Stelling. Maximaal aantal honden.

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
dre
Posts in topic: 2

Re: Stelling. Maximaal aantal honden.

Bericht door dre »

Susam schreef: 13 aug 2024, 16:20 Klopt natuurlijk, maar 4 manden, 4 tuigjes of lijnen of halsbanden, 4 x voer, 4 x dierenarts, zo nodig ontworming of titeren of vaccins, ik heb een mini fiatje, kunnen echt geen 4 honden in, dus auto is dan een dingetje. Dat soort dingen bedenk ik me dan?
Haha ik snap dat dat soms een dingetje is. Maar er liggen hier echt geen 4 manden, wel eigen tuig en lijnen, jas, koeljas, maar dat spaar je in de jaren, dus niet in 1x :LOL:
Dierenarts is soms even slikken, maar eigenlijk zijn dat de enige echte kosten, voer, trainers en snacks haal ik veel bij de groothandel en dan nog bij voorkeur wat er in de actie is, daarnaast droog ik zelf ook regelmatig wat voor ze.
Auto is er wel op aangepast (Caddy met ingebouwde kennels), zonder honden hadden we echt een andere auto gehad :')

Maar goed wij verdienen beide niet slecht (oké momenteel heb ik een zomer vrij genomen en geen idee wat mijn volgende baan gaat doen :F: ) en hebben geen kinderen, dus dat hielp zeker bij de keuze om Vida erbij te nemen. Al raad ik niemand 4 honden aan, het is gewoon best veel :LOL:
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 3

Bericht door Nanna »

Susam schreef: 13 aug 2024, 16:20
Nanna schreef: 13 aug 2024, 14:08
Susam schreef: 13 aug 2024, 13:39 Ik zeg ook nee, moet iedereen zelf weten. Plus mensen die honden opvangen worden dan al gelijk gestraft.
Maakt niet dat ik me niet afvraag hoe mensen met 4 honden of meer dat financieel doen.
Het maakt natuurlijk wel uit of je vier Berner Sennenhonden hebt die dagelijks tumoren laten wegknippen bij de dierenarts en je de oren van je kop vreten of vier hondjes van een gezond ras.
Ik schat dat mijn vier Puli’s minder kosten bij elkaar dan vroeger mn Deerhound in zn eentje.
Ik zag bij de docu Inside an animals mind een witte, super mooi! Hele lange dreads.
Klopt natuurlijk, maar 4 manden, 4 tuigjes of lijnen of halsbanden, 4 x voer, 4 x dierenarts, zo nodig ontworming of titeren of vaccins, ik heb een mini fiatje, kunnen echt geen 4 honden in, dus auto is dan een dingetje. Dat soort dingen bedenk ik me dan?
Bij de dierenarts kom ik nooit dus die kunnen we afvinken. En vier manden, hahaha. Ze liggen hier op de vloer of op de bank. Jachtlijntjes zijn al twintig jaar oud en gaan vele honden mee. In de auto zitten ze met zijn vieren op de achterbank. Het is allemaal maar net hoe zot je het wilt maken. Als ik over sommigen lees dat ze hele riemenverzamelingen hebben dan denk ik :piew:
Afbeelding
Kimmie
Posts in topic: 6
Honden: 6

Bericht door Kimmie »

Daarnaast kan je een hoop 2de hands kopen, vaak voor leuke prijzen... , Temu doet het ook goed.. Hier heb ik een berg halsbanden in de loop der jaren verzameld en die zijn multifunctioneel.. Slapen doen ze op banken, er staan hier maar 2 bedden voor honden..
Je kan het zo gek maken als je zelf wil..
Topsi
Posts in topic: 1

Bericht door Topsi »

Ik woon sinds kort in Belgie en hier moet je bij meer dan 5 honden een vergunning aanvragen. Is er geen enkele regelgeving rond aantal honden in Nederland?
Het ligt een beetje aan het type huis en omgeving lijkt mij, in het buitengebied in een vrijstaand huis zijn 3 grote honden geen probleem maar in een rijhuis 3 duitse herders lijkt mij dan geen goed idee.
Ik vind vergunning vanaf 5 honden geen slecht idee zoals in Belgie geen slecht idee om excessen te voorkomen dat mensen kleine huizen volproppen met huisdieren en overlast veroorzaken.
Susam
Posts in topic: 14
Welke: Podengo kruising

Bericht door Susam »

dat is zeker waar en ik geef echt toe dat ik een freak ben met shit kopen voor Sam die ie niet nodig heeft. We hebben het geluk dat we worden gesponsord door een merk voor manden en koelmatten met een leuke samenwerking, ik heb drie automanden, 3 koelmanden, fluffy manden, randenmanden, de hele mikmak, we krijgen ook tuigjes en lijnen maar die zijn niet antiontsnapping. Truien voor de winter moet ie wel echt aan anders kotst ie na elke wandeling alles eruit en bibbert ie als een gek. Daar heb ik er minstens 10 van een 3 winterjassen waarvan 1 met dino weerhaken. Ik zie jullie nu met ogen rollen haha, maar zoals gezegd, dit is hobby en onzin. Ik sponsor dan weer bepaalde asielen en daar krijg ik tshirts van, je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt. Trouwens @Kimmie ik heb bij temu fantastische dingen voor mijn hond gescoord! Voorheen had ik altijd grote honden, dus die spullen kan ik niet gebruiken.
@dre ik heb ook geen kinderen, dat is ook altijd mijn excuus, ik ga niet naar de kroeg, ik heb geen kinderen, ik rook niet en drink niet. Ik bestel alleen veel te veel belachelijke onzin voor mijn hond! :)
Kimmie

Bericht door Kimmie »

Als je er maar lol in hebt toch? ik heb nu 1 koukleum, die heeft in de winter wel truien aan, maar ook daar heeft Temu voor leuke prijzen wel het een en ander te koop... :mrgreen:
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Hier 6 honden die met elkaar minder geluidoverlast veroorzaken dan de ene hond links en de andere hond rechts van ons. Ik woon gewoon in een standaard jaren 70 1-gezinswoning met postzegeltuintje.

Ik vind het al waardeloos dat er steeds meer wandelgebieden komen waar een maximum van 3 honden per geleider geldt, laat staat dat mij verteld gaat worden hoeveel honden ik zou mogen hebben.

Dierenarts hebben we met vlagen last van. Afgelopen 2,5 maand de salarissen van 2 paraveterinairen hoogstpersoonlijk betaald met bezoeken van 5 van mijn honden, waarvan een aantal zelfs met 2x klachten. Een paar issues heb ik zelf opgelost, anders was de rekening nog hoger geweest. De rekening van de auto in dezelfde periode was bijna net zoveel...

Ze hebben hier 0-2 eigen halsbanden, 1 eigen riem, kleding voor ze maak ik zelf. Ze liggen op de bank, op stoelen, op bed of op een paar honden stretchers. Ik doe verder geen gekke dingen.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Kimmie schreef: 13 aug 2024, 16:55 Zolang je honden een goed huis kan geven, zie ik niet in waarom je er maar max 3 mag houden... Nee hoor, mensen mogen zelf weten hoeveel honden ze houden ...
Ja maar degene met 20 chihuahuas in een woonwijk die vervuild in huis zitten vind ook dat ze goed voor dr honden zorgt. Waar ligt die drempel dan
Groetjes Heidi

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Susam schreef: 13 aug 2024, 13:39 Ik zeg ook nee, moet iedereen zelf weten. Plus mensen die honden opvangen worden dan al gelijk gestraft.
Maakt niet dat ik me niet afvraag hoe mensen met 4 honden of meer dat financieel doen.
Het maakt natuurlijk wel uit of je vier Berner Sennenhonden hebt die dagelijks tumoren laten wegknippen bij de dierenarts en je de oren van je kop vreten of vier hondjes van een gezond ras.
Ik schat dat mijn vier Puli’s minder kosten bij elkaar dan vroeger mn Deerhound in zn eentje.
Ik zag bij de docu Inside an animals mind een witte, super mooi! Hele lange dreads.
Klopt natuurlijk, maar 4 manden, 4 tuigjes of lijnen of halsbanden, 4 x voer, 4 x dierenarts, zo nodig ontworming of titeren of vaccins, ik heb een mini fiatje, kunnen echt geen 4 honden in, dus auto is dan een dingetje. Dat soort dingen bedenk ik me dan?
Ja, alles maal vier, maar ik ben niet iemand die veel geld uitgeeft aan tuigjes, lijnen, manden, etc. Ik gebruik veel van eerdere honden en koop verder simpel en degelijk spul dat lang meegaat. Het voer is hier inderdaad de grootste kostenpost, en de trainingen (op dit moment alleen Fayah, maar voorheen trainde ik met alle honden wel iets). Ik heb trouwens een Suzuki Alto en daar passen mijn vier honden prima in :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Tineke schreef: 13 aug 2024, 08:07 Ik denk dat iedereen zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en pas bij overlast of slechte zorg kunnen er maatregelen worden getroffen, eerder niet.
Dit dus.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Topsi schreef: 13 aug 2024, 17:53 Ik woon sinds kort in Belgie en hier moet je bij meer dan 5 honden een vergunning aanvragen. Is er geen enkele regelgeving rond aantal honden in Nederland?
Het ligt een beetje aan het type huis en omgeving lijkt mij, in het buitengebied in een vrijstaand huis zijn 3 grote honden geen probleem maar in een rijhuis 3 duitse herders lijkt mij dan geen goed idee.
Ik vind vergunning vanaf 5 honden geen slecht idee zoals in Belgie geen slecht idee om excessen te voorkomen dat mensen kleine huizen volproppen met huisdieren en overlast veroorzaken.
In Spanje is het ook zo geregeld, bij meer dan 5 honden moet je een vergunning aanvragen. Ik weet eigenlijk niet wat de criteria zijn voor zo'n vergunning en volgens mij wordt het ook niet echt gehandhaafd. Maar als er problemen zijn, gaan ze daar natuurlijk wel naar kijken.
Afbeelding
Kimmie

Bericht door Kimmie »

Hewi schreef: 13 aug 2024, 19:00
Kimmie schreef: 13 aug 2024, 16:55 Zolang je honden een goed huis kan geven, zie ik niet in waarom je er maar max 3 mag houden... Nee hoor, mensen mogen zelf weten hoeveel honden ze houden ...
Ja maar degene met 20 chihuahuas in een woonwijk die vervuild in huis zitten vind ook dat ze goed voor dr honden zorgt. Waar ligt die drempel dan
Bij dieren die goed verzorgd worden waarbij er niet gesproken kan worden van verwaarlozing ( of dat een vervuild huis is, of dieren onder de vlooien bv of wonden) , ook huishoudens met 2 of 3 honden , kunnen honden in een vervuild huis leven.

Er kunnen ook mensen zijn met 20 chihuahua's in huis hebben waarbij de dieren er super verzorgd bij zitten, in een brandschoon huis....

Drempel is hoe mensen hun dieren verzorgen wat mij betreft..
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik denk dat je juist die vervuiling niet ziet. Als je soms ook die mensen op tv ziet die na jaren kluizenaar dus tig dieren hebben .

Ik bedoel ik ben eens hoor van mij mag je er 25 .
Groetjes Heidi

Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Los van honden, ik ben altijd tegen deze mate van overheidsbemoeienis.
Gewoon omdat het op dat niveau nooit iets oplevert in de zij van welzijn maar wel allerlei mensen beperkt in hun doen en laten.
Dat hebben we bij de laatste versie van het hondne en kattenbesluit wel gezien. Ik neem het die caviakut van een sharon dijksma nog steeds kwalijk en wat heeft ze opgelost? Helemaal niks.
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Wat mij betreft hoeft er geen maximaal aantal honden te worden vastgelegd. Ook omdat iemand met 1 hond soms meer overlast bezorgd dan een ander met veel honden.

Wij hebben vier grote honden in een rijtjeshuis. Wel op de hoek dus maar aan 1 kant buren :smile: Maar er is bijna altijd iemand bij de honden en we zijn heel oplettend wat betreft geluidsoverlast. Wij hebben in meer dan 30 jaar honden nog nooit ergens een klacht over gehad.

Ik heb wel een mening voor mezelf over hoeveel honden nog leuk is in een wat kleinere woning. Zolang je zelf goed fit bent en de honden genoeg beweging kunt geven maakt het aantal niet zoveel uit. Maar je kunt niet altijd in de toekomst kijken en soms loopt iets anders dan gepland. Maar wat iemand anders doet daar heb ik geen oordeel over.

En ik vind zoals bij ons met vier grote honden als je die niet voldoende beweging kunt geven dat dat niet te lang moet duren maar dat er dan een oplossing gezocht moet worden.

Daarom wil ik ook in de toekomst niet meer dan 1 a 2 honden omdat wij ouder worden en ook bijvoorbeeld 1 van ons alle honden en alle rondes moet kunnen doen zonder dat je verder niks meer kunt de hele dag :smile:

Dat is nu nog niet aan de orde en onze honden zijn 7 en 9 en 9 en 13. Dus dat zal nog wel lukken. Maar we gaan na deze honden wel minderen, Zonder honden nooit maar ik ga wel heel verstandig zijn om niemand te duperen. ;)
AfbeeldingAfbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

zeker een nee. Je kunt het ook zo gaan bekijken dat 1 hond zielig is en dan mag dat niet meer. Zo blijven we bezig en vallen er alleen maar "slachtoffers". op wat uitzonderingen na, zijn we in nl best goed om voor onze dieren te zorgen.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Nee. gewoon niet meer regeldruk op alles hou op hoor.
Afbeelding
Kimmie

Bericht door Kimmie »

EchoMira schreef: 13 aug 2024, 20:40 Los van honden, ik ben altijd tegen deze mate van overheidsbemoeienis.
Gewoon omdat het op dat niveau nooit iets oplevert in de zij van welzijn maar wel allerlei mensen beperkt in hun doen en laten.
Dat hebben we bij de laatste versie van het hondne en kattenbesluit wel gezien. Ik neem het die caviakut van een sharon dijksma nog steeds kwalijk en wat heeft ze opgelost? Helemaal niks.
:LOL: :LOL: caviakut... :')

Maar dit dus ook...
Susam

Bericht door Susam »

Diana schreef: 13 aug 2024, 19:38

Ja, alles maal vier, maar ik ben niet iemand die veel geld uitgeeft aan tuigjes, lijnen, manden, etc. Ik gebruik veel van eerdere honden en koop verder simpel en degelijk spul dat lang meegaat. Het voer is hier inderdaad de grootste kostenpost, en de trainingen (op dit moment alleen Fayah, maar voorheen trainde ik met alle honden wel iets). Ik heb trouwens een Suzuki Alto en daar passen mijn vier honden prima in :mrgreen:

Afbeelding
wat gezellig en hoopvol, Sambal's tweelingzus is ter adoptie en ik twijfel ZO!
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 14 aug 2024, 14:56
Hoe ben je daarvan op de hoogte gekomen? Via de stichting waar Sambal vandaan komt? Heeft ze al die tijd op dezelfde locatie gezeten of is ze terug gebracht?
Susam

Bericht door Susam »

CatnDog schreef: 14 aug 2024, 17:05
Hoe ben je daarvan op de hoogte gekomen? Via de stichting waar Sambal vandaan komt? Heeft ze al die tijd op dezelfde locatie gezeten of is ze terug gebracht?
nee de stichting van Sambal bestaat niet meer, zij was geadopteerd door iemand die problemen kreeg en de hond moest daar weg. Ze is echt 2 druppels Sam en zit nu bij een opvang, ook via een stichting. Ik heb nog nooit meer dan 1 hond gehad. Ik weet het echt niet, maar mijn hart klopt sneller als ik haar zie.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 14 aug 2024, 17:41
CatnDog schreef: 14 aug 2024, 17:05
nee de stichting van Sambal bestaat niet meer, zij was geadopteerd door iemand die problemen kreeg en de hond moest daar weg. Ze is echt 2 druppels Sam en zit nu bij een opvang, ook via een stichting. Ik heb nog nooit meer dan 1 hond gehad. Ik weet het echt niet, maar mijn hart klopt sneller als ik haar zie.
Ja, dat begrijp ik. Het komt ineens zo dichtbij. Het lijkt me wel een lastige keuze. Niet alleen de stap van 1 naar 2 honden wat mij ook een wereld van verschil lijkt. Maar ook de klik met Sambal. Het zou echt super goed kunnen gaan, maar broers en zussen kunnen ook weer enorm met elkaar overhoop liggen.
Susam

Bericht door Susam »

Ja precies! Het is overigens geen familie, ik bedoelde tweelingzus spreekwoordelijk omdat ze zo veel op elkaar lijken.
ranetje

Bericht door ranetje »

Susam schreef: 14 aug 2024, 18:21 Ja precies! Het is overigens geen familie, ik bedoelde tweelingzus spreekwoordelijk omdat ze zo veel op elkaar lijken.
Het mooiste zou zijn als je eerst zou kunnen opvangen.
Dan weet je meteen of ze elkaar liggen en of het voor jou geschikt is.
Afbeelding
Jackira
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Hou er wel rekening mee dat honden elkaars gedrag kunnen versterken als ze samen uitgelaten worden.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie