Stelling: Je moet de grenzen van je hond opzoeken EN er regelmatig overheen gaan

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Dirkje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Stelling: Je moet de grenzen van je hond opzoeken EN er regelmatig overheen gaan

Bericht door Dirkje »

CatnDog schreef: 17 aug 2024, 21:07 Ik zie heel veel mensen 'nepgooien' met hun honden, daarom denk ik ook dat het redelijk als normaal wordt gezien. Ik ben daarin dus een beetje abnormaal. :lol1:
Dit he?
Ik vind het een onaardige manier van spelen. Laten zien dat je de macht hebt ofzo.
Ik kap het af als het bij mijn honden wordt gedaan. Ze zijn het niet gewend en snappen er niets van. ik vind het niet grappig. Bevredig je behoefte aan macht maar elders.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Stelling: Je moet de grenzen van je hond opzoeken EN er regelmatig overheen gaan

Bericht door EchoMira »

Ik ben helemaal niet van het gooien en er blind achteraan vliegen.

Apporteren nadat je hond gekeken heeft waar de bal heen is gevlogen is veel leuker en spannender. Om het over de veiligheid van de gewrichten niet te hebben.

Ik vind apporteren trouwens ook geen spel. Dat is werk.
Hewi

Bericht door Hewi »

Als ik jullie zo allemaal lees heb ik een saaie hond of ben ik een saaie baas.
Soms moet je dingen...dierenarts, nagels, in de auto. En dan gaan we dat doen ook al is dat eng of stom.

Anderzijds en vooral met kodi pas ik me aan waar al mijn honden niet verbleekte bij een stemverheffing of een fysieke correctie......is ko al in paniek zodra mijn hand al een verkeerde kant op gaat. En daar deal ik mee. Hij mag veeeeeeel meer dan de rest mocht. Eigenlijk kun je wel zeggen dat hij over mijn grenzen gaat en ik in geen 100 meter bij de zijne kom. Omdat hij ko is. Tja.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hewi schreef: 18 aug 2024, 20:45 Als ik jullie zo allemaal lees heb ik een saaie hond of ben ik een saaie baas.
Soms moet je dingen...dierenarts, nagels, in de auto. En dan gaan we dat doen ook al is dat eng of stom.

Anderzijds en vooral met kodi pas ik me aan waar al mijn honden niet verbleekte bij een stemverheffing of een fysieke correctie......is ko al in paniek zodra mijn hand al een verkeerde kant op gaat. En daar deal ik mee. Hij mag veeeeeeel meer dan de rest mocht. Eigenlijk kun je wel zeggen dat hij over mijn grenzen gaat en ik in geen 100 meter bij de zijne kom. Omdat hij ko is. Tja.
Heel herkenbaar en je bent dus niet de enige. Guus gaat wel over mijn grenzen en ik respecteer de zijne over het algemeen behalve als het moet. Gelukkig laat hij eigenlijk alles wel toe wat moet.
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Ja en nee.

Soms moet iets gewoon voor hun eigen bestwil, denk aan medische dingen, of een pil binnenkrijgen.

Als er 1 knalletje buiten is en Bella schrikt ervan, dan loop ik wel met haar verder, ondanks dat ze dan liever naar huis wilt. Kom op we gaan gewoon door, ff plassen en poepen en dan weer terug. Maar als het zodanig is dat ze heel erg bang zal worden dan ga ik wel terug.
Als ze een voorwerp (binnen of buiten) heel eng vind, dan ga ik daar juist met haar naartoe, ga maar rustig op je eigen tempo kijken, maar we gaan niet weglopen ervoor. Bij Bella is het sowieso veel op grenzen balanceren.

Eerder ben ik met trainen wel over grenzen heengegaan. Met een dogsurvival wilde Victor bijv niet onder een zeil meekruipen. Dan heb ik dat de eerste keer toch te lang geprobeerd en aan de riem meegetrokken. Later dacht ik als ze iets niet wilden of durfden, lekker belangrijk het gaat om het plezier samen, niet om hoe snel je er bent.

Denk niet dat het echt schadelijk was ze gaan gelukkig nog steeds graag mee op pad en ik kan lichamelijk alles bij ze doen.

Ze gaan trouwens ook weleens over mijn grenzen heen :mann:
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 5
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Als er vuurwerk wordt afgestoken lopen we in principe ook gewoon verder, hooguit dat we even een stukje omlopen als het heel dichtbij is.
Maar de keer dat Dívka een combinatie deed van freeze and faint (omdat er ineens om ons heen heel veel vuurwerk dichtbij was) heb ik haar opgetild en ben zo snel mogelijk naar binnen gelopen met haar terwijl mijn gezelschap Mahdu overnam en op rustig tempo achter ons aan wandelde.
Dat was gewoon veel te veel en de meeste stabiele honden zonder vuurwerkangst zouden daar moeite mee hebben gehad.
Nou schrokken Mahdutje en Oz ook wel ff maar die herstelden gelijk weer en stapten stoer door, waardoor ik me ook ff volledig met Dívka kon bezighouden.

Ik heb Dívka in de aanloop naar de jaarwisseling 's avonds laat gewoon loslopen in de wijk, ze zoekt mij op als ze ergens bang van is.
Met de laatste dagen niet trouwens, dan wordt er al zo idioot veel geknald en vaak ook erg dichtbij, maar dan gaan we op oudjaarsdag heel vroeg wandelen, ruim voor het geknal begint om de wandeling te eindigen bij de oliebollenkraam waar naast de oliebollen, appelbollen etc voor ons ook een paar oliebollen zonder krenten gehaald worden voor de honden. :lol1:
En omdat ik om middernacht oliebollen, stokbrood, kaas, worst etc sta uit te delen is de vuurwerkellende een stuk minder erg vindt Dívka. :mrgreen:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 8
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Persistence schreef: 19 aug 2024, 19:16 Bij Bella is het sowieso veel op grenzen balanceren.
Wat mooi beschreven: 'op grenzen balanceren'.

Bij Zeno moest ik duidelijk een grens over met het aanleren van het nemen van de trap, naar beneden. Hij werd te zwaar om te tillen en ik had daarmee m'n rug bezeerd, dus hij moest het echt zelf gaan doen. Dus: arm om hem heen slaan en we gaan. Hij stribbelde aan het begin echt enorm tegen. Maar na een week ging hij helemaal zelf.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 19 aug 2024, 20:12
Persistence schreef: 19 aug 2024, 19:16 Bij Bella is het sowieso veel op grenzen balanceren.
Wat mooi beschreven: 'op grenzen balanceren'.
Inderdaad mooi.

Maar ik vind dat dat bij alle honden zo moet zijn.
Luiheid loont niet bij de omgang met honden. Je moet echt wel willen begrijpen en kunnen plaatsen. Zeker bij halfwas honden en jong volwassenen.
Niet eens vanwege de hond maar 2 jaar is gewoon te weinig om een hond op te voeden. Dan zijn ze nog niet af qua ervaring.
Marc

Bericht door Marc »

Ik denk trouwens dat deze hele stelling per hond verschillend is. Een hond die alles doet wat je wil en eigenlijk nauwelijks een grens heeft is natuurlijk veel gemakkelijker binnen de grenzen te respecteren. Dus ik zeg ik zoek de grens nooit op maar ik loop met Bas en Guus ook wel echt zelden of nooit tegen grenzen aan. Ik zou niet weten wat ze niet kunnen of weigeren of waar ze nu echt bang voor zijn.

Als ik een hondje had dat met alles te pas en te onpas grenzen aan zou geven zou ik die ook minder makkelijk allemaal accepteren. Dus misschien heb ik makkelijk praten dat ik nooit grenzen opzoek. Ik zou echt niet weten wat ze niet zouden doen als ik dat zou willen. Ik til alleen Bas zo min mogelijk op omdat ze dan gilt heel soms. Pijn? Angst? Geen idee maar een hondje dat heel hoog gilt ga je niet graag nogmaals oppakken. Als het moet doe ik het trouwens gewoon. Wildrooster en in de auto zetten bv. Maar verder?
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik een landgoed en een paar Kaukazen zou hebben zou ik helemaal niet over welke grens dan ook heen gaan. Omdat het niet hoeft. Het enige wat ze hoeven is waken en bij voorkeur mij niet uit elkaar scheuren als ik kittig de poort door kom strietsen😂
Tulijk moet ik ze wel kunnen borstelen want ik kijk graag naar een verzorgde hond. Maar das al. Bij hen zou ik graag hebben juist dat ze verder hun genzen scherp hebben.
Dat is toch totaal anders bij een kokkapoetje of zo. Die heb je juist om er mee over alle grenzen heen te gaan en die zijn gefokt om dat ook leuk te vinden. Alle aandacht is welkom en wat mamma doet is welgedaan.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Posts in topic: 2
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Nanna schreef: 20 aug 2024, 10:51 Als ik een landgoed en een paar Kaukazen zou hebben zou ik helemaal niet over welke grens dan ook heen gaan. Omdat het niet hoeft. Het enige wat ze hoeven is waken en bij voorkeur mij niet uit elkaar scheuren als ik kittig de poort door kom strietsen😂
Tulijk moet ik ze wel kunnen borstelen want ik kijk graag naar een verzorgde hond. Maar das al. Bij hen zou ik graag hebben juist dat ze verder hun genzen scherp hebben.
Dat is toch totaal anders bij een kokkapoetje of zo. Die heb je juist om er mee over alle grenzen heen te gaan en die zijn gefokt om dat ook leuk te vinden. Alle aandacht is welkom en wat mamma doet is welgedaan.
Maar dan zijn het toch geen grenzen, als ze het leuk vinden en graag hebben?

Ik respecteer de grenzen maar wat Diana ook zegt, soms moet de grens wat opgerekt. Karel vindt best veel dingen eng, en soms moet het gewoon (zoals toen de lift kapot was en hij niet met de trap naar beneden durfde, of niet via zijn loopplank in de auto). En dan moet ik hem weleens door zijn grens dwingrn. Dat vind ik niet leuk maar voor hem werkt dat beter dan hem overtuigen met koekjes en lieve woordjes.

Bij mijn katten, en eigenlijk bij alle katten, respecteer ik hun grenzen ook. Dat geeft hen ook vertrouwen. Daardoor (ook wel beetje aanleg) zijn ze supermakkelijk en wordt er nooit iemand gekrabd.

Plagen doe ik nooit, dat vind ik erg flauw. Vind ik bij kinderen ook niet leuk overigens. Ik heb weleens ruzie gekregen met mn moeder en stiefvader omdat ik hem zei dat ie niet zomaar in het gezicht van mijn kat moest blazen. Dat vonden ze heel flauw en het was maar een beetje plagen. Doe gewoon niet...
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee maar dat bedoel ik dus ook. Dat je per individu kijkt. Een Kaukaas aankleden en mee rondrijden in een poppenwagen zou ik nooit doen. Omdat ze dat helemaal niet leuk vinden. Bij die Puli’s is zuks business as usual😂
Daarom heb ik ook honden met grenzen van elastiek. Die rigide typetjes ben ik niet zo van.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Mahdutje is ook echt supermakkelijk wat dat betreft.
Hij kan best lastig zijn als je hem te streng aanpakt, dan klapt hij dicht zegmaar en krijg je niets meer gedaan van hem op dat moment.
Maar als je hem uit de situatie haalt, een koekje toestopt of ff heel vrolijk en/of lief doet en vervolgens dezelfde situatie weer benaderd met een beetje geduld en creativiteit dan krijg je het vaak wel gedaan.

Met borstelen was hij echt een ramp, bijten, tegenstribbelen etc.
Maar hij zat in de vachtwissel en als je maar naar hem keek vielen de vilten erin.
Opgelost door hem kortpittig te laten trimmen (scheerkop 5 geloof ik) en wat vaker naar de trimsalon te gaan, daarnaast het kammen opnieuw aanwennen en toen hij doorhad dat ik schrok wanneer hij in mijn handen hapte en door mijn onzekerheid steeds meer groeide in dat gedrag heb ik er een snuitje om gehangen.
Hij heeft bijna letterlijk staan schuimbekken van woede toen maar doordat hij niet meer kon bijten durfde ik meer door te zetten en werd ik zelfzekerder in mijn handelen.
Snuitje heeft er hooguit 5x om gezeten trouwens, toen was zijn gedrag doorbroken.
Tegenwoordig staat hij los op de tafel, er liggen een paar antislipmatjes zodat hij steviger kan staan en er staat een pot met koekjes bij.
Muziekje erbij, rustig aan doen en vaak vertellen hoe knap/lief/braaf hij is, regelmatig een korte pauze inlassen en uiteraard hier en daar een koekje toestoppen.
En erna krijgt hij iets groter lekkers.
Hij vindt het kammen nog steeds Heel Erg Stom maar het lekkers en de vele lieve woordjes (en kusjes/aaitjes) verzachten het leed aanzienlijk. :lol1:
Ik dreig als hij niet wenst mee te werken wel dat ik hem gewoon laat kaalscheren en dat hij dan zijn 'jammetjes' aan moet in de zomer en ingesmeerd moet met zonnebrandcrème etc. :mann:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Maar zou de stelling eigenlijk niet anders moeten zijn, is het niet zo dat wij als bazen grenzen stellen aan bepaald gedrag, en dat je daar op reageert door die grens te stellen als een hond iets doet wat jouw grens aantikt.

Als ik terugdenk aan Finn, die in eerste instantie meegaand, betrouwbaar en prima was maar na een paar weken plots op bed sprong en daar weigerde van af te komen en ik voelde dat ik hem er op dat moment niet van af moest proberen te trekken.
Wat er in hem om ging op dat moment weet ik nog steeds niet, mijn grens was niet zo zeer dat hij op bed was gesprongen, maar dat hij weigerde er vanaf te komen, en hij op zijn manier trok op dat moment de grens dat ik niet moest wagen om hem te benaderen om te dwingen er vanaf te gaan.
En weer later ineens buiten een grens wilde trekken richting mensen die ons benaderden.. dat waren toch wel grenzen die hij trok die niet acceptabel waren, dus moest ik daarin mijn grens van toelaatbare gaan stellen.
Later was dat weer helder, maar het was een hond die zo zijn grenzen had, en weer op een normale manier dat aan kon geven. Ging je daar dan overheen, dan was ik meestal al ingestapt want hij hoefde natuurlijk niet alles te pikken van vreemden.
Zo sta ik er bij iedere hond in trouwens.

Jol was een superleuk lief hondje, dat ik al jaren kende voor ze met baas bij mij in kwam wonen. Echter in huis bleek het een dwingeland, ze maakte haar grenzen zeer goed duidelijk ook naar Bluf destijds wat voor enorm veel spanning zorgde.
Mijn grens was op een bepaald moment bereikt toen ze in de late avond ronde wederom Bluf aanviel (binnen al continue spanning, en dan ook ineens buiten die uitval was voor mij de druppel)
Mijn reactie op haar reactie verliep echter niet zo ok, met als resultaat dat ik een flinke hap in mijn hand had van haar. Maar die beet negeerde ik vervolgens en ben zonder wat te zeggen met beide honden terug naar huis gelopen. Vriend zag mijn bloed en voor hem was dat wel de druppel, maar ik wist hoeveel de hond voor hem betekende en ergens verplaatste ik me ineens in Jol. Die had al een tijd in onstabiele situatie gezeten, Finn was ook haar vastigheid en die was kort daarvoor ook ingeslapen waardoor ze alleen nog met Bluf van doen had én ze moest ineens verhuizen naar een ander huis waar Bluf al woonde, en haar oude gezin was niet meer, maar ze woonde nog wel in dezelfde omgeving.
Hoe raar ook, op dat moment was blijkbaar wel heel duidelijk wat haar grens was, en wat die van mij.
Het maakte met ook wat kleine aanpassingen in omgang, niet te veel trutten was daar 1 van :Q: dat ze weer wat stabieler leek te worden daardoor. En ze had haar angsten, maar ik kon haar daarin steunen en ze zocht ook zeker mijn steun als ze het even eng vond worden. En op mijn beurt accepteerde ik dat zij totaal ander type hond was dan ik tot dan toe gewend was te hebben.
Tussen haar en Bluf en de katten geen gedoe meer, alles en iedereen wist waar ze aan toe waren.

En dat heb ik eigenlijk wel meegenomen in omgang met de huidige honden. Ik ga (meestal) niet grenzen bewust opzoeken, maar ik stel ze wel ook/zeker bij honden die nieuw binnen komen. Van Finn heb ik dan geleerd dat je niet zomaar hond bij de kop en kont moet pakken, omdat vanuit angst voor een pak rammel een hond zich tegen je kan keren (Chara is ook zo'n type), mijn punt maken dat doe ik wel, maar niet zo bot of denkend dat ik sterker ben, of mens en hij/zij slechts hond die blij moet zijn met dak boven hoofd en eten.

Wel bij alle honden eigenlijk gecheckt hoe ze reageren als ze voer in de bak hebben gekregen en ik in de buurt kom en afhankelijk van gedrag voegde ik wat voer uit de hand toe, hoe ze reageren als ze een kluif hebben gekregen daarom zeg ik dat ik meestal grenzen niet bewust op zoek, ik check dus wel soms dingen om te zien waar die grens o.a. bij voer dus is. Maar dat is puur om te bepalen of de honden solitair dienen te eten, of dat het veilig is als alles (ook de katten) los bij elkaar rondlopen of dat de honden op gepaste afstand van elkaar gewoon kunnen eten. En dat kan hier gelukkig, tijdje bench van Glory dicht moeten doen omdat Chara blijkbaar wel rap naar haar voerbak ging en Glory dan week, maar dat is nu ook niet meer aan de orde.
Glory eet nog steeds in de bench, Chara in de woonkamer vlak bij de bench, en Aki in de keuken en alle deuren gewoon open. Als alles op is inspecteren ze elkaars voerbakken en katten kunnen voorbij lopen zonder risico op een doodshap voor passeren tijdens eten en dat vind ik wel zo prettig om te weten.

Aak van jong af aan gestuurd in evt, jaaggedrag te voorkomen (Bluf had dat sterk en dat moest afgeleerd worden, bij Aak zat het erin dus op voorhand daar al op ingezet om te voorkomen)
Glory is heel gevoelig en moet echt met beleid gestuurd worden, anders zou zij net als Jol een hondje kunnen worden die zich onzichtbaar kan maken in huis, dat is gelukkig niet gebeurd en Jol is ook destijds veranderd en uit de schulp gekropen.

Een gestelde grens van een hond, die tot hier en niet verder aangeeft dien je te respecteren vind ik. Of op juiste moment een bepaalde reactie om te leren buigen of de persoon die de grens over lijkt te gaan weg bij de hond te halen (of toch de hond wegroepen uit een situatie) en de hond daarin beschermen.
Diana
Posts in topic: 4
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Het gaat hier sowieso niet gebeuren dat anderen over de grenzen van mijn honden gaan. Dat regel ik en dat weten mijn honden ook.
Bij Amoz was dat in het begin heel erg nodig, en ik liet mensen van wie ik inschatte dat ze mijn instructies (negeren, niet aankijken, niet zijn kant op lopen en al helemaal geen hand naar hem uitsteken) niet zouden opvolgen, gewoon niet binnen :engel: Ook op straat zorgde ik het eerste jaar dat ik altijd tussen hem en voorbijgangers in liep en ging er als het kon met een flinke bocht omheen, zodat mensen hem nooit opeens konden aanraken.
Ik laat mijn honden op straat ook niet aaien of aanhalen door vreemden. Alleen voor Fayah maak ik heel af en toe een uitzondering omdat ze dan de dag van haar leven heeft.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

blondie schreef: 20 aug 2024, 12:22 Maar zou de stelling eigenlijk niet anders moeten zijn, is het niet zo dat wij als bazen grenzen stellen aan bepaald gedrag, en dat je daar op reageert door die grens te stellen als een hond iets doet wat jouw grens aantikt.
Dat is een totaal andere stelling in mijn ogen. Ik heb ook grenzen en ik verwacht ook wel van mijn hond dat die gerespecteerd worden, maar die hebben niet per se met zijn grenzen te maken. Hij zou best mijn bord leeg willen eten als ik de amdere kant op kijk bijvoorbeeld. Maar dat mag niet. Waar dit topic over gaat is denk ik meer als je hond iets niet wil/durft, of je dan gaat duwen of niet
CatnDog
Posts in topic: 8
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ja, zowel honden als mensen hebben natuurlijk hun grenzen. De stelling was meer gericht op het overgaan van de grenzen van de honden door het baasje en niet zozeer van de grenzen van het baasje waar de honden overheen kunnen gaan.

Het hele begrip grenzen is (blijkbaar) heel fluide.
Niet alleen hebben verschillende honden verschillende grenzen. Een individuele hond heeft natuurlijk ook geen rigide grenzen. Die veranderen niet alleen tijdens een hondenleven, maar ook per moment/situatie.
Als voorbeeld moet ik denken aan grenzen binnenshuis en grenzen buitenshuis. Buiten stelt een hond zich weer even anders op. Wat als bedreigend wordt ervaren of wat er getolereerd wordt wisselt.

Als baasje weet je op een gegeven moment wel waar de grenzen van je hond op bepaalde momenten liggen.
Om het voorbeeld van Diana aan te halen: vindt je hond het leuk om buiten door een vreemde geaaid te worden of niet? Dan kan je als baasje dus over die grens heengaan door als je hond het eigenlijk niet zo leuk vindt, toch te laten aaien door een stel kinderen. Iets wat jij misschien graag wilt zien: een super-sociale hond. Dat heeft ook wel iets weg van pushen of opdringen.
S.V.

Bericht door S.V. »

Precies, het is meer het waarom waarvoor, als iets nodig is of als je iets graag wilt zien en voor wie zou dat dan goed zijn. Als je gaat duwen, krijg je weerstand is dat wat je wilt of juist niet..
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Als het aan Dívka zou liggen zouden we alleen maar 's nachts wandelen, geen andere honden hebben of ontmoeten, nooit met het ov gaan etc, nooit meegaan naar de dierenwinkel/tuincentrum/stad etc en ze zou de hele dag overal op mogen tetteren.
Helaas voor haar was Mahdutje er al, wonen we midden in een woonwijk met genoeg honden om ons heen, moeten we soms toch echt met het ov reizen en mag ze niet overal op tetteren. :Q:
Dat vnl 's nachts wandelen doen we wel, maar meer omdat ik dan veel minder prikkels krijg dan overdag en dat wel lekker vind. :lol1:
Maar we wandelen ook overdag.
En ze gaat ook gewoon mee naar de dierenwinkel/tuincentrum/stad etc, vaak wel op rustige tijden en ik hou rekening met haar, wanneer ik zie dat haar spreekwoordelijke emmertje vol raakt ronden we af en vertrekken weer.
Betekent dat ik met Dívka vaak binnen een half uur weer thuis ben of onderweg naar huis terwijl ik met Mahdutje gerust een aantal uur weg kan naar dit soort dingen.
En ja, ze gaat ook mee naar de braderie, in of naast de buggy en delen lopen we achter de kraampjes langs want rustiger, is een stukje van hooguit een kwartier, we pakken niet de hele braderie en we sluiten af met eat lekkers uitzoeken bij de dierenwinkel om vanaf daar rechtstreeks naar huis te gaan (2 minuten lopen) en eenmaal thuis dat lekkers te krijgen.
Ik ga niet naar concerten/festivals oid met haar, dat is veel te heftig, maar dat rondje braderie lukt prima.
Ze vindt het spannend, ze is doodop als we weer thuis zijn en heeft daarna even een dag nodig om het te verwerken enzo maar ze weet ook dat ik erbij ben, dat ze zich daarnaast aan Mahdutje kan optrekken en dat ze er niet dood aan gaat. :P
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik zie een verschil in je hond leren omgaan met dagelijkse dingen, omgeving, verzorging etc. en zoals de stelling zegt moedwillig grenzen opzoeken en regelmatig eroverheen gaan. Dat duid op een soort dominatie theorie, je hond moet nu dit en moet nu dat en geef geen kik denk erom.
Als je je hond goed begeleid en het vertrouwen heeft in jou kom je een heel eind en hoef je niet zonodig te pushen.
Natuurlijk moet elke hond weleens iets doen wat ie liever niet wil, pilletje in de bek, optillen etc.
Ik vind het zelf wel een fijn idee dat als ik het echt NU nodig vind dat mn hond daar dan wel respect voor heeft. Ik heb veel geduld en een lange adem, maar als ik na 100x iets beu ben dan zet ik wel door en mn hele houding ( zonder schreeuwen ) is wel genoeg in een; oke, nou toe maar dan..met rol-ogen misschien maar dat geeft niet.
In elke opvoeding en het samenleven kom je elkaars grenzen wel tegen, dat is ook heel anders dan het vaak bewust opzoeken en er steeds overheen willen gaan.
Afbeelding
LaRep

Bericht door LaRep »

Minimaal 1x per dag ga ik over Pien haar grens.

Ik til haar bij opstaan 's morgens de trap af maar niet voordat ik boven aan de trap haar bekkie naar mij toedraaide en haar honderdduizend zoentjes gaf.

Na een jaar hoef ik haar bekkie niet meer te draaien want dat doet ze zelf al omdat ze weet wat er gaat komen. Ze ondergaat het met dichtgeknepen ogen en een gruwel smoelwerk van doe maar dan heb ik het maar gehad.
Afbeelding
Plaats reactie