Trekken aan de riem

Smoushond
Posts in topic: 50

Trekken aan de riem

Bericht door Smoushond »

Wat heb ik me daar aan geërgerd bij Bertus ,hij is nogal onstuimig dus alles wat hij rook of zag wilde hij zo snel mogelijk van dichtbij bekijken

Pijnlijke schouder en pijn in mijn rug want zo’n hondje van 10 kg is toch best sterk 😂
En toen werd het glad op straat ,spekglad en ik had écht geen zin om iets te breken

Dus heel consequent stilstaan bij trekken,niet aan de lange lijn en warempel het werkt :cheer:
Nu loop ik dus nog steeds alsof het heel glad is en Bertus trekt eindelijk niet meer :cheer:
Afbeelding
Hakkene
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Re: Trekken aan de riem

Bericht door Hakkene »

Hahaha mooie tactiek. En de hele buurt denkt: wat loopt die smoushond moeilijk

Maar fijn dat het trekken gestopt is:)
Hewi
Posts in topic: 2

Bericht door Hewi »

Ik heb met Leo uren op parkeerplaats naast huis doorgebracht.
Trek en weer omdraaien.

Vriendin heeft nu kruising viszla pointer achtig die dat totaal niet doorheeft . Het kwartje valt gewoon niet , hij is buiten ook totaal onbereikbaar zelfs voor frikandel dus als iemand nog tips heeft?
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marlett

Bericht door Marlett »

Hewi schreef: 26 jan 2024, 10:33 Ik heb met Leo uren op parkeerplaats naast huis doorgebracht.
Trek en weer omdraaien.

Vriendin heeft nu kruising viszla pointer achtig die dat totaal niet doorheeft . Het kwartje valt gewoon niet , hij is buiten ook totaal onbereikbaar zelfs voor frikandel dus als iemand nog tips heeft?
Tosca heeft dat ook, ik heb daar al heel wat mee getraind, maar ze heeft gewoon een snelle tred en amper aandacht voor mij. Om tegemoet te komen aan haar tempo ga ik wel met haar fietsen. Of ik doe juist het tegenovergestelde: ik ga op mijn gemak 'kuieren' waardoor ze veel geconcentreerder gaat snuffelen in plaats van als een debiel achter een spoortje aan. Een rondje van een kilometer duurt dan drie kwartier maar dan is ze daarna echt versleten. :lol1:

Ik heb ook die online cursus van Arvid van Putten gedaan, maar door allerlei omstandigheden (burn-out, gezondheid) heb ik die niet zo intensief gedaan als dat ik wilde. Hij gaat ook in op de lichaamstaal van de hond, dus niet alleen trekken = stoppen met lopen, maar ook kijken naar het gekwispel van de staart: hoe opgewonden is je hond? Als de staart rustiger wordt en de hond heeft aandacht voor jou, dan pas doorlopen.
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Hewi schreef: 26 jan 2024, 10:33 Ik heb met Leo uren op parkeerplaats naast huis doorgebracht.
Trek en weer omdraaien.

Lukt oefenen in de tuin? Volg oefeningen doen, aandacht vragen, zelf weer achteruit lopen, interesse in bijv bal ipv snoep?
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Omega schreef: 26 jan 2024, 11:35
Trek en weer omdraaien.

Lukt oefenen in de tuin? Volg oefeningen doen, aandacht vragen, zelf weer achteruit lopen, interesse in bijv bal ipv snoep?
Totaal niet.
Terzijde hij is nog maar net 3 maanden in Nederland. Binnen luister ie keurig. Maar buiten...

Ik ga jullie tips doorgeven

En sorry dat ik je topic kaapte ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Trek en weer omdraaien.

Aan mijn antwoord heb je eigenlijk niks. Ik heb een Duitst staande korthaar gehad. Was een herplaatser en druk, druk en druk. Ik ben met haar gaan fietsen en jachttraining gedaan. Het is toen echt een heel stuk verbeterd allemaal. Maar het trekken heb ik gewoon nooit voor elkaar gekregen om het af te leren. Uiteindelijk een keer zo’n anti-trektuig geprobeerd. Dat hielp wel maar ik vond die dunne bandjes achter haar voorpoten te akelig om er mee door te gaan.
Ze is overigens 16,5 jaar geworden. Het was een heerlijke, stoere meid. En de laatste 2 jaar liep ze eindelijk vanzelf zonder trekken😂.
Hopelijk hebben anderen wel goede tips want het is wel een vervelend probleem vind ik.
Rosanne
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Ahh wat fijn! Bij Brego is het ook altijd een uitdaging. Als wij 1 op 1 lopen gaat het redelijk. Zodra iemand mee loopt of hij weet dat wij wat leuks gaan doen dan is het een behoorlijke uitdaging. 🙈
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Wat fijn dat Bertus het zo goed heeft opgepakt! Dat trekken is echt niet fijn inderdaad. Wij hadden toen ik tiener was een hondje dat zo enorm aan de lijn trok en er op geen enkele manier uit te krijgen was. Vreselijk lief hondje maar dat was zo ontzettend irritant. :schrik:

Aloy is hier met vlagen ook heel moeilijk mee. Het is nogal contextgebonden bij haar. Naast de scootmobiel gaat het goed, maar die gaat ook haar tempo dus dat is eigenlijk valsspelen. ;) Als ze aan het werk is gaat het meestal ook al heel goed, maar dan is ze meestal ook gewoon rustig en juist opwinding zorgt ervoor dat ze aan de riem gaat trekken. Dus in vrije tijd met gewoon wandelen moeten we toch nog even dooroefenen. Ik denk dat het wel makkelijker zal worden voor haar als ze wat ouder is en de kalmte in haar kop weer een beetje terugvindt. Tot die tijd moeten we maar gewoon consequent blijven. Wel moeilijk soms hoor. :F:
Barkley

Bericht door Barkley »

Fred sleurt en zeker als hij een geurtje in de neus heeft is hij best wel slecht bereikbaar aan de lijn. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op het volgende:

Heb ik haast en wil ik er geen tijd in steken dan lopen we met het tuig. Met speuren trekt hij er in en met wandelen mag hij ook meer trekken met wandelen.

Met een halsband om moet je netjes mee wandelen maar krijg je meer ruimte om te snuffelen en te onderzoeken.

Met een jachtlijn krijg je geen ruimte. Dan loop je netjes mee.

Dat hebben we wel echt in een lange periode aangeleerd. In wandelen met de jachtlijn heb ik echt heel veel uur gestoken. Elke keer stoppen als je in de lijn hangt en doe je het dan nog een keer dan gaan we de andere kant op. In de praktijk was het heel veel heen en weer lopen.

Met een halsband ben ik gaan oefenen samen met het tuig. Op de heenweg heb je 0 concentratie maar op de terugweg aan de halsband klikken en dan belonen op netjes meelopen.

Fred is niet gemotiveerd op voedsel dus het was echt even zoeken wat voor ons werkt. Combinatie snuffelen als beloning en een tennisbal bleken hier de beste optie. Een anti trektuig met zo'n ring op de borst had geen enkele invloed. Dan trok hij wel zijwaarts en dat leek me ook niet optimaal voor zn lichaam.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Hewi schreef: 26 jan 2024, 11:45
Omega schreef: 26 jan 2024, 11:35
Trek en weer omdraaien.

Totaal niet.
Terzijde hij is nog maar net 3 maanden in Nederland. Binnen luister ie keurig. Maar buiten...

Ik ga jullie tips doorgeven

En sorry dat ik je topic kaapte ♡
Nee maakt niks uit hoor ,ik vind het altijd fijn om te lezen dat ik niet de enige ben :engel:
Bertus was best heel erg ,een trekkende rochelende hond springend op zijn achterpoten soms
Ik ben herders gewend en wist niet wat me overkwam
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marlett schreef: 26 jan 2024, 10:58
Trek en weer omdraaien.

Tosca heeft dat ook, ik heb daar al heel wat mee getraind, maar ze heeft gewoon een snelle tred en amper aandacht voor mij. Om tegemoet te komen aan haar tempo ga ik wel met haar fietsen. Of ik doe juist het tegenovergestelde: ik ga op mijn gemak 'kuieren' waardoor ze veel geconcentreerder gaat snuffelen in plaats van als een debiel achter een spoortje aan. Een rondje van een kilometer duurt dan drie kwartier maar dan is ze daarna echt versleten. :lol1:

Ik heb ook die online cursus van Arvid van Putten gedaan, maar door allerlei omstandigheden (burn-out, gezondheid) heb ik die niet zo intensief gedaan als dat ik wilde. Hij gaat ook in op de lichaamstaal van de hond, dus niet alleen trekken = stoppen met lopen, maar ook kijken naar het gekwispel van de staart: hoe opgewonden is je hond? Als de staart rustiger wordt en de hond heeft aandacht voor jou, dan pas doorlopen.

Eigenlijk doe ik dat ook ,op mijn gemak kuieren
Normaal ben ik nogal van het doorlopen met snelle pas maar toen het glad was kon dat niet
Dus het lag ook aan mij 😉
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 3
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier ging het trekken er pas uit toen ik opmerkte dat ik gespannen de deur uit stapte omdat ik van te voren al dacht 'zemogenniettrekkenzemogenniettrekkenzemogenniettrekken'.
Ik ben heel bewust een aantal keer goed gaan in- en uitademen, rug recht, schouders naar achteren en bewust gaan denken 'we gaan gezellig wandelen'.
Doordat ik veel meer zelfzeker en ontspannen de deur uit stapte waren de honden een stuk rustiger. :cheer:
Ze zoeken het einde vd lijn nog wel op maar gaan er niet in hangen, lopen elkaar niet op te naaien etc.
Het verschil is duidelijk: van voortgesleurd worden terwijl ik beide honden apart vast had naar 2-3 honden (oppashond erbij inmiddels) met 1 hand vasthouden, redelijk netjes doorlopen, weinig tot geen gesleur, hooguit wat spanning wanneer we andere honden passeren maar stevig doorlopen en het commando 'doorrrlopen! :hmmm:' zorgt dat ze daar ook weinig uitspoken.

Maar zogauw ik even minder lekker in mijn vel zit en sneller spanning opbouw is het weer bingo.
Gelukkig weet ik waar dat vandaan komt en zodra ik dat doorheb sta ik mijn ademhaling weer op orde te brengen, let ik op mijn houding en maak ik de wandeling korter zodat we op een positieve manier kunnen afsluiten zonder teveel van elkaar te vragen, de rest vd dag worden dan ff korte rondjes en thuis lekker kluiven.
De volgende dag pakken we het weer goed op.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Een hond die trekt, neem ik mee met hardlopen. Hoewel het vooral "samen onderweg zijn" is, ben ik degene die tempo en richting bepaalt. Doordat het basistempo meer overeenstemt met het hondeigen tempo, zijn er veel 'per-ongeluk-netjes-lopen-momenten', dus veel stembeloningen.
Daarnaast oefen ik dan apart daarvan regelmatig het los naast me meelopen, gewoon bij ons in de (omheinde) hondenwei, meer in spelvorm dan als serieuze training.
Vanuit de combinatie van die beide invalshoeken heb ik een mooi startpunt voor aangelijnde wandelingen, zonder dat de focus nou heel specifiek op aangelijnd-niet-trekken ligt.
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Het zusje van mijn Afghaan heeft hier ruim een half jaar gewoond. Het enige wat zij geleerd had buiten was dat ze met trekken kwam waar ze heen wilde. Eigenlijk was trekken de enige beweging die ze kreeg. Grote hond, vreselijk sterk, lichamelijke klachten door het trekken. Het was voor haar lijf en keel noodzakelijk dat ze niet meer trok. Ik heb haar direct een gentle leader aangeleerd en ben met haar gaan trainen op rust en snuffelen. Dat werkte heel goed als we in rustige gebieden liepen, maar buiten op straat lukte het niet zonder. Haar nieuwe baasje was anti-gentle leader. Ze loopt nu nog steeds met.
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

nevache schreef: 26 jan 2024, 16:21 Een hond die trekt, neem ik mee met hardlopen.
Bella trekt met wandelen en gaat met hardlopen naast je drentelen :')

Een trekkende 10 kilo aan de lijn is idd best veel. Fijn dat Bertus het nu zo goed oppakt!
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Persistence schreef: 26 jan 2024, 18:14
nevache schreef: 26 jan 2024, 16:21 Een hond die trekt, neem ik mee met hardlopen.

Een trekkende 10 kilo aan de lijn is idd best veel. Fijn dat Bertus het nu zo goed oppakt!
Bertus wordt juist druk van hardlopen of fietsen. Ik heb het 2 keer geprobeerd naast de fiets maar daar wordt hij echt alleen maar druk van en hij probeert in mijn wiel te bijten
Afbeelding
nevache
Honden: 7

Bericht door nevache »

Smoushond schreef: 26 jan 2024, 20:09
Persistence schreef: 26 jan 2024, 18:14

Bertus wordt juist druk van hardlopen of fietsen. Ik heb het 2 keer geprobeerd naast de fiets maar daar wordt hij echt alleen maar druk van en hij probeert in mijn wiel te bijten
In mijn ervaring is mee naast de fiets echt anders dan samen hardlopen. De 'trekkers' hier nam ik pas in een later stadium mee naast de fiets, nl. wanneer over en weer duidelijk was dat tempo & richting vanuit mij en niet vanuit hen bepaald worden.
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Persistence schreef: 26 jan 2024, 18:14 Bella trekt met wandelen en gaat met hardlopen naast je drentelen :')
Kenzi deed dat ook ook :')
Maar goed, oneindig geduld en consequent blijven en nu met goed 5 jaar durf ik redelijk te zeggen dat het trekken minder wordt :LOL:

Super fijn dat je met Bertus hebt gevonden hoe het af te leren :cheer:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 26 jan 2024, 09:16 Nu loop ik dus nog steeds alsof het heel glad is en Bertus trekt eindelijk niet meer :cheer:
Precies. Het gewoon echt helemaal niet pikken.
Mijn honden mogen gewoon niet trekken. Indringend een bepaalde kant op kijken is genoeg om ruimte te krijgen behalve als ik nee zeg.
Zij sleuren niet aan mij net zoals ik niet aan hun sleur.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Of je loopt gewoon met vier tegelijkertijd aangelijnd. Dat is ongeveer hetzelfde als lopen terwijl het glad is. Je pikt niets, geen centimeter aan een strakke lijn, nooit want anders ga je onderuit. Ja en dat helpt echt uit noodzaak consequent zijn.
Afbeelding
Josefien
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Trek en weer omdraaien.

Lekker meegaan in zijn beweging, niet trek en omdraaien, maar juist op een drafje meelopen. Verbaal en nonverbaal uitstralen dat dit dikke pret is. Dit type hond wil juist graag samenwerken, maar als de baas in een tempo loopt wat zo tegen de natuur in is van een staande hond, zal de aandacht verschuiven naar de omgeving en interessante luchtjes. Door in zijn tempo te gaan, is het veel makkelijker zijn aandacht te krijgen en vast te houden. Zij wordt interessanter dan de omgeving. Van daaruit kun ze hem beter 'sturen' en aan rust aan de lijn werken, hem laten zien wat de bedoeling is. Wat zich later kan uitbetalen in 'niet trekken aan de lijn', terwijl zij in wandeltempo loopt. Her voornaamste nu is dat ze contact met hem krijgt terwijl hij aan de lijn loopt, vooral niet focussen op 'niet trekken'. Maar juist op de lol en het plezier van samen bezig zijn. En daar gaat geen frikandel tegenop!
Want ze willen graag voor de baas, als die baas ook even kan meegaan in die high energy. Ik moest er ook weer even aan wennen met Edison, na jarenlang zonder een staande type. Geen vergelijk met Merlijntje (een soort jouw Leo-achtige), die een heel andere aanpak vergt.

Een (beetje) sportieve insteek is trouwens wel handig :lol1:
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 14
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Wat goed van Bertus, het is net alsof ze het weten he?! Dat het glad is, ervoer ik ook zo bij sneeuw!
Bij Sambals eerste ronde in de ochtend mag hij zelf de route kiezen en loop ik gewoon met hem mee. Hij trok enorm in het begin en nu ik dit heb ingevoerd, heeft hij iets van een gevoel van keuzes kunnen maken en ik merk dat hij dat fijn vind. Hij loopt meestal naar de basisschool en supermarkt, daar komen veel honden en kan hij naar hartenlust snuffelen. Als ik naar huis wil en hij niet, dan gaat ie in de ankers, hij weet nu dat uiteindelijk hij mee moet. Hij kiest ook onderweg voor andere paadjes en wegen, we komen op plekken in het dorp waar ik nog nooit geweest ben. Gisteren wilde hij naar de doe het zelf winkel, daarna zaten we in 1 of ander natuurgebied met smalle paadjes en water.
Ik heb ook geprobeerd steeds stil te blijven staan bij trekken, maar dat werkte totaal niet. Hij lanceerde zich nog harder vooruit als we weer verder liepen. Als hij een kat ziet wil hij nog wel enorm trekken en ook bij wild en met name fazanten. Hij heeft nog steeds een antiontsnappingstuig aan.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Susam schreef: 27 jan 2024, 06:49 Wat goed van Bertus, het is net alsof ze het weten he?! Dat het glad is, ervoer ik ook zo bij sneeuw!
Bij Sambals eerste ronde in de ochtend mag hij zelf de route kiezen en loop ik gewoon met hem mee. Hij trok enorm in het begin en nu ik dit heb ingevoerd, heeft hij iets van een gevoel van keuzes kunnen maken en ik merk dat hij dat fijn vind. Hij loopt meestal naar de basisschool en supermarkt, daar komen veel honden en kan hij naar hartenlust snuffelen. Als ik naar huis wil en hij niet, dan gaat ie in de ankers, hij weet nu dat uiteindelijk hij mee moet. Hij kiest ook onderweg voor andere paadjes en wegen, we komen op plekken in het dorp waar ik nog nooit geweest ben. Gisteren wilde hij naar de doe het zelf winkel, daarna zaten we in 1 of ander natuurgebied met smalle paadjes en water.
Ik heb ook geprobeerd steeds stil te blijven staan bij trekken, maar dat werkte totaal niet. Hij lanceerde zich nog harder vooruit als we weer verder liepen. Als hij een kat ziet wil hij nog wel enorm trekken en ook bij wild en met name fazanten. Hij heeft nog steeds een antiontsnappingstuig aan.
Dat deed Bertus ook ,ik bleef dan stilstaan en dan wachte ik tot hij me aankeek en terug kwam lopen naar me en dan zette ik een stap en dan nam hij een aanloopje en rende weg 😂😂

Ik weet niet hoe oud Sambal is maar Bertus is nu bijna 2,5 dus misschien heeft dat er ook mee te maken
Maar de lange lijn was denk ik ook gewoon heel onduidelijk voor hem
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 14
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

Smoushond schreef: 27 jan 2024, 09:40
Susam schreef: 27 jan 2024, 06:49 Wat goed van Bertus, het is net alsof ze het weten he?! Dat het glad is, ervoer ik ook zo bij sneeuw!
Dat deed Bertus ook ,ik bleef dan stilstaan en dan wachte ik tot hij me aankeek en terug kwam lopen naar me en dan zette ik een stap en dan nam hij een aanloopje en rende weg 😂😂

Ik weet niet hoe oud Sambal is maar Bertus is nu bijna 2,5 dus misschien heeft dat er ook mee te maken
Maar de lange lijn was denk ik ook gewoon heel onduidelijk voor hem
Sambal is ook 2,5! :I:
Ik heb in het begin toen hij net hier was op aanraden van mensen hem aan de 3 meter lijn gedaan en zo moest hij "de wereld ontdekken" en leren aan de lijn te lopen. Dit werkte echt totaal niet, hij deed niks als trekken en wat ik ook deed, hij bleef trekken. Toen Jack's 10 meter flexi geprobeerd en toen ging het al een stuk beter! Hij loopt gewoon graag vooraan altijd, ook bij of met andere honden en ook als ik met vriendinnen wandel of zo of in de stad.
Dat aanloopje herken ik :lol1: en dan ook het oogcontact, zo van ja bla bla ik heb je gezien hoor om vervolgens je arm uit de kom te trekken!
Plaats reactie