Vervolgens voorzichtig los in het omheinde losloopgebied, daarna lsolopen op de hei met een 10 meter sleeplijn. Naar nu helemaal los. En hij heeft genoten.
Zeker niet de mooiste foto's maar wel erg leuk.

Opzij, opzij, opzij.

Nou ik zou zelf beginnen meteen beardie.Marc schreef: 04 feb 2024, 20:52 Ik zou een DNA test laten doen. Hij lijkt wel een Border x Bearded collie. Ben ontzettend benieuwd hoe dat kan.
Wat ik in je voorsteltopic van Quin al schreef: onze Sem lijkt een te heet gewassen/gebleekte versie van Quin, en komt uit grensstreek van Portugal/Spanje. Rassen als Barbado da Terceira en Cão da Serra de Aires en kruisingen daarmee komen daar veel voor. Maar als je een rassenDNA-test overweegt: die rassen zitten niet in de Embark-database. Bij Sem heb ik er om die reden van afgezien.Marc schreef: 04 feb 2024, 20:52 Ik zou een DNA test laten doen. Hij lijkt wel een Border x Bearded collie. Ben ontzettend benieuwd hoe dat kan.

In het begin dachten we wel aan een DNA test, maar mede door jouw verhaal hebben we daar nu vanaf gezien.nevache schreef: 04 feb 2024, 21:48Wat ik in je voorsteltopic van Quin al schreef: onze Sem lijkt een te heet gewassen/gebleekte versie van Quin, en komt uit grensstreek van Portugal/Spanje. Rassen als Barbado da Terceira en Cão da Serra de Aires en kruisingen daarmee komen daar veel voor. Maar als je een rassenDNA-test overweegt: die rassen zitten niet in de Embark-database. Bij Sem heb ik er om die reden van afgezien.Marc schreef: 04 feb 2024, 20:52 Ik zou een DNA test laten doen. Hij lijkt wel een Border x Bearded collie. Ben ontzettend benieuwd hoe dat kan.

Toch is dat eigenlijk juist wel interessant. Ik dacht dat Guus een mops x teckel was. Kwamen beiden niet voor in de uitslag. Hij was Yorkshire terriër, pekinees en Duitse herder en voor het grootste deel spaans landras wat dus een Podenco is. Als jij hem laat testen en hij is geen border of Bearded collie kan je hem zo terug herleiden naar een lokaal ras dat niet in de database staat. Juist het uitsluiten van rassen kan heel interessant zijn. Want als hij niet te traceren is weet je zeker dat het gros van de opbouw van hem bestaat uit een van de twee of drie lokale rassen. Foto erbij en je weet nog steeds precies wat hij is. Bij Guus bestaat er geen twijfel ondanks dat 75% geen ras uit de database was. Hij ziet eruit als een maneto en gedraagt zich als een maneto. En de maneto is een lokaal ras dat niet in de database staat. Ik heb dus ondanks 75% niet duidelijk 100% duidelijkheid gekregen. Dat geldt straks idem voor een uitslag van Quin.thom schreef: 05 feb 2024, 10:44In het begin dachten we wel aan een DNA test, maar mede door jouw verhaal hebben we daar nu vanaf gezien.nevache schreef: 04 feb 2024, 21:48Wat ik in je voorsteltopic van Quin al schreef: onze Sem lijkt een te heet gewassen/gebleekte versie van Quin, en komt uit grensstreek van Portugal/Spanje. Rassen als Barbado da Terceira en Cão da Serra de Aires en kruisingen daarmee komen daar veel voor. Maar als je een rassenDNA-test overweegt: die rassen zitten niet in de Embark-database. Bij Sem heb ik er om die reden van afgezien.Marc schreef: 04 feb 2024, 20:52 Ik zou een DNA test laten doen. Hij lijkt wel een Border x Bearded collie. Ben ontzettend benieuwd hoe dat kan.