemen en allemaal een ding doen, en dan moet ik even wisselen van positie omdat als het in elkaar verstrengeld zit de stop niet goed werkt. Maar als er mensen al dan niet met honden aan komen dan heb ik ze al bij me geroepen en lopen ze naast me en heb ik de lijnen correct.
Afbeelding

Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 31 jan 2024, 12:51 Ik ging er gisteren op letten wat ik dan precies doe als ik met 3 aan de flex loop. En voor de goede orde dat is dan echt bij mij in de buurt, poort uit, smal stoepje met breed groen ernaast en continue straatjes oversteken, maar wel langs stoepen waar veel groen ernaast is waar ze dus kunnen struinen en ontlasten.
Glory heeft regelmatig in begin pup gedrag in de zin dat ze heen en weer gaat lopen sjezen of rondjes om kleine boompjes heenrennen..
Ze weet wel tot hoever ze kan gaan (meestal) om niet keihard in die lijn te klappen of klem om de boom komt te zitten.
Zogezegd heeft ze dan dus het heen en weer om een boom, om vervolgens goed om de boom te gaan om mij en de anderen weer te volgen.

Ik neem haar dan op links, en beide andere lijnen houd ik in mijn rechterhand om te voorkomen dat de lijnen dus in elkaar wokkelen.

Als ze dan nog niet is uitgeraasd neem ik haar even iets korter want pad is verder te smal om zo door te blijven gaan... en we moeten kruising voetpad fietspad over en daar Eis ik dat ze alledrie altijd wachten en niet zomaar doorlopen.

Poep opruimen.. dan wil ik ze allemaal min of meer bij me in de buurt, zet ik uit voorzorg de flexen op de stop omdat sommige mensen met uitval honden het soms grappig lijken te vinden om vlak erlangs te komen, en als ik poep ruim zie ik dat dus niet en hoewel ze meestal braaf zijn ga ik er niet vanuit dat als een hond happend of blaffend bij hun poten komt aanzeilen ze niets doen, dus op de stop allemaal en ik merkte dus dat ik 1 flex dan aan een middelvinger heb bungelen :mann: (meestal die van Aki, die is het betrouwbaarst in luisteren.. :engel: )

Omdat we dus niet altijd naar een losloopplek gaan, maar op de routes in de wijk wel genoeg ruimte is op plekken om wat te spelen/oefenen doen we dat dus ook.
Even wat opgooien voor Aak en de dames zijn dan samen even aan het klooien met een tak, verderop soms ineens een oefening met zijn vieren om paaltjes heen lopen, tussentijds nog even opfriscursus "we gaan geen kat pesten", niet reageren op andere honden belonen etc..

Het loopt hier dus wel allemaal aan een flex, maar besef dat we daar dan ook wel moeite voor doen om dat ook zo te kunnen doen. Toeren als riemen over mijn hoofd heen moeten draaien gebeurd sporadisch, maar meestal is daar ook al aangeleerd dat ze terug "OM" moeten, dat geldt bij bomen en paaltjes, maar ook om mij heen als ze me aan de verkeerde kant gaan passeren of voorlangs .

Geen foto's van, maar zowel mijn vriend als ik hebben weleens als totempaal gefungeerd.. 3 riemen om je benen heen gewikkeld :oohja:
Dan is het bijna altijd Aki die een commando zit krijgt.. zijn riem wordt losgeklikt zodat we de boel weer kunnen ontwarren :engel:
Dat gebeurd gelukkig nauwelijks meer, maar in begin was dit wel soms aan de hand..
Je hoort wel vaker dat honden aan het begin van de wandeling erg trekken (of er op z'n minst de pas in hebben) omdat ze erg nodig moeten en daarna wordt het dan meer ontspannen wandelen. Denk je dat Glory dat rondsjezen doet door puppy-neigingen of omdat het hoge nood is?
Gaat Glory direct om de hoek (bij wijze van spreken bij de eerste boom al) lopen draaien en ontlasten? Of moet ze pas na een halve kilometer (meerdere bomen?) Dat tweede is minder handig. :F:

Poep opruimen is altijd een moment van niet-op-kunnen-letten. Herkenbaar. Je hebt inderdaad genoeg mensen die daar geen rekening mee houden.
In de winter is het zo'n gedoe met handschoenen, dat ik Zeno maar gewoon een opdracht geef (zitten of liggen). Handschoenen op de grond (of ergens proppen), zakje pakken en opruimen. Niet praktisch. Ik doe iets vergelijkbaars als ik een paraplu bij me heb. Het lijkt me zeker handig om op z'n minst een Zeno/Aki tussen de meerdere honden te hebben om even een hand vrij te hebben.

Ik gebruik zelf meestal woorden als 'terug' of 'deze kant' om Zeno naar de juiste kant te halen bij het aan de verkeerde kant passeren van een boom of paaltje, maar dat komt eigenlijk niet vaak voor. De kans daarop lijkt me echt groter met meerdere honden. Het lijkt me dan wel handig om toch wel een intelligente hond tussen de honden te hebben zitten, die ook meteen reageert op zijn/haar eigen naam. Zodat niet iedereen meteen omkijkt en gaat lopen corrigeren.
Plaats reactie