Ik ging er gisteren op letten wat ik dan precies doe als ik met 3 aan de flex loop. En voor de goede orde dat is dan echt bij mij in de buurt, poort uit, smal stoepje met breed groen ernaast en continue straatjes oversteken, maar wel langs stoepen waar veel groen ernaast is waar ze dus kunnen struinen en ontlasten.
Glory heeft regelmatig in begin pup gedrag in de zin dat ze heen en weer gaat lopen sjezen of rondjes om kleine boompjes heenrennen..
Ze weet wel tot hoever ze kan gaan (meestal) om niet keihard in die lijn te klappen of klem om de boom komt te zitten.
Zogezegd heeft ze dan dus het heen en weer om een boom, om vervolgens goed om de boom te gaan om mij en de anderen weer te volgen.
Ik neem haar dan op links, en beide andere lijnen houd ik in mijn rechterhand om te voorkomen dat de lijnen dus in elkaar wokkelen.
Als ze dan nog niet is uitgeraasd neem ik haar even iets korter want pad is verder te smal om zo door te blijven gaan... en we moeten kruising voetpad fietspad over en daar Eis ik dat ze alledrie altijd wachten en niet zomaar doorlopen.
Poep opruimen.. dan wil ik ze allemaal min of meer bij me in de buurt, zet ik uit voorzorg de flexen op de stop omdat sommige mensen met uitval honden het soms grappig lijken te vinden om vlak erlangs te komen, en als ik poep ruim zie ik dat dus niet en hoewel ze meestal braaf zijn ga ik er niet vanuit dat als een hond happend of blaffend bij hun poten komt aanzeilen ze niets doen, dus op de stop allemaal en ik merkte dus dat ik 1 flex dan aan een middelvinger heb bungelen
(meestal die van Aki, die is het betrouwbaarst in luisteren..
)
Omdat we dus niet altijd naar een losloopplek gaan, maar op de routes in de wijk wel genoeg ruimte is op plekken om wat te spelen/oefenen doen we dat dus ook.
Even wat opgooien voor Aak en de dames zijn dan samen even aan het klooien met een tak, verderop soms ineens een oefening met zijn vieren om paaltjes heen lopen, tussentijds nog even opfriscursus "we gaan geen kat pesten", niet reageren op andere honden belonen etc..
Het loopt hier dus wel allemaal aan een flex, maar besef dat we daar dan ook wel moeite voor doen om dat ook zo te kunnen doen. Toeren als riemen over mijn hoofd heen moeten draaien gebeurd sporadisch, maar meestal is daar ook al aangeleerd dat ze terug "OM" moeten, dat geldt bij bomen en paaltjes, maar ook om mij heen als ze me aan de verkeerde kant gaan passeren of voorlangs .
Geen foto's van, maar zowel mijn vriend als ik hebben weleens als totempaal gefungeerd.. 3 riemen om je benen heen gewikkeld
Dan is het bijna altijd Aki die een commando zit krijgt.. zijn riem wordt losgeklikt zodat we de boel weer kunnen ontwarren
Dat gebeurd gelukkig nauwelijks meer, maar in begin was dit wel soms aan de hand..