Honden voer potentieel gevaarlijk.

Jasophoria.
Posts in topic: 12
Honden: 1
Welke: Aussi doodle

Re: Honden voer potentieel gevaarlijk.

Bericht door Jasophoria. »

Maart schreef: 22 feb 2024, 07:25
Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 23:18
ranetje schreef: 21 feb 2024, 22:28
Het klinkt heel leuk die Kivo, 20% lam, maar daarnaast bestaat 42% van het voer uit (gedeeltelijk zoete) aardappel.
Waarom is dat zo veel beter?
Ja klopt, zover had ik nog niet gekeken.
Want ik heb ook de zalm gehad, en in die is dat niet zo.
Dan is de lam misschien niet de beste keus.
De zalm is duurder helaas.
Dan ga ik denk ik toch naar Floris vlees, want daar hebben ze darf, die is beter en goedkoper.
Dan zit ik aleen met minder keus voor de kat.
En het is fijn als je alles op 1 webshop kunt krijgen.
En ik moet ook nog kippen voer hebben.
En ze hebben alles bij medpets.
Dan ga ik voor kivo eend bij medpets.
Medpets rekent ook maar 3,95 verzendkosten, en volgende dag in huis, echt super fijn.
Ook de Kivo eend brok bevat 40,1% koolhydraten. Het gehalte aan eend bedraagt nog geen 20%, dus als hoofdingrediënt voer je gewoon koolhydraten. Waar honden overigens gewoon baat bij hebben, maar dan wel in nuttige hoeveelheden en vormen.
Als je kwalitatieve brokken wil voeren, zou ik wegblijven van persbrokken, die bevatten sowieso al meer koolhydraten dan krokante brokken omdat de koolhydraten zorgen dat de brok, een brok blijft, soort 'lijm' zeg maar en er is meer van nodig bij persbrokken dan krokante brokken. Koudgeperst klinkt ook heel fancy, maar het blijft gewoon een diverse keren erg verhitte brok natuurlijk.
Ik denk dat jij verkeerd hebt gelezen.

Eend (32.5%; vers: 17.5%- gedroogd 15%), zoete aardappel (28%), erwten (17%), gehydrolyseerde gelatine, kippenvet, bietenpulp, biergist, gedroogde appels (1.7%), zalmolie (0.5%), MOS (mannan-oligosaccharides)(0.5%), eipoeder, chichorei (bron van FOS; 0.2%), gedroogde algen (0.2%), peren (0.2%), blauwe bessen (0.2%), cranberry (0.2%), kamille (0.2%), venkel (0.2%), brandnetel (0.2%), paardebloem (0.2%), lijnzaadolie, glucosamine (300 mg/kg), chondroitine 300 mg/kg, yucca.

Dat is 50% vlees en 45% koolhydraten.
Nog steeds wel veel koolhydraten ja, maar het vlees is ook hoog.
Wat ik ook zo raar vind, is dat ze schrijven 32.5% vers en 17.5% gedroogd, slaat toch nergens op, want het is toch allemaal gedroogd :dunno:
Of moet ik dit allemaal anders lezen.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
Jasophoria.

EchoMira schreef: 21 feb 2024, 21:38 Voer honden toch gewoon een lamspoot of een kip.

Ik ben als goois homojongetje opgegroeid. Ik snap echt wel het idee van "oh, dat vind ik een beetje te heftig voor het beeld dat ik zelf nastreef"

Maar gun het je hond gewoon een keer en stuur hem met een forel de tuin in. Of een ontdooid eendagskuiken (beetje jus er op smeren). Maakt niet uit.
Zelfs als je niet rauw wil voeren wil je toch wel dat je hond verkent wat er uberhaupt eetbaar is? Gewoon als verrijking?
Je hebt toch zelf ook bramen uit een struik gegeten? Appels van bomen? Waarom moet je hond dan tot zijn bak en brokken beperkt blijven?
Ik heb Lola een paar keer een vers bot met vlees gegeven, maar ze gaat het steeds overal verstoppen en of proberen te begraven in huis, niet echt hygiënisch.
Groetjes Els, Lola, Snoeske, Speedy Conzales, Sunshine, Calimero,Mevrouw Spaai, Punky en Jager.
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Mijn honden krijgen geen brokken als ik ze geen brokken geef. Ze zullen zich moeten voeden met wat er is en dat is dan inderdaad een eendenpoot en een ei en een lepel hutspot.

Ze eten wat ik voer. Punt. Ik heb geen feedbackformulieren.
Jasophoria.

CatnDog schreef: 22 feb 2024, 16:47 Er is in 2016 ook een documentaire gemaakt over dit onderwerp, genaamd Pet Fooled.
Ik kan er verder niets zinnigs over zeggen, want ik heb zelf de documentaire niet gezien.
De video is op youtube al verwijderd, dat spreekt weer boekdelen.
Susam
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Sirene schreef: 22 feb 2024, 17:21
Susam schreef: 22 feb 2024, 06:22
ik wil dat best proberen en heb dat ook gedaan, maar al bij een konijnenoor met vacht haakt hij af. Ei, eet ie niet. Rauw vlees, nee. Poot van kip, mondjesmaat. Het vreemde is dat hij wel dingen wil eten die niet eetbaar zijn, kerstballen, rare draadjes, kabels, en in het begin stenen. Verrijkingsrondjes met gedroogde kip en speurtochtjes doet hij wel, maar bijvoorbeeld die kleine hele visjes laat hij staan.
Dat eten van oneetbare voorwerpen zal komen vanuit zijn maagklachten. Als die echt verholpen zijn, zal hij dat waarschijnlijk ook niet meer doen.
Heb je al geprobeerd om het vlees een beetje aan te bakken of met warm water te overgieten?
En heeft hij wel trek? Krijgt hij niet gewoon teveel eten?
hij heeft wel echt trek (vanochtend even niet) maar het is van begin af aan een slechte eter, in zijn eerste jaar hier was hij vel over been en at super slecht. Ook door stress. We gaan straks starten met maagzuurremmers, hij maakte me net wakker om extreem gras te gaan eten buiten. Het kunnen naweeen zijn van de maag/darm infectie maar door Clomicalm kan hij ook braken, dat staat gemeld als bijwerking. Is het niet zo dat als je het vlees verwarmt, er iets met de structuur of de moleculen gebeurd? Ik weet er het fijne niet van, maar heb me altijd laten vertellen vers vlees niet te verhitten? Ik haal het wel op tijd uit de koelkast.
Rennendehond
Posts in topic: 2

Bericht door Rennendehond »

Jasophoria schreef:Ik denk dat jij verkeerd hebt gelezen.

Eend (32.5%; vers: 17.5%- gedroogd 15%), zoete aardappel (28%), erwten (17%), gehydrolyseerde gelatine, kippenvet, bietenpulp, biergist, gedroogde appels (1.7%), zalmolie (0.5%), MOS (mannan-oligosaccharides)(0.5%), eipoeder, chichorei (bron van FOS; 0.2%), gedroogde algen (0.2%), peren (0.2%), blauwe bessen (0.2%), cranberry (0.2%), kamille (0.2%), venkel (0.2%), brandnetel (0.2%), paardebloem (0.2%), lijnzaadolie, glucosamine (300 mg/kg), chondroitine 300 mg/kg, yucca.

Wat ik ook zo raar vind, is dat ze schrijven 32.5% vers en 17.5% gedroogd, slaat toch nergens op, want het is toch allemaal gedroogd :dunno:
32,5% eend, waarvan 17,5% vers toegevoegd en 15% gedroogd.
malinois
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Susam schreef:
Susam schreef: 22 feb 2024, 06:22
ik wil dat best proberen en heb dat ook gedaan, maar al bij een konijnenoor met vacht haakt hij af. Ei, eet ie niet. Rauw vlees, nee. Poot van kip, mondjesmaat. Het vreemde is dat hij wel dingen wil eten die niet eetbaar zijn, kerstballen, rare draadjes, kabels, en in het begin stenen. Verrijkingsrondjes met gedroogde kip en speurtochtjes doet hij wel, maar bijvoorbeeld die kleine hele visjes laat hij staan.
Dat eten van oneetbare voorwerpen zal komen vanuit zijn maagklachten. Als die echt verholpen zijn, zal hij dat waarschijnlijk ook niet meer doen.
Heb je al geprobeerd om het vlees een beetje aan te bakken of met warm water te overgieten?
hij heeft wel echt trek (vanochtend even niet) maar het is van begin af aan een slechte eter, in zijn eerste jaar hier was hij vel over been en at super slecht. Ook door stress. We gaan straks starten met maagzuurremmers, hij maakte me net wakker om extreem gras te gaan eten buiten. Het kunnen naweeen zijn van de maag/darm infectie maar door Clomicalm kan hij ook braken, dat staat gemeld als bijwerking. Is het niet zo dat als je het vlees verwarmt, er iets met de structuur of de moleculen gebeurd? Ik weet er het fijne niet van, maar heb me altijd laten vertellen vers vlees niet te verhitten? Ik haal het wel op tijd uit de koelkast.
Je mag kvv niet koken ivm de botdeeltjes. Overgieten met warm water is geen probleem.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maart
Posts in topic: 7
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Jasophoria. schreef: 22 feb 2024, 23:44
Jasophoria. schreef: 21 feb 2024, 23:18

Ja klopt, zover had ik nog niet gekeken.
Want ik heb ook de zalm gehad, en in die is dat niet zo.
Dan is de lam misschien niet de beste keus.
De zalm is duurder helaas.
Dan ga ik denk ik toch naar Floris vlees, want daar hebben ze darf, die is beter en goedkoper.
Dan zit ik aleen met minder keus voor de kat.
En het is fijn als je alles op 1 webshop kunt krijgen.
En ik moet ook nog kippen voer hebben.
En ze hebben alles bij medpets.
Dan ga ik voor kivo eend bij medpets.
Medpets rekent ook maar 3,95 verzendkosten, en volgende dag in huis, echt super fijn.
Ook de Kivo eend brok bevat 40,1% koolhydraten. Het gehalte aan eend bedraagt nog geen 20%, dus als hoofdingrediënt voer je gewoon koolhydraten. Waar honden overigens gewoon baat bij hebben, maar dan wel in nuttige hoeveelheden en vormen.
Als je kwalitatieve brokken wil voeren, zou ik wegblijven van persbrokken, die bevatten sowieso al meer koolhydraten dan krokante brokken omdat de koolhydraten zorgen dat de brok, een brok blijft, soort 'lijm' zeg maar en er is meer van nodig bij persbrokken dan krokante brokken. Koudgeperst klinkt ook heel fancy, maar het blijft gewoon een diverse keren erg verhitte brok natuurlijk.

Mijn lezen gaat over het algemeen uitstekend.
5
Er zit 32.5% eend, waarvan 17.5% vers en 15% gedroogd. De verse eend wordt uiteraard verhit, waardoor het vocht verloren gaat. Vers kun je zo'n 75% vocht rekenen. Dus van die 17.5% gaat 75% verloren, waardoor je 5.83% eend overhebt. Samen met die 15% gedroogd kom je dus op uiteindelijk 20.83% eend gehalte. Het opsplitsen is commercieel natuurlijk interessanter, want ingrediënten moeten staan volgens gehalte aanwezig en de consument wil natuurlijk graag vlees op plaats 1 zien staan. En dat mag met deze notering. Doe je het volgens daadwerkelijk gehalte, komt zoete aardappel immers op plaats 1 te staan.

Koolhydraten zijn niet gewoon zoete aardappel en erwten samentellen, want die bevatten ook eiwitten, vet, vezels etc.
Het koolhydraatgehalte bereken je door 100 - % eiwit - % vet - % as - % celstof - % vocht te doen. Staat het vochtgehalte niet op het etiket (dat moet pas vanaf 14%), reken je voor brok 10% vocht.

Het etiket op een verpakking zegt niet zoveel, niet alles wat er daadwerkelijk inzit, moet ook vermeld worden. Daarnaast is het allemaal marketing gericht want tenslotte moeten de mensen het willen kopen, dus er zit een erg sluwe (maar overduidelijk werkende) strategie achter.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Susam

Bericht door Susam »

malinois schreef: 23 feb 2024, 06:49
Susam schreef:

Je mag kvv niet koken ivm de botdeeltjes. Overgieten met warm water is geen probleem.
helder! :smile:
Jasophoria.

Maart schreef: 23 feb 2024, 07:11
Jasophoria. schreef: 22 feb 2024, 23:44

Mijn lezen gaat over het algemeen uitstekend.
5
Er zit 32.5% eend, waarvan 17.5% vers en 15% gedroogd. De verse eend wordt uiteraard verhit, waardoor het vocht verloren gaat. Vers kun je zo'n 75% vocht rekenen. Dus van die 17.5% gaat 75% verloren, waardoor je 5.83% eend overhebt. Samen met die 15% gedroogd kom je dus op uiteindelijk 20.83% eend gehalte. Het opsplitsen is commercieel natuurlijk interessanter, want ingrediënten moeten staan volgens gehalte aanwezig en de consument wil natuurlijk graag vlees op plaats 1 zien staan. En dat mag met deze notering. Doe je het volgens daadwerkelijk gehalte, komt zoete aardappel immers op plaats 1 te staan.

Koolhydraten zijn niet gewoon zoete aardappel en erwten samentellen, want die bevatten ook eiwitten, vet, vezels etc.
Het koolhydraatgehalte bereken je door 100 - % eiwit - % vet - % as - % celstof - % vocht te doen. Staat het vochtgehalte niet op het etiket (dat moet pas vanaf 14%), reken je voor brok 10% vocht.

Het etiket op een verpakking zegt niet zoveel, niet alles wat er daadwerkelijk inzit, moet ook vermeld worden. Daarnaast is het allemaal marketing gericht want tenslotte moeten de mensen het willen kopen, dus er zit een erg sluwe (maar overduidelijk werkende) strategie achter.
O.k, dat geld dan ook voor alle andere ingrediënten, dat ze daar het vocht nog niet afgetrokken hebben?
Susam

Bericht door Susam »

Afbeelding
Sambal speelt liever met die rare luiaard dan dat hij zijn konijnen oor op eet. Hij speelt er een beetje mee maar eten ho maar!
Dit is in de tuin trouwens.
Sirene

Bericht door Sirene »

Wat een rare hond :F:
stellamay
Welke: een Woezeltje

Bericht door stellamay »

Susam schreef: 24 feb 2024, 12:18 Afbeelding
Sambal speelt liever met die rare luiaard dan dat hij zijn konijnen oor op eet. Hij speelt er een beetje mee maar eten ho maar!
Sorry dat ik mezelf opeens ertussen gooi :mrgreen:, maar dat vreemde ding van mij had dat ook. Blijkbaar is het ene konijnenoor het andere niet :') Van de jumper (exact hetzelfde met haar) zijn ze smerig, en kotst hij ze ook net zo hard weer uit, de enige die hij echt goddelijk vindt zijn van zooplus. Van het merk Dokas volgens mij. Paarse verpakking.

En als ik je dan nog een tip wil meegeven voor zijn maag/buikpijn en/of gras eten; Psylliumvezel van de kruidvat. Je hebt het ook voor de hond, van Puur volgens mij, maar dan betaal je wel gelijk de hoofdprijs.
Afbeelding
Susam

Bericht door Susam »

stellamay schreef: 24 feb 2024, 15:52
Sorry dat ik mezelf opeens ertussen gooi :mrgreen:, maar dat vreemde ding van mij had dat ook. Blijkbaar is het ene konijnenoor het andere niet :') Van de jumper (exact hetzelfde met haar) zijn ze smerig, en kotst hij ze ook net zo hard weer uit, de enige die hij echt goddelijk vindt zijn van zooplus. Van het merk Dokas volgens mij. Paarse verpakking.

En als ik je dan nog een tip wil meegeven voor zijn maag/buikpijn en/of gras eten; Psylliumvezel van de kruidvat. Je hebt het ook voor de hond, van Puur volgens mij, maar dan betaal je wel gelijk de hoofdprijs.
:I: deze heb ik van das Futterhaus uit Duitsland, heeft ie ook nog zelf uitgezocht! Hij sleept dat ding overal mee naartoe en legde hem net doodleuk op de bank binnen. Hij gooit er ook mee. Beest is gek! :lol1:
Hij heeft voor zijn maag voor 30 dagen 3 x per dag Zitac gekregen, ik merk enorm verschil. Hij slaapt beter en loopt niet steeds rondjes en eet geen gras meer. Voor daarna ga ik kijken naar Psylliumvezel, dank je voor de tips! :D
Susam

Bericht door Susam »

Sirene schreef: 24 feb 2024, 15:32 Wat een rare hond :F:
zeg dat! :LOL:
Veertje
Posts in topic: 5

Bericht door Veertje »

Susam schreef: 24 feb 2024, 16:14
stellamay schreef: 24 feb 2024, 15:52

:I: deze heb ik van das Futterhaus uit Duitsland, heeft ie ook nog zelf uitgezocht! Hij sleept dat ding overal mee naartoe en legde hem net doodleuk op de bank binnen. Hij gooit er ook mee. Beest is gek! :lol1:
Hij heeft voor zijn maag voor 30 dagen 3 x per dag Zitac gekregen, ik merk enorm verschil. Hij slaapt beter en loopt niet steeds rondjes en eet geen gras meer. Voor daarna ga ik kijken naar Psylliumvezel, dank je voor de tips! :D
Tess kreeg ook maagzuurremmers ivm haar maagontsteking. Haar heb ik al een hele tijd van de maagzuurremmers af door het gebruik van psyllium vezels. Ik gebruik die van Jacob Hooij, te krijgen bij Holland & Barret. Ze hebben daar regelmatig 2 halen, 1 betalen.

En inderdaad, het ene konijnenoor is het andere niet. Eet hij ze wel zonder haar? Dat eten de mijne dan weer niet :Q: Als je eraan kan komen zijn verse konijnenoren/-pootjes misschien nog een idee. Die vinden ze hier ook erg lekker! En anders zijn er nog duizend-en-één opties voor snacks als konijnenoren niet zijn ding zijn gelukkig :P
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Rennendehond

Bericht door Rennendehond »

Ik heb Manu ook van het vers vlees gehaald omdat hij het niet at. Sta je met zo’n bak meurend vlees. Soms at hij wel, soms niet. Het kwam erop neer dat ik soms wel vier kilo vlees per week weg kon gooien. En hij at liever twee dagen niks dan dat hij het aan zou raken. Hij heeft het een paar keer zelfs vijf dagen uitgehouden. Ik vond dat zo vervelend dat ik ermee gestopt ben. Sinds ik brok geef is hij veel energieker en is hij eindelijk niet zo schraal meer. Ik gaf brok van Platinum maar inmiddels van Orijen, daar vind ik zijn ontlasting beter op. Hij is sowieso een heel kieskeurige eter.
Als kauwsnack blieft hij alleen runderkophuid van Keetjes, Varkensoren en van die grote, vette rundernekspieren. Iets anders krijg ik er niet in. Ja, frikandel.
En die hond gaat gewoon echt in hongerstaking. Hij is nu ouder en lust al wat meer. Hij nam laatst een blokje long aan van een vreemde, daar viel mijn bek al van open.
Loraine
Posts in topic: 3
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik voer deels brok (Wolf of the Wilderness blue river) en deels Darf (Caspar en pens-zalm-kalkoen) en heb sinds vorige week een adresje waar ik kip of kip-groenten KVV voor €1,50 per worst à 500gr kan halen.
De kip beviel al heel goed, de kip-groenten moeten we nog uitproberen.
Beide zijn geen complete varianten natuurlijk maar ter afwisseling een leuke toevoeging.

Dívka bedenkt alleen dat wanneer ze KVV heeft gehad, dat ze geen brokken meer hoeft.
Nu overweeg ik al om haar ook over te zetten wanneer de brokken op zijn maar ik heb nog aardig wat in de ton zitten dus ze heeft voorlopig pech. :mann:
Mahdutje krijgt meestal KVV tenzij ik vergeten was het uit de vriezer te halen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Overigens is Mahdu lichtelijk allergisch voor iets in blikvoer en Rodi hamburgers, daar krijgt hij ontzettend veel jeuk van en puistjes.
En bij mijn moeder heeft hij weleens Kenner geperste brok gehad maar dat was vervolgens poepen, zich omdraaien en zijn poep opvreten. :roll:
Afgekeurd dus wat mij betreft.
Wolf of Wilderness soft en strong gaf zeer slappe ontlasting wat niet bijtrok dus ook dat is afgekeurd en vd dierenwinkel kregen we laatst een proef zakje van een vrij nieuw merk, ik dacht iets met 'Ami' maar Google geeft vegetarisch voer terwijl hier wel vlees in zat.
Maar Mahdu lust dat niet en Dívka at het met lange tanden dus ook afgekeurd. :')
Woooof (of hoeveel oo's daar ook in gaan :Q:) beviel wel goed maar kreeg Mahdu een ontzettend vieze baard van door al dat gruis.

Voor mij is een goed voer er één waar de honden goede ontlasting op houden, geen hopen van gaan poepen, een mooie vacht op houden, niet extreem op gaan verharen oid en geen huidklachten of jeuk op krijgen.
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

@Loraine was het misschien Amanova?
Afbeelding
Barkley

Bericht door Barkley »

Rennendehond schreef: 26 feb 2024, 12:11 Ik heb Manu ook van het vers vlees gehaald omdat hij het niet at. Sta je met zo’n bak meurend vlees. Soms at hij wel, soms niet. Het kwam erop neer dat ik soms wel vier kilo vlees per week weg kon gooien. En hij at liever twee dagen niks dan dat hij het aan zou raken. Hij heeft het een paar keer zelfs vijf dagen uitgehouden. Ik vond dat zo vervelend dat ik ermee gestopt ben. Sinds ik brok geef is hij veel energieker en is hij eindelijk niet zo schraal meer. Ik gaf brok van Platinum maar inmiddels van Orijen, daar vind ik zijn ontlasting beter op. Hij is sowieso een heel kieskeurige eter.
Als kauwsnack blieft hij alleen runderkophuid van Keetjes, Varkensoren en van die grote, vette rundernekspieren. Iets anders krijg ik er niet in. Ja, frikandel.
En die hond gaat gewoon echt in hongerstaking. Hij is nu ouder en lust al wat meer. Hij nam laatst een blokje long aan van een vreemde, daar viel mijn bek al van open.
Dit zou Fred kunnen zijn. Sinds hij pijnstillers (rimadyl) krijgt eet en lust hij veel meer, geen idee waar dat aan ligt.
Loraine

Bericht door Loraine »

Ybbihs schreef: 26 feb 2024, 21:54 @Loraine was het misschien Amanova?
Dat zou maar zo kunnen. 😊

Edit: ff gegoogled en zo te zien was dat idd amanova.
Afbeelding
Plaats reactie