Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
- Diana
- Posts in topic: 31
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Ja, ik vind ook dat je er zelf voor moet zorgen dat je hond geen andere hond verwondt of doodt en dat geldt denk ik wel voor iedereen hier.
Juist omdat ik meerdere middelgrote honden heb, laat ik ze dus doorgaans niet kennismaken met echt kleine hondjes, omdat ik die gewoon te kwetsbaar vind. Als ze daar met bijvoorbeeld z'n drieën of z'n tweeën op af zouden lopen, dat hondje zou zich geïntimideerd voelen en om zich heen gaan happen, één van de honden zou een milde en gepaste correctie geven die misschien één van de andere honden weer zou triggeren als startsignaal voor ganging up... Klinkt misschien vergezocht, maar vanwege het grote verschil in formaat en meerdere grotere honden vs. één kleintje kan het dan wel snel uit de hand lopen. Ik doe het dus gewoon niet, dat vind ik het makkelijkst.
Als ze alleen mee zijn mogen ze afhankelijk van het hondje en de situatie wel kennismaken, ze kunnen allemaal op zich prima met kleine hondjes en zijn daar ook rustig en voorzichtig mee (behalve Arlo, die is echt lomp, maar wel heel vriendelijk). Maar met echt felle donders bijvoorbeeld niet.
Op keffende en uitvallende kleine hondjes reageren mijn honden totaal niet. Ook los worden die hondjes straal genegeerd.
Ze maken echt wel een verschil dan met grote honden. Fayah en Amy vinden grote uitvallende honden een beetje eng en willen dan weg of er zo snel mogelijk voorbij, Amoz kon bij grotere uitvallende honden nog wel eens terug willen schelden. Alleen Mila maakt het echt niets uit, die negeert alles en iedereen en Taartje was daar ook compleet immuun voor, onafhankelijk van het formaat van de hond.
Juist omdat ik meerdere middelgrote honden heb, laat ik ze dus doorgaans niet kennismaken met echt kleine hondjes, omdat ik die gewoon te kwetsbaar vind. Als ze daar met bijvoorbeeld z'n drieën of z'n tweeën op af zouden lopen, dat hondje zou zich geïntimideerd voelen en om zich heen gaan happen, één van de honden zou een milde en gepaste correctie geven die misschien één van de andere honden weer zou triggeren als startsignaal voor ganging up... Klinkt misschien vergezocht, maar vanwege het grote verschil in formaat en meerdere grotere honden vs. één kleintje kan het dan wel snel uit de hand lopen. Ik doe het dus gewoon niet, dat vind ik het makkelijkst.
Als ze alleen mee zijn mogen ze afhankelijk van het hondje en de situatie wel kennismaken, ze kunnen allemaal op zich prima met kleine hondjes en zijn daar ook rustig en voorzichtig mee (behalve Arlo, die is echt lomp, maar wel heel vriendelijk). Maar met echt felle donders bijvoorbeeld niet.
Op keffende en uitvallende kleine hondjes reageren mijn honden totaal niet. Ook los worden die hondjes straal genegeerd.
Ze maken echt wel een verschil dan met grote honden. Fayah en Amy vinden grote uitvallende honden een beetje eng en willen dan weg of er zo snel mogelijk voorbij, Amoz kon bij grotere uitvallende honden nog wel eens terug willen schelden. Alleen Mila maakt het echt niets uit, die negeert alles en iedereen en Taartje was daar ook compleet immuun voor, onafhankelijk van het formaat van de hond.
Hier rennen ze weleens met zijn vieren op Maan af, dat is een blonde wawa van nog geen kilo.
Een persoonlijke vriend mag ik wel zeggen.
En ik heb er niet eens bij stilgestaan dat ze die zouden kunnen verwonden. Het komt niet bij me op. Bij hen trouwens ook niet. Maan loopt rond met een bek van ja tulijk heb ik een persoonlijke fanclub en zij zwieren en gieren eromheen. HOEOEOEOE MAAN! MAAN!
En ik heb er niet eens bij stilgestaan dat ze die zouden kunnen verwonden. Het komt niet bij me op. Bij hen trouwens ook niet. Maan loopt rond met een bek van ja tulijk heb ik een persoonlijke fanclub en zij zwieren en gieren eromheen. HOEOEOEOE MAAN! MAAN!
- Frootje
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik herken wat maart zegt wel. Ik heb zowel een grote als een kleine hond en mensen laten hier in elk geval hun honden gewoon op elke andere hond afrennen die ze zien omdat veel mensen simpelweg niet inzien dat het niet handig is, ik zie echt niet dat daarin onderscheid wordt gemaakt. Ik heb bijna elke dag mensen die het prima vinden als hun honden, groot of klein, op Aloy af rennen (en Aloy is niet heel erg uit de kluiten gewassen maar als ze niet lief was zou ze zeker schade aan kunnen richten bij die kleintjes. Gelukkig is dat bij haar niet aan de orde). Bij Mowin idem. Ook bij kleine Froo is het zowel groot als klein, daarom ben ik gestopt met haar mee te nemen naar plekken waar ik überhaupt zoveel andere honden tegen kan komen. Het grootste verschil voor mij is de impact op de hond: Froo is me gewoon écht te kwetsbaar en daarom wil ik niet zo'n klein hondje meer. Maar dat komt niet doordat zij het meeste honden op zich af krijgt oid. Bij Aloy heb ik net zo vaak problemen met mensen die hun honden niet willen roepen of aanlijnen als ik bij Froo had. Veel mensen zien het gewoon niet. Groot verschil is wel dat als ik bij Aloy zeg "ze is niet lief, ik zal haar even aanlijnen" mensen hun hond wél zullen aanlijnen want die waarschuwing begrijpen ze wel (en zij weten niet dat het een leugen is), maar als ik dat bij Froo zou zeggen zouden ze hun schouders ophalen. Dat is ook enorm irritant.Marc schreef: ↑12 sep 2024, 18:10De meeste kleine honden worden gewoon gegrepen omdat iedereen juist zijn grote hond los laat en niet wenst aan te lijnen en zegt ze zoeken het zelf wel uit. Ik herken dus niet dat mensen kleine hondjes bij herders en pitbulls willen laten spelen en keffen. Maar het zal vast gebeuren.
Mijn ervaring is dat als je met een kleine hond loopt niemand zijn hond wil aanlijnen of wil roepen. Ook niet als je dat vraagt. Hondentaal en zo maak je ze vals en hij doet niks is meestal wat ik hoor. En hupla. Staat er weer een borstelende Ridgeback boven Guus. En dat had ik dus nooit met de grote honden. En nooit als ik met mensen met grote honden loop. Zodra de witte herder bij Guus is of de dog van mijn schoonzus of de Duitse herder van mijn vriendin is er niks meer aan de hand. Wilt U de hond aanlijnen. En ze weten niet hoe hard ze moeten rennen.
De meeste kleine hondjes worden gewoon aangevallen bij kennis maken en tijdens het spelen door vreemde grote honden is mijn ervaring. Ik kom overigens bij het bos, in de polder en bij het water helemaal geen kleine hondjes meer tegen. Alleen grote sterke honden. Mensen durven daar nauwelijks nog te komen sinds het sterft van de grote honden na corona. Ik ook niet in het weekend. Veel te druk en veel te gevaarlijk voor Guus.
Dat is de hele reden dat ik geen kleine hond meer wil. En ik ken nog veel meer mensen die dat ook hebben. Toch blijven mensen met grote honden altijd net doen alsof als er iets gebeurd het kleine hondje irritant was. Het uitlokte. Kefte. Aanviel. Niet los had mogen lopen etc. Hier lopen vooral grote honden los. En luisteren niet.
En als iemand met een klein hondje vind ik het inderdaad ook enorm vervelend om telkens maar te horen dat kleine hondjes het gedaan hebben. Ik vind dat als een hondje uitvalt maar niet op de hond af komt, enorm loopt te keffen of wat dan ook, dat nooit een excuus is om goed te praten dat het doodgebeten wordt door een andere hond. En natuurlijk vind ik ook niet dat het een hondje dat zich wél tussen de poten van een agressieve hond werpt het met de doodstraf moet bekopen, maar in dat geval kan ik wel voor me zien hoe snel dat uit de hand kan lopen, zeker als de eigenaar wellicht helemaal niet wist dat hun hond tot zoiets in staat was. En zeker als je als eigenaar van de grote hond jouw hond had aangelijnd, ik kan me voorstellen dat dat allemaal heel snel gaat als je het niet verwacht. Natuurlijk is dat inderdaad ook maar invullen, er zijn nu eenmaal veel dingen die we niet weten omdat ze niet in het artikel staan of omdat het nogal vaag is. Ik ben juist altijd heel hard in dit soort gevallen en 9/10 keer stem ik voor euthanasie, maar in dit geval was de hond sowieso al aangelijnd (in hoeverre het onderwerp flexi hier een rol heeft gespeeld vermeldt de historie ook niet) en ging het blijkbaar niet om Kaj die het andere hondje benaderde, ik kan me voorstellen dat een herhaling hiervan niet heel moeilijk te voorkomen is als ze hem inderdaad netjes muilkorven. Tenzij hij natuurlijk, zoals degenen die hem getest hebben zeggen, inderdaad gevaarlijk blijkt te zijn. Dan is het wat mij betreft wel einde oefening. En dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat de eigenaren inderdaad bereid zijn die verantwoordelijkheid heel serieus te nemen en dat weet je natuurlijk van tevoren nooit...
Ik ben het ermee eens dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen hond, en dat mensen met agressieve honden de verantwoordelijkheid hebben de hond te muilkorven of anderszins maatregelen te nemen. Maar ik voel mezelf ook wel erg verantwoordelijk voor mijn eigen honden, waaronder een eenhapscracker van vier kilo. Haar angst slaat om naar drift en ze krijgt een rode waas voor haar ogen waarin ze heel graag honden, klein en groot, van dichtbij zou gaan staan uitschelden en provoceren (dus niet 'uitvallen' of 'er in de buurt lopen' of iets anders, echt pure provocatie). Dat mag ze van mij echt niet. Als ze het toch zou doen en de andere hond zou haar grijpen en verwonden, of erger, zou ik de andere eigenaar vast en zeker kwalijk nemen dat ze geen maatregelen genomen hadden om te zorgen dat het zover niet kon komen. Maar ik denk dat ik het mezelf nog veel kwalijker zou nemen. Want als ik weet dat ze op die manier op (aangelijnde) honden af stormt, en ik weet dat niet iedere hond vriendelijk is, dan vind ik ook dat er een deel verantwoordelijkheid bij mij ligt om te zorgen dat zij ook die kans niet krijgt. Ook al zouden andere honden eigenlijk gewoon met hun ogen moeten rollen en haar de kont toe moeten keren omdat ze 4 kilo weegt en verder compleet ongevaarlijk is.
- Diana
Ja, bij bekende honden is het natuurlijk anders. Ik heb het hier over ontmoetingen met onbekende honden. Waarvan je wellicht ook niet weet hoe dat betreffende kleine hondje gaat reageren op vier aanstormende puli's.Nanna schreef: ↑12 sep 2024, 19:52 Hier rennen ze weleens met zijn vieren op Maan af, dat is een blonde wawa van nog geen kilo.
Jouw honden zijn ook nog wel een flinke slag kleiner dan die van mij. Vier honden van het formaat van mijn honden die op een klein onbekend hondje afstormen, zou meestal echt wel een effect op dat hondje hebben hoor.
Dr loopt hier een grote witte Kangal die ALS DE DOOD is voor mn Puli’s. Complete omtrekkende bewegingen. En ze vinden hem juist zo knap want intacte reu. Maar ja.
-
- Posts in topic: 23
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Witte herders. Stuk voor stuk angstpatienten die de snelweg op rennen voor ze het pad kruisen met een tekkel.
Er loopt hier een witte herderreu die dat niet heeft hoor. Hij heet Cliff. Cliff Klef.
Is elf jaar oud en laat zich de bewonderende blikken van mn dreadlockhoeren welgevallen
Is elf jaar oud en laat zich de bewonderende blikken van mn dreadlockhoeren welgevallen
Dat maakt ook nog eens een groot verschil. Bertus gaat uit zijn plaat tegen de labrador en ridgeback reuen die zomaar op hem af komen stormen . De Duitse herderteven mogen dat wel
Ben benieuwd of dit een pincher reu of teef was die de herder reu aanviel
Ik denk een reu ,maar een teef kan ook pittig zijn als ze loops moet worden of is
Misschien was het een gevalletje pms
Ben benieuwd of dit een pincher reu of teef was die de herder reu aanviel
Ik denk een reu ,maar een teef kan ook pittig zijn als ze loops moet worden of is
Misschien was het een gevalletje pms
Als een reu een tegen de loopsheid aanhangend teefje grijpt en doodt mag ie van mij meteen een spuit.
Die spoort niet.
Die spoort niet.
- Budkes
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Ik ben het in deze hele discussie 100 % met @Marc eens.
Jij bent als enige verantwoordelijk voor wat jouw hond doet. Niet de eigenaar van andere honden, ook al zit die helemaal fout en is het een kutkeffer of wat dan ook. Als mijn hond letsel veroorzaakt is dat mijn schuld. Niet die van mijn hond en ook niet van de "tegenpartij".
Ik heb honden gehad van 80 kilo, 60 kilo, 40, 30 en 20 kilo. Maar ook van 5 kilo.
Ja we struikelen weleens over "kutkeffers" Ik heb er zelfs wel eens links en rechts van 1 van mijn honden af moeten plukken, die keften niet maar beten. Nooit is 1 van die hondjes gewond geraakt. Ooit viel mijn Duitser uit naar zo'n keffertje die hem zijn hele leven al lastig viel. Hij ging er boven op liggen, pinde het hondje tegen de grond en hield hem even daar. Het beestje had nog geen gekrenkt haartje op zijn lijf. Er zat geen spatje agressie in die Duitser van mij.
Als eigenaar moet en kun je echt weten wat je hond doet. Een agressieve hond houdt je kort als je geen kilometers ver overzicht hebt. En komt er onverwacht een keffer om de hoek dan til je hem met zijn voorkant van de grond. Boeien dat je een dansje moet maken, je laat je hond geen andere hond doodbijten. Gewoon niet.
Als Kaj niet door de test komt dan is dat niet voor niets. Ze douwen geen pop in zijn hok, dat is echt onzin. Ja er komt een pop voor in de test, want anders raken de kinderen op. Maar de mensen die die test uitvoeren heb ik persoonlijk vrij hoog zitten qua kennis en liefde voor honden.
Dat een hond eerst even langer in de opvang zit voor dat hij getest wordt is juist vaak een voordeel voor de hond, hij reageert dan juist vanuit zijn eigen karakter zonder invloed van de baas. En wat ook al eerder werd gezegd, het gros van de honden slaagt gewoon voor die test.
Jij bent als enige verantwoordelijk voor wat jouw hond doet. Niet de eigenaar van andere honden, ook al zit die helemaal fout en is het een kutkeffer of wat dan ook. Als mijn hond letsel veroorzaakt is dat mijn schuld. Niet die van mijn hond en ook niet van de "tegenpartij".
Ik heb honden gehad van 80 kilo, 60 kilo, 40, 30 en 20 kilo. Maar ook van 5 kilo.
Ja we struikelen weleens over "kutkeffers" Ik heb er zelfs wel eens links en rechts van 1 van mijn honden af moeten plukken, die keften niet maar beten. Nooit is 1 van die hondjes gewond geraakt. Ooit viel mijn Duitser uit naar zo'n keffertje die hem zijn hele leven al lastig viel. Hij ging er boven op liggen, pinde het hondje tegen de grond en hield hem even daar. Het beestje had nog geen gekrenkt haartje op zijn lijf. Er zat geen spatje agressie in die Duitser van mij.
Als eigenaar moet en kun je echt weten wat je hond doet. Een agressieve hond houdt je kort als je geen kilometers ver overzicht hebt. En komt er onverwacht een keffer om de hoek dan til je hem met zijn voorkant van de grond. Boeien dat je een dansje moet maken, je laat je hond geen andere hond doodbijten. Gewoon niet.
Als Kaj niet door de test komt dan is dat niet voor niets. Ze douwen geen pop in zijn hok, dat is echt onzin. Ja er komt een pop voor in de test, want anders raken de kinderen op. Maar de mensen die die test uitvoeren heb ik persoonlijk vrij hoog zitten qua kennis en liefde voor honden.
Dat een hond eerst even langer in de opvang zit voor dat hij getest wordt is juist vaak een voordeel voor de hond, hij reageert dan juist vanuit zijn eigen karakter zonder invloed van de baas. En wat ook al eerder werd gezegd, het gros van de honden slaagt gewoon voor die test.
Precies. Dank je. Ik heb heel vaak met Dapper en soms ook Wuilus pirouettes gedraaid met hun halsband in mijn twee handen en hun voorpoten van de grond. Gewoon aangelijnd terwijl er een grauwend terriërtje naar hun poten vloog. Los. Agressief.Budkes schreef: ↑12 sep 2024, 22:18 Ik ben het in deze hele discussie 100 % met @Marc eens.
Ik denk dat veel mensen die zeggen dat het kan gebeuren of dat het soms de schuld van de loslopende hond is nog nooit een hond doodgebeten hebben zien worden. Want zodra dat aan de gang is en je dus je hond hebt laten grijpen is ingrijpen zoveel lastiger en loopt het zo snel helemaal uit de hand. En dat stukje is wel je verantwoordelijkheid immers. Op dat moment sta je als baas naast een hond die aan het doden is. En dat duurt lang en is nauwelijks af te breken.
Voorkomen is zoveel beter dan genezen. Ik wil het nooit meer zien. En al helemaal niet van mijn eigen honden waar ik bij sta. Niet als dader en niet als slachtoffer.
Ongeacht de oorzaak en de schuld. En zoals ik zeg. Wie is het schuld als je aangelijnde hond een klein hondje over de stoep slaat aan zijn strot? Terwijl je de riem vast hebt? Waar is je controle over je hond op dat moment en wie is op dat moment de agressor? Verdedigd een herder zich op het moment dat hij staat te schudden met een pincher? Moet je je toch echt eens achter de oren krabben. En dat is wel wat er gebeurd is.
dat heb je gewoon maar te pikken en slikken hoor als Herder zijnde
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat de kleine op die manier om hoog zou komen.
Ze liep eigenlijk alleen wat te mopperkonten voor mijn gevoel..
En het is dat ze elkaar al een tijd kenden en Bluf ook als die kleine het hek van de tuin door kwam zetten haar ook nooit een negatieve reactie gaf, dat ik de foto's toen maakte.
Ik zal dat nu in een zelfde situatie eigenlijk nooit meer doen, want verschil in grootte is gewoon te groot als toch wél ineens een reactie komt die je niet van je hond verwacht.
Maar dit was wel een beetje ook een hondje dat altijd maar vrij rond liep door de wijk, klein maar groot in haar uitstraling op een of andere manier boezemde ze bij alle andere honden wel ontzag in.
Of omdat Finn haar volledig accepteerde.. maar het was écht een uk.
- Diana
Was je net zo geschrokken geweest als die hond een klein hondje in de bek had gehad?Smoushond schreef: ↑18 sep 2024, 16:03 https://www.nu.nl/binnenland/6328664/po ... digen.html
Zo dan ….hier schrik ik van
Want anders vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch: het zou raar zijn als een hond geen kleine hondjes mag pakken, maar wel katten mag pakken.
Ik schrik omdat de hond wordt doodgeschoten ,de kat is niet doodgebetenDiana schreef: ↑18 sep 2024, 16:09Was je net zo geschrokken geweest als die hond een klein hondje in de bek had gehad?Smoushond schreef: ↑18 sep 2024, 16:03 https://www.nu.nl/binnenland/6328664/po ... digen.html
Want anders vind ik het eigenlijk niet meer dan logisch: het zou raar zijn als een hond geen kleine hondjes mag pakken, maar wel katten mag pakken.
- Diana
Maar wellicht wel als de hond niet doodgeschoten was, aangezien de hond de kat blijkbaar niet losliet door die stroomstootwapens?Smoushond schreef: ↑18 sep 2024, 16:21Ik schrik omdat de hond wordt doodgeschoten ,de kat is niet doodgebetenDiana schreef: ↑18 sep 2024, 16:09Was je net zo geschrokken geweest als die hond een klein hondje in de bek had gehad?Smoushond schreef: ↑18 sep 2024, 16:03 https://www.nu.nl/binnenland/6328664/po ... digen.html
Een kat is iemands huisdier. Onverstandig om op straat te laten dalven maar daarom hoeft ie nog niet door de eerste de beste kuthond doodgebeten te worden. Als een stroomstootwapen geen effect heeft schiet dan maar voor zn raap ja. Wat wil je anders. Lokken met koekjes?
- Diana
En blijkbaar was er ook geen baas die adequaat in kon grijpen om de hond te stoppen.Nanna schreef: ↑18 sep 2024, 16:38 Een kat is iemands huisdier. Onverstandig om op straat te laten dalven maar daarom hoeft ie nog niet door de eerste de beste kuthond doodgebeten te worden. Als een stroomstootwapen geen effect heeft schiet dan maar voor zn raap ja. Wat wil je anders. Lokken met koekjes?
Dus die hond liep of ook op straat te dalven of was met een eigenaar die geen enkele controle had over zijn hond.
Miss heeft de kat de hond we aangevallen er zijn behoorlijke lijers bij.. om een hond daarom dood te schieten vind ik nogal wat. Of het moet een bekende kattenkiller zijn, maar dan nog