Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Diana »

Marc schreef: 18 sep 2024, 22:08 Ik vind binnenkatten ook niks. Maar dat is persoonlijk.
Ik vind schieten op honden ook niks. Het trieste in dit verhaal is niks anders dan dat de baas de hond niet kon stoppen. En daarom vind ik dat alle pitbulls gemuilkorfd moeten worden. Niet omdat ik het vervelende honden vind of vind dat ze dood moeten. Maar gewoon omdat precies die rassen dit altijd weer doen. Elke andere hond had je zelf los gekregen en dan hoefde er niet meer geschoten te worden en getaserd. Gewoon je hond bij zijn nekvel pakken. Bek open trekken en klaar met die onzin. En dat verwacht ik van elke eigenaar en dat gaat niet bij dat ras. Lukt mij ook niet. Dus muilkorf aub en alleen om die reden.

Dan is al dit leed onnodig. Ik praat misschien heftig maar ik vind het echt. Loop je met een kangal of pitbull rond dan heb je die onder controle te houden. Ongeacht of er een kat op af vliegt of een toypoedel. Commando, muilkorf of bek open trekken maar je hebt het te regelen want het is jouw hond en jouw verantwoordelijkheid. Is die er niet dan gebeuren deze dingen.
Eens, moet je nagaan wat voor ellende van gewonde en doodgebeten honden en katten het zou schelen als al deze honden standaard een muilkorf zouden dragen. Ik snap echt niet dat dat nog geen verplichting is, naast dat je zou willen dat eigenaren zelf zo snugger waren om dat uit zichzelf te doen, ook als er nog nooit iets is voorgevallen met hun hond. Want het probleem is inderdaad dat als er wél iets voorvalt, ook iets wat je de hond niet eens echt heel erg kwalijk kunt nemen, de kans heel groot is dat je als eigenaar helemaal niets kunt doen en er doden of zwaargewonden vallen. Het zou ook heel wat afgemaakte vechthonden schelen, die ook gewoon iemands geliefde huisdier zijn.
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 10

Bericht door Gonnie »

Hier gaat het vast ook weleens mis denk ik. Van de week zag ik het kleinste ventje de Stafford uitlaten, er kwam een fietser langs en dat ventje kon die grote Stafford amper houden, die fietser reed wel op het voetpad, maar ja, daarom hoeft die niet lastig gevallen te worden. De mensen uit die vilawijk achter het flatgebouw naast ons vinden het schijnbaar vervelend om om te moeten rijden, dus fietsen ze altijd over het pad achter dat flat naar hun wijkje er is daar een bruggetje wat naar die wijk toegaat.

De Stafford wordt 9 van de 10 keer uitgelaten door de kinderen, het oudste meisje kan hem al amper houden, laten ze er zo klein ventje mee naar buiten gaan. En hij is nu nog jong die hond, laat staan als hij volwassen is.
Afbeelding

Tanja en Anne
Smoushond
Posts in topic: 23

Bericht door Smoushond »

Ik las dat de kat de hond op de kop aanvloog. Sprong zowat in de bek zeg maar. Of het waar is weet ik niet. En de kat is weggerend . Ik vind het heftig . Ik had laatst ook zo’n vals loeder achter Bertus aan.

En muilkorven van grote sterke honden prima maar ik heb al eens 2 Jack Russels een kat letterlijk uit elkaar zien trekken op straat
En in wandelgebied ben ik al eens een Griekse hond tegen gekomen met een kat in zijn bek die hij ook niet los liet

Een kat is een huisdier dat snap ik hoor maar om te gaan staan schieten
Hier was laatst ook een triest geval een rottweiler die heel kort aangelijnd naast een vrouw liep en beloond werd met brokjes omdat hij niet uitviel naar een loslopende hond en een dol dwaze vrolijke basset die brokjes rook en dacht hee lekker ik ga er eentje halen en toen was het dus hap

En die rottweiler liet ook niet los ,gelukkig was er water en is de vrouw daar ingesprongen met de honden en toen liet hij los
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 7
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Inderdaad, het is zo tegenstrijdig he. Iedereen mag alles, behalve grote honden. Dié moeten onder controle en gemuilkorfd zijn en vooral geen pas verkeerd zetten. Al de rest mag zijn goddelijke gaan.
Nu worden honden gewoonweg al afgeknald ervoor.

Dieptrieste evolutie van dierliefhebberij vind ik het worden.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Diana

Bericht door Diana »

Maart schreef: 19 sep 2024, 08:05 Inderdaad, het is zo tegenstrijdig he. Iedereen mag alles, behalve grote honden. Dié moeten onder controle en gemuilkorfd zijn en vooral geen pas verkeerd zetten. Al de rest mag zijn goddelijke gaan.
Nu worden honden gewoonweg al afgeknald ervoor.

Dieptrieste evolutie van dierliefhebberij vind ik het worden.
Waarom denk je dat bijvoorbeeld kleine honden wél een kat uit elkaar zouden mogen trekken? Wat mij betreft niet namelijk.

Ik vind overigens niet dat een hond daarom maar meteen afgeknald moet worden. Als zo'n hond voortaan aangelijnd blijft en een muilkorf om krijgt (of het nou een grote of kleine hond is) en hij op die manier in de openbare ruimte geen schade meer aan kan richten, vind ik dat ook prima. Ik ben geen voorstander van de doodstraf.

Je zult altijd te maken hebben met andere honden, doldrieste niet-luisterende pups die naar je hond toe komen rennen, loslopende katten (helaas soms ook katten die je hond aanvallen), kinderen die opeens gillend de bocht om komen rennen of een handje naar een bek uitsteken, noem maar op. Ik begrijp heel goed dat niet alle honden daar goed mee om kunnen gaan en dat dat heel veel gevraagd is van honden, maar het is nu eenmaal de wereld waarin ze zich moeten begeven en waar wij geen controle over hebben. Het enige waar wij wel controle over kunnen hebben, is ervoor zorgen dat je hond geen slachtoffers maakt, en als dat nodig is, met behulp van een muilkorf.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik vind uiteraard niet dat huisdieren elkaar moeten dooddoen, dat maak jij ervan.
Maar dat goedpraten van loslopende dieren vind ik ook tegenstrijdig. Waarom moeten die niet onder controle staan onder een bepaald aantal kg?
Als je toypoedel op mijn gemuilfkorfde, onder controle, kort aangelijnde hond afstormt, kan die nog steeds geplet worden.
Je klauwen grijpende loslopende kat kan zich vastgrijpen aan mijn hond en niet meer loslaten.

Mensen lopen met stokken en zwepen en pepperspray om grote honden uit te schakelen.

Maar kleine honden doen nooit iets. Die zijn schattig. Veroorzaken geen schade.

Ik kan je zeggen dat ik van kleine loslopende honden evenzeer in de stress schiet, dat ik daar ook best een klap van gehad heb, want altijd zal ik de dader zijn als er wat gebeurt. Want ik heb de grote hond. Dus die is kut, killer, asociaal en als het even kan, wordt die de dag van vandaag tussendoor even afgeknald als die zélf aangevallen wordt. Hoera, weer een pikverlenger minder.

Gelukkig een Nederlands probleem vooral, maar ik sta er in alle geval niet om te springen om nog in zo’n regio’s te wandelen.

Het is een vreemde gedachte. Maar ik zal er niet te veel over zeggen of ik kan het niet goed verwoorden, want zoals er nu al van gemaakt wordt dat ik honden en katten doodbijten goed vind, is het uiteraard niet.

Voedingsadvies op maat.

Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Je slaat een punt over Maart. Want je schiet in de slachtofferrol en dat is niet eerlijk vind ik. Niemand heeft iets tegen grote honden maar het is zaak dat als je met een hond loopt en die grijpt een kat of poedel dat jij wel in staat bent om dat te stoppen. En als je dat niet bent en je laat het aan andere mensen of de politie over gaat er wat mij betreft iets mis.

En voor mij als eenmalige eigenaar van twee kleine honden is het ook lastig. Want ik heb dus gemerkt dat de eigenaar van grote honden inderdaad niks kan en doet. Elke keer dat mijn honden gepakt zijn moesten wij het oplossen. En met gepakt bedoel ik dan dus echt gepakt. Geschud en bloedbad. Nooit omdat ze gekeft hadden of los op een aangelijnde hond af gingen. Nooit zonder te vragen of ze aub de hond konden aanlijnen. De laatste keer met Bas gewoon een reu terwijl Bas van 15 een stukje achterop liep te snuffelen. Mensen demoniseren geen grote honden en lopen niet in de rondte te sprayen met pepperspray maar wat moet ik dan? De husky hebben we aan zijn nekvel gepakt toen hij pas greep. Keihard gebruld los! En hij liet los. De herder die Guus in zijn buik greep heb ik een trap tegen zijn kop gegeven. Want Guus lag op zijn rug maar hij beet gewoon precies in zijn organen en lies. De laatste keer bij Bas werd ze aan haar nek en kop opgetild en als een speeltje heen en weer geslingerd. Diepe gaten tot in haar middenoor. Twee operaties en sindsdien is ze stokdoof. Ze deed en doet niks. Die blaft niet eens. Dus daarom loop ik met een jachtlijn en een pepperspray. Puur omdat die baasjes niks doen. Alleen gillen. Maar het zijn wel mijn honden die bijna afgemaakt worden en dat wil ik niet.

Als jouw herder Guus bijt en jij zegt nee en hij stopt dan neem ik je niks kwalijk en heb ik alle begrip voor het niet klikken van de honden. Maar als jij zegt hij doet niks en je weigert hem aan te lijnen als ik dat vraag en vervolgens sta je te gillen als je hond Bas staat te schudden dan grijp ik zelf in. Meer is het echt niet. Ik ben dol op elke hond.
blondie
Posts in topic: 18

Bericht door blondie »

Een artikel van Hart van Nederland vanuit de baasjes verteld: https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... schoot-dwa

Als dit echt de toedracht is, de kat dus al weg was en er een 2de schot door het hoofd van de hond is gegaan terwijl de hond door het schot in de buik al had losgelaten dan krijg ik het idee dat de politieagent toen de hond richting bazen kwam in paniek is geraakt en nogmaals heeft geschoten.

Persoonlijk, als dit dus écht de toedracht is,, vind ik het doodschieten van de hond niet in context staan voor het vergrijp.

Toevoeging, is mijn vermoeden ook dat vanwege de reputatie van dit ras menig persoon en dus ook politie bij twijfel zo'n hond uitschakelt of probeert te schakelen. En soms echt wel noodzakelijk als inderdaad ze in de rode vlag/zone komen te zitten.
Diana

Bericht door Diana »

Maart schreef: 19 sep 2024, 09:00 Ik vind uiteraard niet dat huisdieren elkaar moeten dooddoen, dat maak jij ervan.
Maar dat goedpraten van loslopende dieren vind ik ook tegenstrijdig. Waarom moeten die niet onder controle staan onder een bepaald aantal kg?
Als je toypoedel op mijn gemuilfkorfde, onder controle, kort aangelijnde hond afstormt, kan die nog steeds geplet worden.
Je klauwen grijpende loslopende kat kan zich vastgrijpen aan mijn hond en niet meer loslaten.

Mensen lopen met stokken en zwepen en pepperspray om grote honden uit te schakelen.

Maar kleine honden doen nooit iets. Die zijn schattig. Veroorzaken geen schade.

Ik kan je zeggen dat ik van kleine loslopende honden evenzeer in de stress schiet, dat ik daar ook best een klap van gehad heb, want altijd zal ik de dader zijn als er wat gebeurt. Want ik heb de grote hond. Dus die is kut, killer, asociaal en als het even kan, wordt die de dag van vandaag tussendoor even afgeknald als die zélf aangevallen wordt. Hoera, weer een pikverlenger minder.

Gelukkig een Nederlands probleem vooral, maar ik sta er in alle geval niet om te springen om nog in zo’n regio’s te wandelen.

Het is een vreemde gedachte. Maar ik zal er niet te veel over zeggen of ik kan het niet goed verwoorden, want zoals er nu al van gemaakt wordt dat ik honden en katten doodbijten goed vind, is het uiteraard niet.
Ik bedoelde met mijn reactie helemaal niet dat jij zou denken dat het prima was als kleine honden een kat doodbijten.
Ik bedoelde juist dat ik net als jij ook vind dat dat net zo goed niet oké is en dat het formaat van de hond er wat dat betreft niet toe doet. Volgens mij schreef ik dat ook een paar keer heel duidelijk in de zinnen daarna.

Mijn vraag was dus bedoeld als: Waarom denk je dat wij (of mensen in het algemeen) denken dat het wel oké is als kleine honden een kat uit elkaar trekken? Ik denk namelijk niet dat wij/ik/mensen in het algemeen dat wél oké vinden.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 18

Bericht door blondie »

Ach je hebt er zat bij die de schouders er voor ophalen hoor, die vinden het bloedirritant dat katten vrij rondlopen en in tuinen komen schijten.
Het attenderen van "poesjes poesje pak ze hoorrrrr " is veel mensen toch niet vreemd.

Het is wat minder geworden sinds volgens mij een aantal keren bepaalde hondeneigenaren wél boetes hebben gekregen of dat er sancties voor de honden zijn opgelegd na een incident of meerdere met katten.

Maar de meesten niet, net zo min dat ik vind dat een andere hond door een van mijn honden letsel hoeft op te lopen, maar ook andersom heb ik dat hoe klein de schade van een kleinere hond dan ook is, het is niet ok dat wat voor hond dan ook een blinde vlek krijgt en grommend of happend op een of alle drie mijn honden af komt zetten, en dat gebeurd gewoon écht waarbij ik dan soms ook de bazen van die honden niet begrijp.
Of vlak achter me blijven lopen op straat terwijl die honden lange lijn krijgen en uit blijven vallen zoals laatst toen ik alleen de dames bij me had.

Mag ik me daar dan soms aan irriteren, Chara vond het dit keer ook irritant worden terwijl die juist altijd negeert en Glory vond het eng en spannend.. dus loop ik haar (Chara) te corrigeren en na gewenst negeren weer belonen, maar dan denk ik donder toch op met die honden en had even afstand gehouden of de andere richting op gelopen met je uitvallende honden. Was op straat.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Gisteren in het bos een naderende man met een soort van husselsnuffel. Deed hem aan de riem.
Mijn honden liepen los maar die gaan daar vast niet op af, lopen erlangs langs de andere kant van het pad. Viel me die hussel toch ineens grauwend en gillend uit. De vent struikelde over zijn eigen hond. Haha
Roept ie gefrustreerd naar mij ‘hou die honden toch vast’ terwijl die de hele snuffel geen blik waardig keurden en allang voorbij waren.
Erger ik me aan zo’n uitvallend klein hondje? Absoluut niet. Ik denk alleen maar ‘blij dat dat kreng niet van mij is’.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

blondie schreef: 19 sep 2024, 11:37 Ach je hebt er zat bij die de schouders er voor ophalen hoor, die vinden het bloedirritant dat katten vrij rondlopen en in tuinen komen schijten.
Het attenderen van "poesjes poesje pak ze hoorrrrr " is veel mensen toch niet vreemd.

Het is wat minder geworden sinds volgens mij een aantal keren bepaalde hondeneigenaren wél boetes hebben gekregen of dat er sancties voor de honden zijn opgelegd na een incident of meerdere met katten.

Maar de meesten niet, net zo min dat ik vind dat een andere hond door een van mijn honden letsel hoeft op te lopen, maar ook andersom heb ik dat hoe klein de schade van een kleinere hond dan ook is, het is niet ok dat wat voor hond dan ook een blinde vlek krijgt en grommend of happend op een of alle drie mijn honden af komt zetten, en dat gebeurd gewoon écht waarbij ik dan soms ook de bazen van die honden niet begrijp.
Of vlak achter me blijven lopen op straat terwijl die honden lange lijn krijgen en uit blijven vallen zoals laatst toen ik alleen de dames bij me had.

Mag ik me daar dan soms aan irriteren, Chara vond het dit keer ook irritant worden terwijl die juist altijd negeert en Glory vond het eng en spannend.. dus loop ik haar (Chara) te corrigeren en na gewenst negeren weer belonen, maar dan denk ik donder toch op met die honden en had even afstand gehouden of de andere richting op gelopen met je uitvallende honden. Was op straat.
Ja, natuurlijk, die mensen heb je er ook tussen zitten, maar ik dacht niet dat Maart zo'n persoon was :mrgreen:

Natuurlijk moet het van beide kanten komen, ik vind het ook irritant als er een klein hondje in een van mijn honden hangt. En al helemaal als de eigenaar dan niet ingrijpt of erom staat te lachen. En ik zou het ook begrijpelijk vinden als mijn honden dat niet accepteren en het zouden willen corrigeren, maar dat mogen ze dan dus niet van mij, en dat voelt inderdaad een beetje oneerlijk tegenover mijn eigen honden. Maar het wordt toch een heel ander verhaal als het om een confrontatie met een pitbull of mastin gaat :schrik: Dat is wel meer dan alleen maar irritant.
Het beste werkt het bij mij om gewoon met een grote boog om kleine hondjes heen te gaan en ze daar gewoon niet mee in contact te laten komen, tenzij ik het hondje ken en weet dat het dus niet opeens in mijn honden zal hangen of om niets serieus uithaalt.
Ik heb het een keer meegemaakt met Mila (in haar neus gebeten door een chihuahua) en met Amoz (aangevallen door een klein Franse bulletje dat in zijn nek bleef hangen) en die deden gelukkig helemaal niets terug, maar sinds ik kleine hondjes echt uit de weg ga, is zoiets niet meer voorgevallen.
Afbeelding
dre
Posts in topic: 2

Bericht door dre »

blondie schreef: 19 sep 2024, 11:37 Mag ik me daar dan soms aan irriteren,
Tuurlijk, dat ontkent niemand.
Maar als ik daar loopt met mijn 2 ukkies en iemand doet datzelfde geintje met een uitvallende grotere hond voel ik mij niet geïrriteerd, ik voel mij daadwerkelijk angstig of mijn honden dat wel overleven als die persoon iets teveel lijn geeft.
Afbeelding
dre
Posts in topic: 2

Bericht door dre »

Ik merk dat ik deze discussie heel naar vind worden richting groot- klein.

Er is niemand die zegt dat kleine hondjes alles mogen wat grote honden niet mogen.
Er is niemand die zegt dat het goed is als andere dieren dood worden gebeten.

Maar victim blaming is wel daadwerkelijk aan de hand. "De kleine hond zal wel uitgevallen zijn", "de kat zal hem wel aangevallen zijn", "de kutkeffer zal wel geblaft hebben".
Allemaal niet oké, er is een hond dood en het bagatelliseren "omdat kleine hondjes vaak irritant zijn" is ook niet oké.

Of die kleine hond nu wel of niet onder appèl stond maakt niet uit, de dood zal nooit een acceptabel gevolg mogen zijn.
We mogen ook geen voetgangers doodrijden omdat ze oversteken waar het niet hoort.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Honden of katten mogen niet doodgebeten worden, punt.
En de kans is nu eenmaal groter dat het je gebeurt als je een Pitbull aan de riem hebt dan dat je kittig met je grijze dwergpoedeltje met roze glitterhalsband rondtrippelt.
Afweging van risico’s. Als je niet wilt dat je hond geen andere honden doodt dan koop je een leuke sociale hond of een kleintje. Wil je toch die pitbull dan zorg je maar dat die alleen maar gemuilkorfd en kortaangelijnd in de openbare ruimte komt. Gaan janken over datte die dwergpinkster toch écht Monster uitdaagde is niet aan de orde. Had je je maar wat anders aan moeten schaffen.
Consequenties.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Een vriendin van me haar hond werd doodgereden. Dan ga je toch ook het rijbewijs niet afnemen van de bestuurder omdat de auto groter en sterker dan de hond is?
Dus ja, ik neem het loslopende honden eigenaren wel degelijk kwalijk als hun hond op mijn aangelijnde honden afkomt. Katten idem.
Waarom moet ik daar verantwoordelijk voor zijn? Hun zorg wordt ineens mijn zorg als ik in beeld kom. :19:
En dan wordt het ook ok als mijn hond afgeschoten wordt als die aangevallen wordt.

Ik vind het vreemd, dat afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid en het je toe eigenen van alle privileges omdat je klein bent.

Ik mag dus ongestraft mensen die groter en sterker zijn dan mij verrot slaan. En doet diegeen iets terug, jammer dan. Gevangenis.

Voedingsadvies op maat.

Nanna

Bericht door Nanna »

Op de eerste plaats komen er werkelijk nooit kleine keffertjes op mijn honden afgestormd. Heeft misschien ook iets te maken met hun uitstraling.
Verder, als het wel zou gebeuren, dan zou ik daar nul mee zitten. Ik sta alvast niet met de schrik in mijn donder van o God nou maken ze dat hondje koud.
Het idee alleen al😂
Omgekeerd schrik ik me wèl wezenloos als er een rednose pitbull komt aangedenderd.
Dus ja, als baas van een grote of HR hond heb je een grotere verantwoordelijkheid dan tante Hermien met dr kefmaltezer. Wen dr maar an.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Nanna schreef: 19 sep 2024, 11:44 Roept ie gefrustreerd naar mij ‘hou die honden toch vast’ terwijl die de hele snuffel geen blik waardig keurden en allang voorbij waren.
Geen idee of je in (gedoog)losloop was maar ik snap die man wel een beetje.
Nu vraag ik alleen maar of mensen hun hond niet op de mijne willen laten afgaan want daar kan Danu niet goed mee omgaan. Ze snauwt fors van zich af. Eisen dat mensen aanlijnen gaat mij zelf te ver.
Maar, met aangelijnde honden krijg ik haar er prima stil langs maar loslopende honden, ook als ze haar negeren, zijn een stuk spannender want het is net te vaak gebeurd dat loslopers tóch ongevraagd op haar af komen denderen door haar signalen heen :19:
Zeker als ik denk lekker ontspannen in aanlijngebied te wandelen is het irritant als mensen hun honden links en rechts los van ons laten passeren omdat ze niks zouden doen. Dat weten wij immers niet zeker dus het roept spanning op en ik moet mensen aanspreken terwijl ik zelf ook van negeren houd :mrgreen:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Losloopgebied. En ze negeren dat soort honden écht.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 23

Bericht door Smoushond »

Nanna schreef: 19 sep 2024, 11:44 Gisteren in het bos een naderende man met een soort van husselsnuffel. Deed hem aan de riem.
Mijn honden liepen los maar die gaan daar vast niet op af, lopen erlangs langs de andere kant van het pad. Viel me die hussel toch ineens grauwend en gillend uit. De vent struikelde over zijn eigen hond. Haha
Roept ie gefrustreerd naar mij ‘hou die honden toch vast’ terwijl die de hele snuffel geen blik waardig keurden en allang voorbij waren.
Erger ik me aan zo’n uitvallend klein hondje? Absoluut niet. Ik denk alleen maar ‘blij dat dat kreng niet van mij is’.
Met een kleiner hondje lopen en dan 4 grotere loslopende zwarte honden moeten passeren en dan moet je er maar blind op vertrouwen dat die 4 honden niks doen

Ik heb zo’n pesthekel aan roedels ,voor je het weet staat je hond neus aan neus met een hond en heeft er een aan zijn achterkant hangen en lopen er 2 omheen nou daar zou ik ook geen zin in hebben
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

pioenroos schreef: 19 sep 2024, 12:45
Nanna schreef: 19 sep 2024, 11:44 Roept ie gefrustreerd naar mij ‘hou die honden toch vast’ terwijl die de hele snuffel geen blik waardig keurden en allang voorbij waren.
Geen idee of je in (gedoog)losloop was maar ik snap die man wel een beetje.
Nu vraag ik alleen maar of mensen hun hond niet op de mijne willen laten afgaan want daar kan Danu niet goed mee omgaan. Ze snauwt fors van zich af. Eisen dat mensen aanlijnen gaat mij zelf te ver.
Maar, met aangelijnde honden krijg ik haar er prima stil langs maar loslopende honden, ook als ze haar negeren, zijn een stuk spannender want het is net te vaak gebeurd dat loslopers tóch ongevraagd op haar af komen denderen door haar signalen heen :19:
Zeker als ik denk lekker ontspannen in aanlijngebied te wandelen is het irritant als mensen hun honden links en rechts los van ons laten passeren omdat ze niks zouden doen. Dat weten wij immers niet zeker dus het roept spanning op en ik moet mensen aanspreken terwijl ik zelf ook van negeren houd :mrgreen:
Is precies hoe het lange tijd bij Amy werkte.
Na een tijdje leerde ze zelf ook steeds beter inschatten van welke loslopende honden ze écht niets te duchten had (bijvoorbeeld border collies of herders die alleen maar naar de baas of de bal keken, rustige oude hondjes die ergens wat rondsnuffelden), maar als een hond heel gespannen is, lukt dat de hond meestal inderdaad niet. En ze zien zelf natuurlijk ook prima of de hond is aangelijnd (komt niet op mij af gestormd) of niet (komt misschien opeens uit het niets tóch op mij afgestormd).
Het is bij Amy nu helemaal over omdat Spaanse honden zo goed als niet op andere honden afstormen. Het is een opmerkelijk cultuurverschil, ze hebben bijna allemaal een meer afwachtende houding en tasten eerst rustig de signalen van de andere hond af. Als Amy dus al vanaf afstand subtiel aangeeft dat ze geen behoefte heeft aan contact, bijvoorbeeld door wat weg te draaien of te gaan snuffelen, naderen die honden helemaal niet. Nu heeft zij er zelf ook weer vertrouwen in dat andere honden haar signalen gewoon respecteren en is zij veel relaxter met vreemde honden op wandelingen.
Maar ik denk als we terug naar NL zouden gaan en ze zou weer te maken krijgen met honden die ondanks haar signalen op haar af kwamen stormen, ze er net zo snel ook weer evenveel moeite mee zou hebben.
Afbeelding
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Diana schreef: 19 sep 2024, 13:17 Maar ik denk als we terug naar NL zouden gaan en ze zou weer te maken krijgen met honden die ondanks haar signalen op haar af kwamen stormen, ze er net zo snel ook weer evenveel moeite mee zou hebben.
Yep, ik roep vaak dat Danu met haar Kelpiegenen veel beter op haar plek zou zijn in de Australische outback dan druk Nederland :oeps:
Danu heeft aardig wat drive, mist níks en ziet proactiviteit als een deugd. Zich niet bemoeien met en willen regelen van dingen die haar niet aanstaan gaat haar (nog?) niet goed af.

Maar bv op hooperstraining kan ze wel betrouwbaar los werken met andere honden. In die context is er voldoende vertrouwen dat ieder z'n eigen dingen doet blijkbaar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 19 sep 2024, 12:17 Een vriendin van me haar hond werd doodgereden. Dan ga je toch ook het rijbewijs niet afnemen van de bestuurder omdat de auto groter en sterker dan de hond is?
Dus ja, ik neem het loslopende honden eigenaren wel degelijk kwalijk als hun hond op mijn aangelijnde honden afkomt. Katten idem.
Waarom moet ik daar verantwoordelijk voor zijn? Hun zorg wordt ineens mijn zorg als ik in beeld kom. :19:
En dan wordt het ook ok als mijn hond afgeschoten wordt als die aangevallen wordt.

Ik vind het vreemd, dat afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid en het je toe eigenen van alle privileges omdat je klein bent.

Ik mag dus ongestraft mensen die groter en sterker zijn dan mij verrot slaan. En doet diegeen iets terug, jammer dan. Gevangenis.
Dit zegt echt niemand. Toch?
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 19 sep 2024, 12:26 Op de eerste plaats komen er werkelijk nooit kleine keffertjes op mijn honden afgestormd. Heeft misschien ook iets te maken met hun uitstraling.
Verder, als het wel zou gebeuren, dan zou ik daar nul mee zitten. Ik sta alvast niet met de schrik in mijn donder van o God nou maken ze dat hondje koud.
Het idee alleen al😂
Omgekeerd schrik ik me wèl wezenloos als er een rednose pitbull komt aangedenderd.
Dus ja, als baas van een grote of HR hond heb je een grotere verantwoordelijkheid dan tante Hermien met dr kefmaltezer. Wen dr maar an.
Ik heb dat dus ook nooit met kleine hondjes. Ook niet als ik met grote honden loop. Maar het zal zeker gebeuren. Net zoveel als andersom. Het is irritant om net te doen alsof kleine hondjes dit en grote honden dat doen. Honden zijn honden en zowel grote als kleine honden vallen uit. Er is nauwelijks verschil. Ik heb geluk want mijn kleine hondjes vallen nooit uit. Negeren ook nog eens uitvallende honden. En ze gaan niet op honden af. En ze zijn vriendelijk aan de riem als er een loslopende hond komt. Bas houdt niet van teefjes en opdringerig gedoe dus die til ik wel eens op als er honden op ons af komen. Om te voorkomen dat ze gromt. Verder nooit enig issue. Ik heb veel lastigere grote honden gehad die enorm uitvielen. Honden zijn honden. Groot of klein. Maar wel allemaal samen zorgen dat ze elkaar niet gaan mollen.
Diana

Bericht door Diana »

pioenroos schreef: 19 sep 2024, 13:45
Diana schreef: 19 sep 2024, 13:17 Maar ik denk als we terug naar NL zouden gaan en ze zou weer te maken krijgen met honden die ondanks haar signalen op haar af kwamen stormen, ze er net zo snel ook weer evenveel moeite mee zou hebben.
Yep, ik roep vaak dat Danu met haar Kelpiegenen veel beter op haar plek zou zijn in de Australische outback dan druk Nederland :oeps:
Danu heeft aardig wat drive, mist níks en ziet proactiviteit als een deugd. Zich niet bemoeien met en willen regelen van dingen die haar niet aanstaan gaat haar (nog?) niet goed af.

Maar bv op hooperstraining kan ze wel betrouwbaar los werken met andere honden. In die context is er voldoende vertrouwen dat ieder z'n eigen dingen doet blijkbaar.
Ja, ook herkenbaar, Amy had er bij agility en andere hondentrainingen ook geen problemen mee, daar zorgt iedereen natuurlijk ook dat de hond niet op andere honden af stuift en houdt rekening met elkaar. Honden die daar gevoelig voor zijn, hebben snel genoeg door dat ze in die context of omgeving niets te vrezen hebben.

Ik denk dat bijna alle honden beter op hun plek zouden zijn in een rustige omgeving :lol1:
Al mijn honden zijn er beter van geworden, ook een hond als Mila die opgegroeid is in de stad en die drukte en andere honden echt uitstekend kon handelen en wat dat betreft behoorlijk bomproof is. Zelfs Fayah mijn allemansvriend met mensen en honden zou denk ik toch de rust van bijvoorbeeld Spanje verkiezen boven het drukke Nederland.
Afbeelding
Plaats reactie