Zie: https://www.trouw.nl/binnenland/herder- ... d~b9ee1d74Omdat herdershond Kaj een Dwergpinscher doodde, adviseren onderzoekers hem te euthanaseren. De eigenaren willen dat via de rechter voorkomen. ‘Euthanasie is nooit diervriendelijk.’
De hond is eigendom van mevrouw, maar meneer – haar partner – liep met hem toen het fout ging. Herdershond Kaj zat vast aan een oprolriem, die fatale dag afgelopen mei. Tijdens een ommetje door de buurt kwam er vanuit een huis plots een kleine Dwergpinscher keffend op hem afrennen. Kaj greep het hondje, dat ernstig gewond raakte en kort daarna overleed.
De politie kwam erbij. Meneer moest mee naar het bureau voor verhoor en Kaj werd op last van Justitie in beslag genomen. De hond verblijft nu in een depot. Dat is een asiel of kennel waar Justitie in beslag genomen honden onderbrengt in afwachting van een beslissing over hun lot. Jaarlijks gebeurt dit met honderden honden die een risico voor de veiligheid zouden vormen.
Agressief en niet benaderbaar
Zoals gebruikelijk in het depot is Kaj door onderzoekers van de Universiteit Utrecht onderworpen aan een gedragsonderzoek. Althans, dat was de bedoeling, maar de herdershond zou zó agressief zijn geweest dat hij niet benaderbaar was. Wel is waargenomen dat Kaj ‘happend uitviel’ toen ze een pop – die een kind moest voorstellen – in zijn hok schoven. De onderzoekers adviseren de hond te euthanaseren.
Dat gaat de eigenares van Kaj, haar partner en hun advocaat te snel. “Als je de hond niet goed kunt testen, moet je iets anders proberen”, zei advocaat Jan Biemond dinsdag in de rechtbank in Den Haag. “Een andere onderzoeker misschien, of de hond eerst medicijnen geven.”
Met een kort geding tegen de Nederlandse staat wil Biemond voorkomen dat Kaj wordt gedood. De advocaat heeft het onderzoeksverslag opgevraagd en voorgelegd aan een andere deskundige, die er kanttekeningen bij plaatst. Dat rechtvaardigt een nieuw onderzoek door een externe expert, zo betoogt Biemond. Zijn cliënten zijn bereid dat zelf te betalen. Biemond kent meerdere zaken waarin de rechter dit toestond. Twee honden kwamen toen uiteindelijk toch terug bij hun eigenaar.
Diervriendelijke oplossing
De advocaat van de staat ziet niets in het verzoek. “Er is een risico op incidenten met volwassenen en kinderen”, zegt hij. “We moeten de maatschappij niet blootstellen aan zo’n hond, maar de hond ook niet langer uitzichtloos laten lijden in het depot. Euthanasie is de meest diervriendelijke oplossing.”
Advocaat Biemond staat perplex. Hoe kan het doodmaken van een dier ooit diervriendelijk zijn? vraagt hij zich af. “Dat is hypocriet.” Volgens hem wil Justitie Kaj zo snel mogelijk dood hebben, om niet langer te hoeven betalen voor zijn verzorging. Bovendien loopt er nog een strafzaak tegen meneer, die volgende maand dient. Stel nu dat de rechter dan oordeelt dat meneer weinig blaam treft rond de dood van de Dwergpinscher, dan zou het wrang zijn als Kaj tóch afgemaakt is.
Mishandeld
De advocaat van de staat houdt vol dat Kaj een probleemhond is. Zijn gedrag zou erop duiden dat hij mishandeld is. Dat laat zijn eigenares zich niet aanleunen. “Valse beschuldigingen”, zegt ze geëmotioneerd. “Al mijn hele leven ben ik goed met dieren.”
“Kaj zit al een hele tijd zielig alleen in een hokje”, merkt de rechter op als ze beide partijen heeft aangehoord. “Ik vind dat erg.” Ze doet over twee weken uitspraak.
De landsadvocaat wil na afloop zijn standpunt niet toelichten. Het risico dat de hond al dood is voordat de rechter heeft geoordeeld over degene die hem uitliet? “Daar doe ik geen uitspraken over.”
En als de hond niet benaderbaar is, hoe moet de euthanasie dan worden uitgevoerd? “Tja”, zegt advocaat Biemond. “Dat weet ik ook niet.”
Wat vinden jullie en waarom?