Die oefeningen heb ik inderdaad gedaan maar is heel moeilijk voor hem en na zo’n oefening wordt hij heel druk en gooit al zijn spanning eruit door zijn kussen te slopenDiana schreef: ↑30 jan 2024, 16:45Ja, als hij het moeilijk vindt om zich te beheersen, is het logisch dat je dat ook merkt bij het meelopen aan de riem.Smoushond schreef: ↑30 jan 2024, 16:29 Die oefeningen in zelfbeheersing,impulscontrole zijn erg moeilijk voor Bertus
Maar dat is ook een beetje wat ik doe met het stilstaan bij trekken ,hem eerst laten rustig worden en dan gaan we kijken
Vaak lukt dat niet hoor en staat hij wel op 1 plek maar staat dan ongeduldig te trappelen of mopperen
Ik merk ook dat hij bij het naast lopen aan de riem gefrustreerd is . Hij trekt niet maar gaat dan blaadjes van de heg af bijten of lopen hijgen
Mijn ervaring met Amy is dus dat het heel erg loont om aan die zelfbeheersing te werken in het algemeen, dus met leuke oefeningetjes specifiek daarvoor (als je zoekt op impulscontrole vind je denk ik wel genoeg suggesties) en dat dat automatisch ook doorwerkt in het lopen aan de riem en andere dingen waarbij een gebrek aan zelfbeheersing een rol spelen.
En écht werken vanuit rust. Amy kan bijvoorbeeld supernetjes blijven, dat commando doorbreekt ze nooit, maar dan is ze nog niet rustig, al haar spieren zijn dan aangespannen en op het moment dat ze vrij krijgt, spat die spanning eruit. Dat vind ik dus niet genoeg, ik wil eerst echt iets van ontspanning zien (eerst een beetje en dan steeds iets meer) voordat er wat gaat gebeuren.
Zoek- en speurspelletjes hebben bij haar ook veel geholpen om die ontspanning er meer in te krijgen en haar uit de modus te krijgen van het constant zoeken naar beestjes. Want met die intentie stapte ze vroeger al de deur uit. Maar dat kan ook opgaan voor loopse teven en allerlei andere geuren natuurlijk
Brokjes speuren en zoeken is een groot succes,dat vind hij helemaal geweldig en dan kan er zelfs een vijand van hem voorbij lopen zonder dat hij reageert